Suggestie voor vorm eigenbouw demper gevraagd

Jermo

MF veteraan
5 mrt 2006
21.994
51
Amsterdam
Ik heb de mogelijkheid om op school een demper te ontwerpen EN uit te werken EN hiervoor studiepunten te krijgen. Met andere woorden: op kosten van de school een unieke demper in elkaar knutselen *O*

Ik zal waarschijnlijk ook zelf de linkpipe moeten maken (en anders een bestaande aanpassen) dus de uitlaat kan ik nog onder een andere hoek zetten.

Ik zit alleen erg te twijfelen over de vorm die ik de demper wil geven. Er zijn namelijk genoeg opties: rond, ovaal, een punt a la Hotcam, GP demper, Superbike en er is vast nog meer te verzinnen.

Daarom hoor ik graag suggesties of zie ik graag plaatjes van dempers in dit topic.
(fotosoeps zouden al helemaal mooi zijn)

Hij moet onder deze motor komen te hangen:

full



Uiteraard post ik het uiteindelijke resultaat nog!
 
als je wel eens iemand achterop neemt is een gp pijpje denk ik niet zo handig, zit je duo in de gassen. misschien seatpipe van maken? (moet je wel met hitteschilden etc gaan werken mischien extra uitdaging? anders iets origineels, een vierkant model ofzo? met je nickname er op :]
of laat het einde schuin aflopen dat het in lijn is met je kontje (dan geen pijpje er uit laten komen) staat ook wel leuk denk ik
 
nog even een paar plaatjes voor het idee...
gepikt van micron exhausts...

vind zelf zo'n hoge demper parralel met de buddy mooi... maar dan wel een korte... soort kort BOS achtig uitlaatje..

full
 
Of je doet iets richting de gsxer uitlaat.. zoals deze voor een R6.. zag er eentje op schevingen vorig weekend met een soortgelijke pijp eronder :9~

full
 
Ik zie een aantal voorbeelden van een high mount maar dan moet je niet vergeten dat een evenruele duopassagier de bener er aan kan branden.
Een undertail vind ik persoonlijk mooi maar denk niet dat dat bij jouw motor mooi staat en je hebt kans dat je je subframe ook moet gaan aanpassen wat ook weer een risico is als je wel eens met een duo rijdt.
Qua vorm... als je iets aparts wil hebben zou ik voor een getordeerde ovaal gaan 8-)
 
Mijn bijdrage; scherp driehoekig profiel, ietwat conisch:

(Afbeelding)
Ja, dat vind ik ook wel iets hebben.


Ik heb de mogelijkheid om op school een demper te ontwerpen EN uit te werken EN hiervoor studiepunten te krijgen. Met andere woorden: op kosten van de school een unieke demper in elkaar knutselen

Die undertails zijn alleen mooi als je een spits kontje hebt (vind ik dan)

Je wil toch iets origineels...

Ik zou het zoeken in relatief kleine dempertjes ongeveer op de plaats waar de huidige demper ook zitten. Een iets afwijkende vorm waarin je de goede stroomlijn van de CBR nog eens benadrukt en links en rechts een dempertje om toch het noodzakelijke volume te krijgen voor een restantje performance.
je schrijft expliciet dat je niet zoiets als een undertail wil hebben, dus de racy-look is eigenlijk geen optie. De originele uitlaat zit eigenlijk wel op een mooie plaats (hij benadrukt de oplopende lijn van de achterkant mooi) maar heeft het design van een kachelpijp. De driehoekvorm van Ejayt zijn ontwerp benadrukt de schuine wigvorm van de CBR (aan de voor of achterkant) en dat kan mooi zijn. Ik zou er alleen nog wat meer vorm in de lengterichting aan geven, dit heeft nog wel wat van een brooddoos-ontwerp.
 
Mijn kontje ben ik niet van plan aan te passen, het liefst houd ik de demper op de plek waar hij nu zit, alleen dan een stuk kleiner/moderner }) .
Ik wil wel gewoon dat mijn duo normaal kan blijven zitten zonder een verbrande schoenzool eraan over te houden :9

Ik zat zelf ook al sterk aan iets driehoekigs te denken zoals hierboven staat maar dan meer Yoshimura-style conisch uitlopend.
Ik denk eraan om er nog wat in te grafferen zoals een E-keur van Nederland maar dan in gravity-style O-)

Ik zit ook te twijvelen over het materiaal wat ik zal gebruiken. 'Gewoon' plaatijzer is volgens mij stukken makkelijker te lassen en bewerken dan RVS en is ook makkelijk te polijsten. Van de buitenkant zal dit dan gewoon goed blijven glimmen met blanke uitlaatlak, maar hoe zit het moet roesten van dempers van binnenuit? Ik heb geen idee hoe snel dat gaat (er komt iig wel een condensgaatje in, dat vergeet ik niet)
 
Mijn kontje ben ik niet van plan aan te passen, het liefst houd ik de demper op de plek waar hij nu zit, alleen dan een stuk kleiner/moderner }) .
Ik wil wel gewoon dat mijn duo normaal kan blijven zitten zonder een verbrande schoenzool eraan over te houden :9

Ik zat zelf ook al sterk aan iets driehoekigs te denken zoals hierboven staat maar dan meer Yoshimura-style conisch uitlopend.
Ik denk eraan om er nog wat in te grafferen zoals een E-keur van Nederland maar dan in gravity-style O-)

Ik zit ook te twijvelen over het materiaal wat ik zal gebruiken. 'Gewoon' plaatijzer is volgens mij stukken makkelijker te lassen en bewerken dan RVS en is ook makkelijk te polijsten. Van de buitenkant zal dit dan gewoon goed blijven glimmen met blanke uitlaatlak, maar hoe zit het moet roesten van dempers van binnenuit? Ik heb geen idee hoe snel dat gaat (er komt iig wel een condensgaatje in, dat vergeet ik niet)


Concessies doen omdat het makkelijker is? -O- Zou gewoon voor RVS of tiet gaan.. 't Is wat meer werk, maar de voldoening is dan ook een stuk groter. En- ook niet geheel onbelangerijk- er kunnen wel eens krassen op een demper komen. Bij PBS gaat het daar dan roesten, op m'n titanium demper haal ik even een matteerborstel er overheen en hij ziet er weer uit als nieuw.

Zou een soort Z- vorm niet wat zijn, qua hoek evenwijdig met die gele strepen :?
 
Concessies doen omdat het makkelijker is? -O- Zou gewoon voor RVS of tiet gaan.. 't Is wat meer werk, maar de voldoening is dan ook een stuk groter. En- ook niet geheel onbelangerijk- er kunnen wel eens krassen op een demper komen. Bij PBS gaat het daar dan roesten, op m'n titanium demper haal ik even een matteerborstel er overheen en hij ziet er weer uit als nieuw.

Zou een soort Z- vorm niet wat zijn, qua hoek evenwijdig met die gele strepen :?


Het is mijn bedoeling de demper te polijsten en te spuiten met blanke lak. Ik weet uit ervaring dat dit met scooterdempers (cheap ass blik dus) geen enkel probleem met roesten oplevert, iig niet aan de buitenkant. Het is mijn bedoeling dit zelf te lassen en aangezien ik geen expert ben hierin wil ik weten of dit veel moeilijker is dan gewoon blik.
Titanium lijkt me lastig te bewerken gezien de hogere stijfheid hiervan maar dit zal ik wel overleggen met de mensen uit de werkplaats.

Een Z-vorm lijkt me er slordig uit gaan zien, een vloeiende lijn krijgen met het binnenwerk zal dan ook niet makkelijk gaan. Ik zit steeds sterker te denken aan een vrij korte, conisch uitlopende (bij doorsnede) driehoekige demper met driehoekig binnenwerk. (Dus een beetje zoals het Inventorplaatje wat op de 1e pagina gepost is)

Het graferen van een Nederlands E-keurmerk (creatief vormgegeven) gaat zeker gebeuren :Y

Mijn doel is om de demper een uitstraling mee te geven alsof het een productiemodel zou kunnen zijn.
 
@ sav:
De demper die er nu onder zit is een Laser systeemdemper (met E-keur volgens de ringetjes op de uitlaat dus die ringetjes bieden zich bij deze als donor aan }) )
 
Terug
Bovenaan Onderaan