Supersport met 25KW op kenteken,wel of niet A2 legaal?

Murvie

MF veteraan
16 feb 2005
2.955
8
De motor van mijn vriendin (zx6r 2004) (87KW) Heb ik nog tijdens de oude regelgeving begrensd d.m.v. een originele 25KW kit van Kawasaki, en vervolgens ook een aangepast kentekenbewijs gekregen, met het vermogen 25KW en de tekst: "het betreft een lichte motorfiets"

Het het lokale politiebureau deze vraag al voorgelegd, maar die verwijzen me door naar het RDW, en die hebben ook niet echt een concreet antwoord.

Het gaat mij namelijk om het volgende, concreet als regel kan ik dit vinden:
35kW-wetgeving
Met het 35kW / A2-rijbewijs mag een motorrijder rijden op een motor met maximaal 35kW vermogen, waarbij in acht genomen moet worden dat naast dit vermogen, het vermogen per kilo niet meer dan 0,20kW mag zijn. Een motor van 175kg en 35kW voldoet hier precies aan (35kW:0,2kW/kg=175kg). Is de motor geknepen naar 35kW, dan mag de motor origineel niet meer dan het dubbele vermogen hebben (70kW). Stel dat je een 55kW motor knijpt naar 35kW, dan mag dit natuurlijk wel, het gaat er om dat een motor niet meer dan 70kW vermogen mag hebben, voor je deze terug zet naar 35kW.

Hier praten ze over wanneer je nu nog een motor gaat begrenzen naar 35kw. Maar mijn motor heeft dus al niet meer dan 70KW op het kenteken momenteel.
Ook de KW/Kg regel blijft hij ruim onder met 0.15kW/Kg
 
Nee, mag niet. Motor heeft standaard meer van 70kw (87kw) vermogen. En dan mag hij niet teruggezet worden naar 25/35kw om geschikt te worden voor het A2 rijbewijs.

Je kan hem verzekeren en misschien zelfs wel als 25kw op kenteken krijgen. Maar dan nog mag je er niet op rijden met een A2 rijbewijs omdat je alleen maar op motoren mag rijden met origineel <70kw vermogen. Dus als ze je aanhouden en het originele vermogen checken krijg je alsnog een boete. En de verzekering kan moeilijk gaan doen omdat je op een motor rijd met teveel vermogen.

Ze kijken niet naar het kenteken vermogen momenteel.. maar het kenteken bij op de markt brengen van de motor (de 87kw dus)
 
Wat ik me wel afvraag is, hoe controleren het originele vermogen? Is dat in het (politie)systeem terug te vinden?
Mocht je er namelijk een ander motorblok inlegt wat standaard wel 35kW heeft en dit laat keuren bij het RDW en op kenteken zetten dan is origineel van de motor niet gelijk aan motor terwijl het nieuwe blok maximaal 35kW heeft.

Dit vul ik in: wordt nooit gecontroleerd tot bij grote ongevallen vanuit verzekering om niet uit te hoeven keren?
 
Ze zijn niet gek bij de politie, ze kijken gewoon wat het vermogen is van dat model motor.
Als je er een ander motorblok in legt (no clue waarom je dat zou doen, het kopen van een lichtere motor is waarschijnlijk goedkoper) zolang dat motorblok <70kw produceert dan lijkt het me goed.
 
Wat ik me wel afvraag is, hoe controleren het originele vermogen? Is dat in het (politie)systeem terug te vinden?
Mocht je er namelijk een ander motorblok inlegt wat standaard wel 35kW heeft en dit laat keuren bij het RDW en op kenteken zetten dan is origineel van de motor niet gelijk aan motor terwijl het nieuwe blok maximaal 35kW heeft.

Dit vul ik in: wordt nooit gecontroleerd tot bij grote ongevallen vanuit verzekering om niet uit te hoeven keren?
als je er een ander blok in hangt wordt het van een kawazuki een eigenbouw op kenteken en dan kan het best zijn dat hij dan als origineel vermogen 35KW heeft maar van een geknepen motor zoeken ze zo even het originele vermogen op.
maar in dit geval heb je gewoon pech en mag je er met A2 niet meer op rijden helaas.
 
Laatst bewerkt:
Nee, mag niet. Motor heeft standaard meer van 70kw (87kw) vermogen. En dan mag hij niet teruggezet worden naar 25/35kw om geschikt te worden voor het A2 rijbewijs.

En dus zijn we weer terug bij de vraag, wat ziet de RDW in deze als 'origineel vermogen'? Ik vind de vraag van TS best interessant.
 
heel simpel 87 KW. je kunt elke motor op 35 KW op kenteken krijgen maar daarmee voldoet hij nog niet aan alle voorwaarden om er met A2 mee te mogen rijden.
en ik kan het je nog sterker vertellen deze staat als 25KW op kenteken en mag dus origineel neer meer als het dubbele van 25KW hebben gehad is 50KW en daar zat hij voor de herkeuring ver boven.
 
Laatst bewerkt:
En dus zijn we weer terug bij de vraag, wat ziet de RDW in deze als 'origineel vermogen'? Ik vind de vraag van TS best interessant.

Dit bedoel ik dus exact!
Iedereen heeft het over het originele vermogen, maar wie kan me de regels citeren waarin staat beschreven hoe dit tot stand komt..

en ik kan het je nog sterker vertellen deze staat als 25KW op kenteken en mag dus origineel neer meer als het dubbele van 25KW hebben gehad is 50KW en daar zat hij voor de herkeuring ver boven.
Pure onzin!
De motor is nog begrensd vóór de a2/35kw regeling, toen bestond er nog niks als "mag origineel niet meer dan het dubbele hebben.
Er was een lijst met motoren, die legaal terug konden worden gebracht door een erkend bedrijf/dealer naar 25kw. Anders had ik toch nooit een nieuw kentekenbewijs gekregen van het RDW?!


Even iets anders.. Met auto's hebben ze ook de belastingvrij regel opeens veranderd, auto's werden niet vanaf 25j ineens belastingvrij, máár degenen die vóór de wetswijziging al belastingvrij waren, die bleven dat gewoon.

Dan zou je in dit geval toch van de oude regelgeving toch ook nog gebruik mogen maken zou ik zeggen?
 
Laatst bewerkt:
auto's die voor die tijd al 25 waren kregen een overgangsregeling waarbij ze dan een aantal maanden per jaar niet mogen rijden. er is dus een nieuwe regeling voor afgesproken in de wet waar die auto nu onder vallen. bij de aanpassing van de oude A2 regeling (25kw) naar nieuwe (35kw) is er niks opgenomen in de wet van een overgangsregeling. net als bij de aanpassing van de grijs kenteken wetgeving. als je auto niet meer aan de nieuwe eisen voldeed mocht je fijn het volle pont gaan betalen als je geen vloot had van meer als 100 auto's.
en ook met de A2 wetgeving moet je tegenwoordig gewoon aan alle nieuwe regels voldoen. er is geen overgangsregeling en daar kan je je dus ook niet op beroepen.
 
De overgangsregeling is afhankelijk van wanneer je je rijbewijs hebt behaald. Voor motorvoertuigen is geen regeling gemaakt, de primaire wijziging zat in het rijbewijs.
Ofwel de politie zal terug moeten gaan naar de type goedkeuring. Op het eerste oog lijkt het legaal, maar toch ook weer niet.
 
Dit is toch niet zo complex lijkt me? Er is door de RDW een type goedkeuring afgegeven voor een bepaald vermogen. Dat is het originele vermogen. Is de motor af-fabriek geleverd met 25kw dan is dat het originele vermogen. Is het vermogen na de eerste invoer in Europa (typegoedkeuringen vinden volgens mij tegenwoordig op Europees niveau plaats weet alleen niet of dit ook zo voor motoren is) gewijzigd dan is het vermogen gewoon het originele vermogen wat het af-fabriek heeft meegekregen.

Of maak ik het nu te simpel?
 
Laatst bewerkt:
Waarom geldt eigenlijk die regel dat de motor origineel niet meer dan 70kW mag hebben? Of je nou een motor van 50 kW terugschroeft of eentje van 140Kw. Uiteindelijk heeft hij gewoon 35kw.
 
Dit is toch niet zo complex lijkt me? Er is door de RDW een type goedkeuring afgegeven voor een bepaald vermogen. Dat is het originele vermogen. Is de motor af-fabriek geleverd met 25kw dan is dat het originele vermogen. Is het vermogen na de eerste invoer in Europa (typegoedkeuringen vinden volgens mij tegenwoordig op Europees niveau plaats weet alleen niet of dit ook zo voor motoren is) gewijzigd dan is het vermogen gewoon het originele vermogen wat het af-fabriek heeft meegekregen.

Of maak ik het nu te simpel?

Ik denk dat je het te simpel maakt.

Voor zover ik weet zijn er een aantal motoren/modellen die een tweede typegoedkeuring hebben. Namelijk een typegoedkeuring voor 25kw.

De vraag van TS is dus in mijn optiek best interessant. Want als een motor een tweede typegoedkeuring heeft (25kw) en de motor op kenteken die 25kw heeft, telt dan alsnog het origineel vermogen van de motor, of telt dan ivm de tweede typegoedkeuring de 25kw als origineel vermogen.
 
En dat is nou net de vraag.

Als ik voor hetzelfde model 2 typegoedkeuringen heb, namelijk een met vol vermogen en een met 25kw vermogen (en dan met name door ombouwkits, want de meeste ttweede typegoedkeuringen zijn op basis van dergelijke kits geweest volgens mij), welke van de twee geldt dan uiteindelijk als ik aan de 25kw typegoedkeuring voldoe.
 
Dan zou ik nog steeds zeggen de originele typegoedkeuring bij de eerste toelating in Nederland. Toch?

Lijkt mij ook. Anders kun je elke motor in 2 stappen geschikt kunnen krijgen voor een A2 rijbewijs. Eerst schroef je hem terug naar een vermogen onder de 70 Kw. en dan schroef je hem terug naar 35kw.
(economisch natuurlijk nooit rendabel).
 
Stuur anders even een mailtje naar het RDW. Ze reageren niet snel, maar de reactie die je krijgt legt het doorgaans wel goed uit :t
 
Waarom geldt eigenlijk die regel dat de motor origineel niet meer dan 70kW mag hebben? Of je nou een motor van 50 kW terugschroeft of eentje van 140Kw. Uiteindelijk heeft hij gewoon 35kw.

Je hebt gelijk, maar dit bepaalt nu eenmaal regelgeving. Ik heb de richtlijn er even bij gezegd (uiteraard Europese materie, en geen aanpassingen vanuit het Engels...). Artikel 4 luidt nu eenmaal:
b) categorie A2:
— motorrijwielen met een maximumvermogen van 35 kW en een vermogen/gewichtsverhouding van minder dan 0,2 kW per kg en niet afgeleid van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen;
— de minimumleeftijd voor categorie A2 wordt vastgesteld op 18 jaar;

Met betrekking tot de waarom blijf ik je tot nu even het antwoord schuldig, want het is vrij lastig een kamerstuk hierover te vinden. Ik vermoed dat het betrekking heeft op verkeersveiligheid, want wat de Memorie van Toelichting wel stelt (Bron: Lexplicatie bij Regeling Rijbewijzen) is: "Het gaat hier om vanuit een oogpunt van verkeersveiligheid zwaarwegende overwegingen."
 
Het is vrij simpel. Als je A2 rijbewijs hebt mag je er niet op rijden, omdat de motor origineel meer dan 70kW had.

Alleen met AL rijbewijs had je er op mogen doorrijden na invoering van de A1 A2 A rijbewijzen. Dat is ondertussen meer dan 2 jaar geleden dus het AL rijbewijs is automatisch A geworden.

Het enige nut wat deze motor nog heeft is om die 25kW kit eraf te halen en lekker mee te gaan blazen voor iemand met A. Teruggevoerd op rijden met A2 kan in ieder geval NIET..
 
Ik denk dat je het te simpel maakt.

Voor zover ik weet zijn er een aantal motoren/modellen die een tweede typegoedkeuring hebben. Namelijk een typegoedkeuring voor 25kw.

De vraag van TS is dus in mijn optiek best interessant. Want als een motor een tweede typegoedkeuring heeft (25kw) en de motor op kenteken die 25kw heeft, telt dan alsnog het origineel vermogen van de motor, of telt dan ivm de tweede typegoedkeuring de 25kw als origineel vermogen.
nee want als je de 25 kw kit er weer af haalt heeft hij weer vol vermogen en je kunt ook zonder herkeuring van de rdw weer terug naar vol vermogen op kenteken. die type goedkeuring is er alleen voor zodat de rdw niet elke motor die wordt teruggetuned afzonderlijk hoeft te keuren of het vermogen ook werkelijk de 25 KW niet overstijgt. maar het is nog steeds een afgeleide typegoedkeuring van vol vermogen. het wordt niet apart gekeurd als nieuwe motor met een eigen type aanduiding maar als een bestaande motor met een aanpassing. dat is net zo als bij een auto waar de fabrikant een een aangepaste motor in legt die hoeft ook niet in een keer alle botsproeven over te doen die hoeft alleen maar aan te tonen dat die nieuwe motor ook aan de uitstooteisen voldoet en krijgt dan na die beperkte keuring een typegoedkeur voor die aangepaste motor. en die aanpassingen kunnen nog veel verder gaan zo rijd de porsche cayenne op de typegoedkeuring die gedeeld wordt met onder andere de audi Q7 en de VW Touareg. 1 van die auto's is gekeurd en alle afgeleiden er van mogen de zelfde keuring gebruiken zonder weer dat hele dure proces te doorlopen die worden alleen gekeurd op de aanpassingen.
 
Toen de A2 regeling werd ingevoerd hebben mensen ook geprobeerd om motoren die al op 25kw stonden in te voeren vanuit duitsland en te laten herkeuren en ze zo op kenteken te krijgen om op te rijden.

Je kan hem zelfs nog verzekeren op een uitdraai en hem zo op 35k zetten en de verzekering zal het prima vinden. Maar als je een agent tegenkomt die weet hoe het zit dan krijg je gewoon een boete en mag je naar huis gaan lopen.

Maar waarom ik het nooit zou doen: Als je bij een zwaar ongeluk betrokken raakt en het is jouw schuld, dan zal de tegenpartij er alles aan doen om hun gelijk te halen en dan gooien ze het gewoon op "Hij reed op een te zware motor met teveel vermogen voor zijn rijbewijs" en dan heb je geen poot om op te staan. Ik zou gewoon het risico niet nemen, er zijn zo veel leuke echte 35kw motoren te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
nee want als je de 25 kw kit er weer af haalt heeft hij weer vol vermogen en je kunt ook zonder herkeuring van de rdw weer terug naar vol vermogen op kenteken. die type goedkeuring is er alleen voor zodat de rdw niet elke motor die wordt teruggetuned afzonderlijk hoeft te keuren of het vermogen ook werkelijk de 25 KW niet overstijgt. maar het is nog steeds een afgeleide typegoedkeuring van vol vermogen. het wordt niet apart gekeurd als nieuwe motor met een eigen type aanduiding maar als een bestaande motor met een aanpassing. dat is net zo als bij een auto waar de fabrikant een een aangepaste motor in legt die hoeft ook niet in een keer alle botsproeven over te doen die hoeft alleen maar aan te tonen dat die nieuwe motor ook aan de uitstooteisen voldoet en krijgt dan na die beperkte keuring een typegoedkeur voor die aangepaste motor. en die aanpassingen kunnen nog veel verder gaan zo rijd de porsche cayenne op de typegoedkeuring die gedeeld wordt met onder andere de audi Q7 en de VW Touareg. 1 van die auto's is gekeurd en alle afgeleiden er van mogen de zelfde keuring gebruiken zonder weer dat hele dure proces te doorlopen die worden alleen gekeurd op de aanpassingen.

Dat zou best wel een mogelijke uitleg kunnen zijn inderdaad. Misschien denk ik wel te moeilijk en is het inderdaad zo simpel.

Zoals gezegd ik weet het niet, daarom maakt het de vraag op zich wel een interessante vraag denk ik en zou het RDW daar in mijn optiek een duidelijk antwoord op moeten kunnen geven.
 
Volgens mij is de "fout" die hier gemaakt wordt, dat er 2 verschillende regelingen door elkaar gehaald worden. De 25kw regeling en 35kw regeling hebben niets met elkaar te maken, behalve dat ze samen voor een periode van 2 jaar bestaan hebben.
Die periode is nu over dus alles op 25kw is eigenlijk waardeloos geworden. Iedereen met 25kw rijbewijs mag inmiddels vol vermogen rijden en iemand met een A2 rijbewijs heeft zich aan de A2 regeling te houden.

Was dat ook niet de achterliggende gedachte achter de regeling, om de verkoop van nieuwe (A1 en A2) motoren te stimuleren ipv ombouwen van 2e hands motoren zoals in de 25kw tijd?
 
Met betrekking tot de waarom blijf ik je tot nu even het antwoord schuldig, want het is vrij lastig een kamerstuk hierover te vinden. Ik vermoed dat het betrekking heeft op verkeersveiligheid, want wat de Memorie van Toelichting wel stelt (Bron: Lexplicatie bij Regeling Rijbewijzen) is: "Het gaat hier om vanuit een oogpunt van verkeersveiligheid zwaarwegende overwegingen."

Vandaar ook mijn vraag. Want de vering en remmen van een fireblade of een FJR zijn natuurlijk levensgevaarlijk als daar een 35kw blok tussen hangt.........of zoiets..... :?
 
hoe gek denk je dat ze zijn in den haag en brussel (ja daar komt deze wetgeving vandaan). daar weten ze ook wel dat het grootste gedeelte van die knijpkitjes kort na de keuring van de motorfiets verdwijnen en alleen terug komen als de motor weer gekeurd moet worden door bij voorbeeld de adac voor de jaarlijkse toelatingstoets. en dan heb je toch mooi bereikt dat ze maar op 70 KW rijden in plaats van 140 KW
 
Terug
Bovenaan Onderaan