Suggesties voor voordelige straat/circuit motor

BlackV4

MF'er
10 sep 2013
171
111
Hilversum
Hallo allemaal,

Afgelopen jaren heb ik diverse keren rijvaardigheidstrainingen gevolgd op verschillende circuits in Nederland.
Inmiddels heb ik mij aangesloten als vrijwilliger bij een organisatie die deze trainingen geven dus de planning Is hier de komende jaren meer mee te gaan doen.

Tot nu toe heb ik altijd op m'n oude vertrouwde Honda Vfr800fi gereden maar ik begin een beetje tegen de limieten van deze fiets te komen en het is niet de meest ideale motor om op circuit te rijden.

Voor volgend seizoen wil ik gaan kijken naar een andere motor om dus voornamelijk circuit training mee te rijden.
Dus ik ben benieuwd met alle kennis op het forum wat jullie suggesties zijn.

Er zijn wel een paar dingen waar hij aan moet voldoen :

600 tot 1000cc, beperkt budget tot ca 2000 euro, liefst wel iets met minimaal het vermogen van de vfr (109pk), motor moet straat legaal zijn.
Er zal van kleine banen als Midland Lelystad tot Zandvoort meer gereden worden.

Waarmee Koop je de meeste waar voor je geld? Onderhoud kan ik grotendeels zelf.

Heb zelf al wat gekeken, cbr900rr van 97 tot begin 2000 is veel keus in, aprillia rsv1000 maar is misschien wel wat zwaar, of bv Kawa zx6r of Yamaha r6/r1 (r1 voor die prijs misschien lastig)

Ben benieuwd, ook naar tips waar bepaalde fietsen in uitblinken etc
 
Laatst bewerkt:
Juist als beginner en zeker op kleinere banen ben je veel beter af met een 600. Koop gewoon een fatsoenlijke circuit 600, dat rondjes draaien op Lelystad ben je toch zo zat.
 
MCT?

Je kunt eens kijken voor de GSXR600 of 750 van 2001-2003. Zelf mee gereden en deed het mooi op het circuit, maar Midland was niet mn favoriete baan.

Overal het algemeen zie je veel R6-en op het circuit, waarbij ik meestal hoor dat ze onverwoestbaar zijn.
 
De 800 is wat te lomp, dan kan je beter voor weinig een eerste generatie 750 kopen, andere vering velgen en voorvork en je hebt een leuke circuitfiets. Open luchtfilter, nauwkeurig afstellen en het oudje kan aardig meekomen.
 
Mocht je iets meer uit willen geven heb ik voor 2500 (MF prijs ;-) ) een ZX6R voor je staan uit 2005. Heb ik afgelopen jaar ook voornamelijk gebruikt voor bochtentrainingen (lelystad) en een keer assen (groep 1). Erg leuke fiets voor het geld. Stuurt fantastisch en met 130pk kom je lekker mee.
Ik heb hem bij aankoop overwogen tov een R1 en een zware 2 cilinder. De R1 en 1L 2 cilinders waren net te gek, dit is net mooi.

 
MCT?

Je kunt eens kijken voor de GSXR600 of 750 van 2001-2003. Zelf mee gereden en deed het mooi op het circuit, maar Midland was niet mn favoriete baan.

Overal het algemeen zie je veel R6-en op het circuit, waarbij ik meestal hoor dat ze onverwoestbaar zijn.

Ik denk dat voor een leuke brommer op citcuit elke japanse 600cc viercilinder van na grofweg 2002 helemaal geschikt is. Ze zijn allemaal degelijk en retesnel. Kosten geen drol en vragen niet te veel onderhoud. Het hangt er gewoon een beetje vanaf wat je wil. Je kunt die dingen ook volhangen met wielen en vering voor € 5.000,-- Maar zelfs in complete standaard uitvoering heb je nog een leuke dag op citcuit!

Een SV650 kan ook heel leuk zijn, zeker op de wat kleinere baantjes en zelfs een duc 750SS of 900SS zou ik overwegen, alleen wat beter checken en in de gaten houden met onderhoud....

Banden en brandstof gebruiken ze allemaal, en het beetje olie voor een extra wissel kost ook de wereld niet in vergelijking met de prijs van een circuitdag. Gewoon iets aanschaffen voor niet te veel geld en hobbelen met dat ding :t

Succes met kiezen!

Later,

Loek
 
Ik zit ook na te denken over een 2e motor om mee te doen aan VRO's en circuitdagen. Ik fantaseer momenteel over een 1st gen Aprilia RSV Mille.

Zijn erg betaalbaar. Misschien wel een tikkie te bruut met die dikke V-Twin, maar dat ga ik vanzelf wel ontdekken.
 
]
MCT?

Je kunt eens kijken voor de GSXR600 of 750 van 2001-2003. Zelf mee gereden en deed het mooi op het circuit, maar Midland was niet mn favoriete baan.

Overal het algemeen zie je veel R6-en op het circuit, waarbij ik meestal hoor dat ze onverwoestbaar zijn.

Klopt inderdaad bij MCT, ik twijfel wat over de 600 omdat de wat recentere modellen toch nog wel net over m'n budget gaan en ik bij een van voor 2000 bang ben dat 't vermogen me snel gaat vervelen.

Of geld steken in het opleuken van de VFR :9

Ik heb er al best wat in gestoken inmiddels, oa hyperpro vering en hij is al voorzien van een quickshifter, maar de grondspeling is gewoon minder dan een supersport, linksom bochten is toch oppassen voor je sidestand, en je kan alleen achter de uitgaande demping instellen, wil ik dit veranderen moet ik aan een andere achterdemper a 800,- euro en upgraden met een andere voorvork, dan ben ik 2000,- euro verder

De 800 is wat te lomp, dan kan je beter voor weinig een eerste generatie 750 kopen, andere vering velgen en voorvork en je hebt een leuke circuitfiets. Open luchtfilter, nauwkeurig afstellen en het oudje kan aardig meekomen.

Ik kan lekker meekomen hoor, ook met de 800 maar hij is wel zwaar, dus is echt wel werken en de vering en demping blijft wel een dingetje omdat je niet kan instellen op rebound achter na.


Mocht je iets meer uit willen geven heb ik voor 2500 (MF prijs ;-) ) een ZX6R voor je staan uit 2005. Heb ik afgelopen jaar ook voornamelijk gebruikt voor bochtentrainingen (lelystad) en een keer assen (groep 1). Erg leuke fiets voor het geld. Stuurt fantastisch en met 130pk kom je lekker mee.
Ik heb hem bij aankoop overwogen tov een R1 en een zware 2 cilinder. De R1 en 1L 2 cilinders waren net te gek, dit is net mooi.


Super aanbod, ik moet helaas de winter gebruiken om hard te gaan sparen om dit te realiseren, ik wil de vfr namelijk niet weg doen, een back-up is altijd handig en voor te toeren is hij prachtig

Alvast bedankt voor de feedback, momenteel neig ik erg naar of een fireblade 929 dus zegmaar 2000 model, maar een 600 die wat lichter is rijd natuurlijk fantastisch, zeker op de wat kortere banen zoals Midland
 
]


Klopt inderdaad bij MCT, ik twijfel wat over de 600 omdat de wat recentere modellen toch nog wel net over m'n budget gaan en ik bij een van voor 2000 bang ben dat 't vermogen me snel gaat vervelen.



Ik heb er al best wat in gestoken inmiddels, oa hyperpro vering en hij is al voorzien van een quickshifter, maar de grondspeling is gewoon minder dan een supersport, linksom bochten is toch oppassen voor je sidestand, en je kan alleen achter de uitgaande demping instellen, wil ik dit veranderen moet ik aan een andere achterdemper a 800,- euro en upgraden met een andere voorvork, dan ben ik 2000,- euro verder



Ik kan lekker meekomen hoor, ook met de 800 maar hij is wel zwaar, dus is echt wel werken en de vering en demping blijft wel een dingetje omdat je niet kan instellen op rebound achter na.




Super aanbod, ik moet helaas de winter gebruiken om hard te gaan sparen om dit te realiseren, ik wil de vfr namelijk niet weg doen, een back-up is altijd handig en voor te toeren is hij prachtig

Alvast bedankt voor de feedback, momenteel neig ik erg naar of een fireblade 929 dus zegmaar 2000 model, maar een 600 die wat lichter is rijd natuurlijk fantastisch, zeker op de wat kortere banen zoals Midland
Ik zou je ook aanraden om met een 600cc te beginnen op circuit.
Als je je verveelt met dat vermogen dan hoor je misschien niet op circuit maar op een dragracebaan.
Het zal waarschijnlijk enkele tientallen circuit dagen duren tegen je de lijnen goed kent, je motor goed kent, weet hoeveel hellingshoek je in elke bocht kan vasthouden,...
Ik zou de (eerste) twee jaar met een 600cc beginnen.
Pas als je goed meekan met de 1000's kwa rondetijden, overstappen. (Of als tussenstap een 750)

Het moeilijkere aan een 1000cc is dat er een stuk meer koppel is, en als je onder hellingshoek gas geeft is dat extra gevoelig.
En de kostprijs van elke circuit dag wordt ook een stuk duurder op een 1000cc.
Al dat koppel en vermogen vreet banden.
 
En je moet ook niet direct al beginnen op slicks en bandenwarmers.
Gewone moderne sportbanden bieden enorm veel grip met een redelijk goede levensduur.
Slicks op een 1000cc kunnen op 3 sessies volledig versleten zijn als je kan rijden.
Als je niet kan rijden met een 1000cc op slicks kan je ze na 1-2 sessies onbruikbaar maken..
(Cold tear)
 
Ik heb er al best wat in gestoken inmiddels, oa hyperpro vering en hij is al voorzien van een quickshifter, maar de grondspeling is gewoon minder dan een supersport, linksom bochten is toch oppassen voor je sidestand, en je kan alleen achter de uitgaande demping instellen, wil ik dit veranderen moet ik aan een andere achterdemper a 800,- euro en upgraden met een andere voorvork, dan ben ik 2000,- euro verder

Voor 1200 piek koop je veel voorvork hoor? Een racer van 2k gaat vast ook kosten met zich mee brengen. Meestal hebben de betere schokbrekers hoogte verstelling.. geeft misschien wat meer ruimte voor hellingshoek. En als je heel fanatiek bent kun je compenseren voor de gevolgen van het kettingstellen (excenter). Misschien kun je daar ook al wat winnen qua wendbaarheid en rijhoogte.. staat de as boven of onder het midden van de excenter?
 
Ik hoef er inderdaad geen wedstrijden mee te gaan rijden, maar op dit moment heb ik het gevoel dat de vfr mij beperkt in mijn ontwikkeling.
Ik ben met je eens dat je voor 2000 euro ook iets koopt waar vermoedelijk nog wel wat aan de sleutelen valt, maar de basis is al beter voor het sportief rijden.

Ik heb her en der uiteraard al eens met mensen gesproken, maar zelfs een fireblade uit 97 stuurt al veel makkelijker op 't circuit als de 98er vfr, in de basis.
Ik zal veel moeten investeren in de vfr om deze naar de zelfde standaard te kijgen, ik denk dat er voor mij meer toekomst in een iets lichter meer sportief afgestemd model zit om me daarmee verder te ontwikkelen in het circuit rijden.

Ik vergat te zeggen dat de vfr wel hoogte verstelbaar is zowel voor als achter, maar die staat optimaal op m'n gewicht afgesteld, als ik nog verder omhoog ga houd ik geen negatieve veerweg meer over, ik kan inderdaad wel eens naar de ketting excenter kijken of ik daar wat mee kan. Thx voor de tip
Er komen zowiso nog 2 dagen aan dit seizoen dus die gaan in ieder geval nog met de vfr gereden worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet echt een recente foto waar dit goed op te zien is, maar ben me er van bewust dat ik ook nog 't een en ander kan verbeteren kwa zit houding.
Dat is ook een puntje, op een vfr hoog tempo rijden is 't hard werken, +230 kg afgetankt, niet optimale zithouding (rechterop, clipons boven de kroonplaat)
Verder ben ik 38, sportief, denk kilo of 87 zwaar heb( 6 /7 Jr geleden m'n rijbewijs gehaald) 188 lang en heb verder een revit leren combi.

Ik zat in eerste instantie aan de overstap op een fireblade te denken, zijn erg betaalbaar en ik ben al wel gewend om een zwaardere motor te rijden, dus in principe is iedere Supersport al makkelijker rijden op't circuit als de vfr, hoewel ik me er ook van bewust ben dat je op een 600 in goede handen minstens net zo hard kan.
Dus vandaar dat ik ook een 600 of bv 750 overweeg, en ook daar is wel veel keus kwa te koop heb ik al gezien.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb niet echt een recente foto waar dit goed op te zien is, maar ben me er van bewust dat ik ook nog 't een en ander kan verbeteren kwa zit houding.
Dat is ook een puntje, op een vfr hoog tempo rijden is 't hard werken, +230 kg afgetankt, niet optimale zithouding (rechterop, clipons boven de kroonplaat)
Verder ben ik 38, heb( 6 /7 Jr geleden m'n rijbewijs gehaald) 188 lang en heb verder een revit leren combi.

Ik zat in eerste instantie aan de overstap op een fireblade te denken, zijn erg betaalbaar en ik ben al wel gewend om een zwaardere motor te rijden, dus in principe is iedere Supersport al makkelijker rijden op't circuit als de vfr, hoewel ik me er ook van bewust ben dat je op een 600 in goede handen minstens net zo hard kan.
Dus vandaar dat ik ook een 600 of bv 750 overweeg, en ook daar is wel veel keus kwa te koop heb ik al gezien.

En dat is een honda he. Altijd goed :t Maar welke motor je ook gaat kiezen, het kan altijd heel erg hard, maar een sportievere motor als basis maakt het veel gemakkelijker. Dan klopt de geometrie in ieder geval om lekker te sturen i.p.v. te toeren. Wat betreft vermogen maak ik me nooit zo'n zorgen, ik rij met 2 motoren op circuit en ze halen beide de 70pk niet. Als je het mij vraagt is de snelheid de bocht om juist het gave aan rijden op circuit. En daar maken die pk's echt niet uit
Ook al snap ik het wel dat uitaccelereren met 185pk onder je reet ook wel een kick geeft.

Nou, succes nog met je keuze!

Later,

Loek
 
Ik vergat te zeggen dat de vfr wel hoogte verstelbaar is zowel voor als achter, maar die staat optimaal op m'n gewicht afgesteld, als ik nog verder omhoog ga houd ik geen negatieve veerweg meer over, ik kan inderdaad wel eens naar de ketting excenter kijken of ik daar wat mee kan. Thx voor de tip

Klinkt meer als voorspanning/preload? Rijhoogte verstelling laat dat deel van de afstelling in tact. En laat je de geometrie van je machine veranderen. Zo kun je doorgaans vrij eenvoudig een motor veel wendbaarder aan laten voelen. Een tweede ingreep is de kettingwiel verhouding een stuk korter maken, dan voelt een motor ook veel speelser aan.

Er zijn veel argumenten om een circuitfiets bij te kopen natuurlijk. Maar wie weet kun je de VFR voor niet al teveel al een stuk prettiger maken.. waar je op straat ook meer rijplezier van hebt.. :9
 
Ja klopt ik doelde inderdaad op de veervoorspanning.
Voor dit seizoen had ik al het nodige geïnvesteerd, nieuwe EBC remschijven met trackday gesinterde blokken, een healtech gear indicator en healtech quickshifter, hierdoor komt hij kwa snelheid opzich prima mee.
Dus heb er best wel over nagedacht wat je nog met de vfr zou kunnen doen om hem 100% naar de circuit zin te maken.

Dan moet je alleen naar mijn idee toch wel wat dingen gaan aanpakken.
-Demper en voorvork hadden we al genoemd.
-andere (lagere clipons)
-verstelbare voetsteps
-power commander

Dat laatste omdat ik me in de 2e versnelling best wel stoor aan het aan/uit effect, iets wat met synchroniseren etc nooit helemaal weg te krijgen is, door andere eigenaren wordt dit wel wel als verbetering genoemd na 't plaatsen van een pc

Voetsteps is wel leuk, maar je blijft beperkt in de grondspeling van de middenbok en het zij standaard, Heb enigen tijd zonder slijtnokken op m'n voetsteps gereden, maar je kickstand tegen de grond zonder waarschuwing is ook niet prettig weet ik uit ervaring

Met iets lagere clipons zou je de zithouding iets kunnen verbeteren icm andere voetsteps

Dit alles heb ik wel overwogen maar dan ben je ook 2000,- euro verder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan