Stuurdemper-vraagje

Eagleheart

Die hard MF'er
24 mrt 2004
313
0
Limburg - Belgie
Heren, dames,

binnekort mag ik de straten onveilig maken met men nieuwe R6. Naar't schijnt kan het beestje bij stevige acceleraties zen kopje soms schudden. Daarom ben ik al een beetje aan het uitkijken naar een stuurdempertje.
Welk merken, soorten, kwaliteiten en vooral 'prijzen' zijn er zoal op de markt, en welke is volgens u een aanrader ?

alvast bedankt,

groeten,

Bas
 
Spierballen kweken en gewoon terugmeppen!

Maar je kan kijken voor: LSL, öhlins, Toby, WP etcetera.

LSL heeft meestal niet al te dure niet-verstelbare te koop.
Die prima voldoen.

10045250_860_01_liegend_MOD.jpg
 
www.matrisdampers.com

In Nederland te koop via Motopro (importeur). Heb er net een gekocht voor m'n ZX6R 2005 want die houdt ook zo van headbangen....

Wel wat duurder, maar speed-sensitive...m.a.w. hij stuurt niet zo zwaar als je langzaam rijdt!
 
Ik heb zelf een R1 uit 99, ik rij hier best wel sportief mee. Echter heb ik zelf geen stuurdemper. Ik voel wel eens het stuur trillen vooral als ik sportief aan het inhalen ben. Op welk moment/gebeurtenissen raden jullie aan om toch een stuurdemper te kopen.
 
Circuit dag. al kan het op de weg ook wel helpen. Ben 22mei naar de nordschleife geweest en toen had ik ook een momentje.

Vanuit Steilstrecken-Kurve , ging ik volgas richting de Karussel.
Alleen 2/3 van dat rechte stukje , begon dus het gelazer. Hij begon dus heel erg met de kop te schudden , nu liet ik het gas los en hield het stuur stevig vast.
Maar de stuurhelften gingen wel van de ene uiterste uitslag , naar de andere. :o das niet fijn!! Je zal het stuur net niet goed vast hebben :X

Had ik nu een stuurdemper gehad dan word dit dus verholpen door de stuurdemper.
Volgende ritje Nurburgring/Nordschleife word dus met stuurdemper!! ;) :P
 
ik heb er ook 1 op me r6 hiervoor een model 2001 gehad en nu 2004 maar ik kan niet meer zonder je moet die van hyperpro nemen top ding! hij is progresief dat wil zeggen als je gewoon normaal stuurd houd hij iets tegen maar als hij echt begint te slaan krijgt hij de kans niet want harde klappen houd hij tegen en hij toond ook nog bij een blauwe R6 (zijn meerdere kleuren)
Zie Foto:
full
 
Had op m'n cbr 600FS een set van WP, erg mooi en goed, alleen.... WP bestaat niet meer in NL. Je zult het dan dus ergens anders moeten halen.

LSL is idd ook goed en een stuk goedkoper. Ik heb er 1 op m'n circuit fiets (ZX6) en die doet het prima
 
Circuit dag. al kan het op de weg ook wel helpen. Ben 22mei naar de nordschleife geweest en toen had ik ook een momentje.

Vanuit Steilstrecken-Kurve , ging ik volgas richting de Karussel.
Alleen 2/3 van dat rechte stukje , begon dus het gelazer. Hij begon dus heel erg met de kop te schudden , nu liet ik het gas los en hield het stuur stevig vast.
Maar de stuurhelften gingen wel van de ene uiterste uitslag , naar de andere. :o das niet fijn!! Je zal het stuur net niet goed vast hebben :X

Had ik nu een stuurdemper gehad dan word dit dus verholpen door de stuurdemper.
Volgende ritje Nurburgring/Nordschleife word dus met stuurdemper!! ;) :P



Daar ging het mis, stuur losjes vasthouden en laten slaan en volgas geven, dan komt hij er makkelijker weer uit doordat er weer minder druk op je voorwiel komt.
 
Dat vind ik wel apart om te horen , want toen ik het gas losliet hield hij pas op met slaan!!!

Trouwens , mijn ervaringen met stuur slaan , bij mij gebeurd dit altijd met hobbelig wegdek waar ik snel accelereer. rij ik er rustig overheen dan heb ik nergens last van!! dus hobbels met lichte voorkant = stuur slaan!!

Als ik gas had gehouden weet ik zeker dat het met mij daar niet goed was afgelopen!? Ik weet niet of je de baan kent maar die Karussel wil je niet met 180 km/h in knallen!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Dat vind ik wel apart om te horen , want toen ik het gas losliet hield hij pas op met slaan!!!

Trouwens , mijn ervaringen met stuur slaan , bij mij gebeurd dit altijd met hobbelig wegdek waar ik snel accelereer. rij ik er rustig overheen dan heb ik nergens last van!! dus hobbels met lichte voorkant = stuur slaan!!

Als ik gas had gehouden weet ik zeker dat het met mij daar niet goed was afgelopen!? Ik weet niet of je de baan kent maar die Karussel wil je niet met 180 km/h in knallen!!!!!



Dat je stuur begint te slaan komt doordat je over een hobbeltje rijdt, al accelererend je voorwiel komt los om dat de grond eronder verdwijnt, omdat je aan je gashandle aan het trekken bent trekt je stuur een beetje scheef en op dat moment komt je voorwiel weer neer, ding uit balans. Als je volgas blijft geven is er niets aan de hand, motor trekt zichzelf wel recht, ding wil alleen maar vooruit. Als je gas los laat begint het gedonder en kun je in een tankslapper raken.

Het is inderdaad wel fijn als je nog de ruimte hebt om gas te geven, zo niet dan moet je er maar het beste van hopen, maar geloof me, de beste manier om uit een tankslapper te komen is je stuur losjes vast houden en volgas blijven geven.

En om natuurlijk even op het topci terug te komen, een stuurdemper kopen wil ook weleens helpen tegen bovenstaande :)

Ikzelf heb een WP, werkt tot grote tevredenheid, heeft me al enkele keren gered :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan