stuur zwabbert vanaf 80 km/h waar beginnen

divided

Street triple R 2009
23 mrt 2006
1.848
90
een schaamteloze crosspost vanuit het gs500 topic omdat dit me niet merk specifiek lijkt.

ik heb al 6 jaar een gs500 uit 96 met inmiddels 62k op de klok en ben inmiddels zelf voorzien van '98 zx6r. de afgelopen twee jaar amper gereden en ik heb hem nog even te koop gehad.
Ondanks de uiterlijke prijs van 500 euro veel mail maar niemand die echt kwam kijken, ik ga hem nu "opknappen / netjes maken" omdat vrouwlief haar rijbewijs aan het halen is.

zojuist voor het eerst weer een stukje op de motor gereden en het rijdt toch wel comfortabler dan de SS alleen langzaam ;-) Het valt me op dat het stuur zwabbert als je de handen los laat bij 80 km/h of hoger. boven deze snelheid voel je het stuur ook echt trillen in de handen.
(geen prettig gevoel)

onder de 80 km/h kan je de handen los laten , hij loopt dan alleen heeeeel langzaam naar rechts en gaat niet 100% rechtuit.
nu heeft de motor dit altijd al gedaan (trekken naar rechts) maar ik heb er nooit teveel aandacht aan besteedt aangezien er niks aan de hand is als je het stuur (losjes) vasthoudt.

mijn eerste idee is om de motor eens weg te brengen om dit te laten onderzoeken en wellicht dan zelf fixen. hebben jullie nogtips waar ik zelf naar kan kijken om het trillen / zwabberen van het stuur mee op te lossen ?

kleine kanttekeningen
- ik heb aan beide kan geen stuurgewrichten meer, kan me voorstellen dat dat er iets mee te maken heeft.
- voorvork is niet 100% lijkt iets te zweten.
- voorbandje iets gecupt.

balhoofdlager lijkt niks mee aan de hand, tik niet, geen speling op de voorvorkpoten (voorwiel van de grond en dan trekken), geen dood punt bij drasien met los voorwiel.
wielen draaien goed zonder bijgeluid ik zet ook daarom ook niet op een wiellager.

ik verdenk de voorvork hebben jullie nog andere ideeen en waarmee kan ik beginnen om de oorzaak te achterhalen ?
 
achterbruglagering kun je controleren door het achterwiel en achtervering er af te halen en dan de achterbrug omhoog en naar beneden te bewegen. Zou soepel moeten gaan en absoluut zonder zijwaartse speling.
achtervering moet deugdelijk vast zitten zonder speling op de bevestigingspunten en goed functioneren (niet doorgezakt zijn oid).

Dat ga ik van het weekend eens bekijken :).
Achtervering bovenop los voldoende neem ik aan zodat de brug "vrij" kan bewegen.
Hoe zit het de link tussen het zwabberen van het achterwiel en een evt achterbrug lager.
Ik snap dat speling nooit goed is maar hoe kan dit er voor zorgen dat een stuur zo hevig gaat zwabberen als het lager defect is?
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe fiets en weg is je probleem.

En anders banden vervangen, balhoofdlager vervangen, achterbrug controleren en vering laten reviseren, wiellagers. Kosten indien je het zelf doet 600,- euro geschat. Laat je het doen dan komt je ergens rond de 1200 uit.


M.i. is het dat niet echt waard. Ding heeft gewoon een KM stand waarbij deze rommel aannemelijk aan zijn vervanging toe is.
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe fiets en weg is je probleem.

En anders banden vervangen, balhoofdlager vervangen, achterbrug controleren en vering laten reviseren, wiellagers. Kosten indien je het zelf doet 600,- euro geschat. Laat je het doen dan komt je ergens rond de 1200 uit.

M.i. is het dat niet echt waard. Ding heeft gewoon een KM stand waarbij deze rommel aannemelijk aan zijn vervanging toe is.



En als ik nu een band van 100 koop of een paar lager voor 200 euro en de motor is goed is het toch een prima motor, waarom zou ik preventief alles vervangen ?
Ik ben nu gewoon opzoek naar technisch advies wat ik als eerste kan controleren.

Uit dit topic heb ik al veel zinvol advies gekregen waar ik mee uit de slag kan.
 
Laatst bewerkt:
Laat dat slingeren van het stuur boven de 80 even voor wat het is.

Los eerst het naar rechts trekken op. Goeie kans dat het slingeren dan ook over is.
De GS staat volgens mij niet bekend als een slingerfiets.

Dus :
1. bandenstaat / bandenspanning (omdat het zo makkelijk te chekcen is)
2. achterwiel niet goed uitgelijnd?
3. Kromme voorpoot?
4. Krom frame?

Daarna de rest van eerdergenoemde punten
 
Omdat die zooi allemaal versleten en elkaar kan versterken en de onderdelen zijn de kosten niet. Banden zijn het duurst, misschien die maten niet dat weet ik niet. De rest is allemaal tientjes werk. Maar je zegt dat je balhoofd nog goed is maar na 62.000 is dat m.i. onwaarschijnlijk wil niet zeggen dat je het met de hand kan voelen. Zelfde voor de vering, je zegt zelf al dat hij zweet. Gewoon direct goed aanpakken en niet lopen neuzelen om wat werk en een paar honderd euro.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan