SUV's verbieden - en motoren?

Het laatste nieuws:
AMSTERDAM, 22-10-2004 - Terreinwagens mogen gewoon in de binnenstad van Nijmegen blijven rijden. Het college van burgemeesters en wethouders heeft vrijdag besloten om geen speciale maatregelen te treffen tegen de extra grote auto's. Eerder deze week nam een meerderheid van de gemeenteraad een motie aan waarin het college werd gevraagd om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om de auto's parkeervergunningen te weigeren.

Er moeten volgens woordvoerder Arian Kuil andere maatregelen worden genomen om de uitstoot van koolstofdioxide te verminderen en de veiligheid in de stad te verbeteren: "Dit is niet het goede middel om het doel te bereiken".

Het college heeft ook vastgesteld dat het juridisch 'zeer onwaarschijnlijk' is dat de auto's het parkeerrecht kunnen worden ontzegd in de binnenstad. Ze voldoen aan alle voertuigreglementen en de Europese en Nederlandse regelgeving. Zo worden de grote auto's ook ingezet als alternatief bestelbusje en gebruikt voor gehandicaptenvervoer. "Iedereen is welkom in Nijmegen, ongeacht het type auto dat iemand rijdt", vindt Kuil.

Het college van burgemeester en wethouders heeft wel beloofd de kwestie onder de aandacht van minister van Verkeer en Waterstaat Karla Peijs te brengen. "Zie het als een steuntje in de rug van de minister", zegt Kuil daarover.

De gemeenteraad van Nijmegen nam eerder een motie van Groen Links aan voor een parkeerverbod van de populaire wagens. De motie werd met 19 stemmen voor en 16 stemmen tegen aanvaard. Als je nergens mag parkeren heeft het ook weinig zin om zo'n auto te hebben, redeneerde de raad.

Volgens Groen Links worden de 'aso-bakken' of 'PC Hooft-tractoren', zoals de partij ze noemt, nauwelijks gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn: het berijden van zwaar terrein. "Het zijn statussymbolen voor veelverdieners om lekker mee te shoppen", aldus fractievoorzitter Wouter van Eck. De wagens zijn volgens de partij slecht voor het milieu, vanwege het zeer hoge benzineverbruik. Ook maakt de partij zich zorgen over de verkeersveiligheid.

Door de zogenaamde 'bull bar' op de voorkant van de auto zijn de gevolgen bij een ongeluk zwaarder dan bij een gewone auto het geval is. Daarbij zijn de auto's zo zwaar dat ze met gemak een andere auto verpletteren bij een ongeluk. Vanaf 2007 zijn de enorme voorbumpers in Europa niet meer toegestaan op nieuwe auto's. Minister Karla Peijs liet al eerder weten dat ze een onderzoek wil naar de terreinwagens.

Er zijn nog verstandige mensen in Nijmegen :}
 
Niet alleen klassieke-, afgezien van 'n paar modellen met geregelde kat zijn motoren aanzienlijk vervuilender dan moderne auto's (en niet alleen die ouwe Buell waar ik op rijdt). Tenminste, moderne auto's waarvan de motor op bedrijfstemperatuur is, probleem is dat er zoveel korte ritten worden gemaakt (paar kilometer) en die zijn weer extra vervuilend.
Afijn, iedereen kan wel naar elkaar wijzen wie het meest vervuilt maar dat schiet niet op. Minder rijden is de enige oplossing denk ik, of iemand moet snel met een "kringloop" oplossing komen waarbij een balans is tussen opgenomen en afgegeven CO2 (lijnzaad olie? waterstof-cel? perpetuum mobile?).

Ik denk dat het milieu niet meer te redden is en we allemaal verdoemd zijn, dus ik probeer nog wat plezier te hebben zolang het kan.

Probleem is ook dat er zoveel file's staan en daardoor veel extra vervuiling ontstaat.
 
Vooropgezet: ik rij geen SUV maar 'n middenklasser van 4.63 x 1.75m met een heerlijk stille, laagtoerige V6 erin :9~ en ben ook al jaren niet meer in de binnenstad van Nijmegen geweest. Maar ik mag aannemen dat de Nijmeegse binnenstad er qua infra (!) nauwelijks anders zal uitzien als menig andere Nederlandse binnenstad.

En menig binnenstad is de afgelopen jaren opgesierd met allerlei zig-zag-constructies, bloembakken, (te lage) paaltjes, drempels, bobbels, bussluizen, doorgetrokken lijnen, 30km/h-zones, éénrichtingswegen, parkeervakken van slechts 5.00 x 2.10m en nog 'n krat andere verziekende maatregelen.
Als iemand slechts ook maar één minuutje de weg vraagt, staat 't tot 1km achter hem ook meteen stil...

En dan gaan verkondigen dat de SUV te groot en te gevaarlijk is? Gaat men toch even voorbij aan het feit dat men de binnenstad simpelweg te krap heeft gemaakt en dat ongeacht met welke automobiel dan ook nimmer een snelheid boven de 30km/h kan worden gehaald, al zou je willen.

Ik, met m'n doorsnee koetswerk, heb soms grote moeite om uit, danwel in mijn auto te komen, omdat alles hutjemutje tegen elkaar aan staat geparkeerd. Want stel je voor: anders mist de gemeente wel de opbrengsten van drie parkeerplaatsen op de twintig.

Daar moet Aspencade overigens over mee kunnen praten: in de USA kan je van drie naast elkaar geparkeerde slagschepen gerust alle portieren openen zonder dat de een de ander raakt :} . (Tenminste... dat was krap 20jr geleden zo :X )

Voorheen reed ik in stadsverkeer 1 op 9. Tegenwoordig haal ik nog geen 1:8 meer. Oorzaak? Die fantastisch verkeersremmende massa drempels die je van 50km/h naar 10km/h dwingen (met >15km/h rij je 't spul aan de grond), waarna iedere keer weer wordt opgetrokken. Zo ook vrachtverkeer, lijnbussen, etc. Lekker milieubewuste oplossingen. Kan niet anders dan dat daar op kostbaar academisch niveau :r is over nagedacht.

En nou is de SUV te groot, te gevaarlijk en te dorstig? Hypocriete bende!
Laat ik dan ook maar eens een academisch onderbouwd commentaar leveren O-) : geef de SUV (mocht het ooit ergens doorgaan) maar een belastingverlaging vanwege de wettelijk opgelegde verminderde inzetbaarheid :+ .

})
 
gaat groenlinks erom om de discussie los te weken over de suv.
je weet wel : als je geraakt word door z`on ding heb je 30% kans om te overlijden.

Tja, maar aan de andere kant heb je minder dan 1% kans dat je tijdens een ongeluk er een SUV erbij betrokken is. Dus is dan altijd nog veiliger dan autos. Net als motoren, er zijn meer autos in ongelukken dan motoren. Dus als we zo gaan doen, dan moet je eigenlijk tot de conclusie komen dat autos verboden moet worden :+
 
energy uit waterkracht, zon, wind etc is maar enkele procenten van onze verbruik. daar komen we nog niet echt ver mee ondanks alle onzinnen die daarover geschreven worden |(
een doorbraak is nodig, maar het komt altijd onverwacht. dus maar wachten..

Fusie energie ? Vraag me af hoe lang dat nog duurt,...
 
Daar moet Aspencade overigens over mee kunnen praten: in de USA kan je van drie naast elkaar geparkeerde slagschepen gerust alle portieren openen zonder dat de een de ander raakt :} . (Tenminste... dat was krap 20jr geleden zo :X )


Bij ons kun je nog rustig de deuren openen zonder bang te zijn dat je de auto naast je raakt.
en we hebben gelukkig geen parkeer automaten, waar je aan scheel betaald :}
 
Zo, van de week weer lekker skieen. ik ge wel met het vliegtuig hoor, want met de auto is slecht voor het milieu.

en, voor nog meer milieu besparing, ga ik met de trein naar schiphol. :)
 
fietsers en voetgangers mogen eerst wel eens bij zichzelf te raden gaan...

ze hebben alleen maar rechten en geen plichten in het verkeer, en dat merk je :(

kan ik alleen maar bijtreden.
in België: als een auto op het voetpad staat en de voetganger moet daardoor op straat lopen --> superboete

mogen ze van mij de voetgangers die ZONDER reden naast het voetpad lopen ook een superboete geven.
 
Ben ik dan tòch een 1%-er ?? Cool !!!

http://home.planet.nl/~mverver/K30Groes16small.jpg ((Afbeelding))

Mijn commentaar op dit soort praktijken van de overheid heb ik al in een ander topic over dit "beleid" geventileerd , dus die laat ik hier maar achterwege ;)

Beste Max...

Volgens mij heb ik ook andere foto's met dat ding gezien hoor...Rijd nou maar in Nijmegen rond, dan houd je het tenminste droog vrind :o

O-)
 
ik weet niet of dit al was gemeld (heb geen zin om alles door te lezen)

In de Gelderlander (Lokale krant) is gemeld welke auto's ze willen gaan verbieden, namelijk ALLE auto's BREDER DAN 1.85.

Ze kunnen niet zomaar zeggen dat de SUV verboden zijn, want die zijn wel goedgekeurd door de nederlandse staat. Daarom gaan ze nu een max aan je breedte geven.

Dat zijn dus 150 verschillende auto's waar onder de meeste SUV, de audi A6 e.d. ,maar OOK de Vito e.d
DUS dat zijn niet alleen maar de rijke-lui-bakken maar ook hard werkende arbeider of denken die groenlinks-H@#@#ERS dat al die producten alleen maar met vrachtwachten aan geleverd worden en vergeet ook niet de dienstverlennde arbeiders (monteurs e.d.)

En mocht de gemeente meelezen:
EIKELS, jullie worden WEER eens NIET bedankt, eerst die DOMME chipknip gebeuren (wat miljoenen heeft gekost aan 2 keer apparaten ombouw en wegjagen van het winkelende publiek) en NU WEER iets waarom er NOG MEER mensen wegblijven |( :(
 
Wat mij stoort aan SUV's is dat "de rijken" blijkbaar meer veiligheid kunnen kopen ten koste van "de armen". Koop lekker zo'n bak en bij een mogelijk ongeluk zit JIJ in ieder geval veilig. Wat er onder je SUV gebeurt is regelt de verzekering wel B|
Op de motor ben je zelf meestal de zwakste partij, geef een zekere reserve in rijstijl. Hoef je in zo'n tank niet te hebben.

Wat nauw weer...ik ben echt niet rijk (verre van, anders werkte ik echt nie meer..)
Maar inderdaad, ik zit in ieder geval veilig. Dacht je dat je daarom maar wat kon gaan aso'en? Moet je maar s gaan praten met iemand die n dodelijk ongeval heeft gehad, met wat voor voertuig dan ook. Dat regelt de verzekering dus helemaal niet. Gelul.
 
ik wil wel eens zien wat de gemeente doet als de mensen het centrum van nijmegen links laten liggen en door rijden naar een andere plaats voor inkopen, ik denk dat ze wel gauw de plannen terug draaien.


Mijn idee, maar dat gaat hier in hollanda toch niet werken. 1 dag niet tanken was al te moeilijk, laat staan ergens anders dan naar je vertrouwde winkeltje gaan.
 
Ik heb van het begin af aan een hekel gehad aan die idiote SUV's. Het is een decadente vorm van overconsumptie
Ze zijn intimiderend en ronduit smakeloos.
En dat ze gevaarlijker zijn voor andere weggebruikers is bepaald vervelend.
Iedere auto moet IMHO (?) zo veilig mogelijk zijn voor andere wegggebruikers.
En begin nou niet weer over een vrachtwagen en dat die toch ook groot is, want dan ben je niet meer te helpen.
Dusssssss.

Kom maar, kom maar, kom maar.

Intimiderend en smakeloos is JOUW mening, moet je daarom mijn plezier verbieden? Dan vind ik JOUW intimiderend en smakeloos, en moeten ze jouw ook maar ff verbieden. Iedereen is anders, en dat is nu net de bedoeling. Iedereen andere gein. De een n moto, de ander n suv...who cares. En veiligheid..tis veiliger voor de inzittende, en (vervelend ik weet t) de belangrijkste is toch nog altijd zo ongeveer ikke, en dan jij pas. En dat jij ze intimiderend vind..ach, ga je tenminste aan de kant. ;)
 
en ik vind het helemaal niet vreemd om die showauto's (denk dat 1 procent er daarwerkelijk eentje nodig heeft voor zwaar transport/terreingebruik) te verbieden in een krappe stadskern.

Ik heb dus zo'n lekkere zware amerikaanse pick up. Ik show er dus nooit mee, ik was m amper, maar vervoer er dus wel vanalles in, van verhuizingen tot de grootste rotzooi...als je ruimte hebt, gebruik je m echt wel (gij het toch n grote auto, kende ff helpen? verbazend hoe vaak je dat hoort). En nodig voor 4x4? Soms ff lekker buiten spelen is toch nix mis mee? Doe jij vast ook op je moto. Anders zouden ze gewoon beter alle kilometers die je niet voor je werk rijdt gaan verbieden.
 
Mijn idee, maar dat gaat hier in hollanda toch niet werken. 1 dag niet tanken was al te moeilijk, laat staan ergens anders dan naar je vertrouwde winkeltje gaan.
mensen gaan dus ZEKER wel ergens anders winkelen omdat ze daar wel MOGEN parkeren, we hebben al zo'n dom plan gehad, de chipknip.(je kon (is alweer terug gedraait) alleen maar met de chipknip betalen)
 
Ben ik dan tòch een 1%-er ?? Cool !!!
en ben ik dan NOG een 1%-er?
full
 
Intimiderend en smakeloos is JOUW mening, moet je daarom mijn plezier verbieden? Dan vind ik JOUW intimiderend en smakeloos, en moeten ze jouw ook maar ff verbieden. Iedereen is anders, en dat is nu net de bedoeling. Iedereen andere gein. De een n moto, de ander n suv...who cares. En veiligheid..tis veiliger voor de inzittende, en (vervelend ik weet t) de belangrijkste is toch nog altijd zo ongeveer ikke, en dan jij pas. En dat jij ze intimiderend vind..ach, ga je tenminste aan de kant.







Antwoord van Jack:
Alles wat ik over jou denk heb je nu zelf opgeschreven.

Bedankt idioot.
 
Snap de hele discussie niet: waarom motoren en SUV's in één discussie en op één hoop? Da's teneerste een onzuivere discussie opstarten die bij voorbaat nergens toe gaat leiden.

In het verkeersbeleid is sinds decennia een stuk opgenomen om de veiligheid voor motorrijders op de Nederlands wegen te verbeteren en vervolgens zijn een aantal mensen bang dat het motorrijden wordt verboden :? |( Jaaaaa, we gaan nu investeren in het wegennet om het veiliger te maken voor motoren om vervolgens het motorrijden te gaan verbieden...

SUV's zijn assobakken? Dan een hele hoop auto's zeker qua afmetingen en brandstofverbruik. Als ze dat willen aanpassen zullen ze dat moeten gaan sturen. b.v. BPM afschaffen op zuinige auto's en motoren. De enige reden die je tegen SUV's kan bedenken liggen op het gebied van verkeersveiligheid en dan met name de hoge plaatsing van bumpers. Daardoor schep je geen voetganger, maar rij je 'm doormidden en raak je vooral kleine auto's en (compacte) middenklassers op plaatsen waar de kooikonstruktie niet meer optimaal is.

Zolang er echter een Europese typegoedkeuring is en Nederland lid blijft van de EU is dit hele topic kouwe drukte om niks... Ga lekker :]
 
is dit ook een SUV???

Nee toch??? is toch een pick up?? :+


ik snap niet wat parkeren met veiligheid te maken heeft/..

Ze wilde een parkeerverbod in Nijmegen..maar die auto's zijn toch veiliger als ze geparkeerd staan dan dat ze rondrijden......(net als alle auto's) :}


Sommige opmerkingen die ik hier heb gelezen.....is dat gewoon jaloezie of zo dat er mensen zijn die met een grotere auto rondrijden als jijzelf???

Wat te denken van die grote vrachtauto's???
Tis gewoon 1 grote waanzin.....

full
 
Zolang er echter een Europese typegoedkeuring is en Nederland lid blijft van de EU is dit hele topic kouwe drukte om niks... Ga lekker :]
Misschien, maar er zijn in Nederland zelfs wel wetten geweest die in strijd waren met de grondwet en zodra een wet is aangenomen kun je _in Nederland_ nergens terecht.

(Weduwe en wezenwet. Dat is een proces van 20 jaar geweest voor die vanuit Europa teruggefloten is)
 
Misschien, maar er zijn in Nederland zelfs wel wetten geweest die in strijd waren met de grondwet en zodra een wet is aangenomen kun je _in Nederland_ nergens terecht.

(Weduwe en wezenwet. Dat is een proces van 20 jaar geweest voor die vanuit Europa teruggefloten is)

Klopt, maar sinds vorig jaar hebben Europese lidstaten geen eigen typekeuring meer, maar geldt er één Europese norm. Als een auto goedgekeurd is dan geldt die goedkeuring voor alle Europese lidstaten. Verbod op SUV's zal stuiten op verzet van kopers en fabrikanten en de vrije handel binnen Europa. Denk dat Peijs nog heel wat juridische shit op de hals haalt als ze die SUV's wil gaan verbieden. Ontmoedigingsbeleid is makkelijker te realiseren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan