stuurpen beschadigd

Sjakov

Die hard MF'er
1 feb 2003
601
1
Ben momenteel bezig met het vervangen van de balhoofdlagers van mijn fireblade.
Nu zat de lagerschaal om de stuurpen echt muurvast, was geen beweging in te krijgen.
Uiteindelijk heb ik hem met een dremel bijna helemaal doorgeslepen en een schroevendraaier in de snede gezet. Na een paar flinke klappen met de hamer op de schroevendraaier was de schaal nog steeds heel... toen maar echt hard geslagen, twee drie keer. Schaal kapot :) ..... alleen had ik hem waarschijnlijk met de eerste klap al doormidden waardoor ik nog twee keer met de schroevendraaier in de pen heb staan rammen |( :(

gevolg:

full


heb de randen van de "krater" al licht geschuurd maar ben toch bang dat de nieuwe lagerschaal hierop vast gaat lopen als ik deze ga proberen erop te persen.

Zou ik de lagerschaal er nu nog fatsoenlijk op kunnen krijgen?
Zou het erg zijn dat daar een deukje zit als ik de lagerschaal er wel gewoon opkrijg?
 
lijkt mij vrij onschuldig ,als je hebt egaal het gemaakt moet het gewoon willen :)
ik zou de stuurpen ook zo (repareren ) en weer inelkaar zetten
het is geen gat van 1 bij 1 cm ofzo ..
 
Laatst bewerkt:
Als je er voor zorgt dat er niks uitsteekt, buiten de omvang die de stuurpen hoort te hebben, valt het volgens mij wel mee.

Net wat je zegt: de nieuwe schaal moet er wel netjes omheen kunnen.

Probeer het met een zo'n micrometer eens na te gaan: afstellen op een goed stuk, en dan voorzichting rond gaan.

Als je je meter kunt vastzetten, voel je meteen waar er meer of minder ronding in de pen zit.
 
geen probleem hoor, als wij op het werk lagers moeten vervangen omdat ze kapot gelopen zijn, laten we soms wel eens diepere sporen achter als we ze er niet afkrijgen, draagvlak van de binnenste lagerschaal zal daar niets van merken..( dremelen doen we niet hoor gewoon de flex erin en dan een paar klappen met een goede koudbeitel)
 
toevallig heb ik gisteren ook mijn cbr900 van nieuwe lagers voorzien.
+ een nieuw upsd voorvorkje .......

Die beschadiging lijkt mij geen enkel probleem. even de scherpe kantjes er vanaf dremelen.

het nieuwe lager heb ik er halverwege opgeslagen met het oude lager. omgekeerd (dit was een rollager overigens), en de daarna de vork in het balhoofd gezet, en aangedraaid totdat die goed zat. wegens gebrek aan gereedschap uiteraard.
maar het ging prima.

lagers in het balhoofd was eitje. ook weer de oude er weer voor gebruikt, en dan kan je
ze er mooi intikken.

Het lager wat jij laat zien heeft mij ook de meeste moeite gekost, maar omdat er een rollager in zat met een opstaand randje, kon ik daar tegen aan slaan. en dat ging uiteindelijk.
met een kogellager heb je dat voordeel niet.
ik denk dat open slijpen niet lukt zonder beschadigingen, en dat ik de volgende keer
wat opstaande randjes erop las, en daar tegen kan slaan.
het blijft een rotding in ieder geval.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan