super magna afstellen

sw567

MF'er
19 aug 2012
95
0
breda
Goedendag

Ben op dit moment in het bezit van een Super Magna uit 1990 maar zoek eigenlijk iemand die deze kan afstellen?
Weet niet of er iemand weet of er een specialist is voor deze blokken en voornamelijk de carburateurs??
Het liefst in de brabant.
Hij wil soms starten maar krijg het idee dat hij veel te veel benzine krijgt en daardoor verzuipt.

Alvast bedankt
 
Goedendag

Ben op dit moment in het bezit van een Super Magna uit 1990 maar zoek eigenlijk iemand die deze kan afstellen?
Weet niet of er iemand weet of er een specialist is voor deze blokken en voornamelijk de carburateurs??
Het liefst in de brabant.
Hij wil soms starten maar krijg het idee dat hij veel te veel benzine krijgt en daardoor verzuipt.

Alvast bedankt

Eerste gok is inderdaad dat er stationaire sproeiers en Co-kanaaltjes in de carbs gedeeltelijk dichtzitten.

Controleer even de motorolie op benzine en het oliepeil.
Het zou ook kunnen dat het met starten al veel te rijk is doordat de vlotternaalden doorlekken en dus het vlotterniveau in de bakken te hoog staat, dus dan word het mengsel al rijker.
Dit kan alleen als de vacuumafsluiter in de benzineleiding ook doorlekt, of misschien al wel verwijderd is.
Vandaar de tip, check je motorolie.

Slecht starten kan ook nog komen met bovenstaande en de combinatie dat de 4 carburateurs bij lange na niet synchroon staan.
Dat kan weer komen door geen onderhoud. Kleppen niet op tijd gesteld of compressieverlies op een aantal cilinders door andere oorzaken.
 
Laatst bewerkt:
Eerste gok is inderdaad dat er stationaire sproeiers en Co-kanaaltjes in de carbs gedeeltelijk dichtzitten.

Controleer even de motorolie op benzine en het oliepeil.
Het zou ook kunnen dat het met starten al veel te rijk is doordat de vlotternaalden doorlekken en dus het vlotterniveau in de bakken te hoog staat, dus dan word het mengsel al rijker.
Dit kan alleen als de vacuumafsluiter in de benzineleiding ook doorlekt, of misschien al wel verwijderd is.
Vandaar de tip, check je motorolie.

Slecht starten kan ook nog komen met bovenstaande en de combinatie dat de 4 carburateurs bij lange na niet synchroon staan.
Dat kan weer komen door geen onderhoud. Kleppen niet op tijd gesteld of compressieverlies op een aantal cilinders door andere oorzaken.

Voor de TS: die vaccuumafsluiter zit achter dat kapje (nepluchtfilter) aan de linkerzijde.
 
Heb de olie gecontroleerd en was zeer licht van kleur en rook toch wel een beetje naar benzine...???
Zeer licht van kleur?

Heb ik eigenlijk ervaring met benzine in de motorolie? Niet met mijn motoren, misschien wel met andere machines.

Maakt ook niet uit, licht van kleur kan van alles zijn.
Bijv verse olie van het een of andere merk dat toevallig ook nog licht van kleur is.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar men zegt altijd dat benzine in de olie slecht smeert.
Dus dat is een punt om dit wel even goed te controleren voordat er gestart word.
Hoeveel benzine er doorlekt bij eventueel niet afsluitende vlotternaalden ligt natuurlijk aan de staat van de naalden en zittingen.
Je hoort af en toe wel eens horrorverhalen dat de cilinders volstaan met benzine zodat het zaakje op slot staat. En dan blijkt het carter ook vol te staan.

Maar dat lijkt mij bij de jouwe in elk geval nog niet het geval omdat je aan de peilstok niets ziet?
 
IMG_5339.JPG


volgens mij zit die er nog maar weet niet of deze doorlekt en hoe ik dat kan controleren??
 
Dat dunne slangetje is het vacuumslangetje en gaat naar de inlaat. Het dikkere slangerje links is de benzineslang en als je die er af haalt met de benzinekraan open, mag er geen benzine lopen. Pas al je aan dat dunne slangetje zuigt mag re benzine gaan lopen.
 
Bekijk bijlage 1445865

volgens mij zit die er nog maar weet niet of deze doorlekt en hoe ik dat kan controleren??
Dat is inderdaad de vacuumklep.
Volgens het onderhoudsboek moet je de werking testen met een ik meen een vacuumgevalletje. Beetje onzinnig allemaal.
Als er uit het tuultje aan de achterkant (waar geen slangetje opzit) benzine lekt, weet je zeker dat het membraam kapot is.

Als het inwendig lekt dan lekt het meestal door het slangetje wat aangesloten is op 1 inlaatkanaal van een carburateurs.
En dan loopt er van alles vol en over.
Als...
 
Laatst bewerkt:
Heb net het slangetje eraf gepeuterd en de benzine kraan open gezet maar kwam geen benzine uit, en verder is het ook droog en ruikt niet naar benzine.
Heb het dunne slangetje er ook af gehaald en aan gezogen en toen kwam er dus wel benzine uit.
Het dunne slangetje is verder niet nat en ruikt ook niet naar benzine.
Als hij inwendig lekt is dat dan meteen of duurt dat even als je de motor start?
 
Laatst bewerkt:
Klep werkt dus.

Tap je carbs eens af en kijk of er geen verontreiniging in die benzine zit wat je dan opvangt.

Mocht je de carbs moeten demonteren om te reinigen maak dan de rubbers goed warm met een föhn oid , dan gaan ze makkelijker er tussenuit, met monteren hetzelfde, verwarmen en wat dubro aan de inlaat rubbers.
 
Ok dus kan ook niet inwendig lekken dan?
Toch even inbreken, ook al zeggen meerderen dat het zo goed is.
Het is nog niet 100% zeker dat de vacuumklep goed is.

Ik zou dat klepje tijdelijk verwijderen en de bezineslang doorverbinden.
En het tuultje uit de inlaatpoort draaien en afdoppen.

Vlotterkamers aftappen en test test test.
Als de motor dan beter start na een paar dagen stilstand, dan mankeert er toch wat aan die vacuumafsluiter.
100% zekerheid, altijd:o




Door schade en schande wijs geworden zeg maar:?8)7
 
Begin 2000 was er wel internet en kon je aardig wat opzoeken.
Werkplaatshandboek en op internet beschrijvingen met foto's en plaatjes van sleutelaars zoeken en bestuderen, en veel kwam goed.
Met vallen en opstaan en met hulp van maatjes.

Tegenwoordig staan er geweldige filmpjes op YouTube waar je bijna alles word voorgekauwd.
Vooral veel amerikanen:t

Je moet natuurlijk niet alles geloven, dus meerdere filmpjes kijken.
De meeste mensen kunnen best wel veel als de interesse er is, dus jij waarschijnlijk ook.
Goed inlezen en filmpjes kijken en het meeste kun je zelf. Tweedehands onderdelen en revisiesetjes leveranciers zoeken en dan komt het waarschijnlijk goed deze winter.

YouTube en dan VF intikken, wel opletten dat je de jaren 80 kiest.
Het hoeft niet persé de Super te wezen.
 
Belangrijkste tip bij de deze V4 modellen is dat, als je de carbs gaat verwijderen van de cilinderkoppen, dat je het aluminium gedeelte van het luchtfilterhuis op de carbs laat zitten. Je trekt anders alles aan gort en krom
 
Terug
Bovenaan Onderaan