Super stugge voorvering

jhtvdv

MF'er
26 jun 2001
56
0
Eindhoven eo
Ik heb een tdm uit '92. Ik ging laatst eens op een andere tdm (zelfde model) zitten en wat bleek... als ik erop ging zitten dan veerde de voorvork in en uit. Die van mij doet dat niet. Daar moet ik echt een keer een behoorlijke duw op het stuur geven (met de voorrem ingeknepen) en dan veert hij in een keer een heel stuk in :?
Ik heb al aan de dempinginstelling geschroefd maar ik merk helemaal geen verschil tussen de stelschroef helemaal uit of helemaal in (demping en/of veervoorspanning). Hij blijft heel stug veren.
Al rijdende heb ik het idee dat hij bij kleine oneffenheden dus ook niet inveerd maar bijv op een klinkerweg gaat de voorvork wel gewoon in en uit.

Iemand enig idee, Is dit normaal of zijn de keerringen versleten, oude olie, of stelmechanisme verstopt :? :?
 
voorvork in en uit. Die van mij doet dat niet. Daar moet ik echt een keer een behoorlijke duw op het stuur geven (met de voorrem ingeknepen) en dan veert hij in een keer een heel stuk in :?
Mischien zijn je voorvorkkeeringen verhard?
Ook kun je controleren of je wiel goed gemonteerd is. Altijd ff een paar keer door je veren duwen voor je alles vast draait...

als het allemaal niet lukt, kun je je poten ook naar wp/technoflex brengen... die repareren/modificeren je poten beter en goedkoper dan een motort-dealer.
 
Nou.... ik ben eruit.
Ik ben laatst naar technoflex geweest. Daar heb ik zelf mijn voorvorkpoten gedemonteerd en na laten kijken. De monteur dacht in eerste instantie dat er bussen op de veren gezet waren (om deze stugger te maken) maar toen de poten eenmaal onder de motor vandaan waren bleek dat er toch iets heel anders aan de hand was.
1 poot liep ontzettend zwaar en bleef op diverse punten \"hangen\". Die poot helemaal uit elkaar gehaald en toen was te zien dat de geleidebussen helemaal ongelijk afgesleten waren. Met de rest van de poot was niets aan de hand. Dus... nieuwe bussen erin, nieuwe keering en ook maar meteen een progressieve veer erin laten zetten en de poot liep weer als een zonnetje. In de andere poot uiteraard ook een progressieve veer laten zetten en nieuwe olie erop en het geheel weer gemonteerd. Ik moest nog even pinnen dus een stukje gereden...... loopt de olie langs de poot waar dus geen nieuwe keering in gezet was \ '( . Dus die poot er weer onderuit en omdat die toch helemaal uit elkaar moest om een nieuwe keering te plaatsen ook maar meteen nieuwe bussen erin laten zetten. Dit alles was een middagje werk en kostte me alles bij elkaar F400,-

Maar het verschil mag er wezen. Wat een ENORM verschil. Zo veel comfortabeler en strakker op de weg en in de bocht *D *D .

Ikke weer helemaal tevreden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan