Suggesties voor voordelige straat/circuit motor

BlackV4

MF'er
10 sep 2013
171
111
Hilversum
Hallo allemaal,

Afgelopen jaren heb ik diverse keren rijvaardigheidstrainingen gevolgd op verschillende circuits in Nederland.
Inmiddels heb ik mij aangesloten als vrijwilliger bij een organisatie die deze trainingen geven dus de planning Is hier de komende jaren meer mee te gaan doen.

Tot nu toe heb ik altijd op m'n oude vertrouwde Honda Vfr800fi gereden maar ik begin een beetje tegen de limieten van deze fiets te komen en het is niet de meest ideale motor om op circuit te rijden.

Voor volgend seizoen wil ik gaan kijken naar een andere motor om dus voornamelijk circuit training mee te rijden.
Dus ik ben benieuwd met alle kennis op het forum wat jullie suggesties zijn.

Er zijn wel een paar dingen waar hij aan moet voldoen :

600 tot 1000cc, beperkt budget tot ca 2000 euro, liefst wel iets met minimaal het vermogen van de vfr (109pk), motor moet straat legaal zijn.
Er zal van kleine banen als Midland Lelystad tot Zandvoort meer gereden worden.

Waarmee Koop je de meeste waar voor je geld? Onderhoud kan ik grotendeels zelf.

Heb zelf al wat gekeken, cbr900rr van 97 tot begin 2000 is veel keus in, aprillia rsv1000 maar is misschien wel wat zwaar, of bv Kawa zx6r of Yamaha r6/r1 (r1 voor die prijs misschien lastig)

Ben benieuwd, ook naar tips waar bepaalde fietsen in uitblinken etc
 
Laatst bewerkt:
Ik stond twee jaar geleden op bijna precies hetzelfde punt als jij. Ik wilde ik een budgetmotor voor circuitgebruik, maar wel met kenteken zodat ik gewoon naar de circuits kon rijden.

Ik heb het tweedehands-aanbod goed in de gaten gehouden tot er opeens vlakbij mij in de buurt een GSXR600 SRAD werd aangeboden door een echte liefhebber. Inclusief alle opties die je wilt hebben voor op het circuit. Die gekocht voor een prikkie eeln daar rij ik nu al twee seizoenen mee op allerlei circuits met veel plezier. Het enige nadeel van het beperkte vermogen is dat ik soms word opgehouden door langzame rijders op pk-kanonnen, het is lastig om die verantwoord in te halen.

600 en 750 SRAD zijn leuk en goed (betrouwbaar, stuureigenschappen) je trekt er ook bekijks mee. Een CBR600 f3, f4 of FSport zou ook zeer geschikt zijn, maar vind ik zelf een saaiere uitstraling hebben dan de Suzuki's.

Oudere R6jes hebben een slechte reputatie vanwege problemen met cilinderwanden en oudere zxr6jes zie je niet veel. 1000 cc of 600 cc (of 750) is een discussie die vaak is gevoerd, ik zit zelf in het 600-kamp.
 
Laatst bewerkt:
Koop gewoon een CBR 600f.

Goedkoop en betrouwbaar.

Zeker goed en betrouwbaar, maar denk dat ik daar kwa vermogen zo op uitgekeken ben, heb er al een paar keer op gereden, maar die rijd ik op m'n vfr nu al makkelijk los de bocht uit, je hebt wel gelijk die dingen kosten niks.

Ook de Srad's van Suzuki zijn inderdaad erg betaalbare fietsen, zowel de 750 als 600 is er ruime keus voor leuke prijzen, dat zit je een beetje kwa bouw in de tijd van de eerste generatie fireblade van Honda als zwaardere tegenhanger, ook die zijn erg betaalbaar.
Wanneer er beperkt budget is en ik loop tegen een leuke suz aan ook zeker een goede keus.

Liefst zou ik wel een generatie jonger zoeken, de ontwikkeling ging destijds erg snel, ik denk wat dat betreft dat je voor een 2000 /2003 model, of het nou een r6, gsxr, zx6r of fireblade gaat die hebben toch allemaal kwa vermogen en frame/constructie een streep voor op de modellen van voor 2000 heb ik 't idee.

Dus denk dat ik toch een beetje probeer een jonger model te vinden voor een leuke prijs.
Ideaal gezien koop je gelijk iets waarvan de vering bv al een upgrade gehad heeft en waar al wat accessories op zit waar je wat aan hebt.
 
Met een 600 na 2001 rijd je echt veel fietsen zoek. en als je je snelheid van vermogen moet hebben ben je nog lan niet uitgeleerd.
Ik heb al 4 600 gehad en op het circuit rijd je menig geen met een zwaardere zoek
 
Zeker goed en betrouwbaar, maar denk dat ik daar kwa vermogen zo op uitgekeken ben, heb er al een paar keer op gereden, maar die rijd ik op m'n vfr nu al makkelijk los de bocht uit, je hebt wel gelijk die dingen kosten niks.

Ook de Srad's van Suzuki zijn inderdaad erg betaalbare fietsen, zowel de 750 als 600 is er ruime keus voor leuke prijzen, dat zit je een beetje kwa bouw in de tijd van de eerste generatie fireblade van Honda als zwaardere tegenhanger, ook die zijn erg betaalbaar.
Wanneer er beperkt budget is en ik loop tegen een leuke suz aan ook zeker een goede keus.

Liefst zou ik wel een generatie jonger zoeken, de ontwikkeling ging destijds erg snel, ik denk wat dat betreft dat je voor een 2000 /2003 model, of het nou een r6, gsxr, zx6r of fireblade gaat die hebben toch allemaal kwa vermogen en frame/constructie een streep voor op de modellen van voor 2000 heb ik 't idee.

Dus denk dat ik toch een beetje probeer een jonger model te vinden voor een leuke prijs.
Ideaal gezien koop je gelijk iets waarvan de vering bv al een upgrade gehad heeft en waar al wat accessories op zit waar je wat aan hebt.
Als je meer dan een 600 neemt zal je proberen om te compenseren met vermogen ipv techniek.
Niet vergeten dat hoe sneller je optrekt, hoe minder tijd je hebt tussen de bochten om je te her positioneren of na te denken/ harder/langer moet remmen om de bocht door te geraken.
Praat eens met de mensen (instructeurs) op het circuit, waarschijnlijk zullen ze ook allemaal zeggen om een 600 te nemen.
Zelfs al heb je een 1000, dan zal je nog af en toe door een jochie (15-16) voorbijgestoken worden op een 300cc motor...
 
Met een 600 na 2001 rijd je echt veel fietsen zoek. en als je je snelheid van vermogen moet hebben ben je nog lan niet uitgeleerd.
Ik heb al 4 600 gehad en op het circuit rijd je menig geen met een zwaardere zoek

Ben ik met je eens na 2000 zitten veel 600's rond 120pk, dat is zat om met de snelle jongens mee te komen, ik neig ook wel erg naar zoiets


Die is nog (lang) niet ęcht circuitklaar. Een fatsoenlijke rempomp, modificatie+service van de voor- en achtervering, race-remschakelset, dyno-afstelling, valbescherming etc. etc. kost samen al snel 1000 EUR.

Een cbr600rr zou voor mij ook al prima zijn, heb ze alleen nog niet onder vraagprijs van 2500 gezien, en dan heb je er nog wel wat werk aan ook, wat dat betreft Is er onder de Suzuki en yamaha vlag wel wat meer keus maargoed je hebt er maar 1 nodig

Voorlopig zit ik nog niet op een niveau dat ik aan zo'n fiets allerlei aanpassingen zou doen, als hij standaard en technisch goede staat is, is dat voor volgend seizoen al prima, dat gaat al veel makkelijker rond de baan dan m'n vfr vermoed ik

Verder overweeg ik nog steeds ook een fireblade 929, ik kom al van een zwaardere motor af, dus kan 't in mijn ogen alleen maar makkelijker rijden dan mijn huidige motor, snap wel dat aan je bochten snelheid werken zeer belangrijk is, en dat dan misschien een 600 weer ene betere keus is.
 
Ben ik met je eens na 2000 zitten veel 600's rond 120pk, dat is zat om met de snelle jongens mee te komen, ik neig ook wel erg naar zoiets




Een cbr600rr zou voor mij ook al prima zijn, heb ze alleen nog niet onder vraagprijs van 2500 gezien, en dan heb je er nog wel wat werk aan ook, wat dat betreft Is er onder de Suzuki en yamaha vlag wel wat meer keus maargoed je hebt er maar 1 nodig

Voorlopig zit ik nog niet op een niveau dat ik aan zo'n fiets allerlei aanpassingen zou doen, als hij standaard en technisch goede staat is, is dat voor volgend seizoen al prima, dat gaat al veel makkelijker rond de baan dan m'n vfr vermoed ik

Verder overweeg ik nog steeds ook een fireblade 929, ik kom al van een zwaardere motor af, dus kan 't in mijn ogen alleen maar makkelijker rijden dan mijn huidige motor, snap wel dat aan je bochten snelheid werken zeer belangrijk is, en dat dan misschien een 600 weer ene betere keus is.

120pk? Ja volgens de fabriek :P

Maar even om een idee te krijgen. Wat voor tijden rij je op een grote jongens circuit zoals Assen/CPZ?

En wat betreft je "genoeg krijgen van vermogen" alles went. Of je nu een BMW met 200pk of een CBR600f met 100pk rijd. Er is altijd wel een reden waarom die motor je niet zint. Ik persoonlijk rij een zeer complete GSXR600 die in principe lage 40ers op Assen moet kunnen rijden. Zolang ik zelf er 50ers mee rijd kan ik wel 1000 willen rijden maar waarom?
 
Terug
Bovenaan Onderaan