Super 98 of Euro 95

mac d

MF veteraan
19 jun 2005
23.240
1.570
Noordzee
Deze gaat misschien de boeken in als de meest onzinnige vraag maar hier komt ie :


Wat kan je beter tanken : Super 98 of Euro 95 :?

Waarom deze vraag :
Ik heb vorige week voor het eerst eens Super 98 getankt (onder het kopje : Super 98 reinigt je blok) met de motor en eigenlijk vanaf het begin vielen al een paar dingen op

1 - het blok draait veel "rustiger"
2 - Iets aan vermogenswinst (al zal dit wel tussen m'n oren zitten O-) )
3 - de bedrijfstemperatuur was iets lager als normaal (zit met euro tussen de 78 en 85 graden ,met super tussen de 76 en 80 )

Daarnet weer even wezen tanken ,deze keer weer gewoon Euro 95 en weer de eerste dingen die opvallen : Blok draait meteen veel ruwer (moet er wel bijzeggen dat binnenkort de kleppen gestelt moeten worden) en de bedrijfs temperatuur ligt hoger
Plus zo traag als dikke s****t door een trechter (zal wel weer tussen m'n oren zitten)

Nu staat er voor de meeste motoren voorgeschreven : octaan 95 (euro 95) of hoger (Super 98 mag dus wel) zolang er maar geen lood in zit

Afgelopen week een discussie gehad met een collega (ook :] rijder) en volgens hem is afentoe Super tanken niet verkeert ,alleen ga je het constant doen kan het schade aan je blok opleveren

De vraag is dus :
Klopt het wat hij zegt of kan je gewoon constant super tanken (gezien de voorgaande ervaring zit ik er wel hard aan te denken :Y )

Ik doe er ook even een poll bij om te peilen wat de algemene gedachtengang hierover is :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nou dus sinds gisteren weer euro95 erin zitten wat normaal is :Y

Ik wil nou eigenlijk nog een paar keer achter elkaar 98 tanken (keer of 3) en dan kijken of het weer zo'n verschil is

Het kan natuurlijk dat de euro95 die ik gisteren getankt had van een wat "mindere" kwaliteit was (is ver gegrepen ik weet het ,maar het blijft een mogelijkheid)

Ik zelf tank met m'n motor ALTIJD bij merk tankstations (Esso/Shell voornamelijk)
Nooit bij die onbemande goedkope stations omdat die brandstoffen wat mij vaak verteld is gewoon bagger is (ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het zou is ,ik heb wel net m'n auto verschil gemerkt ,was diesel trouwens)

En dat soepelere draaien van het blok bij 98 zit dus niet tussen m'n oren ,ik dacht zelf ook eerst dat ik zat te dromen ,maar was dus niet zo
Merkte bij stationaar lopen al dat alles netter ging
bij euro95 heeft ze de neiging om te gaan hikken/stotteren als de ( automatisch ) choke eraf gaat
98 niet dus ,gewoon heel net doorspinnen

Ik had waarschijnlijk voor een duidelijker beeld beter meerdere keren 98 kunnen tanken in plaats van direct hier neergooien ,mijn excuses
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet wat voor compressie ik heb. Nu wel 10-15
Maar ik tank alleen nog maar 98. en niks anders.

als we een hele dag gaan toeren dan moeten we toch wel paar keer tanken. en soms is er geen 98 en dus had ik in 1 weekend 2 keer 95 moeten tanken. (misschien wel vpower ook weet ik veel)
en hij reed belabberd als ik er 95 in had en nagenoeg (altijd ruimte voor verbetering) perfect als ik op 98 reed.

agha gevonden:

compressie 10 tot 15 bar
en voorgeschreven brandstof: bleifrei 85 - 95 octan

hmm zelfs nog lager 85 kun je alleen in duitsland kopen..


maar ik blijf erbij,,, voor mij loopt tie beter met 98 dan met 95 (punt)
 
Laatst bewerkt:
Oké... ik heb van de week eens 98 getankt en merk geen ene ruk verschil op het afrekenen na.
ik prbeer volgende week even een tankje V-power maar ik verwacht er niets van op de bekende rekening na :+
 
Het zoveelste topic over 98-95.

benzine met octaangetal 98 heeft een zelfontbrandingstemp die iets hoger ligt dan euro 95.

Bij een hogere compressie stijgt de temp. van het mengsel meer, waardoor 95 gaat zelfontbranden. Detoneren noemen ze dat, ofwel pingelen. Detoneren is een ongecontroleerde explosie. De verbrandingssnelheid is dan hoger dan de geluidssnelheid van of in die stof.
Dat wil je niet want je zuiger krijgt zeer grote piekkrachten te verduren.

Wat de motorbouwer wil is een vlamfront vanuit de bougie. Dus een verbranding, weliswaar een snelle maar wel een verbranding. Hierdoor wordt de druk op de zuiger opgebouwd en kan die zijn werk doen.

Als je motor flink wat aanslag op de zuiger heeft dan denk ik dat het inderdaad zou kunnen zijn dat die op 98 beter gaat lopen dan op 95.

Als je motor gewoonlijk op 95 loopt dan is 98 weggegooid geld.

Ik heb het zelf al een aantal keren gedaan om het eens te proberen, maar ik merk geen enkel verschil.
 
Mac ik tank als het er is ook altijd 98, het liefst nog total excellium.
Of het tussen mijn oren zit weet ik niet.
Maar heb wel een keer de reinigende werking op discovery gezien.
Een verbrandingsmotor op normale benzine en 1 op V power of excellium of zoiets.
Na x aantal draaiuren, het waren er veel was de motor met de normale benzine niet slecht ofzo maar je zag duidelijk koolafzetting etc.
Bij de motor op V-power enz was deze bijna kraakhelder.

Omdat we hier geen shell hebben in de buurt tenk ik daarom total excellium :Y
Die paar cent meer vind ik het wel waard :)
 
95, blok draait rustig zat, vermogenswinst is minimiem of psychologisch en dat kreng van me krijg ik amper warm met het koude weer en de gigantische radiator :P
 
Nee, omdat het vereiste octaangetal vd brandstof van wel meer dingen afhankelijk is dan alleen de compressieverhouding....
Een fatsoenlijk ontworpen cilinderkop doet veel bv.

Dit was eigenlijk een veronderstelling, omdat de betreffende motor veel beter op 98 loopt.

Bij die van mij wordt 98 aanbevolen, maar hij kan ook op 95 lopen.
Ik vind dat hij dan ruk loopt, dus rijdt ik op 98.

Bij de motor van de TS werd 95 aanbevolen in het instuctie boekje, terwijl de TS vindt dat hij op 98 beter loopt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan