Supermono Project

Lensvelt

MF'er
4 dec 2005
109
0
Udenhout
Hallo allen!

ben nu ongeveer 3 maanden bezig met mijn project. En het leek me leuk om er een topic aan te wagen.

Tijdje mee gewacht omdat ik eerst wou weten of ik het wel fatsoenlijk van de grond af kreeg, en niet na 2 fotos de moet al zou opgeven :+

Ik kwam op het idee door Kees (hij heeft die RGV 800 mono streetfighter gebouwd) en door de vrijheid van deze race klasse. Mijn bedoeling was om een lichte racemotor te bouwen zowel voor straat als circuit gebruik.

Na een beetje rond kijken en wat mail contact met oa Kees en Perry (van de monoracerij) heb ik het volgende maar eens aangeschaft:

Foto=ZLO3TDAI

Aprilia RS125 van bouwjaar 1997 (vlinderkoplamp).

Gekocht met een kapot blok maar voor de rest dik in orde, dus uitermate geschikt voor mn project.

Fotos van het begin van het project heb ik door overlijden van mijn computer helaas niet meer. Ik ben in ieder geval begonnen met strippen van de motor.

Op zoek naar een blokje, eerst veel naar de moderne Yamaha 426 blokjes gekeken. Maar die zijn duur en hebben de ketting aan de verkeerde kant.

Vrij vlug daarna bij KTM uitgekomen, sterke blokken met behoorlijk wat vermogen. Ik heb gekozen voor een oud maar betrouwbaar blok waar veel voor te krijgen is. Door ervaring met het wisselen van motorblokken (maar dan bij autos) wist ik dat het veiliger is om een complete motor te kopen. Dit vanwege kleine dingen zoals bobine, brandstoffilter bedrading enz. Dus de volgende ook maar aangeschaft:

Foto=YSEGR7IU

KTM 610 LC4 van 92

Deze ook netjes gestript. vervolgens het motorblok onder de aprilia gebracht.
Ik heb van een oude kast maar ff een soort van werkbank op wieltjes gemaakt. Dit zorgt voor een veeeeeell lekkerdere werkhoogte!

Een ander handig trukje (vond ik dan tenmiste) is een oude auto krik met aan de onder en bovenkant een plankje. Idieaal als je een motorblok een paar keer in en uit het frame wilt "draaien"! Weer eens wat anders als spanbanden :)

Foto=MKZUIGR4

Sorry voor de donkere foto.

om het blok in het Aprilia frame te krijgen moesten een paar dingen gebeuren. Ik heb van de achterbrug een stukje van af moeten slijpen :? Er zit een bout door het frame, motorblok en achterbrug heen. Deze wou ik perse zo houden omdat dit voor veel steun zorgt. Echter waren daarbij 2 probleempjes. De achterbrug kwam te ver naar binnen en daardoor kon het tandwiel van het blok niet meer draaien. Dus een stukje van de achterbrug afgeslepen. 2e probleem was dat het ktm blok net iets breder was. Dit was echter met het verwijderen van 2 spacers opgelost.

Dus de achterste motorsteun zit nu zeer goed vast, op de orginele bevestigingspunten. Ik heb een hoekje uit het frame moeten slijpen voor de waterpomp |( Ik hoop dat dit me niet in de problemen brengt met stevigheid maar goed!

Foto=L7Z4HQTS

zie het gat bij de waterpomp :)

Foto=IIMZOFRW

Totale constructie zoals hij er nu bij staat.

De voorste motorsteunen heb ik geslepen uit 2 platen van 3mm dik. Vervolgens op elkaar gelegd en rondom dicht gelast. Dus 2 steunen van 6mm, met daardoorheen een draadeind verstevigd met speciaal daarvoor bedoelde dingetjes :P

Foto=RHCLYJHG

het lijkt of de radiator steuntjes door mij gemaakt een rotzooitje zijn maar in het echt ogen ze best professioneel! 8-)

Foto=O8TVTPST

zo alles op zn plaats!

Tot nu toe zit alles erg mee! wonder boven wonder lijnen de tandwielen precies uit! de RS125 ketting past perfect en heb ik netjes op spanning gezet.

De versnellingsbak van de KTM word zonder problemen aangedreven door de Schakelset van de Aprilia!!! (nou ja, na een paar kleine aanpassingen dan)
Foto=LIE8OZQR


De gaskabel is een combinatie van KTM en Aprilia. De choke komt rechtstreeks van de KTM net zoals de koppeling en die speciale schakelaar die je nodig hebt om door het dode punt van de kickstart heen te komen.

Foto=FFFMWIA7

Zomaar nog even een foto.

Nu ben ik bezig met de uitlaat, en ik moet een oplossing voor de koeling bedenken. de radiateur is van de Aprilia, deze is netter compacter en past perfect. Echter heeft de KTM een radiateur met 4 aansluitingen en de Aprilia heeft er maar 2 waarvan 1 word gebruikt voor het reservoir. Iemand zoiets wel eens gedaan die me een beetje in de goede richting kan sturen?

Tevens maar eens beginnen aan de benzinetank. Dit is ook een lastig iets doordat de orginele tank niet meer past (KTM blok ligt veel hoger) hier ook mijn hoofd maar eens over breken!

Ik hoor graag wat jullie van mn project vinden! en zal zsm weer verdere ontwikkelingen posten.

groeten

Gertjan
 
Altijd leuk die semi-zelfbouw pojecten!
En de Supermono klasse heeft ook een boost nodig, dus ik vind het allemaal prachtig. *O*
 
Ziet er goed uit! Wel handig twee versnellingspookjes... :+

heheheh ik laat het zitten tot ik een paar honderd km heb gereden en zeker weet dat de andere pook het houdt :) Niks vervelender als een aantal km van huis zijn en niet meer kunnen schakelen :)

ff kleine update. Vandaag moke up gemaakt van de uitlaat. Dus half plastic, half metaal 8-)

Foto=NZXQC6BD

onder de mono

Foto=CUTT6YON

hmmm kan ik deze afbeelding op een of andere manieren draaien?

Foto=P8PWEFOB

Nu maar eens bedenken hoe helemaal uit metaal te vervaardigen.
 
Super project!

allee de uitlaat zou ik toch een heel stuk anders doen! ok, ik weet er wel niets van, maar ik vraag mij af of de collector wel op de optimale plaats zit, en die scherpe bocht onder je collector gaat je waarschijnlijk PK's kosten.

De tank jou je misschien gewwon de onderkant uit kunnen halen, op de plekken waar het moet, en daar een soorvan naar binnegekeerde vierkante bak maken. JE zou ook met glasvezel een dummytank kunnen maken, en daar dan zelf een nieuwe tank onder lassen...

Suc6 met het project!!!
 
Super project!

allee de uitlaat zou ik toch een heel stuk anders doen! ok, ik weet er wel niets van, maar ik vraag mij af of de collector wel op de optimale plaats zit, en die scherpe bocht onder je collector gaat je waarschijnlijk PK's kosten.

De tank jou je misschien gewwon de onderkant uit kunnen halen, op de plekken waar het moet, en daar een soorvan naar binnegekeerde vierkante bak maken. JE zou ook met glasvezel een dummytank kunnen maken, en daar dan zelf een nieuwe tank onder lassen...

Suc6 met het project!!!

Hey Kris, Goede tip mbt de uitlaat. Zou de lengte van de pijp tot de collector uitmaken? Ik neem aan nooit zo erg als bij een tweetakt? De scherpe bocht lijkt op de foto erger dan hij is. De bochten van de orginele pijp zijn scherper!.

Dat idee van de tank had ik idd ook al, alleen let wel Aprilia gebruikt plastic tanks. Dus dat is toch ff net iets anders. Ik heb al een gat in de bodem van de tank gemaakt die over het blok heen past. Nu ga ik eens kijken hoever hij naar binnen moet.

Zal zsm weer update

Gertjan.
 
Hey Kris, Goede tip mbt de uitlaat. Zou de lengte van de pijp tot de collector uitmaken? Ik neem aan nooit zo erg als bij een tweetakt? De scherpe bocht lijkt op de foto erger dan hij is. De bochten van de orginele pijp zijn scherper!.

Dat idee van de tank had ik idd ook al, alleen let wel Aprilia gebruikt plastic tanks. Dus dat is toch ff net iets anders. Ik heb al een gat in de bodem van de tank gemaakt die over het blok heen past. Nu ga ik eens kijken hoever hij naar binnen moet.

Zal zsm weer update

Gertjan.

Kijk mooi project!! :} Zo zouden er meer moeten zijn. Ik heb onlangs nog een rs125 rijwielgedeelte verkocht waar een bmw f650 motor in zat. Paste 1 op 1.
Ben benieuwd hoe hij er straks uit ziet, ziet er al wel goed uit in elk geval!

Wat betreft de uitlaat, die is erg belangrijk. Bij een getuned blok kan je hier zomaar een pk of 5 laten liggen. Voorbochtlengte en diameter heeft een grote invloed op je koppel en vermogen verloop. Met een voorbocht lengte van 65cm zit je heel redelijk (vanaf de klepschotel gemeten)

De tank kan je heel makkelijk zelf maken door van de rs125 tank de buitenkant te pakken en maak er een mal van van polyester. Dan kan je daarna een nieuwe huls maken met een minder diepe bodem, of een uitsparing in de bodem. Dit kan je van epoxy doen of carbon.
 
[Wat betreft de uitlaat, die is erg belangrijk. Bij een getuned blok kan je hier zomaar een pk of 5 laten liggen. Voorbochtlengte en diameter heeft een grote invloed op je koppel en vermogen verloop. Met een voorbocht lengte van 65cm zit je heel redelijk (vanaf de klepschotel gemeten)

Kun je me iets meer vertellen over wat je hiermee bedoelt? Zou het beterzijn om helemaal geen collector te gebruiken en de 2 losse pijpjes onder de motor in 2 losse einddempers te laten eindigen?

Ik was er eigenlijk al vanuit gegaan dat het beter is om de smalle 32mm pijpjes te laten verlopen in een bredere pijp? of maakt dit niet uit?

Kun je bij een motor ook tegendruk tekort komen zoals bij een auto?

Ik wil van het weekend matriaal voor de uitlaat gaan kopen dus ik hoop dat iemand tips heeft wat beter is. 1 of 2 einddempers, en wel of geen collector?

groet

Gertjan
 
maakt bij een 1 cylinder dacht ik niet zo gek veel uit. Nogmaals, ik weet er niet zo heel veel vanaf, maar de supermonomannen zullen je zeker kunnen helpen. Bij een 4 tact moeten de gassen gewoon alleen maar zo snelmogenlijk worden afgevoerd volgens mij, maar ook bij 4tact kan je dmv conische bochten, optimale diameter, etc. pk's winnen. Je kan zelfs expansie uitlaten maken voor een 4tact. Ik gok dat het er allemaal mee te maken heeft met de hoeveelheid gassen die moeten worden afgvoerd constand, maar ook de snelheid waarmee het gas door de uitlaat stroomt. dat zal namenlijk wel massa hebben en op hoge sneheid zal het de gassen ook voor ene dele weer uit het blok gaan zuigen. Zo'n soort verhaal gaat iig op voor uitlaten, dus waarom niet bij uitlaten? ok, de gassen zijn natuurlijk veel heter en lichter waardoor er minder massa is dan bij de inlaatgassen, dus dit verhaal zal iets minder spelen bij uitlaten gok ik.

Anyhoe, ik zou de collector op een grotere aftand doen. ergens onder het blok. aangezien elke uitlaatfabrikant dat doet, zal het wel kloppen. ik zou me gewoon houden aan die 65cm die Single Minded aangeeft. En vanaf de collector gewoon een standard 50-52mm pijp naar 1 demper toe. Bij een supermono is het gewicht natuurlijk ook extreem belangrijk, een 2e demper is ook weer extra gewicht! Plaats de uitlaat niet te laag en niet te hoog. Probeer je te bedenken hoe de rijwind langs de motor + passagier loopt en hang de uitlaat in het midden daarvan en belangrijk, richt de uitgang direct naar achter. Dat kan allemaal PK's opleveren. dan worden er door de lagere luchtdruk op dat punt bij hogere snelheden de gassen er uit gezogen. snappiewatikbedoel?
 
wat betreft de uitlaat.

pijp vanaf de uitlaatpoort zelfde diameter laten houden (misschien iets smaller voor de diameter). Dan in 2 dempers laten eindigen. anders heb je namelijk een ongelooflijke dip in je middengebied. Je moet maar eens googlen op honda sp2 exhaust. Staat een site tussen die het hoe en wat beschijft. zit ook nog verschil tussen 2-1-2 en gewoon in 1 lijn (dus elke pijp appart). scheelt je vooral met tuning veel vermogen (vooral gevoelskwestie).

Wel een erg gaaf project!
 
Als volgt ga ik het doen.

2 losse pijpen die naar onder de motor lopen. daar in de collector komen die eigenlijk bijna meteen overgaat in een (verkorte) demper.

De demper komt onder de motor te hangen. Op 1 of andere gekke manier is er geen fatsoenlijk wijze om hem verder naar achter te krijgen. En ik wil niet allemaal van die "lelijke" bochten die ook de motor nog eens breder maken.
Onder het blok is veel ruimte (op een of andere manier hangt het KTM blok behoorlijk hoog).
En het laat het achterwerk van de motor nog eens beter uitkomen ook :)

Natuurlijk sta ik voor tips nog steeds open :)

Gertjan
 
wat betreft de uitlaat.

pijp vanaf de uitlaatpoort zelfde diameter laten houden (misschien iets smaller voor de diameter). Dan in 2 dempers laten eindigen. anders heb je namelijk een ongelooflijke dip in je middengebied. Je moet maar eens googlen op honda sp2 exhaust. Staat een site tussen die het hoe en wat beschijft. zit ook nog verschil tussen 2-1-2 en gewoon in 1 lijn (dus elke pijp appart). scheelt je vooral met tuning veel vermogen (vooral gevoelskwestie).

Wel een erg gaaf project!

sp2 is een twin!!!!!! dis een mono, en dus een heeeeeeeeel ander verhaal!!!
 
Als volgt ga ik het doen.

2 losse pijpen die naar onder de motor lopen. daar in de collector komen die eigenlijk bijna meteen overgaat in een (verkorte) demper.

De demper komt onder de motor te hangen. Op 1 of andere gekke manier is er geen fatsoenlijk wijze om hem verder naar achter te krijgen. En ik wil niet allemaal van die "lelijke" bochten die ook de motor nog eens breder maken.
Onder het blok is veel ruimte (op een of andere manier hangt het KTM blok behoorlijk hoog).
En het laat het achterwerk van de motor nog eens beter uitkomen ook :)

Natuurlijk sta ik voor tips nog steeds open :)

Gertjan

dat kan natuurlijk maar het gaat je pk's zeker niet ten goede komen...
 
Dat snap ik niet, nu heb ik juist zo lang mogelijke pijpen vanaf het blok naar de collector en dan kort mogelijke weg naar buiten.

Waar zou ik dan vermogen moetsen verliezen??

groet

Gertjan
 
Ik betwijfel of zo'n kort uitlaatsysteem goed is voor je vermogen. De positie van je demper is iig sowiezo slecht. maakt voor je statische PK's niet uit, maar voor je dynamische zal het flik kunnen schelen
 
Eerlijk gezegd ben ik een leek,

maar al die moderne motoren met uitlaat onder het blok (buell)
of van die GP uitlaatjes die laag zitten (R1)

das toch hetzelfde??

groet

Gertjan
 
Eerlijk gezegd ben ik een leek,

maar al die moderne motoren met uitlaat onder het blok (buell)
of van die GP uitlaatjes die laag zitten (R1)

das toch hetzelfde??

groet

Gertjan

jah, en das dus niet per defnitie goed! wat het precies met je statische pk's doet weet ik niet, maar voor je dynamische pk's is het iig slecht!
 
jah, en das dus niet per defnitie goed! wat het precies met je statische pk's doet weet ik niet, maar voor je dynamische pk's is het iig slecht!
Je hebt ook weer wat gelezen? Dat debiele stukje met uitlaat mee in de wind geblaat. Denk niet dat je een verneembaar verschil zal hebben als je demper daar plaatst.
In die bochten daarentegen zal wel de winst of het verlies te behalen zijn.
 
Gaaf project trouwens. Lijkt me mooi om aan te sleutelen.

Alleen dacht ik dat die oudere ktm's juist redelijk beroerde blokken hadden. :? Ik zag in t supermono topic ook een gaaf half af project van een rs125 met pegaso blok. :9~
 
Gaaf project trouwens. Lijkt me mooi om aan te sleutelen.

Alleen dacht ik dat die oudere ktm's juist redelijk beroerde blokken hadden. :? Ik zag in t supermono topic ook een gaaf half af project van een rs125 met pegaso blok. :9~


Waar vind jij dat topic? 8-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan