suzuki bandit 1200 2001 beste motor olie

jampie050

Rookie
12 jan 2020
23
12
Hallo allemaal,
Ik ben sinskort trotse eigenaar van een suzuki bandit 1200 uit 2001 met +- 40.000km op de klok.
Nou is de onderhouds historie niet echt bekend van de motor en wil ik dit zelf gaan doen maar er zijn een paar dingen waar ik niet uit kom.

# Welke motor olie moet er in? Ben al aan het googelen geslaan maar niet echt gevonden wat ik zocht.

# in de 3e versbelling bij bepaalde constante toeren af en toe een "hoelend" geluid. Kan dit te maken hebben met verkeerde motor olie? Bekend probleem?

Motor rijd naar mijn idee verder prima, loopt mooi goede gas reactie zelfs een beetje zenuwachtig/snel

Hoop dat iemand weet wat dit kan zijn en welke olie echt geschikt is voor deze motor.
Alvast bedankt!!
 
Ik ga nu sowieso niet meer dezelfde olie als Snorro gebruikt in m'n Bandit mikken _O-

_O-_O-_O-

van alle factoren geloof ik niet dat de olie negatief bijgedragen heeft aan mijn 2 blok wissels

_O-_O-_O-


Ik gooi overal huismerk van roukama (japparts) in, geen idee waar dat vandaan komt maar het heeft alle certificeringen en is niet goedkoop. In een bmw boxer die ik had motul gegooid, omdat dat erin “hoort” ofzo

Ik heb ook nog een BMgay in de garage. Al een paar jaar flikker ik daar continue alle restjes olie in ( hij verbruikt wel een beetje). Bij de laatste grote OH beurt heb ik er de bekende BMW Motul ingegooid... eens kijken of dat iets uitmaakt in het olieverbruik.
 
_O-_O-_O-

van alle factoren geloof ik niet dat de olie negatief bijgedragen heeft aan mijn 2 blok wissels

_O-_O-_O-




Ik heb ook nog een BMgay in de garage. Al een paar jaar flikker ik daar continue alle restjes olie in ( hij verbruikt wel een beetje). Bij de laatste grote OH beurt heb ik er de bekende BMW Motul ingegooid... eens kijken of dat iets uitmaakt in het olieverbruik.
Wat is dan de bekende BMW Motul..?
 
Geen idee, gewoon prima spul. Nooit problemen mee gehad. Nu 12 jaar in allerlei motoren gebruikt. Maar het prijsverschil tussen topmerken en deze wordt steeds kleiner dus soms overweeg ik weleens om via oliehandel.nl ofzo wat “merk” jerrycans olie te bestellen
Tja waarom wisselen als het bevalt,blijkbaar goede olie,dan maakt het overgaan op merk olie niks uit.
 
10w40 jaso ma2

de rest is redelijk persoonlijk, maar met motul 5100 heb ik nooit klachten en ik verbruik ongeveer 1000 ltr per jaar. Geen problemen is voor mij prioriteit.
kan ik mee eens zijn.

onderhoud:
6000km olie verversen.
12.000km olie+filter, kleppen controleren/stellen, bougie vervangen en nu je toch de tank eraf is: luchtfilter vervangen(zou eigenlijk bij 18.000km moeten)
18.000km = 6000km (nu hoef je geen tank te verwijderen om ALLEEN het lucht filter tevervangen).
 
50 veel in z`n drie is denk ik te lage toeren <2000 waardoor de tandwielen te lage toeren draaien, de smeerolie tussen de tanden door de grote krachten weg en/of tussen uit gedrukt word.
De tanden lopen dan bijna onbeschermd op elkaar .
En zo langzaam de pitting gaat ontstaan ?
Zou dat kunnen ?
 
Laatst bewerkt:
50 veel in z`n drie is denk ik te lage toeren <2000 waardoor de tandwielen te lage toeren draaien, de smeerolie tussen de tanden door de grote krachten weg en/of tussen uit gedrukt word.
De tanden lopen dan bijna onbeschermd op elkaar .
En zo langzaam de pitting gaat ontstaan ?
Zou dat kunnen ?
Ja. Maar die tanden zijn feitelijk wel zo gevormd dat er noooooit vrijving plaatsvindt. Alleen druk op druk, er schuift niets. een pitje in één tand kan een andere infecteren en zo voort. Het wegdrukken van de olie kan het probleem zijn, heb ik niet van mezelf maar van deskundigen... Wat ik zelf denk is dat hechtende additieven weer niet van toepassing zijn vanwege de koppeling, zou wel een probleemoplosser zijn.
 
Ja. Maar die tanden zijn feitelijk wel zo gevormd dat er noooooit vrijving plaatsvindt. Alleen druk op druk, er schuift niets. een pitje in één tand kan een andere infecteren en zo voort. Het wegdrukken van de olie kan het probleem zijn, heb ik niet van mezelf maar van deskundigen... Wat ik zelf denk is dat hechtende additieven weer niet van toepassing zijn vanwege de koppeling, zou wel een probleemoplosser zijn.
Je kan je afvragen waarom motoren met een aparte bak heel andere olie zit ,eigenlijk is een gecombineerde bak en motor
niet zo,n geweldig idee en is de gebruikte olie daarvoor een compromis,daarom is het verstandig vol synthetische olie te gebruiken bij
zware belasting ,zeker bij stuntwerk.
 
Daar kan je best wel eens gelijk in hebben! Eventueel een graad dikker? omdat de toeren meest wat lager zijn, teminste, daar gaat het telkens over
 
Daar kan je best wel eens gelijk in hebben! Eventueel een graad dikker? omdat de toeren meest wat lager zijn, teminste, daar gaat het telkens over
Stuntrijden is veel gas er op en gas er weer af werk,en wheelies zijn slecht voor de bak,
wat in het carter zit word naar achteren geslingerd en doe je dat maar vaak en lang genoeg zal
dat de smering niet bevorderen.
 
kan ik mee eens zijn.

onderhoud:
6000km olie verversen.
12.000km olie+filter, kleppen controleren/stellen, bougie vervangen en nu je toch de tank eraf is: luchtfilter vervangen(zou eigenlijk bij 18.000km moeten)
18.000km = 6000km (nu hoef je geen tank te verwijderen om ALLEEN het lucht filter tevervangen).
Je kan ook wel 10k hanteren als interval voor de oliewissel! :P
 
Ik ga niemand persoonlijk aanvallen, maar een hoop onzin wordt hier wel weer geroepen...
zomaar even wat opmerkingen
Oliepomp....die smeert alleen de kop en hoog gelegen delen, tandwielen worden gesmeerd omdat ze in de olie liggen, daar komt geen pomp aan te pas
slechte smering door lage toeren...juist andersom hoe hoger het toerental, des te meer olie wordt er afgeslingerd, maar geen nood bij alle toerentallen voldoende smering
Losse bak ...motoren hebben rechte vertanding, maakt meer lawaai, maar meer krachtoverbrenging mogelijk, losse bak meestal schuine overbrenging
Tandwielen lopen bij elke versnelling in elkaar, worden aan de zijkant via de nokken gekoppeld en voor de krachtoverbrenging maakt het niets uit in welke versnelling je rijdt bij welk toerental...
reinigende werking syntheet..
Er zitten hier een hoop monteurs, en ik heb zelf ook de nodige blokken losgemaakt, maar bij motoren heb ik zelden of nooit meegemaakt dat de boel vol zat met black sludge, er worden veel minder kilometers gereden over het algemeen, en wie van alle kenners hier trekt wel eens een kleppendeksel los en komt dan die zwarte aanslag tegen...( niet bij andere motoren die een keer langs komen voor een beurtje, maar je eigen bandit) ...
Maar de vraag is wel met je andere olie gebruiken dan voorgeschreven...weet dat een oliepomp voor een bepaalde viscositeit is gemaakt, ga je dunner , dan kan het zijn dat je niet genoeg druk hebt in je kanalen..
...
Zo nou begin maar met ..ja maar ik heb....
Prima, maar vergeet niet de realiteit van de onzin en het gevoel te scheiden...olie van 40 euro de liter voelt natuurlijk veel beter dan 3,95 de liter ook al zijn de spec's hetzelfde
Ik werk voor een grote multinational, en geloof me als die een maand geen reclame maken voor hun wasmiddel of vaatwastabletten , dan keldert de omzet 12%, dus een hoop mensen kopen met hun hart ipv hun hoofd
 
Ik ga niemand persoonlijk aanvallen, maar een hoop onzin wordt hier wel weer geroepen...
zomaar even wat opmerkingen
Oliepomp....die smeert alleen de kop en hoog gelegen delen, tandwielen worden gesmeerd omdat ze in de olie liggen, daar komt geen pomp aan te pas
slechte smering door lage toeren...juist andersom hoe hoger het toerental, des te meer olie wordt er afgeslingerd, maar geen nood bij alle toerentallen voldoende smering
Losse bak ...motoren hebben rechte vertanding, maakt meer lawaai, maar meer krachtoverbrenging mogelijk, losse bak meestal schuine overbrenging
Tandwielen lopen bij elke versnelling in elkaar, worden aan de zijkant via de nokken gekoppeld en voor de krachtoverbrenging maakt het niets uit in welke versnelling je rijdt bij welk toerental...
reinigende werking syntheet..
Er zitten hier een hoop monteurs, en ik heb zelf ook de nodige blokken losgemaakt, maar bij motoren heb ik zelden of nooit meegemaakt dat de boel vol zat met black sludge, er worden veel minder kilometers gereden over het algemeen, en wie van alle kenners hier trekt wel eens een kleppendeksel los en komt dan die zwarte aanslag tegen...( niet bij andere motoren die een keer langs komen voor een beurtje, maar je eigen bandit) ...
Maar de vraag is wel met je andere olie gebruiken dan voorgeschreven...weet dat een oliepomp voor een bepaalde viscositeit is gemaakt, ga je dunner , dan kan het zijn dat je niet genoeg druk hebt in je kanalen..
...
Zo nou begin maar met ..ja maar ik heb....
Prima, maar vergeet niet de realiteit van de onzin en het gevoel te scheiden...olie van 40 euro de liter voelt natuurlijk veel beter dan 3,95 de liter ook al zijn de spec's hetzelfde
Ik werk voor een grote multinational, en geloof me als die een maand geen reclame maken voor hun wasmiddel of vaatwastabletten , dan keldert de omzet 12%, dus een hoop mensen kopen met hun hart ipv hun hoofd
Over onzin gesproken,je vind geen olie van 3,95 met dezelfde specs als olie van 40,- ,dat beweren is onzin.
Hoewel ,waarschijnlijk wel bij Castrol made in Russia.
 
Laatst bewerkt:
Stuntrijden is veel gas er op en gas er weer af werk,en wheelies zijn slecht voor de bak,
wat in het carter zit word naar achteren geslingerd en doe je dat maar vaak en lang genoeg zal
dat de smering niet bevorderen.
Een Bandit 1200 gaat met een lichte draai van de gashandle spontaan op het achterwiel. Dat doet hij echter niet in de derde versnelling.
 
spreek je dat tegen?
nee dat spreek ik niet tegen , maar dat is altijd al een van de eigenschappen van olie geweest..
Er was een tijd dat er mensen waren die mij iets probeerden bij te brengen, en sommigen deden dat met ezelsbruggetjes..
van olie was dat KOEGRAS en in die volgorde wordt olie ook ontwikkeld
KOE...ling
G.......eluiddemping
R.......einigen <<<<<<<<<<<<<<<
A.......fvoeren
S.......meren

dus als je de juiste olie hebt gebruikt, is je blok van binnen gewoon redelijk schoon...en nogmaals heb de nodige blokken ( motoren en auto's ) uit elkaar getrokken, en jij volgens mij ook, maar de enige voertuigen waar ik black sludge tegenkwam, waren de automobilisten die pas bij je kwamen als er lampjes gingen branden of de auto niet meer fatsoenlijk liep..bij motoren nooit meer dan een bruine verkleuring in het blok gezien
 
Terug
Bovenaan Onderaan