Superbike zoals het bedoeld was

Ocampa

MF veteraan
29 jul 2002
4.242
665
Breda
Ik was wat aan het surfen op het Internet en kwam wat foto's tegen van de Superbike uit Amerika van vroger, toen we er hier nog nooit van gehoord hadden. Dat was dus Superbike zoals het bedoeld was. Gewoon een wegmotor pakken en daarmee gana racen i.p.v. tegenwoordig waar ze gewoon een racemotor maken en daar dan spiegels en verlichting opzetten.

Freddie Spencer - Honda
82cb750f.jpg
 
"Gewoon een wegmotor pakken en daarmee gana racen"

Ik zie daar toch iets heel speciaals:
- high-tech voorvork (voor die tijd dan)
- gefreezde kroonplaten.
- speciale achterbrug.
- olie leidingen in buurt van voortandwielhuis?
- speciale remklauwen.
- olie-koeler.
- flatslides.
- enz.
- De tank is echt van alu.

Dit was net als nu, racen op hoog niveau en dus duur en speciaal. Aan de buitenkant niet direct te zien maar dat ding zat vol met kostbaar en voor de "gewone" man niet verkrijgbaar spul.

Het is trouwens een schilderij/air-brush.
 
JA natuurlijk. Dat die motoren op punten werden aangepast dat weet ik ook wel. Maar de basis was toch een gewone wegmotor. En dus niet als tegenwoordig dat motoren op de markt worden gebracht om ze in te kunnen zetten in het SBK-WK.

Denk je dat ik niet had gezien dat het een kunstwerk was en geen foto?

Iets minder hoog van de toren blazen mag ook wel.
 
Een Suzuki GSX-R1000, Ducati 998SPS (Chili/Laconi) en 999R, Kawasaki ZX-7R, Yamaha R1, Honda SP2, enz, allemaal gewoon te koop in de winkel met kenteken.
Vorig jaar kon je ook de Aprilia RSV-1000R in WSBK trim leasen van Aprilia voor zo'n 150.000 Euro per jaar.
De fietsen zijn allemaal gewoon te koop, de onderdelen die gebruikt worden zijn dat vaak niet, zoals een magnesium waterpomp op de Suzuki's, dat is niet te koop, of je moet Alstare/Corona heten, maar dat was toen ook al.

Je moet wel weten waar je over praat, en als je praat over foto's en vervolgens een schilderij toont, dan wordt je gecorrigeerd.
 
Je begrijpt me helemaal verkeerd man.

Maar het is goed jongen, jij je zin. Wat mij betreft topic dicht. Ga maar iemand anders zitten "corrigeren".
 
inderdaad jammer dat het geen foto is maar die bakken waren voor die tijd wel degelijk erg speciaal hoor, het LEEK in de verte nog wel op een straatbrommert maar dat was het echt niet.......
 
Ach, licht geraakt?

Ja, ja, je bedoelt zeker dat er van de CBX-750/900F heel veel gemaakt zijn. Maar dat zijn er van de GSX-R1000 en R1 ook hoor. En in die tijd waren er ook al homologatie specials (zoals de RC30, RC45 en R7 specials waren).

Dus niet meer zeuren over vrogar, voor dat je het weet zit je vervelend te doen in TV reclame.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij bedoelt hij dat ze;

-vroeger een straatmotor bouwde en die dan (een beetje) verbouwde tot race motor.
-en nu bouwen ze een racemotor en die bouwen ze om tot straatmotor


Dat is het punt dat hij probeerde te maken toch :? :P
 
Volgens mij bedoelt hij dat ze;

-vroeger een straatmotor bouwde en die dan (een beetje) verbouwde tot race motor.
-en nu bouwen ze een racemotor en die bouwen ze om tot straatmotor


Dat is het punt dat hij probeerde te maken toch :? :P

Dan heeft 'ie het verkeerd verwoord ;)
 
Volgens mij bedoelt hij dat ze;

-vroeger een straatmotor bouwde en die dan (een beetje) verbouwde tot race motor.
-en nu bouwen ze een racemotor en die bouwen ze om tot straatmotor


Dat is het punt dat hij probeerde te maken toch :? :P
:^

In engeland heb(had :? ) je de Honda CB500 cup, dat is wel gaaf om te zien juist omdat die motoren helemaal niet bedoelt zijn om mee te racen.
En ook nog eens lekker goedkoop. :)

24.jpg



Volgens mij was de Suzuki GSX-R750 in 1985 de eerste echte "supersport" 4-takt racer voor de straat.

000926-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
:^

In engeland heb(had :? ) je de Honda CB500 cup, dat is wel gaaf om te zien juist omdat die motoren helemaal niet bedoelt zijn om mee te racen.
En ook nog eens lekker goedkoop. :)

Volgens mij was de Suzuki GSX-R750 in 1985 de eerste echte "supersport" 4-takt racer voor de straat.
Misschien is de SV650 cup die volgend jaar van start gaat dan ook wel een aardige stap in de goede richting. Dat is nu ook niet echt een op en top racekanon.
 
het gaat er hier volgens mij om, dat er met een supersport-straatfiets (met
een klein aantal aanpassingen) geraced wordt.
overigens de leerschool van oa. eddy lawson, enorm spectaculair!
hier leerden de amerikanen om te driften met vermogen.
(na de dirt-track met de harley-sportster)
nu is de superbike helemaal niet meer te vergelijken met het straatmodel.
enigzins in de buurt komt nog de supersport 600.

al zal dat ook niet lang meer duren.

en dat getrut met een cb500 en een sv650. (met alle respect)
heeft hier niets mee te maken.
 
en dat getrut met een cb500 en een sv650. (met alle respect)
heeft hier niets mee te maken.
De SBK is natuurlijk veel spectaculairder en ik zie de groten der aarde elkaar nogniet op een CB500 bestrijden :+
Maar ik gebruikte dat alleen als voorbeeld om aan te geven dat de SBK destijds ook op zo'n soort mannier onstaan is.
Vroegah.. racede men op 2-takten, en had men 4-takt voor de straat.
 
Op maandag 13 oktober 2003 19:54 schreef TurboTeunis het volgende:Volgens mij was de Suzuki GSX-R750 in 1985 de eerste echte "supersport" 4-takt racer voor de straat.

(Afbeelding)

Klopt wel, maar hij werd dat eerste jaar ook stevig beconcurreerd door de andere eerste echte superbike in '85, de Yamaha FZ750, met 20 kleppen en 102 Pk nog nooit gezien!! :P

GRYamaha85FZ750.jpg
 
Die CB750 werd in ??? net zo gezien als een onverantwoord superkanon motorfiets als de R1 van nu. Ducati maakte ook toen speciale versies om te racen.

Dirt-track racen werd/wordt gedaan met een XL-1000S (of zo iets), een heel speciaal model dat Harley uitsluitend bouwde voor dirt-track. Er worden nu weer replica's van gebouwd.

Kortom, of je het nu hebt over een Norton Black-Bomber of een Honda CB-750, het waren allemaal motorfietsen die in de tijd dat ze geproduceerd werden top-of-bill en onbereikbaar waren voor de meeste rijders. Nu kijken we er naar als ouwe troep, maar je moet de dingen in de tijdsgeest zien.
 
Dirt-track racen werd/wordt gedaan met een XL-1000S (of zo iets), een heel speciaal model dat Harley uitsluitend bouwde voor dirt-track. Er worden nu weer replica's van gebouwd.
bijna goed, het was de xr 750, betalen ze nu tussen de 40 en 60 k in dollars voor........
 
Ik heb ooit eens een videoband gekregen over Kevin Schwantz.
Daarop zijn ook beelden te zien van de Trans-Atlatic Trophy waar Kevin Schwantz op een GSX-R750 het aan de stok had met Wayne Rainey op een Honda VF1000R.
Geweldig om te zien die twee gaven elkaar toen al geen duimbreed toe. :}
pg%2085.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan