"Suske en Wiske en de mysterieuze voorvork"

17 apr 2019
5
2
Beste Motor-Forum kornuiten!

Een vraag van mij. Ik heb een bandit 1200 die alles behalve standaard is. De upside-down voorvork is er door de vorige eigenaar opgeknutseld.
Wie weet van welke motor deze voorvork origineel afkomt?

Met vriendelijke groet
Victor
 

Bijlagen

  • IMG_0567.jpg
    IMG_0567.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 29
  • IMG_1998.JPG
    IMG_1998.JPG
    46,2 KB · Weergaven: 29

Deeffox

MF veteraan
Donateur
24 jan 2018
5.505
6.434
Dordrecht
:^
Minstens een plaatje als deze:

45c711d0-0791-012e-30f5-0050569428b1.jpg
 

Dirtbag

MF veteraan
Donateur
30 nov 2009
4.172
3.637
Deventer
Staat die remleiding nu zo strak als een snaar op die tweede foto?

Tevens, d'r zit een hulsje op om de leiding vast te zetten zodat die niet wappert in wind, maar zit niet vast, er is zo te zien zelfs geen beugel.

db
 

kalekat

MF'er
22 jun 2017
164
3
Bleiswijk
Beste Motor-Forum kornuiten!

Een vraag van mij. Ik heb een bandit 1200 die alles behalve standaard is. De upside-down voorvork is er door de vorige eigenaar opgeknutseld.
Wie weet van welke motor deze voorvork origineel afkomt?

Met vriendelijke groet
Victor

Dat ziet er wel leuk uit 8-) Zijn er nog voordelen aan zo'n Upside down vork? En wat is de diameter van de buitenste maat dan?
 

too

MF veteraan
12 sep 2004
3.184
343
hardinxveld-giessendam
Zijn er nog voordelen aan zo'n Upside down vork?
ja die zijn er als je de motor tot het uiterste belast. het onafgeveerde gewicht gaat omlaag (ietsjes) waardoor je banden op de limiet iets beter contact blijven houden met de weg. op de punten waar de grootste krachten komen tijdens het remmen (vlak bij het balhoofd) worden de buizen dikker en dus stijver en dat heeft voordelen in het gevoel en controle tijdens heel hard remmen. en het grootste voordeel zijn natuurlijk de bragging rights want als het voordelen heeft in de racerij wil je het natuurlijk ook op je pudding fiets hebben.
 

Mechanism

MF veteraan
Donateur
3 jun 2009
9.749
2.444
ja die zijn er als je de motor tot het uiterste belast. het onafgeveerde gewicht gaat omlaag (ietsjes) waardoor je banden op de limiet iets beter contact blijven houden met de weg. op de punten waar de grootste krachten komen tijdens het remmen (vlak bij het balhoofd) worden de buizen dikker en dus stijver en dat heeft voordelen in het gevoel en controle tijdens heel hard remmen. en het grootste voordeel zijn natuurlijk de bragging rights want als het voordelen heeft in de racerij wil je het natuurlijk ook op je pudding fiets hebben.

Ja hoort er echt niet bij als je geen Öhlins USD setup op je Honda CB350 uit 1975 hebt zitten. En achter natuurlijk AliExpress Öhlins die nog minder goed werken dan de 40 jaar oude fietspompjes, voor de street cred.
 

kalekat

MF'er
22 jun 2017
164
3
Bleiswijk
ja die zijn er als je de motor tot het uiterste belast. het onafgeveerde gewicht gaat omlaag (ietsjes) waardoor je banden op de limiet iets beter contact blijven houden met de weg. op de punten waar de grootste krachten komen tijdens het remmen (vlak bij het balhoofd) worden de buizen dikker en dus stijver en dat heeft voordelen in het gevoel en controle tijdens heel hard remmen. en het grootste voordeel zijn natuurlijk de bragging rights want als het voordelen heeft in de racerij wil je het natuurlijk ook op je pudding fiets hebben.

Hahahaha dat zou voor mij niet de reden zijn. Ik rij als een oud omaatje. Maar ik vind het er wel netjes uitzien zo.
 

g-flater

MF veteraan
22 jun 2010
4.851
1.279
Groningen
Het is maar de vraag of de onafgeveerde massa minder is van een upsidedown tov een conventionele fork. Alleen de stijfheid is velen malen groter van een upsidedown. En dat is in de racerij belangrijker dan dat kleine procentje meer onafgeveerde massa.
 

too

MF veteraan
12 sep 2004
3.184
343
hardinxveld-giessendam
Hahahaha dat zou voor mij niet de reden zijn. Ik rij als een oud omaatje. Maar ik vind het er wel netjes uitzien zo.
als jij het mooi vindt en je hebt de investering er voor over gewoon doen maar verkijk je niet op de hoeveelheid werk die er bij komt kijken om het goed te doen.
andere kroonplaten maken, remmen ombouwen (de bevestiging is heel anders), ander spatbord soms ruimte maken in de tank om de stuuruitslag te behouden, vaak andere clipons.
wil je de hele voorkant van een andere motor er op zetten (vaak de voordeligste oplossing) is het ook meestal geen plug & play. maten in de buurt van de balhoofdbuis zijn bijna altijd anders (korter, langer, dikker, dunner zijn allemaal redenen waarom het niet 1 op 1 past) en dan mag je creatief gaan worden met aanpassen. het is niet onmogelijk maar de meeste verkijken zich er op wat er allemaal bij komt kijken.
 
Bovenaan Onderaan