Stuurdemper : ja of nee ???

Froggy

MF veteraan
13 aug 2001
10.436
5
Noord-Limburg
Zoals jullie weten heb ik nu een motor met vol vermogen.
Ik rijd weleens met zijn tweeen.
Bij het acceleren dus ook inhalen van auto's komt het voorwiel los.
Hierdoor is het stuur makkelijk te bewegen wat ik minder prettig vind.
En bij het neer komen zwabbert het stuur soms.
Helpt een stuurdemper om dit te voorkomen :?

Waar zorgt een stuurdemper nu precies voor :?
 
Een stuurdemper kan dit helpen voorkomen, 2 sterke armen ook :) alleen in extreme stituaties (flinke speedwhobble) helpen de 2 sterke armen niet echt meer ...

Een stuurdemper zorgt er eigenlijk voor dat je stuur geen snelle bewegingen van links naar rechts (en andersom) kan maken.
Als je voorwiel dus heen en weer gaat klapperen vangt de stuurdemper dit op. Zou dus kunnen helpen als je stuur gaat zwabberen bij een wheely
 
Als ik jouw verhaal zo lees, is het denk ik verstandig im een demper te nemen.
 
Als je 'm achter wat hoger zet, of voor wat lager heb je meer gewicht op je voorwiel en zal het licht aanvoelende voorwiel ook verminderen.
 
Ach... ik denk persoonlijk dat het niet nodig is hoor. Even veren aanpassen en je bent geholpen. Aan de andere kant, een stukje meer veiligheid is natuurlijk aan te raden.

De Gixxer 600 heeft immers ook een stuurdemper standaard mee geleverd.
 
Hoe duur is een gemiddeld stuurdempertje en welk merk is het beste :?
Of zit er niet veel verschil in :?
 
je hebt ze van alle veer merken zoals Ohlins, WP, Hyperpro e.d.

Kijk en verglijk de prijs, ik denk niet dat je er een van de top of the bill nodig hebt hoor.
 
Ik heb zelf een afspraak in augustus staan om een hyperpro te laten monteren, na dat ik laats bijna plat lag door een whobble. mijn '97 er gixxer 600 heeft helaas standaard geen stuurdemper.

Prijs ligt rond de € 270 geloof ik. wel prijzig maar als het de volgende whobble kan voorkomen vindt ik et het geldt dubbel en dwars waard. En ja het staat ook nog eens leuk :9
 
Op woensdag 24 juli 2002 23:20 schreef Froggy het volgende:
Zoals jullie weten heb ik nu een motor met vol vermogen.
Ik rijd weleens met zijn tweeen.
Bij het acceleren dus ook inhalen van auto's komt het voorwiel los.
Hierdoor is het stuur makkelijk te bewegen
wat ik minder prettig vind.
En bij het neer komen zwabbert het stuur soms.
Helpt een stuurdemper om dit te voorkomen :?

Waar zorgt een stuurdemper nu precies voor :?
Haha, lijkt me logisch dat je het stuur makkelijk kunt bewegen als je wiel van de grond is, maar een stuurdemper helpt te voorkomen dat je stuur een eigen leven gaat leiden.
 
Als dit je alleen overkomt bij het rijden met 2 personen op de motor, zou ik het niet doen. Met iemand achterop moet je aangepast rijden lijkt mij. Iets minder hard acceleren en remmen en het probleem is verholpen. Als je er in je uppie geen last van hebt, waarom zou dan een demper monteren. Het stuurgedrag wordt er sowieso zwaarder van. Het motor wordt wel stabieler, maar ja ook da's maar net waar je voorkeur ligt.
 
Ik heb er standaard eentje op mn fiets en t bevalt me uitstekend! Heb wel eens een R6 gereden zonder stuurdemper en dat viel me echt zwaar tegen....met is veel stabieler...en je hebt er echt geen last van bij langzaam rijden zoals je wel es hoort :)
 
Je merkt het verschil pas als je hem mist.
Op mijn SRAD 600 had ik er een en op hetzelfde exemplaar erna ( na een diefstalletje ) niet meer en dat scheelde behoorlijk. Op de nieuwe heb ik er ook een standaard en heb er eigenlijk geen last van, maar wie weet hoe het voelt als je hem eraf haalt.
 
Voor een GSX-R600 uit '97 :
--------------------------------------------------
Hoi Sander,


Wij kunnen je een stuurdemper leveren van het merk Hyperpro.

De prijs is € 265,- inclusief B.T.W.

De prijs is exclusief verzendkosten, deze zijn € 3,40 bij betaling per bank of € 7,95 bij betaling onder rembours.



Vriendelijke groeten,
Han Kruisinga

Motorgoedkoop.nl
-------------------------------------------------
 
je veren afstellen luistert nogal nauw. Zeker als je hem wilt afstellen op rijden met 2 personen en dan bij soloritten ook de perfecte afstelling wilt. Meestal staan motoren vanaf fabriek al op de meest ideale ( all round ) afstelling afhankelijk van het type motor. Het ligt natuurlijk ook aan het gewicht van de passagier. Op een ZX6 zit je bovendien nogal hoog achterop en lekker ver naar achteren, dus zoekerig wordt ie bij een beetje accelereren of hobbels in de weg al snel.
 
Een stuurdemper lijkt me een beetje overbodig bij een ZX-6R. Zo extreem is die toch niet? Heb ook wel eens dat het stuur begint te slaan bij uitacceleren op slecht wegdek. Maar verontrustend wordt dat nooit. Zeker niet in de vorm van tankslappers.
 
Je merkt het verschil pas als je hem mist.
Op mijn SRAD 600 had ik er een en op hetzelfde exemplaar erna ( na een diefstalletje ) niet meer en dat scheelde behoorlijk. Op de nieuwe heb ik er ook een standaard en heb er eigenlijk geen last van, maar wie weet hoe het voelt als je hem eraf haalt.

Dus gewoon niet aanschaffen.
Weet je ook niet wat je mist ;)
 
stuurdemper is een lapmiddel. Beter is de vering aan te passen.
En je niet druk maken, want een beetje stuurbeweging is nog nooit iemand van doodgegaan. Het voorwiel zoekt toch z'n natuurlijke weg. Zolang je maar niet krampachtig het stuur probeert tegen te houden. Gewoon relaxen, dan is er nix aan de hand.
 
stuurdemper is een lapmiddel. Beter is de vering aan te passen.
En je niet druk maken, want een beetje stuurbeweging is nog nooit iemand van doodgegaan. Het voorwiel zoekt toch z'n natuurlijke weg. Zolang je maar niet krampachtig het stuur probeert tegen te houden. Gewoon relaxen, dan is er nix aan de hand.


En als je vering goed staat, maar toch heb je af en toe last van een tankslappertje, wat dan????
 
En als je vering goed staat, maar toch heb je af en toe last van een tankslappertje, wat dan????

Terugslappen ;)
 
Een stuurdemper kan dit helpen voorkomen, 2 sterke armen ook :) alleen in extreme stituaties (flinke speedwhobble) helpen de 2 sterke armen niet echt meer ...

Een stuurdemper zorgt er eigenlijk voor dat je stuur geen snelle bewegingen van links naar rechts (en andersom) kan maken.
Als je voorwiel dus heen en weer gaat klapperen vangt de stuurdemper dit op. Zou dus kunnen helpen als je stuur gaat zwabberen bij een wheely


sterke armen???

Heb je nooit het boek Twist of the wrist gelezen..

Als je stuur gaat klapperen moet jeje armen juist ontspannen houden anders klap je juist of het dringt door in je frame waardoor alles gaat wiebelen. De motor komt namelijk zelf altijd weer in het goede spoor het is de persoon die verkeerde dingen doet waardoor het ontstaat..
 
Terug
Bovenaan Onderaan