Super 98 of Euro 95

mac d

MF veteraan
19 jun 2005
23.247
1.579
Noordzee
Deze gaat misschien de boeken in als de meest onzinnige vraag maar hier komt ie :


Wat kan je beter tanken : Super 98 of Euro 95 :?

Waarom deze vraag :
Ik heb vorige week voor het eerst eens Super 98 getankt (onder het kopje : Super 98 reinigt je blok) met de motor en eigenlijk vanaf het begin vielen al een paar dingen op

1 - het blok draait veel "rustiger"
2 - Iets aan vermogenswinst (al zal dit wel tussen m'n oren zitten O-) )
3 - de bedrijfstemperatuur was iets lager als normaal (zit met euro tussen de 78 en 85 graden ,met super tussen de 76 en 80 )

Daarnet weer even wezen tanken ,deze keer weer gewoon Euro 95 en weer de eerste dingen die opvallen : Blok draait meteen veel ruwer (moet er wel bijzeggen dat binnenkort de kleppen gestelt moeten worden) en de bedrijfs temperatuur ligt hoger
Plus zo traag als dikke s****t door een trechter (zal wel weer tussen m'n oren zitten)

Nu staat er voor de meeste motoren voorgeschreven : octaan 95 (euro 95) of hoger (Super 98 mag dus wel) zolang er maar geen lood in zit

Afgelopen week een discussie gehad met een collega (ook :] rijder) en volgens hem is afentoe Super tanken niet verkeert ,alleen ga je het constant doen kan het schade aan je blok opleveren

De vraag is dus :
Klopt het wat hij zegt of kan je gewoon constant super tanken (gezien de voorgaande ervaring zit ik er wel hard aan te denken :Y )

Ik doe er ook even een poll bij om te peilen wat de algemene gedachtengang hierover is :P
 
Laatst bewerkt:
kan iemand de situatie even in hap klare brokken uitleggen want ik ben hier dus volledig de weg kwijt |(

Met Euro95 heb ik :
- een ruw draaiende motor
- hoge bedrijfstemperaturen ( tussen 78 en 85 graden)
- een gevoel dat ik vermogen kwijt ben

Met Super 98 heb ik :
- een rustig draaiende motor (voornamelijk)
- bedrijfstemperaturen tussen de 76 en 82 graden
- vermogenwinst

De vermogenwinst is dus al uitgesloten ,dat heb ik al begrepen (had al een vermoeden dat het aan mij laag)
Op de vraag of het schadelijk was voor het blok om Super 98 te blijven tanken in plaats van Euro95 is het antwoord nee ,ook duidelijk

Blijft over :
Het ruw draaiend blok bij euro95 : wat ik begrijp komt dit doordat euro95 vroeger ontsteekt dan Super 98 wat dus ook de hogere bedrijfstemperaturen verklaart

Dat Super 98 dus later verbrand dan Euro95 en dus verklaart waarom het blok rustiger is maar dat Super dus ook MEER vervuilt en niet echt reinigd
 
Even ter aanvulling:
Er kan een moment zijn dat voor een motor met een voorgeschreven octaangehalte van 95 98 moet gaan tanken.
Dit heeft weer met die klopvastheid te maken en wel bij een revisie waar de kop gevlakt is, in zo'n geval kan het zijn (let wel KAN, niet zal) dat je een hogere compressie hebt waardoor je 98 moet gaan tanken vanwege het pingelen.
:Y
Ervaring mee! Door omstandigheden heb ik mijn kop en cilinders moeten laten vlakken |( . Sindsdien ben ik ook 98 gaan tanken omdat ie op 95 merkbaar minder goed loopt. Ook de ontstekingsvervroeger zal er wat mee te maken hebben...

En wat betreft TS: Dat je voor je gevoel vermogen verliest bij 95 is volgens mij meer het anders 'oppakken' van de motor... Tenminste, zo is mijn ervaring. Met Euro 98 pakt de motor ietsje soepeler en directer op :) . Dat zou je ook als vermogenswinst kunnen aanvoelen nauurlijk.
 
Mijn ervaring is:
als mijn sychronisatie van de gaskleppen weer eens aan de beurt is, dan is het verschil tussen 95/v-power het meest voelbaar.
Met sradje meer voelbaar dan bij kaatje. Vooral vanaf stationair. (beide 4 cyl.)

Ik geloof wel dat dit komt door de grotere spreiding in de verbranding van de 95.
Ik kan me daarom wel voorstellen dat dit bij een 2 cilinder nog gevoeliger is. Dan denk ik aan meer tijd tussen de onstekingen. En minder uitmiddeling dan bij een 4 cyl.
 
:Y
Ervaring mee! Door omstandigheden heb ik mijn kop en cilinders moeten laten vlakken |( . Sindsdien ben ik ook 98 gaan tanken omdat ie op 95 merkbaar minder goed loopt. Ook de ontstekingsvervroeger zal er wat mee te maken hebben...

En wat betreft TS: Dat je voor je gevoel vermogen verliest bij 95 is volgens mij meer het anders 'oppakken' van de motor... Tenminste, zo is mijn ervaring. Met Euro 98 pakt de motor ietsje soepeler en directer op :) . Dat zou je ook als vermogenswinst kunnen aanvoelen nauurlijk.

U beschrijft wat ik bedoel ,dank u :}
 
kan iemand de situatie even in hap klare brokken uitleggen want ik ben hier dus volledig de weg kwijt |(

Met Euro95 heb ik :
- een ruw draaiende motor
- hoge bedrijfstemperaturen ( tussen 78 en 85 graden)
- een gevoel dat ik vermogen kwijt ben

Met Super 98 heb ik :
- een rustig draaiende motor (voornamelijk)
- bedrijfstemperaturen tussen de 76 en 82 graden
- vermogenwinst

De vermogenwinst is dus al uitgesloten ,dat heb ik al begrepen (had al een vermoeden dat het aan mij laag)
Op de vraag of het schadelijk was voor het blok om Super 98 te blijven tanken in plaats van Euro95 is het antwoord nee ,ook duidelijk

Blijft over :
Het ruw draaiend blok bij euro95 : wat ik begrijp komt dit doordat euro95 vroeger ontsteekt dan Super 98 wat dus ook de hogere bedrijfstemperaturen verklaart

Dat Super 98 dus later verbrand dan Euro95 en dus verklaart waarom het blok rustiger is maar dat Super dus ook MEER vervuilt en niet echt reinigd


Nou het ligt iets anders:

de benzine moet door de bougie worden ontstoken, op het juiste moment. Dit doet de computer. Dit moment ligt iets voor het BDP in verband met het feit dat de benzine een ontvlamtijd heeft; het brandt niet allemaal tegelijk.

Bij motoren met een hoge compressie gaat 95 spontaan ontbranden (net zoals een diesel zeg maar) Dit is dus te vroeg en krijg je pingelen. De zuiger wordt afgeremd en op het BDP is al een gedeelte van de benzine verbrand.
Dit geeft dus vermogens verlies.

Blijkbaar heb jij dus een motor met een hoge compressie verhouding en moet hij op 98 lopen.

Vervuiling door 98 ? Lijkt me sterk.
 
Even uit de handleiding gehaalt :

advies brandstof = euro95 of hoger
compressie verhouding = 1 : 12,3

Ik heb altijd euro 95 getankt tot vorige week
Daarom viel dit allemaal me zo op :Y
 
Laatst bewerkt:
GSX-R 750 K4 (2004 model dus)

Pingelen - Wikipedia

Misschien zijn zij duidelijker |(


ik begrijp je wel wat je bedoelt ,ik doelde er alleen op of je dat Super 98 voor mij kon onderbouwen omdat er Euro95 word gezegt in handleiding

ik bedoel dus bv :
gebruik Super 98 omdat je compressieverhouding nogal hoog is

ik heb het onhandig gevraagt ,mijn excuses
 
Laatst bewerkt:
Geeft niet hoor, als je ergens een opleiding in gehad hebt dan leg je het soms ingewikkelder uit dan nodig is.

Je zei het zelf al: 98 omdat je een hoge compressie hebt.

Tuurlijk kan je ook op 95 rijden, maar als je betere prestaties wil (met een motor met hoge compressie) kun je beter op 98 rijden.

Als je compressie b.v. 1:10 was dan had 98 of 95 niks uitgemaakt.

Misschien zeggen ze dat je op 95 kan rijden als verkoop truc ?
 
Laatst bewerkt:
Geeft niet hoor, als je ergens een opleiding in gehad hebt dan leg je het soms ingewikkelder uit dan nodig is.

Je zei het zelf al: 98 omdat je een hoge compressie hebt.

Tuurlijk kan je ook op 95 rijden, maar als je betere prestaties wil (met een motor met hoge compressie) kun je beter op 98 rijden.

Als je compressie b.v. 1:10 was dan had 98 of 95 niks uitgemaakt.

Misschien zeggen ze dat je op 95 kan rijden als verkoop truc ?


ik heb zelf ook een motorvoertuigen achtergrond :Y ,ben zelf Leopard 2 onderstellen monteur geweest

alleen dit spul ligt voor mij dus iets te ver boven het hoofd

ik herken de punten ,alleen ik heb er meer als 9 jaar geleden les ingehad en toen was ik er al geen ster is ,dus vandaar |(

het lukt me niet alles in 1 keer op te rakelen '(
 
Klopt dus TOTAAL niet.

Wat voor de energie zorgt bij de verbranding van benzine is de calorische verbrandingswaarde. Dat heeft NIETS met het octaangetal te maken.

Octaangetal geeft de "klopvastheid" aan. Bij hogere compressie (vanaf 1 op 13) gaat benzine "uit elkaar" vallen, wat voor vroegtijdige ontsteking ("pingelen") kan zorgen. Om dat tegen te gaan, worden er in "super" zogenaamde dopes toegevoegd, die voortijdige verbranding tegengaan.
Super levert OP ZICH dus geen spat meer aan energie. Erger nog, gebruik je het in motoren die op normaal horen te lopen, dan verbrandt het minder goed dan normaal. Bovendien slaan de extra dopes aan in je motorblok en zorgen dus voor extra inwendige vervuiling. Dat is ook de reden waarom fabrikanten aan super vaak extra reinigingsmiddelen toevoegen...... die ze dan weer in de reclame aanprijzen.....

Verreweg de meeste motoren lopen uitstekend op normaal.
Een uitzondering zijn bv de nieuwere BMW's, die op super lopen. Door de hogere compressie leveren ze wat meer koppel. Gebruik je dan normal benzine dan past de ontsteking zich aan (ivm pingelen), waardoor ze wat minder prestaties leveren. Maar daar kun je dus NIET de conclusie uit trekken dat super de prestaties verhoogt.....
:^
 
Klopt en het werkt nog beter om de motor en carbs te reinigen, dan een tankje reguliere super, dat ook al meer reinigende dopes bevat. Het waarom van die dopes is hierboven al beschreven.
Dat is zo, merkte het vroeger al met Shell Pura, vlotterbakjes waren brandschoon. Tank zelf ook regelmatig Vpower en/of Total Excellium. Blok zelf blijft schoner. Dat was ook door een toyota monteur gemerkt toen ie het blok van een Shell medewerker (die altijd op Vpower reed) open moest halen. Nog nooit zo'n schoon blok gezien van binnen.
 
Tja, het verbaast me elke keer weer wat een hoop onzin mensen er toch bij halen. Hoog Tellsell gehalte soms...... Hee Jim, de motor presteert meer en blijft schoner....

Er zijn een paar gevallen waar een normaal op RON95 lopende motor kan gaan pingelen: dat is bij sterke inwendige vervuiling of inderdaad na een revisie oid waardoor de compressie (aanzienlijk..) hoger is geworden.
Bij sterke inwendige vervuiling blijven er kooldeeltjes in de cylinders nagloeien, die een vorm van voorontsteking geven. In dat geval zul je ook weinig positiefs merken door het tanken van RON98.
Ik heb me laten vertellen dat "aangezette" bougies of bougies met de verkeerde warmtegraad ook pingelen kunnen veroorzaken. Of dát waar is weet ik niet.

TS klaagt over rauw lopen met RON95. Dat is nogal subjectief (wel eens van het "placebo effect" gehoord? Dat is de oorzaak dat heel wat "super" tankers denken dat het écht hogere prestaties geeft) en iets totaal anders dan pingelen. Als je motor pingelt dan merk je dat zeker wel.
In principe is het onmogelijk dat je motor, als die normaal op RON95 hoort te lopen, slechter loopt met normaal als met super.
 
95 of 98..ik werk geen verschil [bmw r1150r] wel is voor mij duidelijk waarneembaar,
dat de bmw op v-power of bp-ultimate beter / mooier loopt..maar v-power is ook 95 dus dat maakt weinig uit, het schijnt te komen door de "schonere [beter geraffineerde]benzine"


of zit het echt allemaal tussen de oren?? :X
 
98 kun je niet overal tanken... ik moet wel.. met mn 11:1 compressie :(
Hoezo moet je dat?
Volgens het boekje heb ik een compressievan 1:11,3 en ik tank altijd gewoon 95.
Eerder in het topic was aleens opgemerkt dat het pas nodig is 98 te tanken bij een compressie van 1:12 à 1:13.
Ik ben zelf toch wel nieuwsgierig geworden en probeer volgende week eens een tankje 98 en zal ook eens een tankje V-power proberen (ik tank meestal bij de Total maar daar hebben ze geen Exellium of hoe het ook mag heten).
Mijn motor heeft geen last van pingelen maar ik weet wel dat ie niet lang voor ik 'm kocht een revisie heeft gehad in de vorm van nieuwe kleppen en klepzittingen, mogelijk is toen ook de kop gevlakt en heeft ie meer compressie waardoor hij mogelijk beter loopt op 98.
Aangezien hij goed loopt op 95 (heb wel het idee dat hij wat rauw loopt maar het is een Kawa en hij is ook al 18 met bijna 90k op de teller) dus leek me het zonde van die extra centen/ltr om 98 te tanken aangezien ik rond de 20k/jaar rij (= heel veel centen op jaarbasis B| )
IK heb ooit eens een tank of 5 V-power diesel geprobeerd toen ik nog een koekblik had (Ford Courrier) maar daar merkte ik alleen verschil bij het afrekenen |(
 
Ik heb 95/98/V-Power/V-power 100 (hier net over de grens) en om eerlijk te zijn ik merk geen ene moer verschil. Ik zou het niet wat wat er nu anders

Na een bezoek van inmiddels failliete van Dijk Motors in Gronau op een steenworp afstand van de beroemde A31, geen flitskasten en vervelende laserende agenten.
Op een gegeven moment ging het reserve lamp branden en gelijk in Heek (DL) volgooid met V-Power 100. Heek ligt een kilometer afstand nu had ik iets van: nu ga ik de spinnewebben eruit branden: de duc helemaal opengegooid.

Iig ik heb geen verschil gemerkt van voor die tijd of erna met V-Power 100. Nu verwacht ik geen wonderen na 1 tank beurt maar van de meer kosten van de benzine niks gemerkt.

Conclusie: ik tank de voorgeschreven 95 en het zal me worst wezen van welke merk. Iig knap van iemand die er van iets merkt

Ohja, of v-power een schonere motor oplevert interessiert me ook niks want om de 20k gaan de koppen er toch af voor onderhoud.
 
In tegenstelling tot wat ik hier tot nu toe gelezen heb, is het niet de compressieverhouding, maar de compressiedruk die bepaalt of er super getankt moet worden.
Er bestaat ook nog zoiets als klepoverlap. De compressie begint niet aan het begin van de compressieslag, maar op het moment dat alle kleppen gesloten zijn. Daar is met name bij sportieve motoren verschil tussen.

Ook de vorm van de verbrandingskamer en het aantal kleppen speelt een rol.
 
Terug
Bovenaan Onderaan