Supermotard voor woon/werk

Wat vind je prijzig? Of wat is je budget? Een XT660X is leuk maar niet heel veel vermogen als je van een 690 afstapt, een 690 kan je als duke 3, duke 4 of 690 sm, smc en smc-r krijgen. Veel keus dus. Mocht je wat meer comfort willen en een twee pitter willen dan kan je kijken naar een Dorsoduro 750 (is wel zwaarder qua gewicht) of een 950 SM(SMR) of 990 SM (990 SMR valt denk ik buiten je budget). Ik heb zelf een dorsoduro gehad, 690SMCR, 990 SM en nu een 950 SMR, een 1 pitter is misschien meer hooligan maar de 950 is toch wel echt mn favoriete SM-achtige.
Budget ligt rond de 5-6000. Ik heb ondertussen ook een 990 SMR geprobeerd maar vind die toch meteen een stuk zwaarder aanvoelen dus ik verwacht dat dat bij een dorsoduro of 950 ook is aangezien die rond hetzelfde gewicht zitten.
 
Ik nooit problemen gehad. Tiss alleen wel zonder elektrische start, dus old skool kick starten 8-)
Is zo'n Husqvarna 701 een optie?
 

Bijlagen

  • 20150430_131652.jpg
    20150430_131652.jpg
    348,9 KB · Weergaven: 37
Budget ligt rond de 5-6000. Ik heb ondertussen ook een 990 SMR geprobeerd maar vind die toch meteen een stuk zwaarder aanvoelen dus ik verwacht dat dat bij een dorsoduro of 950 ook is aangezien die rond hetzelfde gewicht zitten.
Met dat budget zou ik kijken naar een XT660X of een BMW 650 X-Moto. Vergelijkbaar qua vermogen en beide prima betrouwbaar. De X-moto heeft als voordeel dat ie wel een stukje lichter is (185kg vs 160kg).
 
Wat spreek je aan in een sm? Wat vind je fun? Vraag je af wat je het meeste doet: ww of fun. Kies dan een motor die het beste compromis is, al je er 1 voor alles wilt. Ik snap je voorkeur voor wat lichter helemaal. Op een 60 pk kan echt alles, en meer dan wat op een zware all road kan. Er zijn zat all roads (ik bedoel geen adventures) waarop je comfortabel ww kunt doen en een uitstapje in het terrein mee kunt maken (als je dat onder fun verstaat). Ik denk aan XT 660, Africa Twin 750, 690, …
 
Al een 525exc overwogen? Rfs blok is bullitproof en heeft in principe alleen regelmatige oliewissel nodig (1 litertje, fluitje van een cent). SM wielen eronder en gaan...
 
Wat is je budget? Want er wordt van alles geroepen, maar geen idee wat je wil uitgeven? was al gevraagd zie ik.

Een 690 SMC begint net boven de 6000. Een DRZ400SM is nauwelijks verkrijgbaar, maar wel goedkoper.
een 950 SM of 990 SMR zit in dezelfde prijsrange als een 690 SMC (-r ) maar is niet echt een Supermotard, maar wel afgeleide.
 
Wat is je budget? Want er wordt van alles geroepen, maar geen idee wat je wil uitgeven? was al gevraagd zie ik.

Een 690 SMC begint net boven de 6000. Een DRZ400SM is nauwelijks verkrijgbaar, maar wel goedkoper.
een 950 SM of 990 SMR zit in dezelfde prijsrange als een 690 SMC (-r ) maar is niet echt een Supermotard, maar wel afgeleide.
Hoe noem je een smr990 dan?
 
Wat spreek je aan in een sm? Wat vind je fun? Vraag je af wat je het meeste doet: ww of fun. Kies dan een motor die het beste compromis is, al je er 1 voor alles wilt. Ik snap je voorkeur voor wat lichter helemaal. Op een 60 pk kan echt alles, en meer dan wat op een zware all road kan. Er zijn zat all roads (ik bedoel geen adventures) waarop je comfortabel ww kunt doen en een uitstapje in het terrein mee kunt maken (als je dat onder fun verstaat). Ik denk aan XT 660, Africa Twin 750, 690, …
Wat me aanspreekt is de zitpositie, vanwege mijn lengte zit het een stuk fijner dan de cb600f die ik nu heb. Het lichte gewicht wat me meer vertrouwen geeft om eens gek te doen en waardoor je op lagere snelheden lol kunt hebben. En af en toe eens een bospaadje/slechtere wegen kunnen meepakken. Ook het gevoel dat de motor wat verder inveerd bij het optrekken en remmen doet imo veel voor de beleving.

Wat ik het meest doe is woon/werk maar voor mij is het juist de fun om dat op een leuke motor te doen ipv een typische woon/werk motor. De weg naar mijn werk toe is niet lang en ik kom niet op snelwegen/80 wegen. Wat rijden betreft zou iets als een honda crf450 of husq smr 510 mij dan ook het meest aanspreken alleen het onderhoud wordt dan een ding.
 
Al een 525exc overwogen? Rfs blok is bullitproof en heeft in principe alleen regelmatige oliewissel nodig (1 litertje, fluitje van een cent). SM wielen eronder en gaan...
Wel naar zitten kijken en zoiets spreekt me ook het meest aan maar als er al over rijuren wordt gesproken ipv kilometers heb ik altijd het idee dat er veel onderhoud nodig is.
 
een 625/640/660 trillen echt veel meer dan een 690.

Een 950/990 vind je te zwaar en sommige mensen vinden het geen SM, klopt het is meer een hypermotard (beetje jammer dan Ducati er patent op heeft) en is door de zitpositie en breed stuur nog prima mee te spelen op een industrieterrein. Doordat het een twee cilinder is ook minder trillingen waardoor je ook op de snelweg uren achter elkaar 130 kan kachelen.

Maar ik denk dat een 690 beter voor je is.
 
een 625/640/660 trillen echt veel meer dan een 690.

Een 950/990 vind je te zwaar en sommige mensen vinden het geen SM, klopt het is meer een hypermotard (beetje jammer dan Ducati er patent op heeft) en is door de zitpositie en breed stuur nog prima mee te spelen op een industrieterrein. Doordat het een twee cilinder is ook minder trillingen waardoor je ook op de snelweg uren achter elkaar 130 kan kachelen.

Maar ik denk dat een 690 beter voor je is.
Ik heb de 660 690 en de 950 gehad. De 660 gaf me de grootste lach in mn helm, daar kon de 690 echt niet aan tippen. De 950 was ook een dikke fiets waar je idd makkelijker wat verder weg ging. Wat betreft trillingen, een cilinders trillen nu eenmaal meer en ik werd op de 690 helemaal gek van mn dooie vingers. De 660 trilde meer in de stepjes vond ik. Keuzes ....🤷
 
Even reageren hier :) Ik lees er misschien over maar over hoeveel kilometer heb je het? (woon-werk)verkeer?
Mijn SMC die ik 1.5j geleden heb gekocht is door de eerste eigenaar daarvoor gebruikt :) Was 65km daags.
Qua betrouwbaarheid zit je echt wel OK hoor bij een 690... Ikzelf heb er ondertussen in dat anderhalf jaar ook al bijna 9000km mee gereden en zijn teller staat momenteel op bijna 55.000km! Is maniakaal EN dealer onderhouden. Respecteer de onderhoudsintervallen en rij er niet koud mee weg als een gek... zou ik dan zeggen :)

ALS ik dan één minpuntje mag zeggen aan mijn supermotard is dat het zadel voor mij persoonlijk niet geschikt is om langer dan 100km te rijden O-) ( ik heb het PowerParts zadel zitten maar dan nog...) Er bestaan andere en en bredere zadels, ik weet het, maar die vind ik afbreuk doen aan de looks van de 690.

Greetz D.
 
Als je supermoto stijl wilt rijden op de openbare weg, kan je trouwens beter de off road versie nemen van bv. KTM 690 of Husqvarna 701. Met noppenbanden is driften op rotondes en in andere korte bochten veel veiliger.
 
Terug
Bovenaan Onderaan