Supermotard endurance 24 februari 2013

jvd

MF veteraan
6 dec 2005
5.096
91
Arnhem
Supermotardtraining.nl organiseert samen met Bon motoren een supermotard edurance.

In een tijd dat mannen en motoren nog van staal :Y waren werd dit ook wel een betrouwbaarheidsrit genoemd. En dat is precies wat het is.
Het gaat er niet om dat je in een kwartiertje zo hard mogelijk probeert te gaan. Veel belangrijker is het om 4 uur lang in teamverband veel constante rondjes te blijven draaien en op de motor te blijven zitten. Het is een test voor machine, maar vooral voor de mens. En verder is het natuurlijk gewoon vet om 4 uur achter elkaar over een circuit te jakkeren. Iedereen mag meedoen, maar het accent word vooral gelegd bij hen die het niet zien zitten om in de nationale SM competitie mee te rijden.

Wat gaan we doen: een 4 uurs-race ( 2 uur rijden, 1 uur pauze, 2 uur de andere kant op rijden)

Voor wie: iedereen met een supermotard van 125 tot 700 cc (speciaal voor de beginners). 2 rijders per team

Wanneer: zondag 24 februari 2013.

Waar: pottendijk te Emmen

Waarom: omdat het kan, erg leuk is en we niet kunnen wachten tot de zomer

Wat vragen we: om zeker te zijn dat we niet alles voor niets gaan organiseren/ regelen, vragen we of jullie interesse hebben.

Hoeveel kost het: weten we nog niet, maar zoals gewoonlijk nooit de hoofdprijs. Waarschijnlijk rond de 60 a 70 euro P.P. afhankelijk van de verzekering.

Overige informatie:
Aangezien het weer (het is toch winter -O- ) vaak een belangrijke rol is voor het aantal inschrijvingen zijn we aan het bekijken wat de kosten zijn voor een annuleringsverzekering.

t.a.v. het weer, er is een soort van "verzekering".
Als het slecht weer is dan verplaatsen we de dag (weer)

Onder slecht weer verstaan we dat het niet veilig is dat er gereden wordt op de baan.
Als voorbeeld: sneeuw op de baan aanwezig, kouder dan -10 graden, storm, weer alarm vanuit de ANWB e.d.

Vergeet niet dat we in februari gaan rijden, dus Ja het zal koud zijn en Ja er is kans op neerslag. Voor ons en ook voor Pottendijk is veiligheid van belang. Uitvallen omdat je moe bent kan, uitvallen omdat er ongelukken gebeuren kan en mag niet!

De insteek is geen officiële race maar meer een conditie en techniek beproeving. Dus ga maar vast je motor klaar maken en aan je conditie werken! Mensen die zich aanmelden via de voorinschrijving ontvangen automatisch meer informatie over het event. Nieuwe informatie en aantal deelnemers worden ook vermeld in dit topic.
Als er voldoende animo is zullen er ook tips en tricks komen van geroutineerde(lees paul bon) endurance rijder.
Voorinschrijving kan via info@supermotardtraining.nl of via info@bonmotoren.nl

Extra informatie:
De bedoeling is dat er in teamverband word gestreden. Dus 2 man/vrouw en 1 of 2 motoren. Je krijgt maar 1 transponder die je tijdens de rijderswissel overzet(tenzij je maar 1 motor gebruikt). Om e.e.a. wat veiliger te maken mag er tijdens de rijderswissel van een bepaald punt, tot een bepaald punt in de pitstraat alleen met de motorfiets in de hand gelopen worden. Doen we ook om jullie af te matten :Y en wat meer tijd in de rijderswissel te laten zitten zodat de motivatie om langer door te rijden groter word. Iedereen die een eigen mx transponder heeft mag die natuurlijk gebruiken. Zij die geen transponder hebben kunnen er 1 op de dag zelf huren.

Voor het tanken tijdens de stops ruimen we een apart gedeelte in de pitstraat in. Maar je mag het ook gewoon bij je auto in het rennerskwartier doen. Bij de aparte ruimte in de pitstraat zetten we brandblussers neer. Aparte ruimte omdat bij een teveel aan haast mischien een beetje benzine over een hete motor word gelekt met alle gevolgen van dien. En als je het bij je auto doet is de motor al voldoende afgekoeld.

Alle deelnemers staan onder OVB op de lijst. Het gaat er om of we de benodigde aantal rijders halen om alles verder op te zetten. Als mensen teams willen indelen svp vermelden op het topic of het ons mailen. Dan maken we direct een team indeling op het topic.
We moeten tussen de 25 en 30 teams hebben!

*O* = betaald

Huidige Deelnemers:
1: Team 1: NR. 1 Bon Motoren (Paul Bon en Bart Daalhuizen) *O*
2: Team 2: NR. 2 SMT: (JvD, TvT, Maikel) *O*
3: Team 3: NR. 14 BBSMT, (Ralf, Wilbert) *O*
4: Team 4: NR. In Den Hof (M&M Merckelbagh) *O*
5: Team 5: NR. Down fot life (Martijn - Dick)
6: Team 6: NR. (W. de Boer - H. Boorsma) *O*
7: Team 7: NR. 269 (Joop van Zonsbeek + Tom Rutten ) *O*
8: Team 8: Team 68 kawasaki (Patrick Gertjan) *O*
9: Team 9: Team Team Tre Cilindri (Edward en harry) *O*
10: Team 10: Team Gerritsen (Jelle Chiel) *O*
11: Team 11: Team Gilax (Lex en Mike) *O*
12: Team 12: Team (Tim, Julien, Pascal) *O*
13: Team 13: SpeedyJ en Mairobr :W :X :Y
14: Team 14: (team 18) John en Mart Boot *O*
15: Team 15: Haan/ Vermeulen 2 ( Mark haan # 402 supermoto, Marvin Vermeulen) *O*
16: Team 16: Haan/ Vermeulen (Cees Haan # 369, Jeffrey Vermeulen # 36 supermono) *O*
17: Team 17:
18: Team 18:
19: Team 19:
20: Team 20: Bryan Schouten, Ryan van de Lagemaat
21: Team 21: Taco Bakker, Andreas
22: Team 22: Alex Oomen, .....
23: Yovan-YZF
24: Julez1000
25: Gemonde
26: Makrolon super beginnersniveau 8-)
27: YorickM
28: Kampyon
29: Team Nielsnut H. Huijbers
30: Marthijn W
31: El snorro
32: Andres
33: BRT013
34: Closer to the Clutch ( Tijmen van Rossum, Brian Slooten)
35: Bviep
36: Wespa
37:
38:
39:
40:



Deze tips heeft Paul opgedaan tijdens de endurances die hij heeft gereden. Kijk maar of er nuttige tips voor je tussen staan. Soms lijkt e.e.a. wat overdreven maar alles hangt natuurlijk van de temperatuur af en hoelang je rijdt. 5 minuten bij 10 graden is echt anders dan een half uur bij 5 graden.

Kleding tips:
Zorg voor voldoende droge shirts en sokken. Je koelt 7 keer zo snel af met vocht op je lijf. Zolang je rijdt geen probleem. Maar na een kwartier stilstaan begin je het te voelen.
Beter meerdere laagjes( 2 t shirts) dan een dikke trui.
Zorg dat je winddicht bent op je romp. Een zeeman regenjasje van 2 euro doet wonderen.
Nek sjaal. Je kent ze misschien wel, zo’n mof die je over je nek trekt. Kun je ook voor een groot gedeelte over je kin laten vallen.
Thermo ondergoed is ideaal, maar pak dan wel het soort dat vocht van je lichaam afvoert(niet degene die je warm houdt). Pak ze met lange mouwen en trek daar een shirt overheen. Vocht gaat in het t shirt zitten.
Beter wat te warm als wat te koud. Het kost je lichaam veel energie om je warm te houden. Afkoelen is makkelijker.
Wielrenbroek. Ja, echt waar. Die zeem die erin zit is geen overbodige luxe
Kledingtips voor de toeschouwers. Doe alsof het hartje winter is en je op een hoge Oostenrijkse berg staat. Na 4 uur in de wind bij een graadje of tien leg je het echt wel af als je niet rijdt. Dus muts, handschoenen, sjaal, goede schoenen, twee t-shirts(laagjes, je weetwel), trui en een lange onderbroek. Thermo kleding is natuurlijk helemaal goed.
Er zijn in de handel(outdoor winkels) thermo handwarmers verkrijgbaar. Dit zijn zakjes ijzeroxide die reageren met zuurstof en serieus warm worden. Goed voor in je schoenen of handschoen. Echt ideaal.

Motorfiets:
Heb je nog een lang voorspatbord? Monteren dan. Crossspatborden verwerken het vocht beter indien de baan nat is. Minder spetters in je gezicht. Je kunt ook met duct tape en een stukje karton hobbyen.
Handkappen. Hoe groter hoe beter. Richt ze zo dat je handen uit de wind zitten. De windchill is namelijk de grootste afkoelfactor voor je handen. Je kunt ook met karton, en jawel, duct tape nog een spoiler maken. Ik refereer hier ook weer even aan de thermo handwarmers.
Banden. Degenen die meer op het circuit rijden hoef ik hier weinig uit te leggen behalve: LET OP, BANDEN KOUD , NUL GRIP. Dit geldt bij supersportieve banden en slicks. Bij tien graden hebben die het niet breed. Daar moet eerst warmte in zitten voordat ze gripperen. Gun jezelf de tijd om als het jou beurt is ze op te warmen. Bij twijfel; regenband voor.
Voor de mensen die geen idee hebben; als je twijfelt neem dan gewoon sportieve straatbanden. Deze zijn allround en hebben ook met koude banden grip. Werken ook goed bij vochtige omstandigheden. Bijvoorbeeld de conti sm attack doet het in alle omstandigheden goed. Ook de goldspeed inter 2 is heel goed maar is er alleen voor 16.5 inch voor.

Rijden:
Het is belangrijk om met je teammaat af te spreken hoelang je rijdt en wanneer je binnenkomt. Spreek daarom een teken af. Als je dit hebt afgesproken is het handig om te weten hoelang je hebt gereden en/of hoelang je nog moet. Spreek hier ook iets voor af. Er zijn borden in de handel met speciale stiften waarmee je boodschappen kunt doorgeven. Maar met je vingers lukt natuurlijk ook prima.
Hoe langer je rijdt, hoe minder je stil hoeft te staan om transponders te wisselen of te tanken. Probeer dan ook relaxt op de motor te zitten zonder dat je in slaap valt. Persoonlijk krijg ik het na een kwartier erg moeilijk, maar daar moet je even overheen. Na een half uur gaat het vanzelf.

Dit zijn Pauls tips.
“Deze tips hebben geen andere basis betrouwbaarder dan mijn eigen meanderende ervaringen”(Baz Luhrmann).
 
Laatst bewerkt:
Gaaf! Als iemand nog een teamgenoot zoekt om te laten rijden, ikke ikke ikke :W :P

Heb de drz verkocht O-)
 
Goed plan maar eerst moet de schouder weer functioneel zijn.
Laat deze nou vandaag even niet subtiel zijn losgedraaid. 20 min op de pijnbank en € 40 lichter........ altijd nog goeiekoper dan een dominatrix. :P
 
Laatst bewerkt:
Dan ben je toch wel uit het gips, zal pas november worden......
en wie weet gaan we dat nog vaker doen als er voldoende animo voor is!
November zit ik nog wel in t gips vermoedelijk. Als het er dan af is rijd ik mee! Mits iemand bij mij in t team wil offcource :')
 
November zit ik nog wel in t gips vermoedelijk. Als het er dan af is rijd ik mee! Mits iemand bij mij in t team wil offcource :')

Ik wil met iedereen rijden die niet voor de winst gaat...... en geen jointjes gaat roken in de pauze :+

We maken een lijst met losse rijders en teams.
Voor de losse rijders stellen we op verzoek teams samen op rijdersniveau.
 
Ik wil met iedereen rijden die niet voor de winst gaat...... en geen jointjes gaat roken in de pauze :+

We maken een lijst met losse rijders en teams.
Voor de losse rijders stellen we op verzoek teams samen op rijdersniveau.
_O-


Aan mij heb je weinig, want weet dus niet zeker of ik kan tot t laatste moment. Ik voeg me wel bij mensen die tot t laatst alleen achter blijven zoals Jelmer ofzo. :+
 
_O-


Aan mij heb je weinig, want weet dus niet zeker of ik kan tot t laatste moment. Ik voeg me wel bij mensen die tot t laatst alleen achter blijven zoals Jelmer ofzo. :+

_O-
Jelmer en tot het laatst alleen achter blijven is dat niet zoiets als: zwarte neger of blowende Rikkels :? Dus gewoon 200% logisch :P
 
Nice, sta al in de lijst :)

volgens mij stuurde je binnen 5 minuten een mail.... :} tja dan zetten we je der ook direct op.

Voor iedereen die op de mailinglijst wil staan, zodat je niet altijd het topic moet bijhouden.... stuur een mail naar ons met het verzoek op de lijst te staan.
Ik kan/ga helaas niet vanaf het topic alle e-mail adressen uitzoeken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan