Stuurdemper advies

JulianR1

MF'er
20 feb 2013
41
0
Beste forummers,

Nu het eindelijk zover is om te gaan kijken wat een stuurdemper op mijn R1'99 zou kunnen betekenen, kunnen goed advies en ervaringen mij helpen kiezen voor een prima stuurdemper.
Deze R1 is de eerste motorfiets die ik in mijn bezit mag hebben :}daarom ben ik in de gehele motortechniek niet helemaal thuis.

Naast de stuurdemper ben ik ook info aan het inwinnen over xenon in de koplamp. Ervaringen hierover zijn ook meer dan welkom :)

Ik heb via internet veel verschillende stuurdempers gezien, waarvan de prijzen nogal variëren. Dit soms wel tussen de 150e en 700e+.
De stuurdemper die ik zoek moet goed zijn maar ook zeker betaalbaar.

Ervaringen en advies meer dan welkom dus! ;)
 
Omdat een dikke fiets zoals een R1 een beginneling nog wel eens wil laten schrikken...
Een stuurdempertje is dan echt fijn, ik spreek uit ervaring.
 
Ik hou van sportief rijden heb ik gemerkt;) en een paar onbedoelde wheely's kwamen een beetje wiebelig neer zeg maar
 
Beste forummers,

Nu het eindelijk zover is om te gaan kijken wat een stuurdemper op mijn R1'99 zou kunnen betekenen, kunnen goed advies en ervaringen mij helpen kiezen voor een prima stuurdemper.
Deze R1 is de eerste motorfiets die ik in mijn bezit mag hebben :}daarom ben ik in de gehele motortechniek niet helemaal thuis.

Naast de stuurdemper ben ik ook info aan het inwinnen over xenon in de koplamp. Ervaringen hierover zijn ook meer dan welkom :)

Ik heb via internet veel verschillende stuurdempers gezien, waarvan de prijzen nogal variëren. Dit soms wel tussen de 150e en 700e+.
De stuurdemper die ik zoek moet goed zijn maar ook zeker betaalbaar.

Ervaringen en advies meer dan welkom dus! ;)

maar antwoord op je vraag ipv wellus niettus vind je denk ik ook wel fijn,

Zoek gewoon 2de hands een leuk dingetje kun je wel krijgen voor +- 150euro.
merken zoals
Ohlins
WP
hyperpro
wilbers.


kijk anders effe op de site van HK veeringen voor ideeen
 
Zijn toch ook verschillende types stuurdemper? Progressief en nog een geloof ik. Zit wel verschil in dacht ik :P
 
Lineair.
Progressief ( bijvoorbeeld de RSC van Hyperpro) bouwt gaandeweg meer druk op, een lineaire geeft continu dezelfde druk.
Even heel makkelijk gezegd.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk heb ik geen voorkeur en heb ervaring met beide.
Op mijn vorige fiets een progressieve Scott en op mijn huidige fiets een lineaire Öhlins.
Beiden doen wat ze moeten doen.
Let wel, ik ben een straatrijder, geen Rossi en kom niet op het circuit.
Wellicht dat mensen hier die meer ervaring op het circuit hebben, het je beter kunnen vertellen.
 
Bedenk bij tweedehands wel dat ook een stuurdemper onderhoud nodig heeft. Ik zou voor een nieuwe hyperpro gaan, betaalbare kwaliteit.
 
Gewoon een Ohlins kopen. Die werken perfect! Draaiknop ergens in het midden instellen en je kunt zo'n beetje een wheelie met het voorwiel haaks op de rijrichting neerzetten en de stuurdemper vangt het nog op.
 
Let wel op dat je een goede demper koopt als je voor ohlins gaat.
De stock stuurdempers die je bijvoorbeeld bij veel fietsen krijgt/of er al opzit vanaf fabriek is niet echt top spul :)
 
Ze zijn prima, alleen het binnenwerk is veranderd.
Je moet er dan weer €100 tegenaan kwakken om hem weer naar originele specs te krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan