Ceristimo
Rookie
- 4 jan 2023
- 11
- 11
Hoi iedereen. Ik rij momenteel een Honda CBR600 F2 uit 1994. Prima fiets voor de snelweg en om dagelijks mee naar het werk te tuffen, maar als ik er lange ritten op maak dan wordt de zithouding na verloop van tijd vrij oncomfortabel. Vooral langdurig op lagere snelheid (60-80 km/u) rijden is vervelend.
Ik heb eerst naar andere motoren gekeken en proefgereden, maar kwam er al snel achter dat een 2-cilinder niet mijn ding is. Ik had echt hoge verwachtingen van een TDM900, maar vond het tijdens de proefrit nogal....saai.
En aangezien ik eigenlijk stiekem helemaal verliefd ben op mijn paarse CBR600 én omdat ik het klokje nu bijna rond gereden heb (nog maar 2300km te gaan en ze is weer gloednieuw!) heb ik besloten helemaal niet van mijn CBR af te willen.
Dus, toen heb ik gezocht naar clip-on risers. Alleen daarmee lijk je vaak maar 25mm aan hoogte te winnen, en dat is niet heel erg veel. Ik was erover met mijn lokale motorshop in gesprek, en die zeiden dat sommige mensen de clip-ons ook ombouwen naar een conventioneel stuur. Ik heb even wat onderzoek gedaan, en je kunt hier inderdaad kits voor krijgen, waar ook de langere kabels etc al bij zitten. De enige modificatie die dan specifiek voor mijn motor gedaan moet worden is het aanpassen van de kuipruit.
De werkzaamheden kan ik zelf wel uitvoeren en een andere kuipruit om te verknippen is via Aliexpress wel te bestellen, maar mijn vraag na bovenstaand epistel is eigenlijk: Heeft iemand ervaringen met het ombouwen van clip-ons naar een superbike stuur? Werd de zithouding hier ook comfortabeler van? Zijn er argumenten om het NIET te doen?
Zo'n superbike kit is vrij prijzig (rond de 400 euro), maar als ik daarmee nog wat jaartjes comfortabel op de CBR kan zitten is het me dat echt wel waard. Maar voordat ik zo'n smak geld uitgeef dat ik; toch nog even checken of andere en meer ervaren motorrijders een duit in het zakje te doen hebben.
EDIT: En ook niet geheel onbelangrijk; moet de motor door de RDW gekeurd worden na zo'n stuurombouw? Dat schijnt in Duitsland wel te moeten, maar ik kan er niet veel over vinden wat de regels in Nederland betreffen.
Ik heb eerst naar andere motoren gekeken en proefgereden, maar kwam er al snel achter dat een 2-cilinder niet mijn ding is. Ik had echt hoge verwachtingen van een TDM900, maar vond het tijdens de proefrit nogal....saai.
En aangezien ik eigenlijk stiekem helemaal verliefd ben op mijn paarse CBR600 én omdat ik het klokje nu bijna rond gereden heb (nog maar 2300km te gaan en ze is weer gloednieuw!) heb ik besloten helemaal niet van mijn CBR af te willen.
Dus, toen heb ik gezocht naar clip-on risers. Alleen daarmee lijk je vaak maar 25mm aan hoogte te winnen, en dat is niet heel erg veel. Ik was erover met mijn lokale motorshop in gesprek, en die zeiden dat sommige mensen de clip-ons ook ombouwen naar een conventioneel stuur. Ik heb even wat onderzoek gedaan, en je kunt hier inderdaad kits voor krijgen, waar ook de langere kabels etc al bij zitten. De enige modificatie die dan specifiek voor mijn motor gedaan moet worden is het aanpassen van de kuipruit.
De werkzaamheden kan ik zelf wel uitvoeren en een andere kuipruit om te verknippen is via Aliexpress wel te bestellen, maar mijn vraag na bovenstaand epistel is eigenlijk: Heeft iemand ervaringen met het ombouwen van clip-ons naar een superbike stuur? Werd de zithouding hier ook comfortabeler van? Zijn er argumenten om het NIET te doen?
Zo'n superbike kit is vrij prijzig (rond de 400 euro), maar als ik daarmee nog wat jaartjes comfortabel op de CBR kan zitten is het me dat echt wel waard. Maar voordat ik zo'n smak geld uitgeef dat ik; toch nog even checken of andere en meer ervaren motorrijders een duit in het zakje te doen hebben.
EDIT: En ook niet geheel onbelangrijk; moet de motor door de RDW gekeurd worden na zo'n stuurombouw? Dat schijnt in Duitsland wel te moeten, maar ik kan er niet veel over vinden wat de regels in Nederland betreffen.
Bijlagen
Laatst bewerkt: