supermagna 750 koppeling probleempje

Lexman

Rookie
13 mei 2020
7
3
Stadskanaal
Koppeling vraagje:
Mijn hydraulische koppeling pakt na een kleine vrije slag zacht aan en net voor handvat aanslag steviger en ontkoppeld de motor pas daadwerkelijk..
de kleinste afstand los van het handvat begint de koppeling reeds aan te grijpen.
2016 a 500km terug koppelingsplaten door vorige eigenaar vervangen. verdere info ontbreekt.
Reservoir was een zwarte walm in de olie te zien dus gespoeld met nieuwe olie en opnieuw ontlucht.
Probleem blijft....
Als ik de slave cilinder los haal zit er wel wat vuiligheid in maar niet spannend. Bij het aanspreken van de koppelingshendel kan in de cilinder in de slave niet tegenhouden hoe ik mijn best ook doe met mijn blote handen.. echter geen lekkage maar het viel mij op dat de cilinder ongeveer 3mm beweegt van aanknijpen koppeling tot volledig tegen het stuur geknepen...
Wat me wel opviel en wat volgens mij niet klopt... Als ik de koppelingshendel los laat gaat de cilinder terug naar binnen? Deze zou ik er toch als ik de koppelingshendel zou blijven pompen uit moeten pompen ??
Naar mijn mening is hij geheel ontlucht.... Iets wat ik over het hoofd zie of vergeet??
 
Probeer eens te meten hoeveel loze afstand je hebt tussen zuiger en "push rod" van de koppeling.
Als eerste vanaf het pasvlak van de koppeling naar de bovenkant van de zuiger. X mm
Dan vanaf het pasvlak op de motor naar de bovenkant van de "push rod". Y mm
Het verschil X - Y is deze loze afstand.
Waarschijnlijk is bij het terug drukken van de zuiger deze te ver in de cilinder gedrukt. Je kan proberen door te pompen de zuiger iets verder uit de cilinder te laten komen in rust om deze loze afstand te verkleinen.
 
Kijk ook eens naar de koppeling zelf
nazien, aantal fictie platen ,dikte daarvan.
Juiste opbouw
en ook nog maar koppeling pomp geen lekkage .test klopping in knepen en vastzetten
uur wachten .als de druk weg is is deze ergens lek .
 
gelukkig komt de cylinder terug bij loslaten, hoe zou de koppeling anders kunnen pakken ?
Ja dat klopt ook hoor. maar naar mijn mening moet de pushrod en de veren van de koppeling deze terugduwen. Als je de slave cilinder loshaalt en er dus niets tegen de cilinder duwt zou je toch moeten zeggen dat de cilinder zou blijven staan en met het loslaten van de hendel deze ectra ruimte in de leiding deze zich weer zou villen met olie uit het reservoir?

Waarschijnlijk is bij het terug drukken van de zuiger deze te ver in de cilinder gedrukt. Je kan proberen door te pompen de zuiger iets verder uit de cilinder te laten komen in rust om deze loze afstand te verkleinen.

Bedankt voor de tip! ik ga eens meten. ik had doormiddel van het afklemmen van de kabel bij het loslaten van de koppeling de cilinder met het pasvlak gelijk gezet en toen gemonteerd. ik dacht dan moet hij zo wie zo er tegenaan blijven staan na montage... Dit mocht echter niet helpen..
Dat zet me nu aan het denken... zou een pushrod ook af kunnen slijten... :)

Ik zal ook eens W.Berenschot zijn tip volgen en eens kijken wat er allemaal aan platen in zitten en welke volgorde!
 
heb je ook de banjobout bij de hoofdcilinder ontlucht? hier wil nogal eens een luchtbel blijven zitten. heb je de slave ook echt uit elkaar gehaald of enkel van het blok los gehaald? In geval van het laatste, haal maar helemaal los en maak ook achter de zuiger goed schoon.
 
Hey Magnamaniac, ja ik heb de banjo's ook los gehad beide. ik heb geen revisie setje voor de slave. Vandaar niet uit elkaar gehad nog. maar zit er wel aan te denken dat ook maar voor de zekerheid te doen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan