Supermoto racen

MarK©

Die hard MF'er
19 mei 2004
911
0
Amsterdam
Enige tijd heb ik met mijn Aprilia RSV racer aan wegrace deelgenomen, maar ben nu overgestapt naar Enduro/Motocross op mijn KTM450.

Tegelijkertijd heeft de Supermoto training die ik vorig jaar heb gedaan ervoor gezorgd dat ik ook wel erg graag op een supermoto wil doen alsof ik weet waar ik mee bezig ben.

Zoeken op het forum en Google heeft me helaas niet veel opgeleverd mbt circuits, trainingsdagen en kosten voor deelname.

Daarnaast kan ik ook bijzonder weinig Supermoto's voor race te koop vinden (straatlegale met veel stickers en bling wel, maar daar zoek ik niet naar).

Wie kan mij helpen met wat meer inzicht in bovenstaande???
 
Een ktm smr is zover ik weet een "echte" sm. 5 seconden op marktplaats en ik vind er al een :+
http://link.marktplaats.nl/m824716533.
Tevens komen hier vaak genoeg onderwerpen waar beginners ook mee kunnen rijden. Helaas doen mensen altijd moeilijk en is sm nog niet zo populair en Nederland, dus zijn er niet veel trainingsdagen voor beginners zover ik kan zien
 
Beste Mark,


Zoek ff op supermotardtraining.nl ;)

22-9 rijden we in Emmen
4-10 op Lelystad

Nu zitten we op de harzring.
Daar was eergisteren Bernd Hiemer en heeft Tom gister en vandaag offroad training gegeven.

Wij zijn er juist voor de beginnende rijder.
 
Beste Mark,


Zoek ff op supermotardtraining.nl ;)

22-9 rijden we in Emmen
4-10 op Lelystad

Nu zitten we op de harzring.
Daar was eergisteren Bernd Hiemer en heeft Tom gister en vandaag offroad training gegeven.

Wij zijn er juist voor de beginnende rijder.

Ik was die site aan het zoeken maar ik kon hem niet vinden :P
 
Cool thanks!

Het verbaasde me dat er niet meer aanbod is van gebruikte SMs... op MP en zelfs op de Vlaamse sites. Nu heb ik er uiteraard maar eentje nodig, maar een beetje keuze is wel lekker.

En ik zal ook nog eens wat beter naar de trainingssite kijken. Hoeveel dagen hebben jullie gemiddeld per jaar?
 
Cool thanks!

Het verbaasde me dat er niet meer aanbod is van gebruikte SMs... op MP en zelfs op de Vlaamse sites. Nu heb ik er uiteraard maar eentje nodig, maar een beetje keuze is wel lekker.

En ik zal ook nog eens wat beter naar de trainingssite kijken. Hoeveel dagen hebben jullie gemiddeld per jaar?


Het aanbod van circuit motoren is nu ook laag omdat we midden in `t seizoen zitten. Na September zal er wel vanalles te koop komen van mensen die stoppen of iets anders gaan doen.

Weet niet waar je woont maar je kan in Belgie elke week trainen op Spa en Bilstain. Junior track op het TT circuit is tegenwoordig ook mogelijk om met de sm te trainen paar dagen per maand.
 
Het aanbod van circuit motoren is nu ook laag omdat we midden in `t seizoen zitten. Na September zal er wel vanalles te koop komen van mensen die stoppen of iets anders gaan doen.

Weet niet waar je woont maar je kan in Belgie elke week trainen op Spa en Bilstain. Junior track op het TT circuit is tegenwoordig ook mogelijk om met de sm te trainen paar dagen per maand.

Nice, top tips! Wordt weer een lekker stukje rijden met de wagen om ergens te komen om te racen... net zoals met de wegracers destijds en nu ook weer met de enduro/crosser...
 
Nice, top tips! Wordt weer een lekker stukje rijden met de wagen om ergens te komen om te racen... net zoals met de wegracers destijds en nu ook weer met de enduro/crosser...

En dan nog regelmatig vrije training in Veldhoven op dekartbaan via MVD en in Emmen ook op de kartbaan.
 
Nice, top tips! Wordt weer een lekker stukje rijden met de wagen om ergens te komen om te racen... net zoals met de wegracers destijds en nu ook weer met de enduro/crosser...

Tsja, aan de andere kant...als je er bent...zeker de moeite waard. ;)

Mis het doen van groepsritten of gewoon kilometers op straat wel eens. Maar nooit na een circuitdag.
 
En dan nog regelmatig vrije training in Veldhoven op dekartbaan via MVD en in Emmen ook op de kartbaan.

Voordeel van Spa vind ik dan wel weer dat je er in het weekend kan rijden.

Wil nog wel eens op eigen houtje naar Spa afzakken. Maar als er niets georganiseerd is ben ik eigenlijk niet op Emmen te vinden, ook al is het maar 1,5-2 uur tegenover 3,5-4 uur voor Spa.

Spa offer ik graag een Zaterdag voor op. Voor Emmen neem ik niet speciaal vrij, daar vind ik de baan net niet leuk genoeg voor. :)
 
Het aanbod van circuit motoren is nu ook laag omdat we midden in `t seizoen zitten. Na September zal er wel vanalles te koop komen van mensen die stoppen of iets anders gaan doen.

Weet niet waar je woont maar je kan in Belgie elke week trainen op Spa en Bilstain. Junior track op het TT circuit is tegenwoordig ook mogelijk om met de sm te trainen paar dagen per maand.

Excuus voor deze schaamteloze topic hack, maar op welke dag kan er op Bilstain gereden worden? De informatie op de website is aardig beperkt... :+
 
En wat denkt men van omgebouwde enduro's of crossers naar SM? Ik ben wat gereserveerd omdat ik vermoed dat de bak, vering en remmerij anders is voor een enduro, anders is voor een crosser en vermoedelijk ook voor een SM.

Uiteraard kan je de remmerij aanpassen met een leuke Beringer pomp en klauw en kan je de vering ook aan passen, maar de gearratio?

En zijn er wellicht nog andere verschillen tussen wat voor KTM de SXF, EXC en SMR zijn (en uiteraard vergelijkbaar voor andere merken)?
 
Excuus voor deze schaamteloze topic hack, maar op welke dag kan er op Bilstain gereden worden? De informatie op de website is aardig beperkt... :+

Normaal gesproken elke woensdagmiddag. De baan is dan wel maar de helft van de wedstrijdbaan. Paar keer per jaar wordt de (halve of hele) baan afgehuurd int weekend. Meer info daarover vind je op supermotard.be
 
En wat denkt men van omgebouwde enduro's of crossers naar SM? Ik ben wat gereserveerd omdat ik vermoed dat de bak, vering en remmerij anders is voor een enduro, anders is voor een crosser en vermoedelijk ook voor een SM.

Uiteraard kan je de remmerij aanpassen met een leuke Beringer pomp en klauw en kan je de vering ook aan passen, maar de gearratio?

En zijn er wellicht nog andere verschillen tussen wat voor KTM de SXF, EXC en SMR zijn (en uiteraard vergelijkbaar voor andere merken)?

Elke japanse supermoto is een omgebouwde crosser. Alleen de Europese merken verkopen kant en klare wedstrijd supermoto`s. Een goed omgebouwde crosser is in principe net zo goed of beter (afhankelijk van de setup / gebruikte onderdelen) als een kant en klare supermoto.

Om een crosser redelijk competatief te maken moet je sowieso een slipperclutch hebben, kroonplaten met een lagere offset, vering aanpassen, dikke voorrem erop. De bakverhoudingen van een echte sm zijn anders als van een crosser, maar dat maakt niet zo heel veel uit. Een wide ratio enduro bak is niet ideaal op een circuit.
 
Laatst bewerkt:
En zijn er wellicht nog andere verschillen tussen wat voor KTM de SXF, EXC en SMR zijn (en uiteraard vergelijkbaar voor andere merken)?

Verschillen bij KTM zijn ook afhankelijk van het bouwjaar, eigenlijk is de `08 - `11 450 SMR de meest echte supermoto. Die heeft vergeleken met een SXF een stijver frame, andere balhoofdhoek, kortere achterbrug, standaard slipperclutch, standaard 16,5" voorwiel, andere bakverhoudingen

De nieuwere en ook oudere modellen hebben iig een standaad SXF frame en achterbrug.

Je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil. Ik heb zelf een `09 450 SMR die op papier alle hardware heeft om goed te sturen. Maar ik heb er nog vanalles aan moeten veranderen om `m naar mijn zin te krijgen.
 
Verschillen bij KTM zijn ook afhankelijk van het bouwjaar, eigenlijk is de `08 - `11 450 SMR de meest echte supermoto. Die heeft vergeleken met een SXF een stijver frame, andere balhoofdhoek, kortere achterbrug, standaard slipperclutch, standaard 16,5" voorwiel, andere bakverhoudingen

De nieuwere en ook oudere modellen hebben iig een standaad SXF frame en achterbrug.

Je kan het natuurlijk zo gek maken als je zelf wil. Ik heb zelf een `09 450 SMR die op papier alle hardware heeft om goed te sturen. Maar ik heb er nog vanalles aan moeten veranderen om `m naar mijn zin te krijgen.

Precies wat Jules meld. Een standaard sm is wedstrijd klaar maar meestal wel opgebouwd uit b producten. In het begin niet erg maar als je langzaam aan al die b producten gaat vervangen had je beter een crosser om kunnen bouwen met direct a producten. Alles is natuurlijk afhankelijk van wat je wil en wat je snelheid is. Om te beginnen is een standaard smr van ktm iig een fijne fiets. Zeker die van 2008 tot 2010.
 
Precies wat Jules meld. Een standaard sm is wedstrijd klaar maar meestal wel opgebouwd uit b producten. In het begin niet erg maar als je langzaam aan al die b producten gaat vervangen had je beter een crosser om kunnen bouwen met direct a producten. Alles is natuurlijk afhankelijk van wat je wil en wat je snelheid is. Om te beginnen is een standaard smr van ktm iig een fijne fiets. Zeker die van 2008 tot 2010.

Of gewoon een TM kopen... :P

Die zit standaard met "a producten" in elkaar en kan je vervolgens nog altijd upgraden naar, euhm... a+ ? _O- Maar dat is voor de meeste stervelingen niet meer nodig, of gewoonweg onbetaalbaar...
 
Kijk ook eens naar een Husqvarna SMRR. Die zijn behoorlijk goedkoop en vol met A klasse onderdelen zoals brembo remmerij, marzocchi vering,verstelbaar balhoofd, titanium uitlaat,brede 5,5 inch achtervelg,korte achterbrug en nog veel meer.
 
Kijk ook eens naar een Husqvarna SMRR. Die zijn behoorlijk goedkoop en vol met A klasse onderdelen zoals brembo remmerij, marzocchi vering,verstelbaar balhoofd, titanium uitlaat,brede 5,5 inch achtervelg,korte achterbrug en nog veel meer.

Jup, stond op de Harz-ring nog een mooie 530RR te koop voor 5k€. Gave machines, jammer dat ze niet meer gemaakt worden...
 
Kijk ook eens naar een Husqvarna SMRR. Die zijn behoorlijk goedkoop en vol met A klasse onderdelen zoals brembo remmerij, marzocchi vering,verstelbaar balhoofd, titanium uitlaat,brede 5,5 inch achtervelg,korte achterbrug en nog veel meer.

Ik kan helaas geen enkele SMRR vinden op MP, 2ehands.be of Kapaza...

Wel heb ik een leuke KTM 450SMR gezien die wellicht interessant is. Is misschien ook wel praktisch naast mijn KTM 450EXC-R mocht ik eens snel een onderdeel nodig hebben (dan kan ik die gewoon van de ander afschroeven).
 
Dit is degene waar het eerder in dit topic over ging die niet meer verkocht wordt.. had er zelf ook interesse in namenlijk *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan