Stuurproblemen..

David1983

Rookie
18 sep 2006
6
0
Vlaardingen
Hallo allemaal,

Ik heb een paar vragen, waarbij ik om jullie wijze raad vraag!
Ik heb sinds kort een Suzuki GSX 600 F (1991), maar ben niet tevreden over het stuurgedrag.

Het volgende is het probleem:
De motor stuurt in bochten erg lastig in, met name bij lage snelheden (bij korte bochtjes in de bebouwde kom, dus gewoon wanneer je je eigen straat uit rijdt etc.)
Hij heeft de neiging rechtdoor te blijven gaan, in plaats van te sturen.

Wanneer ik iets harder rijd (ong. 50-60 km/h) moet ik de motor als het ware "uit de bocht omhoog trekken", met redelijk veel kracht.

Echter...een opmerking: de voorband is aan vervanging toe. Deze is door het rijgedrag van de vorige eigenaar niet optimaal afgesleten, waardoor de band ineens "hoekig" afloopt. Volgens mij zou dit het stuurgedrag voor een deel kunnen verklaren. De bandenspanning is overigens goed.

Nu ga ik dit weekend een andere voorband laten monteren. Momenteel heb ik achter 140-80-17 en voor 110-70-17. Ik heb vernomen dat het een optie is om een hogere voorband (80?) te nemen, waardoor het stuurprobleem ook verholpen kan worden. Klopt dit? En zo ja, wat is de technische onderbouwing hiervan dan?

Of is er mogelijk iets met mijn balhoofd(lager)? En hoe kan ik dit zelf testen?

Tot slot: ik kom de term "cuppen" van een band hier wel eens tegen. Kan iemand mij uitleggen wat dit betekent?

Tot slot 2 :) : kan iemand mij uitleggen welk gedeelte van de band de "wang" nu precies is...

Yep, I know, ik ben nog een rookie...maar ik leer het graag!

Ik hoop dat jullie deze vragen kunnen/willen beantwoorden, want ik zou er enorm mee geholpen zijn! :}

Ik hou jullie op de hoogte!

Groeten David :W
 
Laatst bewerkt:
Hogere band weet ik niet wat het met het stuurgedrag doet, ik weet wel dat je dichter op het spatbord komt en dat door de wieldiameter je snelheidsmeter af gaat wijken.
Balhoofdlager is verdachte nummer 1, je kan dit testen door je voorband tegen een muur en dan naar voren duwen, er mag dan geen speling op zitten. Ook als je bij stilstandje stuur heen links en rechtom draait moet dat vloeiend gaan zonder schokkerig gevoel (evt. proberen met een stuk glans papier op een gladde vloer onder je voorband).
Cuppen zegt me niks maar vermoedelijk bedoelen ze opsnijden maar dat werkt niet met een vlak afgesleten band (of in de supermotardscene een crossband afsnijden naar half profiel voor meer grip op de asfaltdelen van de baan).
De wang is de zijkant van de band wat vaak van een zachter/dunner rubber is zodat de band iets mee kan bewegen en kan veren voor een beter weggedrag.
 
Hogere band weet ik niet wat het met het stuurgedrag doet, ik weet wel dat je dichter op het spatbord komt en dat door de wieldiameter je snelheidsmeter af gaat wijken.
Balhoofdlager is verdachte nummer 1, je kan dit testen door je voorband tegen een muur en dan naar voren duwen, er mag dan geen speling op zitten. Ook als je bij stilstandje stuur heen links en rechtom draait moet dat vloeiend gaan zonder schokkerig gevoel (evt. proberen met een stuk glans papier op een gladde vloer onder je voorband).
Cuppen zegt me niks maar vermoedelijk bedoelen ze opsnijden maar dat werkt niet met een vlak afgesleten band (of in de supermotardscene een crossband afsnijden naar half profiel voor meer grip op de asfaltdelen van de baan).
De wang is de zijkant van de band wat vaak van een zachter/dunner rubber is zodat de band iets mee kan bewegen en kan veren voor een beter weggedrag.

Een hogere band maakt de geometrie iets anders. De vorkhoek 'relaxter' zodat hij stabieler is maar het insturen meer moeite kost. Dit kun je ongedaan maken door de voorvorkpoten door te laten steken(voorkant motor lager). Maar als je het mij vraagt is er meer aan de hand dan een onjuiste hoogte van de band. Steek er eerst eens een goeie (set) band(en) op!

Afwijking van de snelheidsmeter is verwaarloosbaar!

Cuppen is als het profiel van de banden een soort schubben krijgt. Bij auto's noemen ze dat kam(metjes?)?? http://w6rec.com/duane/bmw/cupping/index.htm
 
hogere band? bij mijn weten is hoogte 80 standaard (bij de 750 wel) en heb je nu een lagere band gemonteerd!

zelf ook een 70 hoog en rijdt prima, niks mis mee alleen iets meer ruimte bij het spatbord :)
 
nouja, die teller klopt toch al niet dus dat maakt weinig uit ;)

met doorsteken van de voorvork heb je wel weer het probleem dat je grondspeling NOG minder wordt :Y terwijl dat standaard al veel te weinig is volgens mij..

Hoe is je achterband? als daar een vlak stuk op zit stuurt het ook niet fijn meer in, dat is echt heel goed merkbaar.
Verder zijn het gewoon zware fietsen dus het blijft zowiezo werken om ze de bochten door te jagen O-)
 
Iedere motor heeft de neiging om recht door te gaan. Daarom kun je ook met losse handen rijden. En een motor die eenmaal in een bocht zit, komt er ook niet vanzelf meer uit. Dat moet je zelf doen. Op basis waarvan denk jij dat het aan de motor ligt?

Ingeslagen balhoofdlagers merk je doordat de motor zoekerig wordt rechtuit. Speling op de lagers merk je aan instabiliteit in de bochten, vibraties of shimmy en, als de speling groot is, aan tikken in het balhoofd.
Cuppen is dat er als het ware happen uit de band zijn en er dus dwarsrichels in de band komen. Dit merk je bijv. aan trillen tijdens het remmen.
Als je band versleten is, gaat ie idd. zwaarder insturen doordat ie platter wordt. Als ie vierkant wordt, merk je dat doordat het bij het insturen op een bepaald punt net is of je over het randje valt.

Je kunt de vorkpoten verder door de kroonplaat laten steken (maar niet bij alle motoren) er steekt dan een groter deel van de vorkpoot boven de kroonplaat uit. De motor komt dan aan de voorkant lager te staan. Ook wordt de balhoofdshoek stijler, waardoor ie nerveuzer gaat sturen.
 
ik dacht eerlijk gezegd dat hoe hoger je motor staat, des te makkelijker stuurt hij. vandaar dat ik van mijn gsx750F de poten iets omlaag heb gezet, beter gezegd op dezelfde hoogte als van een 600.

zet er eerst maar eens nieuwe banden op, dat scheelt al een berg. de 750f is een heel algemene standaard motor, die vrij saai is, maar ook zeker niet slecht. dus hij zal niet sturen als een huidige supersport.

misschien ligt het wel aan je wensen of wat je gewend was.

ik heb jouw soes ook, en vind hem doodnormaal sturen, maar niet messcherp zoals mijn zx9, mits er natuurlijk fatsoenlijke banden op zitten.

het kan ook zijn dat je balhoofd te strak staat. dat heb ik vorige week gevoeld bij een chopper, en dat geeft exact hetzelfde gevoel. controleer dat ook maar eens.
de kabels bij de soes zitten soms in de weg voor het sturen. als je een gaskabel hebt van een 750 bijv dan blijft hij daar ook op hangen.
 
Laatst bewerkt:
ik dacht eerlijk gezegd dat hoe hoger je motor staat, des te makkelijker stuurt hij. vandaar dat ik van mijn gsx750F de poten iets omlaag heb gezet, beter gezegd op dezelfde hoogte als van een 600.
:N

Door de poten te laten zakken, vergroot je de balhoofdshoek en zal ie juist moeilijker gaan sturen. Om een fiets sneller te laten sturen (maar potentieel ook nerveuzer te maken) laat je de poten juist verder door de kroonplaten steken of hoog je 'm achter op. Hierdoor komt ie meer op z'n neus te staan, verklein je de balhoofdshoek en stuurt ie sneller.
 
:N

Door de poten te laten zakken, vergroot je de balhoofdshoek en zal ie juist moeilijker gaan sturen. Om een fiets sneller te laten sturen (maar potentieel ook nerveuzer te maken) laat je de poten juist verder door de kroonplaten steken of hoog je 'm achter op. Hierdoor komt ie meer op z'n neus te staan, verklein je de balhoofdshoek en stuurt ie sneller.
:^

Vervang eerst de band. En kies voor de maat die er op hoort.

 
Allereerst iedereen hartstikke bedankt voor de nuttige info en de tips!

Ik ga zaterdag eerst de banden vervangen, zowel voor als achter. Ik kies ervoor om gewoon de huidige maten te behouden.

Mocht dit geen verschil maken, dan ga ik maar eens rustig kijken naar het balhoofd en eventueel naar het laten zakken van de poten...

Maar, zover is het nog lang niet...Eerst de banden!

I'll keep you informed! O-)
 
Hoe heb je dat uitgerekend?
Met een 80 band ga je elke omwenteling 6,9cm verder dan met een 70
De omtrek van je band is 200cm (schatting)
Dan scheelt het toch maar 3,5 % :?


ik heb mn meter geijkt met een bord langs de weg ;)

teller klopte voorheen redelijk, geeft nu kleine 10 km/h teveel aan :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan