(super)sport als woon-werk motor?

Defusion

MF'er
2 jun 2009
46
0
Ik ben van plan vanaf komend jaar de motor ook voor woon-werk verkeer te gebruiken.
En nou wil ik eigenlijk helemaal geen tourmotor, omdat ik maar plek heb voor 1 motor, en liever een sport of naked daar zie staan.

uiteraard zijn beide opties niet perfect voor woon-werk verkeer, maar je moet er iets voor over hebben dacht ik zo.

Echter zit ik met de volgende vraag:
Gezien de kilometers erg snel zullen oplopen, vroeg ik me af of bepaalde modellen beter de kilometers aankunnen.
Zelf dacht ik dat een 1000 bijv. meer kilometers kan hebben dan een 600.
Of misschien kan een merk meer hebben dan een ander.

Enige wijsheid op dit gebied zou welkom zijn.

ps. ik denk dat ik rond de 25k totaal per jaar ga rijden. woon-werk en prive gecombineerd.
 
Laatst bewerkt:
Het enige zinnige dat ik erover kan zeggen is dat je in ieder geval knetterhard gaat afschrijven.

Blijkbaar gaat het je niet om het geld, maar je wil gewoon een SS of een naked.

Persoonlijk zou ik toch gaan voor een cardanaandrijving in plaats van ketting.
Nadeel... je keuze wordt enorm beperkt... en in SS is er weinig Cardan te krijgen... nakeds gaat wel lukken.

Succes!
 
Het enige zinnige dat ik erover kan zeggen is dat je in ieder geval knetterhard gaat afschrijven.

Blijkbaar gaat het je niet om het geld, maar je wil gewoon een SS of een naked.

Persoonlijk zou ik toch gaan voor een cardanaandrijving in plaats van ketting.
Nadeel... je keuze wordt enorm beperkt... en in SS is er weinig Cardan te krijgen... nakeds gaat wel lukken.

Succes!
De afschrijving ben ik inderdaad van op de hoogte. Daarom zal ik ook niet een nieuwe kopen.
Onderhoud ben ik van plan zelf een hoop te gaan doen. Voor zover mijn kennis reikt tenminste, en zover het benodigde gereedschap zich terug kan betalen.

Waar ik het meest in geintresseerd ben is of zo'n motorblok dat (mits goed onderhouden) wel kan hebben om zoveel kilometers te draaien.

Cardan zou inderdaad handig zijn, maar zoals je zegt, de opties worden dan wel heel beperkt. Daarnaast zijn de modellen die het wel hebben juist in de aanschaf duurder.
 
Ik ben van plan vanaf komend jaar de motor ook voor woon-werk verkeer te gebruiken.
En nou wil ik eigenlijk helemaal geen tourmotor, omdat ik maar plek heb voor 1 motor, en liever een sport of naked daar zie staan.

uiteraard zijn beide opties niet perfect voor woon-werk verkeer, maar je moet er iets voor over hebben dacht ik zo.

Echter zit ik met de volgende vraag:
Gezien de kilometers erg snel zullen oplopen, vroeg ik me af of bepaalde modellen beter de kilometers aankunnen.
Zelf dacht ik dat een 1000 bijv. meer kilometers kan hebben dan een 600.
Of misschien kan een merk meer hebben dan een ander.

Enige wijsheid op dit gebied zou welkom zijn.

ps. ik denk dat ik rond de 25k totaal per jaar ga rijden. woon-werk en prive gecombineerd.

Meer cc's is inderdaad altijd gelijk aan meer kilometers :Y

Ik zou dus voor deze gaan:
full
 
En nu serieus, als je voor woon-werk gaat met een sportieve fiets zijn er m.i. andere dingen te overwegen dan de cilinderinhoud..

Denk aan (onderhoudsvrije) cardan, handvatverwarming, e.d.
Uiteindelijk zul je dan wel bij een (sportievere) BMW uitkomen of zo zeker ?
 
Ik heb ook wat jaren achtereen ongeveer 25k per jaar gereden voor woon-werk gebruik. Dat was op een Honda (CBR600F) Is me altijd prima bevallen. 600 cc Kan (bij gelijk gebruik!) misschien wel iets minder probleemloze kilometers maken dan een 1000. Maar, ongeacht het merk moet 100k toch goed haalbaar zijn, uiteraard bij goed onderhoud etc.

Dan rij je in elk geval al 4 jaar op een motor die je wel ziet zitten, en niet op een tourmodel.
 
Ik heb toen ik woon-werk ging rijden (90 km per dag) de supersport (Ducati) eruit gedaan en een BMW R1100 rs gekocht met als reden: cardan; handvatverwarming; grote kuip ABS. Allemaal doordachte overwegingen dus.
Ik had alleen geen schik met dat slagschip. Binnen 6 maanden had ik hem weer verkocht en rijd nu met heel veel plezier op een Ducati ST2 (ok, geen echte supersport) die 90 km per dag.

Met andere woorden: mijn advies is, koop een naked of een supersport als je die het liefst hebt. Ook voor woon werkverkeer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan