Stuur trilt bij stevig remmen

MatthijsJ

Die hard MF'er
23 nov 2006
980
1
Van het weekend ben ik even een stukje wezen rijden. Ik ben toen een paar keer laat in de ankers gegaan voor rotondes etc. zodat ik flink moest remmen. Mijn stuur begon toen te trillen.

Bij "normaal" remmen heb ik hier totaal geen last van.

M'n bandenspanning is 2.3 bar voor en 2.5 bar achter. Remvloeistof ziet er netjes helder uit en mijn remblokken zijn verre van op.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
 
Kun je dat trillen iets specifieker omschrijven? Is het bijvoorbeeld zijdelings trillen, of heb je het gevoel dat je voorwiel stuitert over de weg?

Het kan namelijk vanalles zijn: rotte balhoofdlagers, kromme remschijven (heb je ook last van verlies van remdruk bijvoorbeeld?), hoe oud is je voorband (cupping?), maar het kan ook zijn dat je voorvork doorslaat (je geeft aan dat het alleen gebeurt bij hard remmen)......

Kortom, lastig te zeggen op deze manier.
 
Kun je dat trillen iets specifieker omschrijven? Is het bijvoorbeeld zijdelings trillen, of heb je het gevoel dat je voorwiel stuitert over de weg?

Het kan namelijk vanalles zijn: rotte balhoofdlagers, kromme remschijven (heb je ook last van verlies van remdruk bijvoorbeeld?), hoe oud is je voorband (cupping?), maar het kan ook zijn dat je voorvork doorslaat (je geeft aan dat het alleen gebeurt bij hard remmen)......

Kortom, lastig te zeggen op deze manier.
Meer een gevoel van stuiteren.

Hoe kan je zien dat je balhoofdlagers verrot zijn? Kromme remschijven denk ik niet. Ik heb dat wel eens gehad in de auto en dat merk je duidelijk. De band is een BT021 en ongeveer zo'n 11.000 km oud. Ik heb nog een set PP 2ct's liggen dus die kan ik wel binnenkort laten wisselen.

Doorslaan? Je bedoeld dat ik het einde van m'n demping bereik?
 
Yep, doorslaan bedoel ik einde demping bereikt.

Balhoofdlagers kun je controleren door je motor aan de voorkant omhoog te krikken (of als je een middenbok hebt een kratje bier op de achterkant zetten), vervolgens d.m.v. "trekken" aan het voorwiel kijken of de voorvork a.h.w. los in het balhoofd kan bewegen.

Als je balhoofdlagers kapot zijn, merk je dit echter meestal ook in de rijeigenschappen, niet alleen bij hard remmen. Ik heb het vermoeden dat jij je voorvork eens een beurt moet geven:

nieuwe olie, nieuwe keerringen, en eventueel vervangingsveren. een nieuwe voorband kan trouwens ook nooit kwaad na 11K kilometer.

Succes!!!
 
Yep, doorslaan bedoel ik einde demping bereikt.

Balhoofdlagers kun je controleren door je motor aan de voorkant omhoog te krikken (of als je een middenbok hebt een kratje bier op de achterkant zetten), vervolgens d.m.v. "trekken" aan het voorwiel kijken of de voorvork a.h.w. los in het balhoofd kan bewegen.

Als je balhoofdlagers kapot zijn, merk je dit echter meestal ook in de rijeigenschappen, niet alleen bij hard remmen. Ik heb het vermoeden dat jij je voorvork eens een beurt moet geven:

nieuwe olie, nieuwe keerringen, en eventueel vervangingsveren. een nieuwe voorband kan trouwens ook nooit kwaad na 11K kilometer.

Succes!!!
Ik ben vorig jaar over de kop gegaan en toen was 1 van mijn binnenpoten krom. Deze is toen vervangen dus die moet zeker nog wel in orde zijn. Wat ik mij dan alleen afvraag is of de poot die nog wel recht was nieuwe olie etc. heeft gekregen. Anders zijn ze misschien niet "gelijk".


Maar probeer echt eerst eens je schijven te poetsen. Heb het wel eens gehad bij mijn aprilia. Komt door pekel of ander rotzooi. En ja, het klinkt stom, maar het komt vaker voor.
Ik zal vanavond even de remschijven aan een nadere inspectie onderwerpen. Ik heb wel de motor 2 weekenden terug compleet van top tot teen schoongemaakt (zelfs eronder gaan liggen en alle prut overal tussen uit liggen peuteren).

Ik heb in de herfst / winter grotendeels doorgereden dus pekel en andere troep zou kunnen. Ben nu een leasebak ingedwongen ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan