Stuur slingert

Jurgen50

Rookie
18 apr 2022
4
0
Hey hallo, ik heb een vraag. Ik heb vorig jaar een nieuwe KTM Superduke 1290 R gekocht. Model 2021. Netjes eerst ingereden en dit seizoen mag ik voor het eerst een beetje gas geven op de Duitse snelweg. Maar elke keer bij een snelheid van rond de 200 km per uur begint het stuur als een malle naar rechts en links te slingeren/klapperen. Ik heb de vering al verschillende keren door een professional laten bijstellen maar niemand weet waardoor het komt. Is toch gek dat Ktm een motor maakt die 290 km per uur kan maar waarmee niet meer te rijden valt boven de 200 km per uur. Is er iemand met een soort gelijke ervaring of mss de oplossing? Best irritant namelijk.
 
Ook welkom op het forum.
Aangezien hij nog in de garantie zit en je niet vertelt, wie die professional is die aan vering/demping heeft gezeten, wat zegt de dealer/leverancier op deze vraag?
 
Meestal houdt het bij 240 wel weer op toch? :+

Serieus: Op naar de dealer voor garantie.
 
ellebogen teveel naar buiten waardoor je zelf de beweging in het stuur creërt en/of te hard aan je stuur hangen en te rechtop zit​
 
Remschijven mooi recht?
Voorwiel goed gebalanceerd?
De 1290's zijn sowieso meer wendbare dan stabiele motoren. Mijn GT begon vanaf 180 ook te pendelen, in die mate dat ik nooit gedurfd heb te kijken wat het ding écht kon...
 
Ook welkom op het forum.
Aangezien hij nog in de garantie zit en je niet vertelt, wie die professional is die aan vering/demping heeft gezeten, wat zegt de dealer/leverancier op deze vraag?

Hey hallo, ik heb een vraag. Ik heb vorig jaar een nieuwe KTM Superduke 1290 R gekocht. Model 2021. Netjes eerst ingereden en dit seizoen mag ik voor het eerst een beetje gas geven op de Duitse snelweg. Maar elke keer bij een snelheid van rond de 200 km per uur begint het stuur als een malle naar rechts en links te slingeren/klapperen. Ik heb de vering al verschillende keren door een professional laten bijstellen maar niemand weet waardoor het komt. Is toch gek dat Ktm een motor maakt die 290 km per uur kan maar waarmee niet meer te rijden valt boven de 200 km per uur. Is er iemand met een soort gelijke ervaring of mss de oplossing? Best irritant namelijk.
 
Ook welkom op het forum.
Aangezien hij nog in de garantie zit en je niet vertelt, wie die professional is die aan vering/demping heeft gezeten, wat zegt de dealer/leverancier op deze vraag?

Ook welkom op het forum.
Aangezien hij nog in de garantie zit en je niet vertelt, wie die professional is die aan vering/demping heeft gezeten, wat zegt de dealer/leverancier op deze vraag?
Dealer weet het ook niet. Heb inmiddels al wel een afspraak staan om het uit te laten zoeken. Was gewoon benieuwd of ik nou de enige ben met dit probleem of dat meer mensen hier ervaring mee hebben
 
Soms gaat dit samen met in het stuur knijpen of gespannen het stuur vast houden.
Even taai om in de spiegel te kijken, maar er zit een kans in dat het niet aan de motor ligt.

Probeer dit eens: pak de kont van je motor vast, schud die een beetje heen en weer en kijk wat het stuur doet. Doe hetzelfde, maar druk dan de kont tegelijkertijd naar beneden, beweegt het stuur dan meer? Dan kan het verhogen van de veervoorspanning aan de achterkant helpen, of de veervoorspanning aan de voorkant verlagen.

Knappe stuurdemper kan ook helpen.
 
Stukje van Motorfreaks over de 990 (dus niet de 1290R). Het lijkt een beetje in de aard van het beestje te zitten. Of wel strak rechtdoor kunnen rijden of een zeer wendbare motor maken. KTM heeft voor het laatste gekozen:

Veringsperikelen.
We hebben het in tijden niet meegemaakt, maar bij de Superduke 990 waren we niet bepaald te spreken over de standaard setting waarmee wij de fiets meekregen. Meest ergerlijke (en bovendien gevaarlijke) was de op hoge snelheid een erg zoekerige voorkant, iets wat in de regel duidt op een te lichte voorkant. Oftewel: te weinig gewicht op het voorwiel. Bij crossers en enduro's bijvoorbeeld de normaalste zaak van de wereld, bij straatfietsen daarentegen ongewenst. Oplossing: de motor meer op z'n neus zetten, door a) voorvork door de kroonplaat steken, b) de schokbreker achter te verlengen of c) de veervoorspanning aan te passen. Wij beperkten ons tot optie c, aangezien a) de voorvork meer dan voldoende veerweg over had en b) de schokbreker geen lengteinstelling had. Door de fiets aan voorzijde voor geheel los en aan achterzijde twee omwentelingen strakker te draaien wisten we het beoogde resultaat te realiseren. De fiets kwam meer op z'n neus te staan, en het instabiliteitprobleem was opgelost.

Daarnaast werd ook de demping flink stugger gezet om de motor het beoogde strakke rijwielgedeelte te geven wat de fiets in standaard setting ontbreekt. Iets wat ook een kwestie van persoonlijke smaak is, en daarnaast afhankelijk van gebruik en omstandigheden.

Voorvork:
Preload: -10mm
Compressie: 15 -> 9
Rebound: 15 -> 5

Shock achter:
Preload: +2mm
Compressie: 24 -> 10
Rebound: standaard
 
Soms gaat dit samen met in het stuur knijpen of gespannen het stuur vast houden.
Even taai om in de spiegel te kijken, maar er zit een kans in dat het niet aan de motor ligt.

Probeer dit eens: pak de kont van je motor vast, schud die een beetje heen en weer en kijk wat het stuur doet. Doe hetzelfde, maar druk dan de kont tegelijkertijd naar beneden, beweegt het stuur dan meer? Dan kan het verhogen van de veervoorspanning aan de achterkant helpen, of de veervoorspanning aan de voorkant verlagen.

Knappe stuurdemper kan ook helpen.
Thanks 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan