stuuruitslag vergroten BMW R100RT

Benno123

MF veteraan
1 okt 2011
3.248
2.315
Langeweg (N-br)
Hallo allemaal, tijd geleden heb ik mijn BMWR100Rt omgebouwd tot zijspan. eerst nog met een telescoopvork, dat ging redelijk maar was toch niet ideaal. Nu hebben we een Schommelarmvoorvork erin gemaakt gebaseerd op de balhoofdplaten van een K-serie (41 mm).

Helaas is door die dikkere poten de stuuruitslag ook ineens nog wat meer beperkt. De poten slaan tegen het gewei op waarmee de volle RT-kuip gemonteerd zit aan het frame. Dit frame weghalen is geen optie omdat daar de constructie van de kuip aanhangt. misschien is er wel iets aan te passen maar hoe ?

de schommel heeft al een grotere draaicirkel door de veranderde naloop maar nu het stuur ook nog minder kan uitsturen krijg ik wel een beetje een ruime draaicirkel. Ik kan zo bij de spoorwegen gaan met het ding.

Heeft er iemand al eens eerder een schommelarm in een BMW R100 RT gehangen en hoe was toen de ervaring met de draaicirkel ?

Foto-V6XSHHTY-D.jpg


Foto-8D7MNUZP-D.jpg


groet,

Benno
 
de draaicirkel vergroten lijkt me niet zo simpel. De 100rt die bij mij stond had ook een kleinere draaicirkel doordat er een schommel in zat. Ik heb het nooit als storend ervaren, het was alleen even wennen.
 
Ik denk dat de K100 kroonplaten en dikke poten ook niet helpen. Maar om daar echt iets over te zeggen zal je de sprong en steek moeten meten.
Een oplossing zou ik dan ook niet weten.
 
klopt, die kroonplaten hebben wel dezelfde uitslagbegrenzing als de oude van RT maar het verschil is echt de grotere diameter van de poten. De originele BMWvork is ca. 36 mm, de K 41. De pijp die we gebruikt hebben voor de staande poten is 42 mm (7 mm wanddikte). Die is over ca. 30 cm. verjongd tot 41 waarmee ruim voldoende wanddikte overblijft voor de sterkte. De dikkere poot kan niet ver genoeg draaien en loopt tegen het subframe op waar de kuip aanhangt (het gewei). De poot is gewoon 2,5 mm (R) dikker en loopt eerder tegen het subframe

Er is op zich prima mee te rijden op de wegen maar erg scherpe bochten (parkeren, straatje keren) zijn nu wat ruim.

groet,

Benno
 
klopt, die kroonplaten hebben wel dezelfde uitslagbegrenzing als de oude van RT maar het verschil is echt de grotere diameter van de poten. De originele BMWvork is ca. 36 mm, de K 41. De pijp die we gebruikt hebben voor de staande poten is 42 mm (7 mm wanddikte). Die is over ca. 30 cm. verjongd tot 41 waarmee ruim voldoende wanddikte overblijft voor de sterkte. De dikkere poot kan niet ver genoeg draaien en loopt tegen het subframe op waar de kuip aanhangt (het gewei). De poot is gewoon 2,5 mm (R) dikker en loopt eerder tegen het subframe

Er is op zich prima mee te rijden op de wegen maar erg scherpe bochten (parkeren, straatje keren) zijn nu wat ruim.

groet,

Benno

gewoon altijd straatje keren over rechts
 
Had je bij de normale voorvork ook een naloopverkorter?
Toen ik bij mijn paralever (of was het telelever) voorvork een naloopverkorter had ingebouwd werd de draaicirkel ook gigantisch. Op een of andere manier, ik heb het nooit precies uitgezocht, zorgt het verkorten van de naloop er ook voor dat het wiel een compleet andere straal gaat rijden.

Maar inderdaad straatje keren over rechts, met een flinke dot gas erop :)
 
Laatst bewerkt:
Er is op zich prima mee te rijden op de wegen maar erg scherpe bochten (parkeren, straatje keren) zijn nu wat ruim.

groet,

Benno

klopt , en er is niets vervelender dan 3 maal voor en achteruit te moeten steken om de straat uit te geraken .

Maar stel je gerust , een schommelvork draait altijd nog korter dan een vork ala zeus of elm enkelvoudig :Y
 
Die vorkpoten is niet veel aan te doen, dus dan een ander frame voor de kuip maken. Is een oplossing zoals op de GS een optie, dus een stevig centraal middendeel met dan aftakkingen naar de montagepunten van de kuip?
 
Die vorkpoten is niet veel aan te doen, dus dan een ander frame voor de kuip maken. Is een oplossing zoals op de GS een optie, dus een stevig centraal middendeel met dan aftakkingen naar de montagepunten van de kuip?
Zo zit het op een RS en RT ook. Twee bouten midden in het balhoofd en een hertegewei om de koplamp heen.
 
Zo zit het op een RS en RT ook. Twee bouten midden in het balhoofd en een hertegewei om de koplamp heen.

Hm, schiet dus niet op. Het is ook al even geleden dat ik de RT kuip van mijn tweeklepper afgegooid heb.

Is er in het gewei nog iets te verbuigen/om te leggen? Zal wel niet heel veel ruimte in zitten neem ik aan? Of anders vanuit het centrale deel eerst omhoog en omlaag, en dan zo dicht mogelijk langs de kuip naar de ophangpunten? Dan wordt het wel een echt gewei...

Makkelijkste oplossing is die hele kuip eraf te lazeren natuurlijk :+.
 
Ja niet voor de easy way out kiezen he. :+ Even rustig bestuderen en dan even Lasmoat even vragen om met de flex langs te komen en even wat ruimte in het vooronder te creëren. ;)

Een los windscherm kan altijd nog. :P
 
Hoe werkte dat met de dnepr, ik meen voorrem in, stuur omgooien en in de 1 gas open gooien....

Ehm, niet om het 1 of ander maar in beide handboekjes die ik van de RT heb staat dat het frame niet 'gespanntauglich' is...

Nog een beetje met russen bezig benno of ben je ze zat??
 
Sammie, heb ook niet voor niets een flink subframe er omheen gekleid. Dat zou het zeker moeten houden en degelijk genoeg zijn om de krachten af te leiden. Ik ga er gewoon even rustig voor zitten en dan komt er vast iets werkbaars uit de koker.

Idd nog steeds met de russen bezig, blijven ongelooflijk charmant en leuk maar voor de wat grotere snelheden zijn de BMW's een uitkomst. Wel redelijk verslingerd aan boxers. Van de vijf is er maar 1 viercilinder (k100RS) in de garage en die alleen maar omdat hij erg goedkoop langs kwam
 
Hallo
Aangaande uw vraag betreffende de voorvork,heb de mijne zopas bekeken,de vorkbenen zitten na volledige stuuruitslag een 2.5cm van het gewei,let wel dat ik door de stuurdemper(VW)niet de volledige stuuruitslag kan gebruiken,mocht ik de volledige stuuruitslag kunnen benutten dan zouden de vorkbenen het gewei nog niet raken maar het is meer dan voldoende om nog redelijk kort te keren.Ik heb je vorige vragen eens bekeken en merk dat je een andere kroonplaat van BMW gebruikt hebt als ik mij niet vergis,waarschijnlijk is de sprong te groot(de originele kroonplaat heeft een sprong van ca.2.5) en daardoor heb je dit probleem,alleen op te lossen door de originele kroonplaat te monteren en de vork aan te passen (indien mogelijk).
GR.Birdieke
 
Ok, het was weer even geleden maar nu weer een update.

Mijn beperkte stuuruitslag is geen belemmering om te rijden. Zelfs krappe bochtjes gaan prima, alleen keren is even wennen maar ook dat gaat uiteindelijk wel redelijk. Ik heb de maximale speling binnen het gewei gebruikt en nu heb ik een alleszins acceptabele uitslag.

Omdat nu met de schommelarm het geheel toch iets nerveuzer werd in het stuur. beetje slaan bij lage snelheden, lastiger op de snelweg, heb ik toch ook maar een stuurdemper gemonteerd. Dit type 1302/1303 is van een volkswagen kever. Ingedrukt 30 cm, uitgetrokken 45 en nieuw slechts 30 euro. Wereld van verschil. De motor loopt als op rails nu. kan het iedereen aanraden.

Paar piccas:

Foto-QSW7SN78-D.jpg


Foto-KZCDWXNS-D.jpg


goed bestede ochtend.

Benno
 
Waarom wel, met de telescoop was het helemaal niet nodig. Zonder reed net zo goed. aangezien het een zelfbouw is evolueert het project gewoon tijdens de diverse aanpassingen.

Nadat ik een schommelarm voorvork heb gebouwd met een veel kortere naloop (om beter te kunnen sturen) trad ineens wel klapperen op in het stuur. Daarom nu de stuurdemper er even bij geplakt.

Als het niet nodig is moet je het er niet op zetten blijft het devies.

Benno
 
Hoi,
ik ben toevallig op dit topic uitgekomen, ik zit, zat met hetzelfde probleem en heb het gewei doorgeslepen en plat ijzer van 2 cm tussengelast. Op die manier komt het gewei en hiermee de kuip 2 cm meer naar voor. Het verschil tss het T. stuk van een r en k is ongeveer 1,5 cm.
Nu kan ik tot tegen de aanslag draaien.
grts
de klei'n
 
dank je voor de tip. Ga dit weekeinde naar een sleutelweekeinde van de UDCN toe. Omdat ik toch niets te repareren heb zelf ga ik er maar eens flink over bomen met wat bekenden. Misschien bedenken we nog iets of doe ik ook iets dergelijks.

al eerder gezegd, bij gewoon rijden geen enkele belemmering. Steken, straatje keren etc. dat is de enige plaats waar het minder is. Nog steeds een kleinere draaicirkel dan de gemiddelde auto dus het valt mee maar het kan altijd beter :)

Benno
 
Terug
Bovenaan Onderaan