Stuur yamaha R1 trilt als je zonder handen rijdt ?

wheeliem

MF'er
18 mei 2004
71
0
Belgie
Hello,
Ik heb een vraagske...
Ik mag af en toe is met de yamaha R1 (100pk)die we 2ehands hebben gekocht,
in nieuwstaat - 9000kms model 2001, en heel goed onderhouden,niks van krassen, en nooit omgevallen) van mn vader rijden,
zelf rijdt ik met een Gs500 (2e moto, na RS 125, rij nu al een jaar).

De R1 rijdt goed, en is natuurlijk veel anders als GS500,
ik heb ook al met andere motos gereden, maar wat ik raar vind aan mn pa zn
R1 is.
-->
Als ik aant rijden ben, +- 120km/u bijvoorbeeld en ik laat het stuur los, zie ik dat het heel veel trilt - heen en weer, moto gaat wel recht.. maar stuur trilt enorm, nu vraag ik me af of dat normaal is, of is dat omdat de voorband versleten is... beke zichtbaar, wel nog lijn int midden, maar zijkanten bekke versleten.

Ik hoor dat veel mensen met een R1 een stuurdemper plaatsen, maar daat was ik toch alleen voor extreme snelhelden zoals 250km/u en meer echt nodig..
Omdat moto licht is , en vrij veel kracht heeft..

Alvast bedankt :g
 
Hoi het kan ook zijn dat je kromme remschijven hebt of dat je voorband raar is afgesleten van de r1. En een oorzaak van kromme remschijven kan zijn dat na het rijden de motor vaak in de garage of in de schuur wordt gezet. En dan koelen de remschijven af behalve in de remklauw daar blijven ze warm in en trekken ze krom. En een stuurdemper heb je niet alleen nodig bij 250km/u en harder. Ook als je een bocht uit komt en iets te veel gas geeft dan wil de motor wel eens gaan schudden en dan is het ook fijn als je een stuurdemper hebt. Of als je veel op je achter wiel rijdt bij het neer komen wil het stuur nog wel eens gaan schudden. En dan is het ook fijn dat je een stuurdemper hebt. succes er mee groetjes dokterrossi!
 
Merci,
Ik denk dat het met de band te maken heeft,
want indien kromme remschijf, zou hij iet zo goed remmen , en misschien piepen
hier niks van gepiep, en remp krachtig

Dus ja, mss den band is vervangen he..
:g
 
ik heb het altijd als mijn voorband dik aan het verslijten is. kwestie van iets steviger vasthouden. gewoon lekker doorrijen, als je er dan een nieuwe band oplegt, dan weet je pas dat je een nieuwe band hebt.
 
lijkt mij flauwekul van die remschijven dat als je hem wegzet dat ze krom trekken door de warmte van je remklauw dat zou betekenen dat alle motoren kromme schijven hebben daar denken ze bij zoon fabriek heus wel over na

ik zou het op een versleten band of slechte balancering houden
 
het heeft wel te maken met een versleten band en de balans er van maar kijk ook een naar de achter band staat hij wel voledig recht in de achtervork dat heeft er ook iest mee te maken na het stellen van de ketting

sucses er mee
 
dat komt heel vaak voor bij motoren...
als het heel erg is moet je ff naar de speling kijken in het balhoofd.
Je kunt hem strakker laten zetten en dan is het probleem vaak verholpen.

suc6 ermee
 
Die van mij doet het ook enigzinds (geen R1 overigens). Dit komt omdat er een deukje in de balhoofdlagers (zo zei de motormonteur het iig) zit. Hij doet het bij mij alleen als ik 70 rij, dus dan moet ik de handen ff aan het stuur doen :)

Vlakke achterband helpt volgens mij ook niet trouwens.
 
Waarschijnlijk dynamische onbalans.

Statische onbalans zit in het hart van de draaiende schijf (Wiel)
Dit toont zich door stuiteren van het wiel. opdenduur zie je happen ontstaan direkt op het loop vlak. Het balans gewichtje komt dan ook in hert hart van de velg.

Bij dynamische onbalans zit het het gewicht naast het draaivlak.
Deze onbalans wil (gyroscoop effect) naar het hart van de draaischijf.
Als voorbeeld: Stel het gewicht zit links tegen de zijkant van de band. Is deze vooraan dan wil het wiel dus naar rechts. Zit het gewicht achter (Het wiel Draait) dan wil het wiel naar links.
Dynamische onbelans uit zich in het schudden van het stuur. Het balans gewicht komt dus tegen de zijkant velg. Geklemt dan wel geplakt.

Onbalans komt in de praktijk regelmatig voor en toont zich in veelvoud van de snelheid. bv. bij 80 - 120 - 160.

Zitten er in de schuine kant van de band happen in het rubber dan heb je een schok breker probleem. In de regel Demper olie verversen

Vragen ? je weet me te vinden
 
Zitten er in de schuine kant van de band happen in het rubber dan heb je een schok breker probleem. In de regel Demper olie verversen


HUM???????????

de voorband die cupt komt of door slijtage, sommige banden meer dan een ander, of door flink hard elke keer de bocht in te remmen.
 
Zijn je voor en achterband wel van hetzelfde merk??? :? :? :?
had het ook op mijn 98-er R1, dat schudden met het stuur.
Nadat ik de banden had vervangen door nieuw setje Pirelli Diablo's :P :P :P :P
was het hele probleem opgelost!! ;)

Succes! :}
 
Ja , hij heeft nu 10 500kms
de voorband nog altijd de originele Dunlop D208
de achterband ondertussen al de 2e Dunlop D208

Maar voorband is goe versleten lang zijkanten, dus eigenlijk gewoon vervangen denk ik..
:)
 
Terug
Bovenaan Onderaan