"Suske en Wiske en de mysterieuze voorvork"

17 apr 2019
5
2
Beste Motor-Forum kornuiten!

Een vraag van mij. Ik heb een bandit 1200 die alles behalve standaard is. De upside-down voorvork is er door de vorige eigenaar opgeknutseld.
Wie weet van welke motor deze voorvork origineel afkomt?

Met vriendelijke groet
Victor
 

Bijlagen

  • IMG_0567.jpg
    IMG_0567.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 34
  • IMG_1998.JPG
    IMG_1998.JPG
    46,2 KB · Weergaven: 33
ik ben daar zelfs 100% zeker van.
korte aluminium buis tov lange ijzeren.

Maar het is ook moeilijk met elkaar vergelijken. De normale voorvork is al een paar jaar niet meer veranderd omdat alleen nog maar de upsidedown igv sport en competitie modellen gebruikt wordt. Voor bj 2000 werden de ss600 motoren nog met een normale voorvork uitgevoerd en moest er ook zo mee geracet worden. Maar na 2000 werden er 750/1000 voorvorken in de 600 geplaatst. En dat was wel een beetje het einde van de ontwikkeling van de normale voorvork.
Mijn Suzuki srad 600, had nieuw ook een normale voorvork. Niks mis mee prima vorkje alles was instelbaar, met veren kon gevarieerd worden. Maar ik heb later een gsxr srad 750 voorvork geplaatst, alles bleef het zelfde remmen wielen etc. De 750 vork was sowieso in zijn geheel zwaarder maar toch was er fijner meee te rijden op het circuit.
Maar ik denk dat een van de laatste duurdere upsidedown vorken niet zo veel meer schelen tov mijn normale srad vork uit 1998.... het is ook een beetje wat je waarmee vergelijkt. Maar ik ben het met je eens dat dat aluminium onderpotje helemaal niet zo verkeerd is.
 
ja die zijn er als je de motor tot het uiterste belast. het onafgeveerde gewicht gaat omlaag (ietsjes) waardoor je banden op de limiet iets beter contact blijven houden met de weg. op de punten waar de grootste krachten komen tijdens het remmen (vlak bij het balhoofd) worden de buizen dikker en dus stijver en dat heeft voordelen in het gevoel en controle tijdens heel hard remmen. en het grootste voordeel zijn natuurlijk de bragging rights want als het voordelen heeft in de racerij wil je het natuurlijk ook op je pudding fiets hebben.


'Bragging rights'
Ik heb vandaag al iets geleerd, thanks _O-
 
"Normale" vorken worden voor circuit tegenwoordig ook van cartridges voorzien. Dus die zijn wat betreft instellen en functie gelijk aan moderne USD. Afgezien van totaalgewicht en stijfheid. Ohlins maakt nog steeds één normale vork voor 3,5K euro ofzo. Echt een heel mooi ding
 
Terug
Bovenaan Onderaan