Super 98 of Euro 95

mac d

MF veteraan
19 jun 2005
23.240
1.570
Noordzee
Deze gaat misschien de boeken in als de meest onzinnige vraag maar hier komt ie :


Wat kan je beter tanken : Super 98 of Euro 95 :?

Waarom deze vraag :
Ik heb vorige week voor het eerst eens Super 98 getankt (onder het kopje : Super 98 reinigt je blok) met de motor en eigenlijk vanaf het begin vielen al een paar dingen op

1 - het blok draait veel "rustiger"
2 - Iets aan vermogenswinst (al zal dit wel tussen m'n oren zitten O-) )
3 - de bedrijfstemperatuur was iets lager als normaal (zit met euro tussen de 78 en 85 graden ,met super tussen de 76 en 80 )

Daarnet weer even wezen tanken ,deze keer weer gewoon Euro 95 en weer de eerste dingen die opvallen : Blok draait meteen veel ruwer (moet er wel bijzeggen dat binnenkort de kleppen gestelt moeten worden) en de bedrijfs temperatuur ligt hoger
Plus zo traag als dikke s****t door een trechter (zal wel weer tussen m'n oren zitten)

Nu staat er voor de meeste motoren voorgeschreven : octaan 95 (euro 95) of hoger (Super 98 mag dus wel) zolang er maar geen lood in zit

Afgelopen week een discussie gehad met een collega (ook :] rijder) en volgens hem is afentoe Super tanken niet verkeert ,alleen ga je het constant doen kan het schade aan je blok opleveren

De vraag is dus :
Klopt het wat hij zegt of kan je gewoon constant super tanken (gezien de voorgaande ervaring zit ik er wel hard aan te denken :Y )

Ik doe er ook even een poll bij om te peilen wat de algemene gedachtengang hierover is :P
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het eigenlijk wel een goede vraag :Y

Ben ook eigenlijk wel benieuwd of iemand hier zinnig antwoord op kan geven?

Voor op de weg zal het me worst wezen of ie meer vermogen heeft, maar voor op het circuit is het toch al een stuk interesanter
 
98 heeft een hoger octaan gehalte en zorgt dus voor een betere ontbranding. Daar gaat het blok idd rustiger stationair van draaien lijkt me.
Die vermogenswinst zit niet alleen tussen de oren denk ik, al zal het verschil in winst wel miniem zijn. Volgens mij is overigens geen sprake van kwaliteitsverschil, enkel octaangehalte verschil.

Verder lijkt het me niet verkeerd om af en toe 98 te tanken maar dat constant 98 tanken voor schade zal zorgen lijkt me gel*l.

(Correct me if I'm wrong! [me="Stealth"]is ook wel benieuwd)[/me]
 
Ik vind het eigenlijk wel een goede vraag :Y

Ben ook eigenlijk wel benieuwd of iemand hier zinnig antwoord op kan geven?

Voor op de weg zal het me worst wezen of ie meer vermogen heeft, maar voor op het circuit is het toch al een stuk interesanter

Het ging mee eigenlijk nog niet eens over het (extra) vermogen op het circuit :N
Ik vond het met mijn motor (GSX-R 750 K4) meteen een stuk prettiger rijden :Y

98 heeft een hoger octaan gehalte en zorgt dus voor een betere ontbranding. Daar gaat het blok idd rustiger stationair van draaien lijkt me.
Die vermogenswinst zit niet alleen tussen de oren denk ik, al zal het verschil in winst wel miniem zijn. Volgens mij is overigens geen sprake van kwaliteitsverschil, enkel octaangehalte verschil.

Verder lijkt het me niet verkeerd om af en toe 98 te tanken maar dat constant 98 tanken voor schade zal zorgen lijkt me gel*l.

(Correct me if I'm wrong! [me="Stealth"]is ook wel benieuwd)[/me]

Hier nog iemand die er benieuwd is :Y

Het nadeel van Super lijkt mij de prijs (hier is 1,39 voor euro en 1,45 voor super '( )

Maar als ik het zelf afweeg tegen hoe de motor zich gedragt met super zal de prijs me eigenlijk weinig interesseren :P
Dan maar wat extra betalen :Y
 
Laatst bewerkt:
98 heeft een hoger octaan gehalte en zorgt dus voor een betere ontbranding. Daar gaat het blok idd rustiger stationair van draaien lijkt me.
Die vermogenswinst zit niet alleen tussen de oren denk ik, al zal het verschil in winst wel miniem zijn. Volgens mij is overigens geen sprake van kwaliteitsverschil, enkel octaangehalte verschil.

Verder lijkt het me niet verkeerd om af en toe 98 te tanken maar dat constant 98 tanken voor schade zal zorgen lijkt me gel*l.

(Correct me if I'm wrong! [me="Stealth"]is ook wel benieuwd)[/me]

98 heeft een hoger octaangetal. Hoe hoger het octaan getal hoe minder kans dat je benzine vanzelf ontbrand door bijv te hoge compressie. Dat wil dus ook zeggen dat 98 minder snel ontbrand dan 95 en dat je daardoor met 95 miniem meer vermogen hebt. Dus ik denk dat het voor een groot gedeelte tussen je oren zit. Het kan overigens absoluut geen kwaad om benzine met een hoger octaangetal in je motor te gooien dan voorgeschreven. Andersom wel.

Moraal van het verhaal: tank gewoon 95 als dat voorgeschreven is voor je motor en eventueel V-power als je een of andere reinigingsfetisj hebt :P
 
Laatst bewerkt:
Euro 95 of 98 tanken hangt af van de compressie verhouding van je motor.
Is die laag (1:10) dan kan je euro 95 tanken; is die hoog (1:12) dan euro 98.

Waarom ?

Nou bij een hogere compressie ontbrandt de benzine te vroeg en krijg je pingelen. Een hoog octaangehalte vangt dit op.

Dus: euro 98 kan altijd en euro 95 alleen bij motoren met lage compressie verhouding.
Sommige motoren hebben een pingelsensor die het juiste inspuit moment dan verlaat.
(b.v. BMW R1200RT)
Tanken van euro 95 kan wel, maar kost dus vermogen. Bij rustig rijden merk je er niks van.

Mijn ervaring is dat 95 wel kan in mijn RT, maar dat hij dan meer trilt bij hogere snelheden.

De Honda VT500C Shadow van mijn ega rijdt probleemloos op 95.
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de compressie verhouding van een 750 K4 niet weet :N

Effe in de service manual kijken :P

1 : 12,3 volgens de handleiding :Y
 
Laatst bewerkt:
98 heeft een hoger octaan gehalte en zorgt dus voor een betere ontbranding. Daar gaat het blok idd rustiger stationair van draaien lijkt me.
Die vermogenswinst zit niet alleen tussen de oren denk ik, al zal het verschil in winst wel miniem zijn. Volgens mij is overigens geen sprake van kwaliteitsverschil, enkel octaangehalte verschil.
Verder lijkt het me niet verkeerd om af en toe 98 te tanken maar dat constant 98 tanken voor schade zal zorgen lijkt me gel*l.
(Correct me if I'm wrong! [me="Stealth"]is ook wel benieuwd)[/me]

Klopt dus TOTAAL niet.

Wat voor de energie zorgt bij de verbranding van benzine is de calorische verbrandingswaarde. Dat heeft NIETS met het octaangetal te maken.

Octaangetal geeft de "klopvastheid" aan. Bij hogere compressie (vanaf 1 op 13) gaat benzine "uit elkaar" vallen, wat voor vroegtijdige ontsteking ("pingelen") kan zorgen. Om dat tegen te gaan, worden er in "super" zogenaamde dopes toegevoegd, die voortijdige verbranding tegengaan.
Super levert OP ZICH dus geen spat meer aan energie. Erger nog, gebruik je het in motoren die op normaal horen te lopen, dan verbrandt het minder goed dan normaal. Bovendien slaan de extra dopes aan in je motorblok en zorgen dus voor extra inwendige vervuiling. Dat is ook de reden waarom fabrikanten aan super vaak extra reinigingsmiddelen toevoegen...... die ze dan weer in de reclame aanprijzen.....

Verreweg de meeste motoren lopen uitstekend op normaal.
Een uitzondering zijn bv de nieuwere BMW's, die op super lopen. Door de hogere compressie leveren ze wat meer koppel. Gebruik je dan normal benzine dan past de ontsteking zich aan (ivm pingelen), waardoor ze wat minder prestaties leveren. Maar daar kun je dus NIET de conclusie uit trekken dat super de prestaties verhoogt.....
 
heb gewoon niet veel keus.......... fabrieks voorschrift: loodhoudend 98+ of hoger..............
zal wel iets met het bouwjaar te maken hebben;-) en met de standaard compressie van dik 13.8bar (laatste meting)

overigens zitten er inmiddels wel loodvrij geschikte kleppen en zittingen in dus tank ik reguliere super 98
 
Dat neemt niet weg, dat je wel af en toe van die superbenzine kunt tanken, om je carbs een keertje schoon te krijgen. Ik heb het in januari ook een keer de Duitse V power in het koekblik gegooid, vanwege de reinigende werking. Ik heb een Mitshubishi met direkt ingespoten benzine blok erin en die heeft last van vervuiling van het gasklephuis, als er te rustig mee gereden wordt. (In Nederland kan je dus domweg niet hard genoeg rijden, om de boel schoon te houden :P ) Tegen de tijd, dat de tank leeg was liep de motor veel mooier rond en was het af en toe hakerige gasgeven vanwege een vervuild gasklephuis verdwenen. Meer vermogen gaf het iig niet, maar daarvoor heb ik het er ook niet ingegooid. Ik neem aan dat ene flesje forte het reinigende werk ook wel doet.
 
Laatst bewerkt:
Klopt dus TOTAAL niet.

Wat voor de energie zorgt bij de verbranding van benzine is de calorische verbrandingswaarde. Dat heeft NIETS met het octaangetal te maken.

Octaangetal geeft de "klopvastheid" aan. Bij hogere compressie (vanaf 1 op 13) gaat benzine "uit elkaar" vallen, wat voor vroegtijdige ontsteking ("pingelen") kan zorgen. Om dat tegen te gaan, worden er in "super" zogenaamde dopes toegevoegd, die voortijdige verbranding tegengaan.
Super levert OP ZICH dus geen spat meer aan energie. Erger nog, gebruik je het in motoren die op normaal horen te lopen, dan verbrandt het minder goed dan normaal. Bovendien slaan de extra dopes aan in je motorblok en zorgen dus voor extra inwendige vervuiling. Dat is ook de reden waarom fabrikanten aan super vaak extra reinigingsmiddelen toevoegen...... die ze dan weer in de reclame aanprijzen.....

Verreweg de meeste motoren lopen uitstekend op normaal.
Een uitzondering zijn bv de nieuwere BMW's, die op super lopen. Door de hogere compressie leveren ze wat meer koppel. Gebruik je dan normal benzine dan past de ontsteking zich aan (ivm pingelen), waardoor ze wat minder prestaties leveren. Maar daar kun je dus NIET de conclusie uit trekken dat super de prestaties verhoogt.....

We zijn het eens :}
 
Dat neemt niet weg, dat je wel af en toe van die superbenzine kunt tanken, om je carbs een keertje schoon te krijgen. Ik heb het in januari ook een keer de Duitse V power in het koekblik gegooid, vanwege de reinigende werking. Ik heb een Mitshubishi met direkt ingespoten benzine blok erin en die heeft last van vervuiling van het gasklephuis, als er te rustig mee gereden wordt. (In Nederland kan je dus domweg niet hard genoeg rijden, om de boel schoon te houden :P ) Tegen de tijd, dat de tank leeg was liep de motor veel mooier rond en was het af en toe hakerige gasgeven vanwege een vervuild gasklephuis verdwenen. Meer vermogen gaf het iig niet, maar daarvoor heb ik het er ook niet ingegooid. Ik neem aan dat ene flesje forte het reinigende werk ook wel doet.
Dat is wat anders dan de reguliere 'Super 98' aan de pomp.
 
Klopt dus TOTAAL niet.

Wat voor de energie zorgt bij de verbranding van benzine is de calorische verbrandingswaarde. Dat heeft NIETS met het octaangetal te maken.

Octaangetal geeft de "klopvastheid" aan. Bij hogere compressie (vanaf 1 op 13) gaat benzine "uit elkaar" vallen, wat voor vroegtijdige ontsteking ("pingelen") kan zorgen. Om dat tegen te gaan, worden er in "super" zogenaamde dopes toegevoegd, die voortijdige verbranding tegengaan.
Super levert OP ZICH dus geen spat meer aan energie. Erger nog, gebruik je het in motoren die op normaal horen te lopen, dan verbrandt het minder goed dan normaal. Bovendien slaan de extra dopes aan in je motorblok en zorgen dus voor extra inwendige vervuiling. Dat is ook de reden waarom fabrikanten aan super vaak extra reinigingsmiddelen toevoegen...... die ze dan weer in de reclame aanprijzen.....

Verreweg de meeste motoren lopen uitstekend op normaal.
Een uitzondering zijn bv de nieuwere BMW's, die op super lopen. Door de hogere compressie leveren ze wat meer koppel. Gebruik je dan normal benzine dan past de ontsteking zich aan (ivm pingelen), waardoor ze wat minder prestaties leveren. Maar daar kun je dus NIET de conclusie uit trekken dat super de prestaties verhoogt.....
:^De 1e echt verstandige en goed onderbouwde opmerking die ik in dit topic lees.
overigens als antwoord op de vraag van de TS, nee, het kan geen kwaad voor het blok, alleen voor je portemonee.
 
:^De 1e echt verstandige en goed onderbouwde opmerking die ik in dit topic lees.
overigens als antwoord op de vraag van de TS, nee, het kan geen kwaad voor het blok, alleen voor je portemonee.

Hoe komt het dan dat het blok ineens een stuk rustiger wordt :?

Want als ik namelijk de reply's hier goed begrijp (kan het ook mis hebben natuurlijk) wordt er op dat punt dus tegen gesproken :Y

Super zou later ontbranden dan Euro wat in mijn ogen dus juist een slechter draaiend blok zou moeten crearen
 
Hoe komt het dan dat het blok ineens een stuk rustiger wordt :?

Want als ik namelijk de reply's hier goed begrijp (kan het ook mis hebben natuurlijk) wordt er op dat punt dus tegen gesproken :Y

Super zou later ontbranden dan Euro wat in mijn ogen dus juist een slechter draaiend blok zou moeten crearen

Daar heb je het dus mis. Als de verbranding heftiger is en de verbranding explosiever loopt, heb je een wat onrustiger lopend blok, als wanneer de verbranding iets gelijdelijker verloopt.
Bij detoneren verloopt de verbranding zo explosief, dat er trillingen in het blok ontstaan, die als ze voort blijven duren het blok verwoesten. En als je ooit het detoneren of pingelen hebt ervaren, weet je dat het blok niet fijn loopt.
 
Klopt dus TOTAAL niet.

Wat voor de energie zorgt bij de verbranding van benzine is de calorische verbrandingswaarde. Dat heeft NIETS met het octaangetal te maken.

Octaangetal geeft de "klopvastheid" aan. Bij hogere compressie (vanaf 1 op 13) gaat benzine "uit elkaar" vallen, wat voor vroegtijdige ontsteking ("pingelen") kan zorgen. Om dat tegen te gaan, worden er in "super" zogenaamde dopes toegevoegd, die voortijdige verbranding tegengaan.
Super levert OP ZICH dus geen spat meer aan energie. Erger nog, gebruik je het in motoren die op normaal horen te lopen, dan verbrandt het minder goed dan normaal. Bovendien slaan de extra dopes aan in je motorblok en zorgen dus voor extra inwendige vervuiling. Dat is ook de reden waarom fabrikanten aan super vaak extra reinigingsmiddelen toevoegen...... die ze dan weer in de reclame aanprijzen.....

Verreweg de meeste motoren lopen uitstekend op normaal.
Een uitzondering zijn bv de nieuwere BMW's, die op super lopen. Door de hogere compressie leveren ze wat meer koppel. Gebruik je dan normal benzine dan past de ontsteking zich aan (ivm pingelen), waardoor ze wat minder prestaties leveren. Maar daar kun je dus NIET de conclusie uit trekken dat super de prestaties verhoogt.....
:)
Dit is de reactie die ik alle TS van dit soort topics ga voorhouden. Eindelijk eens een fatsoenlijke inhoudelijke reactie. Het is waanzin om te denken dat je met een ander octaangehalte (veel) meer vermogen kun kweken.
 
Daar heb je het dus mis. Als de verbranding heftiger is en de verbranding explosiever loopt, heb je een wat onrustiger lopend blok, als wanneer de verbranding iets gelijdelijker verloopt.
Bij detoneren verloopt de verbranding zo explosief, dat er trillingen in het blok ontstaan, die als ze voort blijven duren het blok verwoesten. En als je ooit het detoneren of pingelen hebt ervaren, weet je dat het blok niet fijn loopt.

nooit ervaren :N

wel dat ze een tijd te rijk liep

:)
Dit is de reactie die ik alle TS van dit soort topics ga voorhouden. Eindelijk eens een fatsoenlijke inhoudelijke reactie. Het is waanzin om te denken dat je met een ander octaangehalte (veel) meer vermogen kun kweken.

Om je even bij te lichten : HET GAAT NIET OVER EXTRA VERMOGEN

als ik harder wil gaan koop ik wel een 1000cc

Ik heb in de TS gezet (en als je die hebt gelezen heb je dat meegekregen ) dat het iets was wat me opviel :Y

Het gaat erom :
- Is het schadelijk :? (grotendeels het antwoord al opgegeven)
- Waarom het blok beduidend rustig was als normaal en waarom de bedrijfstemperaturen lager waren
 
Laatst bewerkt:
Tegenwoordig kan bijna iedere motor op 95 rijden, net als de huidige auto's. Zie ook het verhaal van Jan B., want dat klopt helemaal. Echter, als je motor om wat voor reden een hogere compressie, smerige kleppen/zuigers noem het maar heeft, kan het goed zijn om A) 98 te tanken ivm hogere oktaangetal of B) "reinigende" benzine zoals V-power te tanken.. overigens zijn er ook diverse dopes te koop om te reinigen enzo..
 
Even ter aanvulling:
Er kan een moment zijn dat voor een motor met een voorgeschreven octaangehalte van 95 98 moet gaan tanken.
Dit heeft weer met die klopvastheid te maken en wel bij een revisie waar de kop gevlakt is, in zo'n geval kan het zijn (let wel KAN, niet zal) dat je een hogere compressie hebt waardoor je 98 moet gaan tanken vanwege het pingelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan