Stuurdemper : ja of nee ???

sterke armen???

Heb je nooit het boek Twist of the wrist gelezen..

Als je stuur gaat klapperen moet jeje armen juist ontspannen houden anders klap je juist of het dringt door in je frame waardoor alles gaat wiebelen. De motor komt namelijk zelf altijd weer in het goede spoor het is de persoon die verkeerde dingen doet waardoor het ontstaat..


jaja, maar het is een fabeltje dat het alleen met vering is op te lossen, maar goed afgestelde vering kan een hoop uitmaken.
Maar Froggy schrijft zelf al dat het gebeurd als zijn vriendin achterop zit, dus begin eens met je voorveerspanning achter te verhogen.

Het loopt niet altijd goed af, en dat ligt echt niet altijd aan de berijder, of je moet gaan roepen dat die te hard reed voor die plek, da is het altijd en alles je eigen fout, had je je motor thuis laten staan, was het zeker niet gebeurd.

Een stuurdemper is op een gegeven moment echt wel noodzakelijk, echter veel mensen noemen een wiebeltje al een tankslapper, een tankslapper is het pas als je stuur meerdere malen van aanslag tot aanslag heen en weer slaat, zo hard, dat je zuigers van je remklauwen naar buiten geslingerd worden, waardoor je eerst een paar keer moet pompen om je remdruk terug te krijgen.

Alles wat alleen een beetje gewiebel oplevert is alleen maar leuk.
 
sterke armen???

Heb je nooit het boek Twist of the wrist gelezen..

Als je stuur gaat klapperen moet jeje armen juist ontspannen houden anders klap je juist of het dringt door in je frame waardoor alles gaat wiebelen. De motor komt namelijk zelf altijd weer in het goede spoor het is de persoon die verkeerde dingen doet waardoor het ontstaat..
Ik weet niet hoor, maar een stuurdemper gaat toch ook in feite je stuur vasthouden, dus volgens dat boek kun je je stuur loslaten als je een whobble hebt want hij komt altijd weer recht. Lijkt me niet, er zijn al zat jongens gecrashed door een goede tankslapper die een stuurdemoer had kunnen voorkomen. Vering goed afstellen helpt heel veel maar soms is het gewoon nog niet genoeg.
 
Ja maar je armen zitten op de stuurhelften of te wel de uiteinde van het stuur. De stuurdemper zit centraal. snap

Als jeje armen redelijk ontspannen aan het stuur houdt komt die de meeste keren wel goed. Tuurlijk er zijn altijd uitzonderingen maar dit is een 600 en geen 1000 cc.
 
Dus eigenlijk zeg jij dat je dus nooit een stuurdemper nodig heb????

Me vering staat goed, en ik ben heel relaxed.
laat ik het anders zeggen.
Een stuurdemper verdoezelt problemen, hij lost ze niet op. Beter is het je vering aan te passen zodat deze problemen zich niet meer voordien.

Vering is altijd een compromis tussen comfort en wegligging. En daarin zul je moeten kiezen. Met een vering afgesteld voor hobbelige dijkwegen zul je alle problemen hebben met 160+bochten.
met strak afgestelde vering voor juist die 160+bochten stuiter je weer van de dijk af.

Ik zeg niet dat het niet nodig is om een stuurdempter te monteren, maar beter is om eerst je vering goed voor elkaar te hebben. En dat is niet alleen maar klikjes zus of zo, da's dus naar de veringboer en de vering op je gewicht laten aanpassen. (bij bv. technoflex/hyperpro/racetech/ohlins/wp)
9 van de 10x zijn dan de problemen (nagenoeg) verholpen. Voor dat beetje wat overblijft zou ik iig gewoon relaxen.
 
Neem nou maar een dempertje, ik heb er ook 1 op mijn R6, en dat voelt een stuk zekerder aan, ik heb er echt al een paar keer dankbaar gebruik van mogen maken... :}
En als je een tankslapper hebt: Geef gewoon gas, zodat het wiel licht blijft, als je gas gaat terugnemen, of gaat RELAXEN, dan kan je al je tupperware van de straat rapen...
Echt geen overbodige luxe...ik heb een Matris demper, en ben er erg tevreden over... :]
 
laat ik het anders zeggen.
Een stuurdemper verdoezelt problemen, hij lost ze niet op. Beter is het je vering aan te passen zodat deze problemen zich niet meer voordien.

Vering is altijd een compromis tussen comfort en wegligging. En daarin zul je moeten kiezen. Met een vering afgesteld voor hobbelige dijkwegen zul je alle problemen hebben met 160+bochten.
met strak afgestelde vering voor juist die 160+bochten stuiter je weer van de dijk af.

Ik zeg niet dat het niet nodig is om een stuurdempter te monteren, maar beter is om eerst je vering goed voor elkaar te hebben. En dat is niet alleen maar klikjes zus of zo, da's dus naar de veringboer en de vering op je gewicht laten aanpassen. (bij bv. technoflex/hyperpro/racetech/ohlins/wp)
9 van de 10x zijn dan de problemen (nagenoeg) verholpen. Voor dat beetje wat overblijft zou ik iig gewoon relaxen.

Jaja, "een stuurdemper verdoezelt het probleem", daarom rijden de $2.000.000 racefietsen ook met stuurdempers rond want die hebben de vering niet voor elkaar!? Ik dacht het niet! Misschien had je vroeger gelijk toen iedereen op een "bamboe-frame" rondreed... ;)

Zéker nadat ik +16 pk door het monteren van een full Akrapovic EVO en Dynojet PowerCommanderIIIr had verkregen (nu 143 SAE pk op de rol, dat is 165 DIN pk op de krukas) was een stuurdemper zéér noodzakelijk op de Blade!!!

De huidige frames zijn zó stijf dat als je onder een vette acceleratie het stuur niet geheel recht houdt (en je wiel ook nog eens véél later en dus met een véél lagere dan de actuele snelheid op een niet geheel vlak gedeelte van de weg landt) is een stuurdemper een must!

Je wordt écht NIET vrolijk als je stuurhelften tegen BEIDE stuuraanslagen klappen boven de 150 km/u en je vrijwel op het punt staat 90 graden uit de flank de berm in te worden gelanceerd ;(

Let wel op de kwaliteit van de stuurdemper, je vraagt namelijk twee totaal tegenstrijdige eigenschappen, bij lage snelheden wil je hem NIET voelen en moet hij volledig zonder weerstand werken, bij een tegengestelde snelle beweging MOET hij zó zwaar gaan dat hij bijkans blokkert om het onheil af te wenden!
Je wilt niet weten hoeveel onderdeeltjes in een goede stuurdemper zitten om dit voor elkaar te krijgen...

Een hele goede is de demper die je hieronder ziet, hij kostte vorig jaar al fl. 1.020,- maar dan héb je ook wat. Alleen met zo'n ding kun je snel over de Nordschleife blèren zonder gelijk een vangrail als souvenir mee te nemen!

full


René :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan