Super Motard voor woonwerk (stadverkeer), goed idee?

Thijsvr

MF veteraan
14 jan 2008
3.682
1
Leiden
Mijn beste medeforummers,

Ik heb geprobeerd een duideijke titel te gebruiken ;) Ik ben dus aan het kijken voor een andere tweewieler. Ik moet dagelijks ongeveer 20 km door de stad (van A'dam Noord naar Zuid). Zitten wat ring kilometers bij en ik zal ook wel zo nu en dan wel enige snelweg kilometers maken.
Nou vind ik de Super Motard modellen (dus crossers met asfalt schoeisel eigenlijk) erg mooie dingen en ik hoef niet hard te gaan. 150 max vind ik zat. Nou lekker wendbaar, die 1 pittertjes. Ideaal in de stad dus. Goeie vering en bodemvrijheid, dus een stoeprandje af is ook niet zo'n probleem. Bovendien kunnen ze volgens mij redelijk tegen een stootje en zijn ze niet zo interessant om meegenomen te worden. Iets waar je in Amsterdam toch rekening mee moet houden.

Oftewel mijn vragen dus: Kan dit ivm duurzaamheid? Ik ben dus wel soort van afhankelijk van de motor en kan er iemand achterop? Benzineverbruik vind ik niet zo'n groot punt. Als het olie stokers zijn vind ik een groter punt.
En als het dan wel wat is. Waar moet ik dan aan denken qua prijs en welk model raden jullie me aan?


Bedankt voor jullie reacties!
 
Kijk nog eens goed naar het "gestolen motoren topic" (Het overzicht van gestolen motoren van MF-ers) en zeg dan nog eens dat ze niet interessant zijn om meegenomen te worden.

Iemand achterop is niet zo een goedplan, dat is wat minder comfortabel. Voor je overige doelen zijn het prima dingen, hoewel het onderhoudsinterval wat sneller is dan bij overige motoren. Ikzelf zit er ook aan te denken om het te doen, hoewel mijn afstand iets groter is ;). Lekker wendbaar, da's een grote plus.

De technische vragen laat ik aan de pro-SM-rijders over!
 
Laatst bewerkt:
Goed punt, ik had de lijst wel gezien, maar nu ik nogmaals kijk is het inderdaad of SS of SM. Sowieso geen XR600 kopen zie ik. Wat ik ook een voordeel vind is dat ze iets kleiner en lichter zijn. Ik heb hier eventueel wel stalling, maar dat is wringen en steken om hem in te krijgen. Dat gaat met dit soort motoren volgens mij makkelijker dan met een SS of zelfs een naked. Dat zou namelijk de andere keuze zijn als een SM niets blijkt te zijn. Dan zou ik voor een naked gaan, maar jah SM'ers lijken handiger.
Comfort voor de passagier is niet belangrijk, het is meer een kwestie van af en toe iemand van het station ophalen ofzo.
 
Goeie keus en zeker doen.

XT660X is een voor de hand liggend keus. Betrouwbaar, snel zat, geschikt voor twee personen alleen geen echte SM vanwege zijn gewicht.

Honda FMX gewoon niet doen, koop dan een XR650 in sm uitvoering. Oersterk, veel koppel maar redelijk zeldzaam.

KTM 660 is volgens mij ook wel geschikt maar geen verstand van.

Zelf heb ik gekozen voor de Husqvarna SM610. Betrouwbaar blok (afgevoerde 570). Redelijk licht en wendbaar. Zeldzaam op de weg, mooi design (IMO), behalve de snavel die moet je er even afslopen en een sm spatbord en koplamp opzetten. Doustepjes is een mogelijkheid. Laat btw niemand je vertellen dat ze langzaam zijn, vanwege de emissie normen komen die dingen zwaar kut lopend NL binnen. Hoofd&stationair sproeier 1 maat groter en een openluchtfiler en je hebt al een bonk meer koppel. Leuk uitlaatje erop.

Ben vast nog wel een optie vergeten..
 
Ik heb een oude KTM gehad die was omgebouwd tot SM, in de stad was niks snellers (als ie liep, hij ging nogal vaak kapot).

Het is veel sneller dan een SS of naked, omdat je een veel kleinere draaicirkel hebt, en een SM veel lichter en wendbaarder is.

Daar komt bij dat SM rijden gewoon erg leuk is met al die drempels }) Je gaat je natuurlijk wel stierlijk misdragen O-)

Nadelen zijn dat ze (vooral in Amsterdam) gejat worden waar je bij staat.
En snelwegrijden zuigt, alhoewel dat wel op een oude KTM was. Ik weet niet hoe dat is op de nieuwere modellen.

Die KTM had ook nogal veel onderhoud nodig, maar nogmaals, wellicht is dat anders op nieuwere / andere modellen.

Mijn advies, lekker doen, maar wel goed verzekeren en een DIK slot kopen.
 
Daar komt bij dat SM rijden gewoon erg leuk is met al die drempels }) Je gaat je natuurlijk wel stierlijk misdragen O-)

Tsjah zo ben ik helemaal niet, dus dat komt goed, op m'n oude Ninja rijdt ik ook nooit te hard enzo O-) ;)

Maar wel leuk om te horen dat jullie er enthousiast over zijn. Ik krijg er helemaal zin in. Het budget is helaas niet zo groot als de motoren die jullie noemen. Ik wil hem over een maand of twee kopen zoiets, wellicht dat het budget dan iets meer schikt. Ik zat te denken rond de 2500 euro, max 3000 euro eigenlijk. Ratbike uiterlijk is ivm stelen lijkt me wel handig, en hij kan voor nu achter een hek in een dichte fietsenstalling staan en hem aan een stalen balk vastmaken. Dat moet voor nu wel lukken.
Suggesties hoor ik graag, hij hoeft niet te mooi te zijn, als ie maar heerlijk rijdt. Die Husqvarna ziet er wel prachtig uit. Ook standaard vind ik hem prachtig.

Als iemand nog een goeie bijdrage heeft, keep 'm coming! Vind het erg leuk om te lezen allemaal.
 
DRZ400SM :) ideaal! echt, ik rijd er dagelijks zo'n 60/70 km op. Snelweg, binnenstad. Doe alles ermee...

Zit contactslot op + sleutel voor de benzinedop, stuurslot, goeie verlichting. Standaard is het echt kut, maar ander pijpje, 3x3 en dynojet en dit ding zorgt ervoor dat jij in mum van tijd op je werk bent :)

PS: uberpluspunt is dat de DRZ serieus bijna geen onderhoud vergt!
 
Laatst bewerkt:
woonwerk?
Niets beter dan een LC4.
Veel vermogen voor een ééncilinder, en niet zoveel onderhoud nodig als de meeste mono's.
En standaard zijn ktm's wel heel goed uitgerust wat betreft veren en remmen.
 
xt600e , xt660x.
Ik denk niet dat jij heel de weg op je achterwiel naar je werk wil....
Met een xtx kan je evt wel wheelien maar niet zoals met een ktm ofzo maar dat zie je wel weer in het onderhoud.
 
mt03 ..........

k zit met exact dezelfde gedacht als jij zojuist opnoemt, alleen dan heemstede-schiphol
en de drz alla onderhoud leek me intressant, maar mijn voorkeur nu gaat uit naar de mt-03 :) misschien ook wat voor jouw ?
 
xt600e , xt660x.
Ik denk niet dat jij heel de weg op je achterwiel naar je werk wil....
Met een xtx kan je evt wel wheelien maar niet zoals met een ktm ofzo maar dat zie je wel weer in het onderhoud.

Nou dat wheelien valt dus echt wel mee hoor. Je kan prima versnelling door trekken zonder achterover te slaan.
 
(spam modus aan) ik weet een mooie xt600 uit 1999 te koop staan op het forum :-p
 
woonwerk?
Niets beter dan een LC4.
Veel vermogen voor een ééncilinder, en niet zoveel onderhoud nodig als de meeste mono's.
En standaard zijn ktm's wel heel goed uitgerust wat betreft veren en remmen.

Mooie fietsen, ze moeten alleen wel een stukje in prijs zakken nog, maar misschien met de winter voor de deur. Ze zien er erg mooi uit ook. Ik moet maar eens een proefrit gaan maken.
Net in de stad zie ik er ook weer een. Ik kon zo snel niet zien wat het was, hij leek op de Husqvarna. Maar zigzaggend overal langs. Heerlijk, ik had hem er bijna afgetrokken O-)
 
(spam modus aan) ik weet een mooie xt600 uit 1999 te koop staan op het forum :-p

Ik zag het maar er is me iets teveel aan geknutseld ;) Niets af aan jouw vermogen om aan motoren te werken hoor! Maar resultaten uit het verleden maken me wat terughoudend daarvoor zeg maar. Succes met de verkoop!
 
Laatst bewerkt:
Super Motard voor woonwerk (stadverkeer), goed idee?

Heel goed idee. Ik doe het op een KTM Duke 2 (640 LC4).
Snelweg zuigt inderdaad. Afhankelijk van de wind houd ik het boven de 110 gauw voor gezien. Dagelijks ploeg ik met veel plezier door het Hilversumse verkeer. Hier zijn de wegen nog smaller ingericht dan in Amsterdam maar met een SM heb je maar een heel klein gaatje nodig.
 
Mee eens, the way to go. Sinds ik van een XR600R ben overgestapt op een 600cc 4-cylinder mis ik wel the thrill, het hooliganism, waar zo'n bullige 1-pitter elke dag weer garant voor staat. Die paar keer knee down met dichtgeknepen billen haalt het niet bij het het eindeloze driften, regen of droog, slecht wegdek of grippig asfalt. Als je genoeg geld heb koop je een KTM, een XT of een XR doet het ook goed als je dat niet hebt.
 
http://www.marktplaats.nl/index.php?url=http%3A%2F%2Fmotoren.marktplaats.nl%2Fmotoren-yamaha%2F278708294-xt-600.html

xt 600 sm
Mijn pa ( 59 ) heeft er ook eentje. exel velgen, handkappen, andere nokas en wp binnenvering.
Volgens hem ideaal.
 
Ik loop een beetje tegen de prijsverschillen aan tussen de motoren. De ene motor heeft 10 km gereden en kost niets en de andere heeft weer 10.000 en kost veel. Bij wijze van spreken, waar zit dit prijs verschil in dan?
Ik wil hem via een dealer hier in de buurt regelen, dus ik zeg gewoon tegen hem waar hij naar moet uitkijken. Maar ik krijg de indruk dat ze veel kapot gaan. Zuigers die vervangen worden etc. Veel zelf knutselen.

Wat doe ik fout ;) Ik wil toch wel voor de "echte" SM's gaan dan. Dus ik zit wat te kijken bij Husqvarna en KTM, maar wellicht is er met de XT600 ook niets mis als ik er mee rijd. Dat moet ik dan nog even kijken.
Wat doe ik mezelf ook weer aan, weer zo'n moeilijke klasse uit te kiezen. Ze zijn alleen zo mooi en ze zien er zo smijtbaar uit :}
 
Laatst bewerkt:
Wat doe ik fout ;) Ik wil toch wel voor de "echte" SM's gaan dan. Dus ik zit wat te kijken bij Husqvarna en KTM, maar wellicht is er met de XT600 ook niets mis als ik er mee rijd. Dat moet ik dan nog even kijken.

625/640/660 LC4 geen echte sm :? dingen gaan echt hard en wendbaar en kunnen veel km aan.

wil je de kant op wilt van EXC dan raad ik die je af voor elke dag te gebruiken.

of je moet veel geld hebben om het onderhoud te betalen.

je denkt nu vast : "ik moet alleen geld hebben voor de motor en brandstof"

wacht maar tot je de eerste breuk hebt door nalatig onderhoud :Z
 
Laatst bewerkt:
Voor in de stad is een SM ideaal , lekker wendbaar, slank , snel etc.
Snelweg is niet echt lekker , maar een paar kilometers is best te doen hoor.
(Ik heb ruim 300 km over de snelweg gereden in een tocht :X )

Ik ben ook even achteropzitter geweest bij een SM, toen ik mijn rijbewijs nog niet had.
Ook dat is te doen , maar ook hier geldt weer, lekker is anders.
Je zit vaak iets achterover op een SM , de passagier zit tegen je aangeplakt.
Op een SM schuif je regelmatig heen en weer, dan zit je tegen de tank , dan weer achterop het zadel.
Een passagier belemmert je in je bewegingen.
Maar voor af en toe eens iemand mee te nemen, gaat het wel.

Houdt rekening met het onderhoud, een 1 cilinder vraagt meer onderhoud.
Zeker de "echte"SM 's (Husky, husaberg,ktm) zijn onderhoudsgevoelig.
Een Yamaha xtx zijn mooie motors hoor, net wat meer baangericht en zwaarder, maar daarom niet minder wendbaar! Er zijn hier vast Xtx rijders die dat kunnen beamen.

Ik heb zelf een kawasaki KLX 650 omgebouwd tot SM.
Dat is misschien ook een optie, die zitten tussen de lichte huskies en de yamaha xtx in.
Ze zijn niet zo duur in aanschaf en vallen binnen je budget.
Er staan er hier en daar wat te koop op internet.

Oh ja, en niet aantrekkelijk voor diefstal?? :?
Je woont in A'dam, een ouwe rotte fiets is nog aantrekkelijk om te jatten.
 
http://link.marktplaats.nl/269850473

Dit is wel een mogelijkheid. Die XR650 zijn betrouwbaar, betaalbaar, licht en trekken op het gas wheelies in de 4de versnelling.
 
Yamaha XT Supermotard

Is duurzaam, meest comfortabele SM die je tegen zal komen, kan iemand achterop (niet ideaal maar voor ff goed te doen), verbruikt geen olie en zuipt ook niet zo veel.

Oja, weinig onderhoud en uberhaupt weinig kosten eraan.

Bied maar wat ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan