stuur zwabbert vanaf 80 km/h waar beginnen

divided

Street triple R 2009
23 mrt 2006
1.848
90
een schaamteloze crosspost vanuit het gs500 topic omdat dit me niet merk specifiek lijkt.

ik heb al 6 jaar een gs500 uit 96 met inmiddels 62k op de klok en ben inmiddels zelf voorzien van '98 zx6r. de afgelopen twee jaar amper gereden en ik heb hem nog even te koop gehad.
Ondanks de uiterlijke prijs van 500 euro veel mail maar niemand die echt kwam kijken, ik ga hem nu "opknappen / netjes maken" omdat vrouwlief haar rijbewijs aan het halen is.

zojuist voor het eerst weer een stukje op de motor gereden en het rijdt toch wel comfortabler dan de SS alleen langzaam ;-) Het valt me op dat het stuur zwabbert als je de handen los laat bij 80 km/h of hoger. boven deze snelheid voel je het stuur ook echt trillen in de handen.
(geen prettig gevoel)

onder de 80 km/h kan je de handen los laten , hij loopt dan alleen heeeeel langzaam naar rechts en gaat niet 100% rechtuit.
nu heeft de motor dit altijd al gedaan (trekken naar rechts) maar ik heb er nooit teveel aandacht aan besteedt aangezien er niks aan de hand is als je het stuur (losjes) vasthoudt.

mijn eerste idee is om de motor eens weg te brengen om dit te laten onderzoeken en wellicht dan zelf fixen. hebben jullie nogtips waar ik zelf naar kan kijken om het trillen / zwabberen van het stuur mee op te lossen ?

kleine kanttekeningen
- ik heb aan beide kan geen stuurgewrichten meer, kan me voorstellen dat dat er iets mee te maken heeft.
- voorvork is niet 100% lijkt iets te zweten.
- voorbandje iets gecupt.

balhoofdlager lijkt niks mee aan de hand, tik niet, geen speling op de voorvorkpoten (voorwiel van de grond en dan trekken), geen dood punt bij drasien met los voorwiel.
wielen draaien goed zonder bijgeluid ik zet ook daarom ook niet op een wiellager.

ik verdenk de voorvork hebben jullie nog andere ideeen en waarmee kan ik beginnen om de oorzaak te achterhalen ?
 
Bij mijn (en volgens mij zo'n beetje alle XJ's) XJ900f begint het stuur ook te schudden bij ongeveer 80KM/h daarboven stopt dat weer. Misschien is dit ook een kwaal van de GS500?

Anders zou ik inderdaad denken aan een niet goed gebalanceerd voorwiel ofzo. Het fenomeen heet in ieder geval shimmy. Als je daar op zoekt vind je nog veel meer mogelijke oorzaken.
 
een schaamteloze crosspost vanuit het gs500 topic omdat dit me niet merk specifiek lijkt.

ik heb al 6 jaar een gs500 uit 96 met inmiddels 62k op de klok en ben inmiddels zelf voorzien van '98 zx6r. de afgelopen twee jaar amper gereden en ik heb hem nog even te koop gehad.
Ondanks de uiterlijke prijs van 500 euro veel mail maar niemand die echt kwam kijken, ik ga hem nu "opknappen / netjes maken" omdat vrouwlief haar rijbewijs aan het halen is.

zojuist voor het eerst weer een stukje op de motor gereden en het rijdt toch wel comfortabler dan de SS alleen langzaam ;-) Het valt me op dat het stuur zwabbert als je de handen los laat bij 80 km/h of hoger. boven deze snelheid voel je het stuur ook echt trillen in de handen.
(geen prettig gevoel)

onder de 80 km/h kan je de handen los laten , hij loopt dan alleen heeeeel langzaam naar rechts en gaat niet 100% rechtuit.
nu heeft de motor dit altijd al gedaan (trekken naar rechts) maar ik heb er nooit teveel aandacht aan besteedt aangezien er niks aan de hand is als je het stuur (losjes) vasthoudt.

mijn eerste idee is om de motor eens weg te brengen om dit te laten onderzoeken en wellicht dan zelf fixen. hebben jullie nogtips waar ik zelf naar kan kijken om het trillen / zwabberen van het stuur mee op te lossen ?

kleine kanttekeningen
- ik heb aan beide kan geen stuurgewrichten meer, kan me voorstellen dat dat er iets mee te maken heeft.
- voorvork is niet 100% lijkt iets te zweten.
- voorbandje iets gecupt.

balhoofdlager lijkt niks mee aan de hand, tik niet, geen speling op de voorvorkpoten (voorwiel van de grond en dan trekken), geen dood punt bij drasien met los voorwiel.
wielen draaien goed zonder bijgeluid ik zet ook daarom ook niet op een wiellager.

ik verdenk de voorvork hebben jullie nog andere ideeen en waarmee kan ik beginnen om de oorzaak te achterhalen ?

Dat bedoel ik met stilstaan....
 
Mijn vorige motor GSX600F exact het zelfde probleem, nieuwe voorband en het was opgelost.

Aangezien je voorband gecupt is verwacht ik dat heb bij jou daar ook mee opgelost is.
Het trillen in het stuur boven de 80km/h, daar zijn de stuurgewichten voor bedoeld :)
 
Laatst bewerkt:
Beide banden vervangen (lang stil gestaan schrijf je) en je voorvork reviseren en als je toch bezig bent je balhoofdlager ook vervangen. Gezien de kilometerstand geen overbodige luxe. Als je vriendin straks net haar rijbewijs heeft moet ze op een goed sturende motor terecht komen. Anders is de lol er zo af.
 
Beide banden vervangen (lang stil gestaan schrijf je) en je voorvork reviseren en als je toch bezig bent je balhoofdlager ook vervangen. Gezien de kilometerstand geen overbodige luxe. Als je vriendin straks net haar rijbewijs heeft moet ze op een goed sturende motor terecht komen. Anders is de lol er zo af.
Je zegt dus eigenlijk dat deze motor total loss is :?
 
Je zegt dus eigenlijk dat deze motor total loss is :?

Preventief vervangen ben ik geen voorstander van zeker niet bij zo'n oude motor.
If it works don't fix it.

2 banden is een zinvolle investering maar als dat de klacht niet oplost kan dat ook prima als ze echt versleten zijn. De reden van dit topic is om van gedachten te wisselen.
 
dit zou mijn lijstje zijn:
1 bandenspanning
2 voorvering (vorkolie verversen? hielp bij mijn xs400 aardig)
3 achtervering controleren
4 achterbruglagering op speling controleren
5 wiellagers op speling checken
6 balhoofdlagers op speling checken
7 indien bovenstaand geen effect heeft, voorwiel opnieuw balanceren en wielen netjes uitlijnen
8 kleppen stellen (meteen doen als je toch naar stap 9 gaat)
9 carburateurs synchroniseren (kan helpen tegen trillingen)
10 eventueel timing afstellen
11 indien geen effect, nieuwe banden en nog eens kijken
 
Laatst bewerkt:
Preventief vervangen ben ik geen voorstander van zeker niet bij zo'n oude motor.
If it works don't fix it.

2 banden is een zinvolle investering maar als dat de klacht niet oplost kan dat ook prima als ze echt versleten zijn. De reden van dit topic is om van gedachten te wisselen.
De reden van dit topic is technische vraag - technisch antwoord.

En niet technische vraag - gokken wat er zou kunnen zijn omdat de broer van de zus ook eens een keer zoiets heeft gehad :)

Hieronder staat een keurig lijstje. Het kan is zoveel dingen zitten.

Beginnen bij de meest eenvoudige goedkope dingen, om uit te kunnen sluiten. En dan nadenken of eea het t waard is om aan te pakken. Hoewel 8 en 9 niet op mijn lijstje staan bij trillingen bij 80+....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
APK invoeren. Voorkomt dat dit soort motoren na lang stilstaan weer zo op de weg worden gezet in handen onervaren bestuurders of in dit geval bestuursters! Levensgevaarlijk.
 
APK invoeren. Voorkomt dat dit soort motoren na lang stilstaan weer zo op de weg worden gezet in handen onervaren bestuurders of in dit geval bestuursters! Levensgevaarlijk.

Ben ik absoluut voor maar ik vind je argumentatie erg zwart / wit.
Ik zal er zelf ook gewoon opstappen en er niks mis mee maar minder comformatbel, een trillend stuur in de auto is ook geen afkeur :P


dit zou mijn lijstje zijn:
Check 1 bandenspanning
to do2 voorvering (vorkolie verversen? hielp bij mijn xs400 aardig)

To do 3 achtervering controleren
to do 4 achterbruglagering op speling controleren

Check 5 wiellagers op speling checken
Check 6 balhoofdlagers op speling checken
7 indien bovenstaand geen effect heeft, voorwiel opnieuw balanceren en wielen netjes uitlijnen

Onderstaande valt onder beurt pakketje, zie geen relatie met het zwabberen van het stuur, trillen wel.
8 kleppen stellen (meteen doen als je toch naar stap 9 gaat)
9 carburateurs synchroniseren (kan helpen tegen trillingen)
10 eventueel timing afstellen
11 indien geen effect, nieuwe banden en nog eens kijken



Als iemand tips heeft voor onderstaande heeft verneem ik graag. Wellicht dat wegbrengen voor deze controle toch raadzamer is aangezien ik geen vergelijk heb.

- achtervering controleren
- achterbruglagering op speling controleren
 
Laatst bewerkt:
Had precies het zelfde met een Honda VFR, van alles geprobeerd en toen bleken het de balhoofdlagers te zijn.
Bovengenoemd lijstje punt 1 t/m 7 van Willemvu is de beste aanpak....
 
Laatst bewerkt:
8 t/m 10 was inderdaad tegen het trillen

achterbruglagering kun je controleren door het achterwiel en achtervering er af te halen en dan de achterbrug omhoog en naar beneden te bewegen. Zou soepel moeten gaan en absoluut zonder zijwaartse speling.
achtervering moet deugdelijk vast zitten zonder speling op de bevestigingspunten en goed functioneren (niet doorgezakt zijn oid).
 
Terug
Bovenaan Onderaan