Suzuki <200 cc 2-takten

gcgegt

Rookie
3 sep 2019
28
67
Naast het rijden op een snelle en moderne 4takt, heb ik een voorliefde voor de kleine 2 takten. Mijn collecte bestaat uit een aantal 50 en 80 cc’s “brommers” op motorkenteken en de laatste jaren is deze uitgebreid met kleine Suzuki’s.

In de omringende landen (vooral Duitsland) waren deze erg populair door de voordelige verzekering, maar in Nederland werd deze klasse niet verkocht.

Sinds vorige week ben ik de gelukkig eigenaar van een Suzuki GT185 dus het wordt tijd om hier een topic over te openen. Ik ben benieuwd hoeveel van deze Suzuki’s er nog in Nederland rondrijden







26D1158A-C24F-4244-8C00-57A4FBDF0629.jpeg
481DB2EB-0BC5-48DD-A5CD-DCCA5B5ABF7E.jpeg
BD4303B7-BE55-4315-AA97-18B3319F08C8.jpeg
 
Leuk weer een Suzuki topic er bij, kleine Suzuki's zijn redelijk zeldzaam in Nederland. Ik heb je topic ook toegevoegd aan de OP van het Suzuki 2takt topic
 
Naast het rijden op een snelle en moderne 4takt, heb ik een voorliefde voor de kleine 2 takten. Mijn collecte bestaat uit een aantal 50 en 80 cc’s “brommers” op motorkenteken en de laatste jaren is deze uitgebreid met kleine Suzuki’s.

In de omringende landen (vooral Duitsland) waren deze erg populair door de voordelige verzekering, maar in Nederland werd deze klasse niet verkocht.

Sinds vorige week ben ik de gelukkig eigenaar van een Suzuki GT185 dus het wordt tijd om hier een topic over te openen. Ik ben benieuwd hoeveel van deze Suzuki’s er nog in Nederland rondrijden







Bekijk bijlage 1428215Bekijk bijlage 1428216Bekijk bijlage 1428217

Die herken ik en heb er wel eens een stukje op "gebrommert" :] ;)
 
Dank je voor de leuke reacties. Ik ben nogal een purist dus de GT185 van Erik, past perfect in mijn collectie.

Even wat historie over de Suzuki GT125B (modeljaar 1977). Twee jaar geleden heb ik deze GT125 aangeschaft. De 125 liep volgens de verkoper (een bekend adres in Bolsward) niet. Hij had het luchtfilter al vervangen en de tank en carburateurs schoongemaakt. Op de foto’s zag de GT er super netjes uit en omdat deze afkomstig uit Zwitserland was durfde ik het wel aan. In Bolsward sloeg de GT heel even aan dus voldoende vertrouwen om hem te kopen.

Bij thuiskomst de GT125 gelijk uit elkaar gehaald om alles op detail te kunnen bekijken, smeren en vooral te poetsen. Zoals je wel vaker ziet met Zwitserse motoren, was alles nog origineel en onversleuteld. Nergens roest of schade te bekennen dus waarschijnlijk altijd netjes binnen gestaan.
IMG-20180422-WA0010.jpg
IMG-20180424-WA0004.jpg
IMG-20180426-WA0008.jpg
IMG-20180426-WA0009.jpg
IMG-20180427-WA0002.jpg
IMG-20180427-WA0010.jpg
IMG-20180427-WA0011.jpg
IMG-20180507-WA0007.jpg
 
Na het optische het mechanische aangepakt. De ontsteking stond goed (gecontroleerd met de stroboscoop) en de carburateurs waren brandschoon. Daarom allereerst de cilinders eraf gehaald. Al snel vonden we het probleem. De cilinders waren 0,5 mm overmaat en de zuigers standaard 0,0 mm. De zuigers waren trouwens nieuw dus het is een raadsel waarom deze ooit gemonteerd zijn. Gelukkig is tijdens het starten de cilinderwand niet beschadigd. Alleen een van de zuigerveren was licht geschadigd.

We hebben de cilinder professioneel laten opmeten. Uiteindelijk was de cilinder 0,012 mm onrond dus dat is verwaarloosbaar (dit meet je met de normale binnenmicrometers zelfs niet). De zuigerspeling was exact volgens het boekje dus direct 1e overmaat zuigers en zuigerveren besteld. Nadat de zuigers gemonteerd waren startte de GT direct. Veel rookontwikkeling natuurlijk, maar na een paar minuten liep hij als een naaimachientje.
20180502_182044.jpg
20181121_205106.jpg
IMG-20180421-WA0002.jpg
IMG-20180421-WA0028.jpg
 
Voordat de GT gekeurd kon worden heb ik nieuwe banden gemonteerd (Metzeler ME22) en een nieuwe remleiding. Ik heb gekozen voor een stalen exemplaar. Niet origineel, maar het remt veel beter dan de originele exemplaren.



Het keuren bij de RDW is echt een formaliteit. Vooral als de motor er netjes uitziet (o.a. nieuwe banden, leesbaar framenummer, netjes gepoetst ) dan is het alleen een kwestie van het framenummer controleren en de wielbasis opmeten. Ik had ook originele folders, WPHB, onderdelenlijst en framenummerlijsten meegenomen en zoiets vindt de keurmeester altijd interessant. We gingen hierdoor ruim over de beschikbare tijd heen.



Direct nadat het kentekenbewijs binnengekomen is, ben ik gestart met het inrijden (500 km…). De snelheid is daardoor erg laag dus op bromfietssnelheid 3 dagen door de polders gereden. Veel variëren in toerentallen en vooral niet te laag in toeren rijden.
20180716_085210.jpg
20181118_145926.jpg
 
Nadat de 500 km erop zaten, voorzichtig sneller gaan rijden. De prestaties vielen echter tegen. Onder de 6000 toeren gebeurde er helemaal niks en de GT leek te verzuipen in het middengebied. De bougies waren daarnaast ook roetzwart. Duidelijk dus een benzineprobleem. Op hoge toeren/ volle gas (>7000 toeren) was het een rakket die doorliep tot 10.000 toeren. Echt relax rijden was het niet.

Inmiddels had ik zelf een ultrasoon apparaat gekocht en voor de zekerheid de carburateurs nog een keer grondig schoongemaakt. Tijdens het monteren viel me op dat de gasnaaldbuizen wel erg versleten waren. Erg vreemd want de rest was nog als nieuw.

De GT125 uit 1977 heeft 19 mm carburateurs en de voorgaande modeljaren 18 mm carburateurs. Hierdoor is ook de gasnaaldbuis ook afwijkend. Na lang zoeken heeft Marcel ze uiteindelijk gevonden en samen met nieuwe gasnaalden, was het karakter direct anders. Het inhouden/ verzuipen in het middengebied was voorbij en de bougiekleur was stukken beter. Direct een flinke rit zonder problemen van 200 km gemaakt. De volgende ochtend was de feestvreugde iets minder, omdat er een liter of 5 in de schuur weggelopen was. Het rubber van de benzinekraan was vergaan dus vervangen door een verse. Deze begint ook weer te lekken dus ik ga een NOS bezinekraan monteren.
20181118_162436.jpg
20190202_155822.jpg
20190202_184011.jpg
20190202_192343.jpg
20190203_095614.jpg
20190226_213501.jpg
IMG-20180622-WA0001.jpg
 
De laatste wijziging was het aanpassen van het voortandwiel. Zo’n hoogtoerige 125 cc (14,5 pk bij 9500 toeren) rijdt natuurlijk niet echt schakellui. In de praktijk heb je dan niks aan de 5e versnelling (alleen boven de 80/90 km per uur), want meestal rijdt je tussen de 60 en 80 km per uur op de 60 km wegen. Daarom heb ik voor een kleiner tandwiel gemonteerd. Het is nu goed mogelijk om goed in z’n 5 70 km/u te rijden en hoef je de 125 niet helemaal uit te melken om op snelheid te komen en is hij niet zo windgevoelig. Het brandstofverbruik is nu ook iets gezakt (van 1 op 15 naar 1 op 17,5). Deze aangepaste tandwielverhouding wordt trouwens ook in andere landen gebruikt.
20190728_143439.jpg
20190728_210043.jpg
20190523_202926.jpg

In principe is de GT125 helemaal klaar. De basis was natuurlijk al erg goed en door een paar dingen aan te passen is het een fijne kleine 2 takt geworden. Vorig weekend heb ik in twee dagen tijd bijna 400 km zonder problemen gereden. Vooral het doortrekken naar 10.000 toeren blijft verslavend. Door het geluid heb je dan veel bekijks.
 
Ja je blijft altijd wel weer wat vinden bij die ouwetjes wat versleten is,mooi dat hij nu goed loopt:t
Verder is Marcel een gouwe gozer ,die doet nog moeite voor je.
 
Ook al op het motorforum? ;)
Hebben al een hoop leuke motoren en verkapte bromfietsen op dat plekje in je schuur gestaan om op de gevoelige plaat vast te leggen 8-)
Mooi dat de GT125 nu ook goed loopt
 
Ook al op het motorforum? ;)
Hebben al een hoop leuke motoren en verkapte bromfietsen op dat plekje in je schuur gestaan om op de gevoelige plaat vast te leggen 8-)
Mooi dat de GT125 nu ook goed loopt

Hoi Melvin,

Ja, inderdaad ook op het forum. We moeten de 2 takten toch wel promoten :)

Wel even je onderschrift aanpassen, de TM is inmiddels naar een liefhebber gegaan...
 
Sinds vorig jaar ben ik ook in het bezig van een Suzuki GP125 uit 1980. Dit model is een 1 cilinder met roterende inlaat en een 24 mm carburateur. De motor komt oorspronkelijk uit Duitsland en is langere tijd in het bezit geweest van een andere tweetaktliefhebber uit Nederland.

De GP125 was eigenlijk al helemaal klaar toen ik hem kocht. Compleet, netjes en natuurlijk al voorzien van een Nederlands motorkenteken. Er stond slechts 15.000 km op de teller.

GP125 foto 6.JPG



Na de aanschaf heb ik alleen de onderbouw opnieuw gespoten, nieuwe Metzeler ME22 banden gemonteerd en alles goed gesmeerd en gepoetst. Alles gaat er dan af om overal goed bij te kunnen.

GP125 foto 2.JPG


GP125 foto 3.JPG


Sinds de aanschaf heb ik er ongeveer 1500 km zonder problemen mee gereden. Het is een Duitse uitvoering dus i.v.m. de Duitse wetgeving begrensd op 10 pk (destijds verzekeringsklasse tot 10 pk). In andere landen zoals Engeland heeft dit model 15 pk (en de 100 cc uitvoering 12 pk). Ik heb alle onderdelenboeken en dit model is waarschijnlijk alleen begrensd door de uitlaat. Alleen dit onderdeel heeft een afwijkend nummer. Ik hou dagelijks de buitenlandse verkoopsites in de gaten, maar tot op heden nog geen nette uitlaat kunnen vinden.

Het leuke van Duitse motorfietsen is dat je de vorige eigenaren kunt terugzien op de kentekenpapieren. Toen ik op de naam van de eerste eigenaresse zocht kwam ik er al snel achter dat er op het adres een bedrijf(je) gevestigd was met dezelfde naam. Via de website heb ik de foto's van de GP doorgestuurd en na een aantal dagen kreeg ik een leuke mail terug van de eerste eigenaresse. Ze had er ook nog foto's bij gedaan uit 1980 toen ze de GP net gekocht had. Haar man reed destijds een Suzuki X7 (250 cc).

GP125 foto 5.JPG
 
Ik ben in het bezit van een T20 uit 1966.
Het blok heeft op diverse plaatsen last van lekkages, ook bij de 2T oliepomp.
Ik ben daarom ook huiverig om daar mee aan de gang te gaan, want als dat niet werkt als ik hem weer opstart kan ie meteen kapot als dit niet goed werkt.
Nou is dit gedeelte voor mij onbekend terrein, dus ik zou graag in contact komen met iemand die daar wel in thuis is.
 
Ik ben in het bezit van een T20 uit 1966.
Het blok heeft op diverse plaatsen last van lekkages, ook bij de 2T oliepomp.
Ik ben daarom ook huiverig om daar mee aan de gang te gaan, want als dat niet werkt als ik hem weer opstart kan ie meteen kapot als dit niet goed werkt.
Nou is dit gedeelte voor mij onbekend terrein, dus ik zou graag in contact komen met iemand die daar wel in thuis is.
Als je het niet vertrouwt doe je eerst wat 2 takt olie direct door de benzine zo heeft de motor altijd smering.
En zorg dat je een werkplaatshandboek krijgt.
Online versie ,
 
Laatst bewerkt:
Waar kan ik vinden hoe dat testen dan zou moeten, of is dit iets war je niet zelf kan doen?

Ik weet niet hoe de pomp bij de T20 aangedreven word
Maar bIj de GT en RG kun je een schroefmachine op de pomp zetten en een transparant stuk slang op de aanvoer
Dan zachtjes draaien en kun je het niveau zien dalen en uit de pomp naar buiten zien komen

 
Terug
Bovenaan Onderaan