Supermoto wielen pas maken

jin

Die hard MF'er
7 nov 2015
277
109
Brugge
Beste heren,

Heb onlangs een Yamaha wr450f 2012 aangeschaft omdat ik al lang enduro wil proberen.

Apart heb ik een set excel supermoto wielen gekocht omdat ik ervan uit ging dat alle wielen pas te maken zijn.

De set sm wielen zouden van een RMZ 450 van 2007 moeten komen.

Braking bussen voor de voorkant zitten erbij, achteraan geen bussen.

Omdat ik persé wil weten als ik in de lente met deze wielen sm ga kunnen rijden, dacht ik vandaag als wijze van test het voorwiel eens te monteren.

Ik dacht dat het een eitje ging zijn, gepaste busjes laten frezen, adapter aanpssen en klaar. Nu kom ik tot de conclusie dat de binnen diameter van de sm wielen niet dezelfde is als de binnen diameter van de originele enduro wielen.

Heeft iemand hier ervaring met deze aanpassing?
Bus persen in de sm wielen?
Bestaan hier oplossingen voor?
 

Bijlagen

  • 20191028_081716.jpg
    20191028_081716.jpg
    205,4 KB · Weergaven: 21
  • 20191116_161607.jpg
    20191116_161607.jpg
    192,3 KB · Weergaven: 19
  • 20191116_162102.jpg
    20191116_162102.jpg
    196,7 KB · Weergaven: 20
Als ik kijk naar deze afbeelding, dan denk ik dat het middelste gedeelte, de kern (bus / cilinder) die in de naaf van het wiel zit moet vervangen / aangepast worden.

De buitenste lagers / bussen zijn makkelijk aan te passen, moet enkel de juiste maat zijn.

De as gaat er wel door maar, er zit zeker 2mm speling op.
foto supermoto aanpassing.jpg


Weet niet hoe realistisch dit is.
 
Ja ik heb ruime ervaring met 17" wielen in diverse enduro's en crossers bouwen. Husky wielen in Yamaha 400 426 en 450, cbr 600 wielen in KTM en Honda CR250. Alles is pas te maken maar daar heb je wel een draaibank voor nodig of een kennis met een draaibank. Soms zijn er ook pasklare bussen te koop, via goldspeed bijv.Ook andere lagers in je velgen is een optie. Maar het kost geld en er moet een hoop gemeten en gerekend worden.

Maar je geeft te weinig informatie in je OP.
Meet eerst eens op wat je hebt, en pas je wielen aan op je motor dan kun je altijd je enduro wielen weer gebruiken.
 
Dit zou eruit moeten en er zou een in moeten van pakweg 2-3mm diameter smaller (moet nog meten)

OF er een bus bij persen?

Zal eens opmeten en erop terug komen, wielen staan niet bij me thuis.

Alvast dank voor jullie feedback!
 

Bijlagen

  • foto supermoto aanpassing 2.jpg
    foto supermoto aanpassing 2.jpg
    4,1 KB · Weergaven: 7
Je kan andere afstandbussen draaien die niet tegen het lager komen maar een stukje door het lager heen zodat de afstandbus in de naaf ook weer op zijn plaats komt
 
Ik begrijp het perfect, lijkt mij een goed idee te zijn!

Zal beginnen met ook de achterste as eens te meten en te testen, heb het gevoel dat de voorvork niet origineel is.

Voor hetzelfde geld kloppen de diameters achteraan wel.

Alvast dank voor de handige tips!
 
Zo’n nieuw asje draaien met dezelfde buitendiameter (van het wiel) en een kleinere binnendiameter (die van de as) stelt ook niks voor, als je maten hebt kan ik dat wel voor je maken ;)
 

Bijlagen

  • D45C501B-032C-4F65-BB01-F0132F2C46D6.jpeg
    D45C501B-032C-4F65-BB01-F0132F2C46D6.jpeg
    3,1 KB · Weergaven: 6
  • Leuk
Waarderingen: jin
Als je omgespaakte RMZ wielen hebt (dus met de RMZ naaf) dan heb je een uitdaging... ;) Want die RMZ naven gebruiken een incourante buitenmaat lagers (40mm uit mijn hoofd) dus even een andere lager erin gaat niet werken....

Maar ram eerst die wiellagers eruit, mss heb je geluk en heb je 42 of 47mm OD lagers en kan je een kleinere ID lager kiezen en dan is het een piece of cake
 
Ben ik niet met je eens... Ja, idd niet nodig als je alleen de sumo pakt voor af en toe een rondje op het kart circuit of sumobaan maar voor straat gebruik altijd doen. Jouw bak, krukaslagers en uitgaande tandwielas zullen je dankbaar zijn met een cush
Ik rij al 15 jaar supermoto, nog nooit cush drive gehad. Ook nog nooit die bovenvermelde zaken gehad van schade daardoor. Zoals je zegt, het is geen toermotor, die van TS ook niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan