Superbike stuur conversie i.p.v. clip-ons - iemand ervaring?

Ceristimo

Rookie
4 jan 2023
11
11
Hoi iedereen. Ik rij momenteel een Honda CBR600 F2 uit 1994. Prima fiets voor de snelweg en om dagelijks mee naar het werk te tuffen, maar als ik er lange ritten op maak dan wordt de zithouding na verloop van tijd vrij oncomfortabel. Vooral langdurig op lagere snelheid (60-80 km/u) rijden is vervelend.

Ik heb eerst naar andere motoren gekeken en proefgereden, maar kwam er al snel achter dat een 2-cilinder niet mijn ding is. Ik had echt hoge verwachtingen van een TDM900, maar vond het tijdens de proefrit nogal....saai.

En aangezien ik eigenlijk stiekem helemaal verliefd ben op mijn paarse CBR600 én omdat ik het klokje nu bijna rond gereden heb (nog maar 2300km te gaan en ze is weer gloednieuw!) heb ik besloten helemaal niet van mijn CBR af te willen.

Dus, toen heb ik gezocht naar clip-on risers. Alleen daarmee lijk je vaak maar 25mm aan hoogte te winnen, en dat is niet heel erg veel. Ik was erover met mijn lokale motorshop in gesprek, en die zeiden dat sommige mensen de clip-ons ook ombouwen naar een conventioneel stuur. Ik heb even wat onderzoek gedaan, en je kunt hier inderdaad kits voor krijgen, waar ook de langere kabels etc al bij zitten. De enige modificatie die dan specifiek voor mijn motor gedaan moet worden is het aanpassen van de kuipruit.

De werkzaamheden kan ik zelf wel uitvoeren en een andere kuipruit om te verknippen is via Aliexpress wel te bestellen, maar mijn vraag na bovenstaand epistel is eigenlijk: Heeft iemand ervaringen met het ombouwen van clip-ons naar een superbike stuur? Werd de zithouding hier ook comfortabeler van? Zijn er argumenten om het NIET te doen?

Zo'n superbike kit is vrij prijzig (rond de 400 euro), maar als ik daarmee nog wat jaartjes comfortabel op de CBR kan zitten is het me dat echt wel waard. Maar voordat ik zo'n smak geld uitgeef dat ik; toch nog even checken of andere en meer ervaren motorrijders een duit in het zakje te doen hebben.

EDIT: En ook niet geheel onbelangrijk; moet de motor door de RDW gekeurd worden na zo'n stuurombouw? Dat schijnt in Duitsland wel te moeten, maar ik kan er niet veel over vinden wat de regels in Nederland betreffen.
 

Bijlagen

  • Honda CBR 600 1.jpg
    Honda CBR 600 1.jpg
    284,6 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn bmw gaten in de blinde kroonplaat getapt en daar stuurstroppen op gezet. Met de kabels kwam ik uit.
Je kunt overwegen een tweede kroonplaat van een sloper te zoeken en daarmee te beginnen. Maar er is misschien ook wel een custom uit die periode met dezelfde maten te vinden, dan heb je een kant en klare kroonplaat.
Als mooiste en duurste oplossing kan je verstelbare aftermarket clip ons kopen die ook in hoogte verstelbaar zijn. Tarozzi, Tomaselli
 
Deze al gelezen?

Een aantal kabels/remleidingen gaat dus te kort zijn, maar ze hebben niet in de kuip/ruit gezaagd om het passend te krijgen.
Hoi. Ja, dat topic had ik een paar weken geleden al gelezen. Zag er ook erg interessant uit, maar tot dusver heb ik diezelfde clip-ons nog niet (betaalbaar) kunnen vinden. Je moet er ook maar net tegenaan lopen denk ik. Op Ebay vind ik ze wel, maar gaat de prijs ook tot boven de 200 euro. Misschien zoek ik ook wel niet goed...
 
Nou, je moet er maar net ff tegenaan lopen zeg. Ik heb net online een setje stock clip-ons voor de NT650 Hawk besteld voor 5 tientjes, van een sloopmotor. Ik denk, ik bestel ze gewoon alvast en als ik ze toch niet ga gebruiken kan ik ze altijd voor die prijs weer op marktplaats zetten, maar nu heb ik ze alvast.
 
Hoi. Ja, dat topic had ik een paar weken geleden al gelezen. Zag er ook erg interessant uit, maar tot dusver heb ik diezelfde clip-ons nog niet (betaalbaar) kunnen vinden.

Nou, je moet er maar net ff tegenaan lopen zeg. Ik heb net online een setje stock clip-ons voor de NT650 Hawk besteld voor 5 tientjes, van een sloopmotor.
5 tientjes?

Deze ?
 
Het stuur bevalt dusdanig goed na een gewenningsperiode dat hij nu niet perse wil wisselen. Misschien in de nabije toekomst maar als je er haast bij hebt kan Vol D'or misschien iets voor je betekenen.
 
ik heb ooit mijn BMW R1100S omgebouwd met de LSL risers. Ik vond het fantastisch. Geen problemen meer met zere polsen enzo.
BMW had alle bedrading enz. al netjes lang genoeg gemaakt (was opgebost onder de tank), alleen de remleiding moest vervangen worden...

Op de foto kan je goed het verschil zien...
 

Bijlagen

  • DSC_0692.jpg
    DSC_0692.jpg
    244,4 KB · Weergaven: 48
Nou, helaas is PostNL het pakket kwijtgeraakt met de clip-ons. Ik bleef vrijdag speciaal thuis om het pakketje in ontvangst te nemen, maar de bezorger is hier nooit gekomen en ik kreeg daarna doodleuk de melding dat het op het pakketpunt was op te halen. Daar is het pakket waarschijnlijk aan iemand anders meegegeven. In het systeem staat het pakket als 'opgehaald', maar ik heb 'm niet. Wat een waardeloos flutbedrijf.

In elk geval wel een dikke positieve shoutout voor VB Motoparts, want die krijgen over enkele dagen nóg een Honda NT650 en die clip-ons kan ik dan hebben. En een megavriendelijke kerel aan de telefoon. Hopelijk loopt dit dus allemaal nog goed af. VB Motoparts is voor mij 320km enkele reis, maar ik denk er sterk over na om ze persoonlijk op te halen, want PostNL vertrouw ik helemaal niet meer. En het is een leuk excuus voor een lange rit.

Ter voorbereiding van de klus heb ik nieuwe handvatten besteld, en nieuwe remleidingen vóór die langer zijn. Ik ga het zonder t-stuk doen, dus er komt dan een dubbele banjo aan de pomp met twee leidingen, één voor elke klauw. Mijn broer - die een stuk handiger is dan ik- gaat me helpen 't allemaal gemonteerd te krijgen, wat er in de praktijk op neerkomt dat ik vooral veel praat en hij alles doet..:P

We kwamen er overigens ook achter dat de motor een (doorgeknipte) draad heeft voor de running lights in de knipperlichten ('t is een Amerikaanse import), dus daar heb ik ook lampjes voor besteld, dus dat ziet er straks ook weer cool uit als het gesoldeerd is.
Hopelijk heb ik het stuur vóór het weekend, dan kunnen we aan de klus!
.
 
Dat ziet er wel gaaf uit! Ik wil de kuip wel houden trouwens, want de windbescherming op hogere snelheden is fijn. Een superbike stuur moet ook kunnen met de kuip voor zover ik heb kunnen lezen, maar de ruit moet dan wel verzaagd worden. Hopelijk komt het met de Honda NT650 clipons wel goed en kunnen we daar binnenkort mee aan de slag.
 
Nou, het pakketpunt had dus een fout gemaakt. Het pakket stond ineens als "afgehaald" genoteerd. Ik op hoge poten terug om te vragen hoe 't zat, maar er werd me verzekerd dat de fout écht bij PostNL lag en niet bij het pakketpunt. Maar ze belden een uurtje later terug dat ze het pakket tóch gevonden hadden.
Raar verhaal. Maar enfin, ik heb de clipons.

Even kijken wanneer de klus kan beginnen; ik hoop dit weekend.
motorstuur.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan