Super Duke 1290 R 2018 - Afstelling vering?

30 okt 2019
67
35
Beste bikers,

Sinds een jaar ben ik met een SDR 1290 van 2018 onderweg. Een prachtige machine die mij na ruim 30 jaar motorervaring - wel een aantal 'momentjes' heeft bezorgd. Zo schudt de motor bij volle acceleratie soms met de kop en boven 200 km/u voelt de motor niet meer stabiel doordat de voorzijde licht wordt. Nu zou je zeggen dat je ook niet zo hard op een naked moet rijden maar ik woon zowat aan de Duitse grens dus na een paar uur spelen in de Eifel... Tja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Ik heb op een Amerikaans forum gelezen dat de vering op Sport moet worden afgesteld, en naar mijn idee staat ie ook zo ingesteld. Het aantal 'ringen' waarmee de vork door de kroonplaat steekt, is 2 zichtbare ringen (ongeveer 6 mm.). Bandenspanning is 2,4 voor en 2,7 achter, banden zijn RoadSmart 3 (ze zijn wat hard maar de Metzeler 7RR waren zowel voor als achter binnen 2.500 km versleten) met voldoende profiel. De SDR heeft nu 15.000 km op te teller. Heeft iemand ervaring?

Gr Jean
 

Bijlagen

  • IMG_4432.jpeg
    IMG_4432.jpeg
    154,9 KB · Weergaven: 12
Beste bikers,

Sinds een jaar ben ik met een SDR 1290 van 2018 onderweg. Een prachtige machine die mij na ruim 30 jaar motorervaring - wel een aantal 'momentjes' heeft bezorgd. Zo schudt de motor bij volle acceleratie soms met de kop en boven 200 km/u voelt de motor niet meer stabiel doordat de voorzijde licht wordt. Nu zou je zeggen dat je ook niet zo hard op een naked moet rijden maar ik woon zowat aan de Duitse grens dus na een paar uur spelen in de Eifel... Tja, het bloed kruipt waar het niet gaan kan.

Ik heb op een Amerikaans forum gelezen dat de vering op Sport moet worden afgesteld, en naar mijn idee staat ie ook zo ingesteld. Het aantal 'ringen' waarmee de vork door de kroonplaat steekt, is 2 zichtbare ringen (ongeveer 6 mm.). Bandenspanning is 2,4 voor en 2,7 achter, banden zijn RoadSmart 3 (ze zijn wat hard maar de Metzeler 7RR waren zowel voor als achter binnen 2.500 km versleten) met voldoende profiel. De SDR heeft nu 15.000 km op te teller. Heeft iemand ervaring?

Gr Jean
Ik heb hetzelfde probleem gehad.
De achterkant kan het geweld niet aan.
Ik heb een speciale demper laten bouwen.
De voorvork aangepast.
Probleem opgelost
 
Oké... bedankt! :t

Ik kan op internet vrij weinig over dit probleem vinden (of ik zoek niet goed :? ). Ben zelf niet overdreven groot of zwaar (1.85 / 80 kg) maar het lijkt alsof de SDR inderdaad door z'n achterpootje zakt bij stevige acceleratie op hoge snelheid. Vanaf 200 km/u halfgas naar circa 230 gaat redelijk, maar volgas levert hachelijke situaties op. Maar zoals eerder geschreven, kan ik de veer en demping nog wat harder zetten.

Het lijkt erop dat je het probleem grondig hebt aangepakt. Mooie oranje veer... Heb je dit bij HK Suspension laten doen?
 
Ik heb een vergelijkbaar "probleem" maar dan met mijn Monster 1100S. Natuurlijk minder vermogen dan de SDR maar wel vergelijkbare bouw en gewicht.
Bij hogere snelheden (200 km/u) wordt hij wat zweverig/zoekerig aan de voorzijde en begint zeker als er wind staat te klapperen in het stuur.
Ligt denk deels aan de bouw van de motor (licht in gewicht, geen windbescherming, rijder die vol in de wind zit en die weinig druk op de voorzijde uitoefent) icm "hoge" snelheden.

Maar met vering aanpassen instellen (stuurdemper) moet er al een hoop kunnen worden opgelost.
 
Oké... bedankt! :t

Ik kan op internet vrij weinig over dit probleem vinden (of ik zoek niet goed :? ). Ben zelf niet overdreven groot of zwaar (1.85 / 80 kg) maar het lijkt alsof de SDR inderdaad door z'n achterpootje zakt bij stevige acceleratie op hoge snelheid. Vanaf 200 km/u halfgas naar circa 230 gaat redelijk, maar volgas levert hachelijke situaties op. Maar zoals eerder geschreven, kan ik de veer en demping nog wat harder zetten.

Het lijkt erop dat je het probleem grondig hebt aangepakt. Mooie oranje veer... Heb je dit bij HK Suspension laten doen?
Kan ik je een prive bericht sturen ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan