suzuki bandit 1250 a sa en gt topic

blade99

Die hard MF'er
15 nov 2004
477
0
Geldermalsen
Volgens mij is hier nog geen topic van geopend dus bij deze.
Na een aantal jaren fireblade te hebben gereden heb ik nu een bandit 1250 gt besteld en wacht met ongeduld op beter en pekelvrij weer.
Ik ben benieuwd hoeveel 1250 rijders er zijn en jullie ervaring er mee is. *O*
full
 
Laatst bewerkt:
Ik heb wel belangstelling voor dit forum. Er is onder "Naked bikes" een Bandit forum, maar dat vind ik niet echt belangwekkend (lees: gaat over van alles en nog wat maar nauwelijks over Bandits).
Ik heb een 1250A uit 2009 en heb het eerste jaar ongeveer 7300Km gereden. Als je van een Blade afkomt zal het verschil, verwacht ik, behoorlijk zijn (heb wel eens op de Blade van mijn broer gereden). De Bandit is zwaarder en heeft, afhankelijk van de Blade die je had, (fors) minder vermogen. De Blade zal ook wel een stuk sneller door een bocht kunnen. Daar staan ook een aantal positieve punten van de Bandit tegenover:
- Het hoge koppel is uitgesmeerd over een groot toerengebied waardoor je schakellui kunt rijden. Altijd voldoende trekkracht dus.
- De Bandit is een stuk comfortabeler op lange ritten. M.a.w. je zit niet met je oren tussen de knieën en je krijgt ook geen pijnlijke polsen van het naar voren hangen.
- Volgens "Motorrad" is een Bandit erg betrouwbaar (eigenlijk geen problemen na 50000 km)
- Je neemt wat makkelijker bagage of een duo mee

Een paar persoonlijke ervaringen:
- Benzine verbruik (sterk afhankelijk van rijstijl) bij mij zo ongeveer 1:13
- De orginele Dunlop banden zijn troep. Hebben de neiging door te vallen in langzame bochten. "Gelukkig" ging de achterband maar 3500Km mee. Heb nu een Metzeler Roadtec z6 interact. Wegligging is nu al een stuk beter en het ding lijkt een stuk langer mee te gaan. Ik moet de voorband nog vervangen. Die zal ongeveer 9000 Km gaan halen en ook vervangen worden door een Metzeler.
- Gaat voor een 250Kg (volgetankt) motor verrassend goed door een bocht, zelfs met de Dunlops maar dan moet je wel hard genoeg gaan.

Mag ik vragen wat voor jouw de beweegreden was om van een Blade over te stappen naar een Bandit?

Fototje van de mijne:
full
 
Mijn reden is dat ik sinds enkele jaren een beklemde nekzenuw heb door atrose in de wervels.
Het gevolg hiervan is dat ik steeds meer pijn in mijn arm en hand kreeg en vooral in de alpenlanden geen bocht meer door kon kijken.
dat is met deze toermotor opgelost.
op welke site had je deze test gelezen?
 
Ik heb de test al gelezen.
De bandit komt er goed uit. zeker als je bedenkt dat die gasten er niet voorzichtig mee omspringen.
 
Je hebt de test al gevonden zie ik. Ik hecht inderdaad nogal aan Duitse testen. Als die het daar houdt houdt die het overal. Die testers rijden echt veel harder dan in andere landen.

Een puntje aan de Bandit wat ik niet mooi vind is de uitlaat. Die is in mijn ogen, zeker van de zijkant gezien, veel te groot in verhouding tot de rest. Dat gaat binnenkort opgelost worden met een Laser Duo-Tech.

Een ander puntje (=erg persoonlijk) is het remgevoel voor. Het remt hard genoeg en je kunt ook voldoende doseren, maar ik vind het wat sponsig aanvoelen. Ik denk over staalomvlochten remleidingen.
 
Laatst bewerkt:
P.S. Heb je die GT al of moet je die nog krijgen? Niet dat het zoveel uitmaakt, het is toch geen motorweer.
 
toevallig vrijdag wezen kijken bij jan van someren in afferden die had de blauwe binnengekregen.
ik was gelijk verkocht door de mooie diepblauwe kleur.
de motor wordt volgende week vrijdag thuis gebracht.
ik kan niet wachten om er een poetsdoek overheen te halen want van rijden komt voorlopig niks van
 
Nou hij staat in de schuur. Nog geen meter mee gereden maar wel op hoogglans gepoets.
Nu maar wachten op beter en pekelvrijweer.
 
Die van mij zit zelfs in de verzekerings winterstop tot 1 maart. Rij toch niet en het scheelt zo'n 10%
 
nou vanmiddag de eerste 20km gereden en ben aangenaam verrast door de acceleratie.
ik heb hem gelijk weer afgespoeld en weggezet en nu maar wachten op beter weer.
 
Hij is wel mooi hoor die zilvere. Ik zit te denken om er ook één aan te schaffen. Rij nu op een Kawa 1400GTR maar wegens lichamelijke klachte moet ik deze weg doen ;( en wil ik kijken voor een iets lichtere motor.
Ik ben erg nieuwsgierig naar het verbruik van de Bandit 1250GT 2010. Ik heb wel hier en daar gelezen dat ze rond de 1 op 12 rijden en dat vind ik toch vrij laag.
Mijn GTR rijd dan toch ondangs gewicht en cilinder inhoud een stuk zuiniger, 1 op 16 á 17.
Gezien ik niet echte een rauwdouwer ben moet ik zeggen dat dat voor een GTR niet slecht is dus wie weet voor deze Bandit dat het dan ook beter is. Of het wordt de Honda CBF1000F GT. Ga wel eerst even op de beurs kijken en wie weet kan ik daar de knoop door hakken.
 
Laatst bewerkt:
ik heb even gekeken maar er is net ongeveer een liter uit de tank op23 km maar wel rustig gereden stukje snelweg 130km peruur en 15km binnendoor wel flink doorgetrokken tot de toegestane 5000 toeren i.v.m. inrijden.
verbruik ligt altijd aan je rechterpols bij een normale rijstijl is volgens het Belgische forum 1 op 20 geen probleem en bij stevig doortrekken en hard rijden 1 op 15 tot 1 op 13.
met mijn rijstijl denk ik dat ik gemiddeld 1 op 17 /18 zal ijden.
 
Na enige jaren op een Yamaha FJR1300 gereden te hebben heb ik vorige week een 2e hands zwarte Bandit 1250 SA van 2008 gekocht met volle kuip, heb gelijk maar een koffersetje besteld want het is de bedoeling om af en toe met de Bandit ook wat weekendjes er op uit te trekken en dan zijn een paar koffers wel handig , heb er nog niet op gereden i.v.m. de pekel. Ik heb al wat zitten te zoeken over een goede veerafstelling m.b.t. belading en duo gebruik maar heb eigenlijk nog niet veel hierover kunnen vinden, iemand anders misschien met ervaring hierover?.
 
Laatst bewerkt:
Sorry ik kan je niet helpen, ik heb hem zelf pas en net 23 km gereden.
Ik zou de achterschokbreker om te beginnen 2 klikjes strakker zetten.
wat betreft de pekel als je gelijk goed afspoelt met koud water en daarna even met een sopje wassen en weer afspoelen en wd40 spuiten dan kan het geen kwaad.
Het is alleen een heel gedoe als je dat elke keer weer moet doen.
Maar ja ik wilde het toch even proberen, en ondanks de weinige km toch onder de indruk.
Wat de kofferset betreft die heeft er toch bij gezeten want dit is ook een gt.

ps prachtige motor wat heeft hij gelopen.
 
Hij is wel mooi hoor die zilvere. Ik zit te denken om er ook één aan te schaffen. Rij nu op een Kawa 1400GTR maar wegens lichamelijke klachte moet ik deze weg doen ;( en wil ik kijken voor een iets lichtere motor.
Ik ben erg nieuwsgierig naar het verbruik van de Bandit 1250GT 2010. Ik heb wel hier en daar gelezen dat ze rond de 1 op 12 rijden en dat vind ik toch vrij laag.
Mijn GTR rijd dan toch ondangs gewicht en cilinder inhoud een stuk zuiniger, 1 op 16 á 17.
Gezien ik niet echte een rauwdouwer ben moet ik zeggen dat dat voor een GTR niet slecht is dus wie weet voor deze Bandit dat het dan ook beter is. Of het wordt de Honda CBF1000F GT. Ga wel eerst even op de beurs kijken en wie weet kan ik daar de knoop door hakken.

Dat verbruik, laat ik het maar zo zeggen:

Als ik een stuk ga rijden met mijn collega's (zijn een paar choppers bij, het gaat rustig aan) of als mijn zus meegaat rijdt de Bandit 1 op 15 a 1 op 16.
Als ik met mijn zwager (CB 1300) en mijn broer (Fireblade) ga rijdt die 1 op 12 O-) . Alleen rij ik zo ongeveer 1 op 13.
Zoal je boven ziet, is het wel de kuiploze uitvoering. Ikzelf weeg 108 kilo.
 
Laatst bewerkt:
Na enige jaren op een Yamaha FJR1300 gereden te hebben heb ik vorige week een 2e hands zwarte Bandit 1250 SA van 2008 gekocht met volle kuip, heb gelijk maar een koffersetje besteld want het is de bedoeling om af en toe met de Bandit ook wat weekendjes er op uit te trekken en dan zijn een paar koffers wel handig , heb er nog niet op gereden i.v.m. de pekel. Ik heb al wat zitten te zoeken over een goede veerafstelling m.b.t. belading en duo gebruik maar heb eigenlijk nog niet veel hierover kunnen vinden, iemand anders misschien met ervaring hierover?.

[http://www.egnatius.nl/images/forum/Bandit1250.jpg (afbeelding)]

De 1250A veervoorspanning aan de achterkant staat "af fabriek" op stand 3. De 1250SA staat af fabriek op 4 (meer voorspanning). Ikzelf heb op mijn 1250A de achterkant op 4 gedraaid en nog niets aan de demping verandert. Met mijn gewicht gaat die dan strakker door de bocht. Voor heb ik de veervoorspanning om dezelfde reden ook een ring ingedraaid. Dan duikt die ook niet zo met stevig remmen. Het nadeel is dat die niet zo soepel reageerd als het wegdek slechter is. Ik neem dat maar op de koop toe. De bandit is "af fabriek" al vrij stevig geveerd (tenminste voor een Japanse fiets). Afstelling is natuurlijk wel afhankelijk van de eigen gewicht, rijstijl en voorkeur.
 
Laatst bewerkt:
ik heb een bandit 1250 gt sedert oktober 2009, wel al redelijk wat aan veranderd.

img0179pz.jpg


img0181vl.jpg
 
Laatst bewerkt:
Nou de motor maar even uit de schuur getrokken voor een paar foto's.
Komt tie dit jaar nog eens buiten.[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Nou Blade ziet er erruug mooi uit. :9~
Ik zit te twijfelen tussen Honda CBF1000 GT of Deze fiets. Maar als ik deze zie lijkt de keuze wel snel gemaakt. Wil zeker eerst een proefrit maken op beide fietsen en dan maar zien waarvoor ik mijn Kawa 1400GTR voor in ga ruilen. :Y

Laat je ook even weten hoe hij :] :}
 
Laatst bewerkt:
Nou Blade ziet er erruug mooi uit. :9~
Ik zit te twijfelen tussen Honda CBF1000 GT of Deze fiets. Maar als ik deze zie lijkt de keuze wel snel gemaakt. Wil zeker eerst een proefrit maken op beide fietsen en dan maar zien waarvoor ik mijn Kawa 1400GTR voor in ga ruilen. :Y

Laat je ook even weten hoe hij :] :}

Op de foto zie je de kofferset niet die zit er er dus ook bij, maar die heb ik voorlopig maar op zolder gezet.
 
Laatst bewerkt:
Nou de motor maar even uit de schuur getrokken voor een paar foto's.
Komt tie dit jaar nog eens buiten.[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Ziet er mooi uit blade. Je kunt wel zien dat je er nog bijna niet op gereden hebt: de uitlaat is nog niet geel en je hebt nog een "kleurige" voorband. Ik heb net mijn Laser (Duo-Tech) uitlaat binnen *O* Is prachtig afgewerkt. Van het weekend er maar eens opdraaien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan