SUV's verbieden - en motoren?

Ralfie

MF veteraan
10 jan 2002
13.791
470
In Nijmegen willen ze SUV's/terreinwagens een parkeerverbod opleggen. Er is zelfs al over een landelijk verbod van de verkoop van die apparaten gesproken. Redenen van het Nijmeegse verbod: ze zijn gevaarlijk en vervuilend.

Lees voor SUV nou eens motor. Wat denk je, hoe lang zou het duren voordat ze die landelijk gaan verbieden :?

En zeg nou niet "dat doen ze toch niet" want dat dachten de meeste mensen ook over die SUV's...


Mijn persoonlijke mening:
-gevaarlijke auto's bestaan niet, gevaarlijke bestuurders wel; ook zonder koeievanger kun je iemand doodrijden (kan met de fiets nog wel);
-vervuiling: volgens mij rijden de Nijmeegse stadsbussen ook niet op milieuvriendelijke brandstof maar op ouderwetse diesel;
-voor dat verbod op motorrijden ben ik inderdaad doodsbenauwd...
 
gaat groenlinks erom om de discussie los te weken over de suv.
je weet wel : als je geraakt word door z`on ding heb je 30% kans om te overlijden.
 
Ik denk niet dat iemand een verbod voor elkaar zou kunnen krijgen.
Het is meer een wens van de minister.... B|
Als ze Sport Utility Vehicle wil gaan verbieden,hoe zit het dan met vracht-verkeer in de stad.
Of hoe zit het dan met buitenlanders en toeristen???....aan de grens (die er niet meer is) parkeren.
Nee,....ik geloof er niet zo in.
 
millieu : meer motoren = kortere files
veiligheid: motor minder grote bedreiging voor mede-weggebruikers
dan auto/bus/tram
politiek: volgens mij zijn er meer motor-bezitters dan suvvers en
kúnnen ze als het moet ook heeeele lange files veroorzaken })
 
Die vergelijking kan alleen als je 1 motor met 1 bus vergelijkt. In een grote bus zijn 50 zitplaatsen. Dus 1 bus voor 50 motoren (of 25) in dat geval is er 25 of 50 x meer kans dat de bestuurder van het voertuig een fout maakt...
...alleen zijn de gevolgen wat minder groot. Wel even de volledige risico-analyse afmaken dan he. ;)
 
Londen en Parijs hebben ook al een verbod, sterker nog Londen heeft een hele dure tol voor auto's om de stad in te komen en zodoende is de verkoop van motoren (geen tol) enorm gestegen en gaan er veel mensen of met het OV of met 2 wielen Londen in.
Waarom gelijk negatief? zo kan het ook dus.... en ik vind het helemaal niet vreemd om die showauto's (denk dat 1 procent er daarwerkelijk eentje nodig heeft voor zwaar transport/terreingebruik) te verbieden in een krappe stadskern.
 
In Nijmegen willen ze SUV's/terreinwagens een parkeerverbod opleggen. Er is zelfs al over een landelijk verbod van de verkoop van die apparaten gesproken. Redenen van het Nijmeegse verbod: ze zijn gevaarlijk en vervuilend.

Lees voor SUV nou eens motor. Wat denk je, hoe lang zou het duren voordat ze die landelijk gaan verbieden :?

En zeg nou niet "dat doen ze toch niet" want dat dachten de meeste mensen ook over die SUV's...


Mijn persoonlijke mening:
-gevaarlijke auto's bestaan niet, gevaarlijke bestuurders wel; ook zonder koeievanger kun je iemand doodrijden (kan met de fiets nog wel);
-vervuiling: volgens mij rijden de Nijmeegse stadsbussen ook niet op milieuvriendelijke brandstof maar op ouderwetse diesel;
-voor dat verbod op motorrijden ben ik inderdaad doodsbenauwd...

:^

:} :}
 
Een verbod zie ik er niet komen. Wel denk ik dat de komende jaren een soort van ontmoedigingsbeleid zal komen:
[*] Hogere verzekeringspremies (om de motor zelf te verzekeren)
[*] Hogere ziektekostenpremies voor mensen met "verhoogd risico op letsel"
[*] Uitbreiding van de 25 kW regel (extra maatregelen om het voor jonge rijders onaantrekkelijk te maken)

Dit soort maatregelen denk ik aan. Het verbieden van motoren zie ik beslist niet gebeuren. Ze kunnen de SUVs ook niet verbieden, maar wel het gebruik er van ontmoedigen.
 
Ik snap niet waar iedereen zich druk om maakt, we hebben nog altijd te maken met Europese regelgeving, al die onzinnige plannen krijgen ze er dus nooit doorgedrukt.

Suvs verbieden? Op welke criteria? Lengte? ->limo's ed vallen dan ook af, Breedte? bestelbussen ook een probleem. Gewicht? zie voorgaande. 4x4 - aandrijving? ook niet echt zinvol, denk dat er een hoop direct 4x2 worden omgebouwd.

In mijn ogen zijn al dit soort proefballonnetjes niks anders dan een stel populistische uitspraken van lui die niet verder kijken dan hun motorkap lang is (en das niet lang bij een seicento :z )
 
Die vergelijking kan alleen als je 1 motor met 1 bus vergelijkt. In een grote bus zijn 50 zitplaatsen. Dus 1 bus voor 50 motoren (of 25) in dat geval is er 25 of 50 x meer kans dat de bestuurder van het voertuig een fout maakt...


wat een BS... heb jij ooit een bus gezien (niet in de ochtenspits bij een OV-jaarkaart-school) die VOL was ? op de tijden dat ik op de weg zit, zit in een bus vaak 1 persoon (en dat is de chauffeur zelf)

(in mijn regio is de bus bijna net zo duur als de taxi (dankzij speciale kortingskaarten)... dus waarom 2 uur wachten op een bus die met een beetje pech nog doorrijdt ook omdat 1 bushalte voor die van jou een school zit ?)
 
vind dat verbod sowieso belachelijk.

een werkbusje mag er wel in, maar een SUV niet, terwijl die werkbus toch niet echt kleiner is hoor |(

nee, domme beslissing.
Ik denk dat het verstandig is voor mensen die een SUV hebben om met z'n allen daar te parkeren en wachten op boetes, en deze dan tegelijk voorleggen aan de rechter voor discriminatie.

als een SUV niet mag, dan een werkbus-OV-vrachtwagen e.d. ook niet.

het is het 1 of het ander en geen onderscheid gaan maken B|
 
FF grappig doen hoor, maar als ze die 1,85 breedte regel willen doorvoeren dan mag een BMW 7 serie en de Merc. S klasse ook niet. Die zijn nl ook breder dan 1,85m het is maar 5 mm maar toch.
 
de rode groen combinatie (tja hebben ze zelf op hun voetbal shirtjes, die gekken) heeft weer toegeslagen |( het doel : iedereen een LADA. Alle stoten onder de gordel zijn toegestaan...
volgende stap: alles mercedes en BMW's eruit (incl de motors of course :x). Wat wij niet kunnen betalen gaat in het verbodsbijbel.. en alle mensen die zoiets aangeschaft hebben moeten naar een resocialisatie kamp : een tje wordt geopend in SIberie,naast een LADA fabriek.

De groen willen eigenlijk ook alle motoren boven de 1000cc en de vrachtwagens verbieden, maar zijn de rode dan weer tegen : lada maakt daar nog steeds dikke winst op :+ :+ :+ .

Wie negatief reageert op die regels wordt op een zwarte lijst geplaatst. bij een volgende uitspatting volgen automatisch sancties.. :(
 
en ik vind het helemaal niet vreemd om die showauto's (denk dat 1 procent er daarwerkelijk eentje nodig heeft voor zwaar transport/terreingebruik) te verbieden in een krappe stadskern.
Ben ik dan tòch een 1%-er ?? Cool !!!

K30Groes16small.jpg


Mijn commentaar op dit soort praktijken van de overheid heb ik al in een ander topic over dit "beleid" geventileerd , dus die laat ik hier maar achterwege ;)
 
Ben ik dan tòch een 1%-er ?? Cool !!!

http://home.planet.nl/~mverver/K30Groes16small.jpg ((Afbeelding))

Mijn commentaar op dit soort praktijken van de overheid heb ik al in een ander topic over dit "beleid" geventileerd , dus die laat ik hier maar achterwege ;)

Dat is een echte terreinwagen :} , als je dat al met een X5 ofzo probeert sta je denk ik na 5 meter al te jammeren... Bodemvrijheid van die dingen is niet veel meer dan een gewone personenauto en zo'n X5 heeft niet eens een korte gearing!!
 
Ik kan me de angst van Ralf heel goed voorstellen. Zeker toen ik gisteravond die zelfingenomen Groen_linkser op tv zag bij Stand.nl. Hij had echt een houding van: "zo, we zijn aan de macht in Nijmegen en kunnen eens eindelijk rijke stinkers gaan pesten". BAH.

[me]edraket kan nog een 100 pk discussie herinneren, waarbij destijds de anti-motor lobby in alle macht probeerde om zijn zin door te drijven, waarbij men slechte, eenzijdige onderzoeken ter ondersteuning van hun voorstellen gebruikte.[/me]
 
Waarom liggen de ongevallen statistieken zoveel hoger bij SUV's?
Relatief bekeken veroorzaken ze 3 keer zoveel ongelukken.
 
Waarom liggen de ongevallen statistieken zoveel hoger bij SUV's?
Relatief bekeken veroorzaken ze 3 keer zoveel ongelukken.


BS, alleen de kans dat je een voetganger of fietser dood bij een aanrijding is 3x zo groot.
Fietser en voetgangers zijn hier heilig en dus gaan we SUV verbieden :r

Een stelletje mongolen zijn het, die linkse rakkers

Iedereen met commentaar op SUV kan er zelf waarschijnlijk geen betalen. (ik ook niet maar ik gun het een ander wel om er mee te rijden)
 
fietsers en voetgangers mogen eerst wel eens bij zichzelf te raden gaan...

ze hebben alleen maar rechten en geen plichten in het verkeer, en dat merk je :(
 
gaat groenlinks erom om de discussie los te weken over de suv.
je weet wel : als je geraakt word door z`on ding heb je 30% kans om te overlijden.

Dat denk ik inderdaad ook wel... Groenlinks wil gewoon nationale aandacht snabbelen, lukt ze anders prima :) .

Maar dan moeten ze mensen ontmoedigen om z'n auto te kopen en in te rijden... Verdubbel de accijnzen, BTW en andere kostenopdrijvende financiële meuk op SUV en verlaag ze op de motoren!

Iedereen op de motor, komt de rijveiligheid binnen de stad ook ten goede...

Trouwens, ik hoorde iemand melden dat een SUV meer ongelukken maakt. Kan je dat hard maken met cijfers dan? Ik denk dat ze met zo'n grote skelter heel veel paaltjes uit de grond rijden enzo, maar voor de rest zal het toch wel meevallen....

Of is Marianchi® nu heel naïf O-)
 
Waarom liggen de ongevallen statistieken zoveel hoger bij SUV's?
Relatief bekeken veroorzaken ze 3 keer zoveel ongelukken.

Misschien omdat de bestuurders van deze auto's hun rijbewijs bij een pak Omo hebben gekregen? Tis maar een ideetje. Ik zeg laat iedereen gewoon rijden wat ie wil, Files zijn een probleem maar die moet je gewoon accepteren, ze gaan heus niet weg. Zelfde als parkeerproblemen, een slecht geparkeerde Cinquecento neemt nog meer plaats in dan een Pc Hooft tractor.
 
BS, alleen de kans dat je een voetganger of fietser dood bij een aanrijding is 3x zo groot.
Fietser en voetgangers zijn hier heilig en dus gaan we SUV verbieden :r

Een stelletje mongolen zijn het, die linkse rakkers

Iedereen met commentaar op SUV kan er zelf waarschijnlijk geen betalen. (ik ook niet maar ik gun het een ander wel om er mee te rijden)

Was meen ik in "Hier en nu" op TV; naast de verhoogde kans op letsel bij de tegenpartij door het gewicht, bull-bar's etc. veroorzaken ze ook nog eens 3 keer zoveel ongelukken dan wat statistisch gezien verwacht zou mogen worden.
Schijnt met het gevoel "mij kan toch niets gebeuren" te maken te hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan