Supermoto wel iets voor mij?

Supermotof@n

Rookie
2 apr 2024
14
5
Hallo,
Ik mag in juli afrijden voor mijn a(code80) rijbewijs.

Ik wil altijd al een supermoto rijden, het liefst een KTM 450/525/530. En eindelijk is het zover, ik mag er bijna aan geloven, dacht ik.

Maar ben een beetje afgeschrikt van de onderhouds interval. Ik wil de motor gebruiken om weekendjes samen met vrienden en familie te rijden. Maar ook bijvoorbeeld een weekje naar duitsland met het gezin.

Nu lees ik overal iets compleet anders. Het ene forum zegt dat je na 15u al olie moet verversen en het andere na 60u.

Ik zal sowieso geen snelweg gaan rijden. Is het dan beter om door te sparen voor een KTM 690 smc? En deze te laten begrenzen? Of gewoon lekker mijn droom achterna en een 450/525/530 kopen?

Ik snap dat meer onderhoud nodig is voor zo'n machine, dat maakt mij ook niet uit. Alleen lijkt mij elke 15u onrealistisch (1 week Duitsland ga ik dan al niet halen). Ik dacht zelf meer aan 5000 tot 10000km.

Mijn vriendin zal overigens ook wel achterop gaan.

Excuus als ik niet in de juiste sub categorie zit.
Bedankt!

Misschien kan je beter kijken naar een lichte allroad.
Want met een supermoto een week toeren met het meisje achterop lijkt mij een behoorlijke uitdaging.

Misschien kan je beter kijken naar een lichte allroad.
Want met een supermoto een week toeren met het meisje achterop lijkt mij een behoorlijke uitdaging.
Ik snap helemaal wat je zegt, het touren zal eerder eens per zomer (maximaal 2x) een weekendje zijn. Ook m'n meisje zal eens per zoveel weken een keertje achterop willen.

Ik ben gewoon mega supermoto fan, dit zijn de enige motortypes waarbij ik begin te kwijlen.

Even een extra notitie, ik ben niet kapot van Suzuki, aangezien de dzr veel wordt aanbevolen.

echte supermoto's -> meer/veel onderhoud... daar ontkom je gewoon niet aan.
15 uur olie wissel is vrij normaal, mijn sxv kreeg om de 10 uur nieuwe olie en bij 200 uur ging het blok los.
een 690 oid is al een stuk minder hardcore en minder onderhoud gevoelig.

Daarnaast heeft ze ook vaak achterop gezeten op mijn schakelbrommer (Rieju RR50) , het is natuurlijk niet alles. Maar wil ze een beetje goed zitten zal ze of bij mijn familie leden achterop moeten (die rijden een versys.) Of zelf aan een rijbewijs gaan geloven.

De motor zal veelal gebruikt voor leuke ritjes in het dorp enzovoort. Met dus uitschieters naar Duitsland zoals ik al aangaf..

echte supermoto's -> meer/veel onderhoud... daar ontkom je gewoon niet aan.
15 uur olie wissel is vrij normaal, mijn sxv kreeg om de 10 uur nieuwe olie en bij 200 uur ging het blok los.
een 690 oid is al een stuk minder hardcore en minder onderhoud gevoelig.
Duidelijk, dus even zodat ik het juist heb: 15u is ongeveer 900-1000km (15u * 60kmpu)?

Enduro's hebben vaak geen subframe wat geschikt is voor een passagier, dus ook geen voetsteunen achter.

Een 690 is een belachelijk mooi ding, dus als je door kan sparen is dat zeker een goede optie , houd ook zijn waarde.

Enduro's hebben vaak geen subframe wat geschikt is voor een passagier, dus ook geen voetsteunen achter.

Een 690 is een belachelijk mooi ding, dus als je door kan sparen is dat zeker een goede optie , houd ook zijn waarde.
Vind ik zelf dus ook, zag dat deze ook al voorzien zijn van voetsteuntjes voor de bijrijd(ster).

Zit alleen met de markt. Kan er weinig vinden die al op a2 kenteken staat. Wat zouden de kosten ongeveer zijn om deze op a2 kenteken te krijgen?

Vind ik zelf dus ook, zag dat deze ook al voorzien zijn van voetsteuntjes voor de bijrijd(ster).

Zit alleen met de markt. Kan er weinig vinden die al op a2 kenteken staat. Wat zouden de kosten ongeveer zijn om deze op a2 kenteken te krijgen?
Geen idee, NL of BE?
Misschien eerst een jaar een ybr125 ofzo? Kijken of je vriendin nog steeds meegaat en je schrijft minder af dan op de kmt die 1 keer begrensd/ gekeurd en ontgrenst moet worden.

Geen idee, NL of BE?
Misschien eerst een jaar een ybr125 ofzo? Kijken of je vriendin nog steeds meegaat en je schrijft minder af dan op de kmt die 1 keer begrensd/ gekeurd en ontgrenst moet worden.
Vind het een beetje jammer om een 125cc te rijden met een a2 rijbewijs..
Kosten maken mij niet zoveel uit. Hobby kost geld.. en heb zelf altijd alles zelf gedaan aan mijn schakelbrommer, dus dat moet wel goed komen.

Ik woon in NL trouwens.

Vind het een beetje jammer om een 125cc te rijden met een a2 rijbewijs..
Kosten maken mij niet zoveel uit. Hobby kost geld.. en heb zelf altijd alles zelf gedaan aan mijn schakelbrommer, dus dat moet wel goed komen.

Ik woon in NL trouwens.
Ah code 80 , ok.
Dat zal nog wel te doen zijn voor een 690 . Gok ik.

Ah code 80 , ok.
Dat zal nog wel te doen zijn voor een 690 . Gok ik.
Ik zal van de week eens langs de ktm dealer gaan, even bespreken wat mogelijk is. Als ik de tweedehands markt bekijk is deze een beetje aan de hoge kant. Ik zie ze alleen maar rond de 6500-7000 euro en dat is eentje uit 2009 en 2010.

Wellicht interessanter om even bij de dealer te kijken wat de prijzen doen.

In iedergeval bedankt voor de info allemaal!

Misschien ook gewoon eens wat motoren uitproberen via Motorshare. Aangezien zelfs motorzaken dat gebruiken.
Een echte supermotard is om continue dwars te gaan op bijvoorbeeld kart banen.

Iets bedoeld voor in het zand heeft vaak ook geen transmissie rubbers/ dempers in het achterwiel wat op den duur funest voor je versnellingen blijkt te zijn.

Ik heb zelf erg veel plezier van een oude xt600 gehad, zaten ' saaie ' 50/50 banden onder.
Met een proefrit ook zeker met passagier gaan als dat doorslaggevend kan zijn.

Succes 👍🏿

Misschien ook gewoon eens wat motoren uitproberen via Motorshare. Aangezien zelfs motorzaken dat gebruiken.

Iets bedoeld voor in het zand heeft vaak ook geen transmissie rubbers/ dempers in het achterwiel wat op den duur funest voor je versnellingen blijkt te zijn.

Ik heb zelf erg veel plezier van een oude xt600 gehad, zaten ' saaie ' 50/50 banden onder.

Succes 👍🏿
Yes, ga ik doen! Alleen ben ik nog niet in bezit van een rijbewijs, wel zag ik dat je bij een bepaalde zaak een supermoto dag kan doen op het circuit. Misschien dat dat een optie is om te kijken of ik dit wel echt wil.

Maar inderdaad, zodra ik de 690 (of 701) ga kopen ga ik zeker met passagier een testrit maken.

Succes 👍🏿
Ik zie staan dat MotorShare failliet is..

Toen ik van de schakelbrommer (Derbi Senda) kwam wou ik ook dolgraag een SM. Toen ging ik nadenken over onderhoud en wat praktisch is. Toen toch maar een TransAlp gekocht...

Een KTM 690 is wel het minimale als je een brommer wil die meer kan dan alleen een rondje om de kerk knallen. Alsnog niet ideaal met passagier. Ook goed opletten dat je een goede koopt, KTM's worden meestal goed (mis)gebruikt.

Je kan ook nog kijken naar Aprilia Dorsuduro, Ducati Hypermotard. Misschien geen echte Supermotards maar sturen ook leuk en zijn wat breder inzetbaar. Zelf ook een KTM 990 SMT (sm met kuipje) gehad en daar kon je alles mee

Toen ik van de schakelbrommer (Derbi Senda) kwam wou ik ook dolgraag een SM. Toen ging ik nadenken over onderhoud en wat praktisch is. Toen toch maar een TransAlp gekocht...

Een KTM 690 is wel het minimale als je een brommer wil die meer kan dan alleen een rondje om de kerk knallen. Alsnog niet ideaal met passagier. Ook goed opletten dat je een goede koopt, KTM's worden meestal goed (mis)gebruikt.

Je kan ook nog kijken naar Aprilia Dorsuduro, Ducati Hypermotard. Misschien geen echte Supermotards maar sturen ook leuk en zijn wat breder inzetbaar. Zelf ook een KTM 990 SMT (sm met kuipje) gehad en daar kon je alles mee
Thanks voor de tip! Ga ik eens naar kijken, maar ik denk dat het toch een 690 wordt. Al is het maar 1-2 jaartjes tot mijn A rijbewijs. Dan weet ik teminste hoe "klote" het was, of juist niet haha. Maar nogmaals super bedankt!

Ik heb drie jaar heerlijk gereden met mijn A2 motor, een BMW G310GS. :)
Voorzien van een tandje groter voortandwiel van een F650 en ook op de snelweg kwam die goed mee.
De duoseat was 25 keer per jaar om de twee weken ook comfortabel bezet. 8-)

Kan niet eens mijn eigen foto plaatsen. :+
BMW G 310 topic

Daarnaast heeft ze ook vaak achterop gezeten op mijn schakelbrommer (Rieju RR50) , het is natuurlijk niet alles. Maar wil ze een beetje goed zitten zal ze of bij mijn familie leden achterop moeten (die rijden een versys.) Of zelf aan een rijbewijs gaan geloven.

De motor zal veelal gebruikt voor leuke ritjes in het dorp enzovoort. Met dus uitschieters naar Duitsland zoals ik al aangaf..
Op een 530 kan je vriendin niet eens achterop, geen stepjes voor passagier (en zijn de motoren/subframes ook echt niet voor gemaakt :N )

Terug
Bovenaan Onderaan