suzuki bandit 1250 a sa en gt topic

Sorry ik kan je niet helpen, ik heb hem zelf pas en net 23 km gereden.
Ik zou de achterschokbreker om te beginnen 2 klikjes strakker zetten.
wat betreft de pekel als je gelijk goed afspoelt met koud water en daarna even met een sopje wassen en weer afspoelen en wd40 spuiten dan kan het geen kwaad.
Het is alleen een heel gedoe als je dat elke keer weer moet doen.
Maar ja ik wilde het toch even proberen, en ondanks de weinige km toch onder de indruk.
Wat de kofferset betreft die heeft er toch bij gezeten want dit is ook een gt.

ps prachtige motor wat heeft hij gelopen.

Het is een 1250SA maar geen GT, de vorige eigenaar heeft er zelf een volle kuip en een Viario scherm opgezet vandaar dat er ook geen kofferset bijzat, de Bandit heeft nu 9999km gelopen dus nog een heel lang leven te gaan.

Ik heb buiten een proefritje nog geen meter gereden i.v.m. het weer (pekel/glad) nu staat hij bij Verstraten in Bosschenhoofd voor montage van de kofferset en gelijk een klein beurtje, het begint nu toch wel te kriebelen.. ;) ga a.s. weekend hem eens goed aan de tand voelen.
 
De 1250A veervoorspanning aan de achterkant staat "af fabriek" op stand 3. De 1250SA staat af fabriek op 4 (meer voorspanning). Ikzelf heb op mijn 1250A de achterkant op 4 gedraaid en nog niets aan de demping verandert. Met mijn gewicht gaat die dan strakker door de bocht. Voor heb ik de veervoorspanning om dezelfde reden ook een ring ingedraaid. Dan duikt die ook niet zo met stevig remmen. Het nadeel is dat die niet zo soepel reageerd als het wegdek slechter is. Ik neem dat maar op de koop toe. De bandit is "af fabriek" al vrij stevig geveerd (tenminste voor een Japanse fiets). Afstelling is natuurlijk wel afhankelijk van de eigen gewicht, rijstijl en voorkeur.

Hallo Theun, Ik rij veel met duo en bagage vandaar dat het wel cruciaal is dat de vering goed staat afgesteld zeker als deze vanaf de fabriek te zacht is afgesteld. Ik heb met de Bandit nog geen ervaring m.b.t. de vering instelling en de daarmee samen hangende rijeigenschappen maar bij mijn vorige motorfietsen was het vaak een heel gedoe om de juiste afstelling te vinden, dus is het altijd handig als je al een beetje ervaringen en instellingen van andere gebruikers weet zodat je al een indicatie heb als je gaat experimenteren met de afstelling, in ieder geval kan ik met jouw reactie al wat aanvangen, bedankt, komende tijd zal ik wel eens mijn ervaring omtrent de (afstelling) vering hier plaatsen.
 
Hallo Theun, Ik rij veel met duo en bagage vandaar dat het wel cruciaal is dat de vering goed staat afgesteld zeker als deze vanaf de fabriek te zacht is afgesteld. Ik heb met de Bandit nog geen ervaring m.b.t. de vering instelling en de daarmee samen hangende rijeigenschappen maar bij mijn vorige motorfietsen was het vaak een heel gedoe om de juiste afstelling te vinden, dus is het altijd handig als je al een beetje ervaringen en instellingen van andere gebruikers weet zodat je al een indicatie heb als je gaat experimenteren met de afstelling, in ieder geval kan ik met jouw reactie al wat aanvangen, bedankt, komende tijd zal ik wel eens mijn ervaring omtrent de (afstelling) vering hier plaatsen.
te hoge veervoorspanning zorgt voor weinig (of geen) negatieve veerweg, m.a.w. de motor kan de kuilen in de weg niet opvangen. te weinig veervoorspanning zorgt dat de vering doorklapt, dat de motor dus teveel doorveert. hoge veervoorspanning zorgt er overigens ook voor dat de achterkant van de motor hoger komt te staan tijdens het rijden, en dus voor een wat scherper stuurgedrag.

Suzuki's in het algemeen, en de bandit zeker, staan bekend om hun relatief "slappe" vering. erg fijn voor de rustige solo-rijder die comfortabel wil touren, maar als je met duo EN bagage gaat rijden zal je al snel naar een veervoorspanning van stand 6 of 7 moeten gaan om nog een beetje stuurgedrag en vering over te houden...

(ter vergelijk: mijn 600 van het eerste model heeft een strakkere schokdemper/veer gekregen van een GSXR1100, daarvan staat de veervoorspanning nu op 6. stuurt nu tamelijk sportief, waar de originele 600 meer een zeepkist is/was. mag aannemen dat een nieuwe bandit (van 2009 of 2010 model) toch wat betere en modernere vering heeft, dus zal de noodzaak van een andere veer/schokdemper minder aanwezig zijn...)

vering en demping zijn overigens 2 heel verschillende dingen!
hierboven heb ik het puur over vering gehad. Demping is hoe hard de verende beweging in de schokdemper wordt "gedempt". zet je de demping heel strak, dan zal de veer weinig kans hebben om te bewegen en dus schokken moeilijker op kunnen vangen. de statische invering (wat gebeurt als je op de motor gaat zitten) veranderd hierbij dus niet. zet je de demping heel los, dan zal de schokdemper weinig weerstand ondervinden en dus wat meer kunnen deinen, rijdt wederom comfortabeler, maar in (snelle) bochten kan de achterkant van de motor wat gaan wiebelen. niet gevaarlijk, maar vind het persoonlijk absoluut geen fijn gevoel...
 
Laatst bewerkt:
@vester86:
Het wiebelen aan de achterkant, ondanks dat het in veel gevallen inderdaad geen kwaad kan, vind ik persoonlijk ook niets, dit moet met duo en belading ook redelijk strak aanvoelen. Ik weet dat je zonder extra investeringen in betere/straffere veren geen super wegligging krijgt met de fabrieksveren maar in veel gevallen kan je toch met een juiste afstelling best een acceptabele wegligging krijgen. De sport is om de zogenaamde "Gulden Middenweg" te vinden. Ik lees ook op diverse fora dat veel (ouder model) Bandit rijders inmiddels wel een vering aanpassing hebben gedaan, dit gaat van van dikkere olie in de voorvork tot het vervangen van de binnenveren en de achterveer.
 
@vester86:
Het wiebelen aan de achterkant, ondanks dat het in veel gevallen inderdaad geen kwaad kan, vind ik persoonlijk ook niets, dit moet met duo en belading ook redelijk strak aanvoelen. Ik weet dat je zonder extra investeringen in betere/straffere veren geen super wegligging krijgt met de fabrieksveren maar in veel gevallen kan je toch met een juiste afstelling best een acceptabele wegligging krijgen. De sport is om de zogenaamde "Gulden Middenweg" te vinden. Ik lees ook op diverse fora dat veel (ouder model) Bandit rijders inmiddels wel een vering aanpassing hebben gedaan, dit gaat van van dikkere olie in de voorvork tot het vervangen van de binnenveren en de achterveer.


De vering en demping van de waterkokers (vanaf 2007) is veel strakker dan de lucht/olie gekoelde modellen. Ik heb wel eens een klein stukje op een 1200 gereden. Dat was in vergelijking tot de 1250 een dweil. Suzuki heeft blijkbaar onderkend dat de gemiddelde Europeaan een strak sturende fiets wil. Persoonlijk denk ik dat je achter op 5 a 6 voor de voorspanning gaat uitkomen.

Overigens is de verstelling van de veervoorspanning achter moeilijk bereikbaar (tenminste met het boordgereedschap). Ik heb er de linker voetsteun vanaf moeten draaien voordat het lukte. Dat doe je dus niet eventjes.
 
De vering en demping van de waterkokers (vanaf 2007) is veel strakker dan de lucht/olie gekoelde modellen. Ik heb wel eens een klein stukje op een 1200 gereden. Dat was in vergelijking tot de 1250 een dweil. Suzuki heeft blijkbaar onderkend dat de gemiddelde Europeaan een strak sturende fiets wil. Persoonlijk denk ik dat je achter op 5 a 6 voor de voorspanning gaat uitkomen.

Overigens is de verstelling van de veervoorspanning achter moeilijk bereikbaar (tenminste met het boordgereedschap). Ik heb er de linker voetsteun vanaf moeten draaien voordat het lukte. Dat doe je dus niet eventjes.
vandaar mijn voorbehoud, ik verwachtte al dat de nieuwere modellen beter geveerd zouden zijn :) helaas nog weinig praktijkervaringen binnen het bandit-topic onder de naked-bike afdeling...

@vester86:
Het wiebelen aan de achterkant, ondanks dat het in veel gevallen inderdaad geen kwaad kan, vind ik persoonlijk ook niets, dit moet met duo en belading ook redelijk strak aanvoelen. Ik weet dat je zonder extra investeringen in betere/straffere veren geen super wegligging krijgt met de fabrieksveren maar in veel gevallen kan je toch met een juiste afstelling best een acceptabele wegligging krijgen. De sport is om de zogenaamde "Gulden Middenweg" te vinden. Ik lees ook op diverse fora dat veel (ouder model) Bandit rijders inmiddels wel een vering aanpassing hebben gedaan, dit gaat van van dikkere olie in de voorvork tot het vervangen van de binnenveren en de achterveer.
het is zo ongeveer standaasrd voor het eerste model bandit om zowel de vering achter (gsx-r schokbreker) als de vering voor (progressieve vering met eventueel dikke olie) te vervangen...
 
Hoi, Gisteren voor de eerste keer getankt, de motor heeft nu 137km gelopen bij een buitentemperatuur van 1 á 2 graden en liep 1 op 17.
Blijft dit zo of gaat hij meer of minder zuinig lopen.
 
Hoi, Gisteren voor de eerste keer getankt, de motor heeft nu 137km gelopen bij een buitentemperatuur van 1 á 2 graden en liep 1 op 17.
Blijft dit zo of gaat hij meer of minder zuinig lopen.

Da's zuinig. De eerste twee tanks (niet boven de 4000rpm) liep die van mij 1:12.5. Daarna, blijkbaar moest de boel even op elkaar inlopen, ging die naar op 1:14 bij dezelfde rijstijl. Doet toch blijkbaar wat zo'n SA/GT kuip. Bij de naked heb je blijkbaar meer luchtweerstand.

Heb er vandaag de Laser Duo-Tech opgeschroefd. De orginele uitlaat is eigenlijk het enige onderdeel wat ik niet mooi vind omdat het in vergelijking tot de rest te groot is (in mijn ogen dan). Ik zal eens een fotootje plaatsen als die weer buitenkomt. Ik ben een mooi weer rijder (watje :+ ) en rij eigenlijk alleen maar als de weg droog is.
 
Laatst bewerkt:
Het zal inderdaad wel aan de kuip liggen.
Was bij mijn vorige fireblade ook na omgebouwd te hebben naar streetfighter ging het verbruik ook drastisch omhoog.
Als het vanmiddag droog is heb ik nog een ritje met de koffers eraan dan gaat het verbruik ook omhoog.
 
Zo, da's een stuk mooier dan die orginele melkbus *O* *O*

full
 
Ja dat ziet er gelikt uit. En de sound een beetje donker?
Heb je ook wat meer middengebied of is het puur voor de looks en het geluid?

Bytheway, zaterdag ook weer gereden (ik hou in het begin het verbruik bij) volgetankt en leuk getoerd optrekken tot 5000 toeren eind van de middag terug gekomen en weer volgetankt ik tankte 7,3 liter op 140 gereden kilometers, nou da's 1 op 19 dat vond ikniet slecht.
 
Het is vooral voor de looks en in mindere mate voor het geluid. Het moet allemaal wel legaal blijven. Ik wil geen problemen in Duitsland. Zowel het vermogen (niet zo belangrijk, je hebt die PK's zelden allemaal nodig) als het koppel gaat erop vooruit. Je moet er bij vervangings dempers wel rekening mee houden dat in veel gevallen de zijkoffers niet meer passen. Voor mij is dat geen probleem, ik heb alleen maar een topkoffer.
full
 
Zo van de week eens een lekker stuk wezen rijden, kon gelijk eens testen hoe het met de vering gesteld was en dat viel niet tegen, de achtervering is redelijk stug stond standaard ingesteld maar voor mij alleen voldoende (weeg 68kg), de voorvering heb ik wel één ring ingedraaid, vond de standaard instelling iets te soft en wat deinerig, zeker op slecht wegdek, heb met één ring ingedraaid toch al een aanzienlijke verbetering geconstateerd en de voorpartij veert toch nog redelijk comfortabel maar stuurt wel een stuk strakker in bochten (geeft ook meer vertrouwen), weet nog niet wat de achter vering doet als ik met een duo en e.v.t. volle koffers gaat rijden, de vrouw was nog niet te porren voor een ritje ;( een ander punt is het Vario ruitje, daar ben ik nog niet zo van overtuigd of deze voor mij voldoet maar dat zal de tijd wel uitwijzen.

Al met al genoten van de rit, de Bandit heeft mij een heel positief gevoel gegeven en we zullen best goede maatjes worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoop voor je dat je niet teveel aan die achtervering hoeft te doen, of dat de "duopassagier vollekofferstand" acceptable is voor solo gebruik. Zoals als eens gezegd is die veervoorspanning achter moeilijk bereikbaar.

Eerste ritje dit jaar gemaakt vandaag *O* *O* .
 
Laatst bewerkt:
Rij zelf al wat jaren met een voorloper van de Bandit een GS(X)750E 1982 vanaf 1997 belasting vrij en een R1100RS voor de lange afstand.
Heb jullie site doorgelezen voor meer info over de Bandit, die als volgende motor in aanmerking komt. Wegens gewicht waarschijnlijk de 600. Maar eerst een nieuwe auto.
@Blade99, heb gelezen over jou nekzenuw beknelling en atrose.
Kan hierbij mijn nieuwsgierigheid en misschien een goede tip voor jou mij niet bedwingen!
Klopt het dat je een rechtzaak verloren hebt, terwijl volgens jou recht jij deze had moeten winnen. Of iets dergelijks wat er op lijkt is ook van toepassing.
Je hoeft dus niets over de inhoud te vertellen. Maar als deze opmerking waar is, dan heb ik leerzame info voor jou nek probleem op te lossen.

M.v.g. Frans.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Leuk topic!!

Ik rijd nu op een Varadero maar orienteer me op een andere motor.
Op de lijst staan:
-FJR
-R1200RT
-PAN EUROPEAN
-BANDIT 1250 GT

Wat is de reden dat jullie voor de Bandit gekozen hebben en hoe is het gesteld met het duo-comfort, kan mijn vrouw het achterop een dag volhouden of komt ze er stijf en stram vanaf? Op de Varadero zit ze fantastisch.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet'n Snicker
 
Nee ik heb nog geen rechtzaak verloren, er wordt er wel een aangespannen in oostenrijk.
Verders hebben mijn nekklachten niks met het ongeluk te maken.
groetjes blade99
Rij zelf al wat jaren met een voorloper van de Bandit een GS(X)750E 1982 vanaf 1997 belasting vrij en een R1100RS voor de lange afstand.
Heb jullie site doorgelezen voor meer info over de Bandit, die als volgende motor in aanmerking komt. Wegens gewicht waarschijnlijk de 600. Maar eerst een nieuwe auto.
@Blade99, heb gelezen over jou nekzenuw beknelling en atrose.
Kan hierbij mijn nieuwsgierigheid en misschien een goede tip voor jou mij niet bedwingen!
Klopt het dat je een rechtzaak verloren hebt, terwijl volgens jou recht jij deze had moeten winnen. Of iets dergelijks wat er op lijkt is ook van toepassing.
Je hoeft dus niets over de inhoud te vertellen. Maar als deze opmerking waar is, dan heb ik leerzame info voor jou nek probleem op te lossen.

M.v.g. Frans.
 
Ja waarom een bandit, ik denk het totaalplaatje en niet geheel onbelangrijk enkele duizenden euro's goedkoper.
Ik heb pas 700km gereden maar ben uiterst tevreden.
Hallo,

Leuk topic!!

Ik rijd nu op een Varadero maar orienteer me op een andere motor.
Op de lijst staan:
-FJR
-R1200RT
-PAN EUROPEAN
-BANDIT 1250 GT

Wat is de reden dat jullie voor de Bandit gekozen hebben en hoe is het gesteld met het duo-comfort, kan mijn vrouw het achterop een dag volhouden of komt ze er stijf en stram vanaf? Op de Varadero zit ze fantastisch.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet'n Snicker
 
Hallo,

Leuk topic!!

Ik rijd nu op een Varadero maar orienteer me op een andere motor.
Op de lijst staan:
-FJR
-R1200RT
-PAN EUROPEAN
-BANDIT 1250 GT

Wat is de reden dat jullie voor de Bandit gekozen hebben en hoe is het gesteld met het duo-comfort, kan mijn vrouw het achterop een dag volhouden of komt ze er stijf en stram vanaf? Op de Varadero zit ze fantastisch.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet'n Snicker

- Zoals blade al zei: Veel motorfiets voor je euro's
- Je kunt er ook sportief mee rijden
- Hij heeft een ideale motor karakteristiek voor straatgebruik (veel NM over het hele toerengebied en ruim voldoende vermogen)
- Je kunt het er ook honderden km lang op volhouden
- Er gaat blijkbaar nagenoeg nooit wat kapot (nog geen eigen ervaring, die van mij is pas 7400Km oud)
Of met andere woorden: een ideale allrounder

Dat duo gebruik kun je het beste aan FJR freak vragen.

Theun
 
Wat Blade99 en Theun al aangeven kan ik volledig ondersteunen en zeker niet onbelangrijk de betrouwbaarheid van de Bandit, deze is vermaard. Ik heb 5 jaar op een FJR 1300 gereden, prima motor, alleen de prijs hiervan is niet mis heden ten dagen, en als je alle voor en tegens tegen een Bandit 1250 afweegt en het prijsverschil meeneemt zal je zien dat de keuze al niet meer zo heel moeilijk is. Voor de prijs van een ca. 5 jaar oude FJR heb je ook een spiksplinternieuwe glanzende/onbeschadigde Bandit 1250SA GT met 0 kilometers en 2 jaar garantie.

Ik zal binnenkort een verslagje plaatsen van de ervaring van mijn vrouw op de Bandit. Ze heeft héél veel duo kilometers weg en is zeer kritisch over zitcomfort op een motor, haar eerste (zit) indruk is vergelijkbaar met die op een FJR dus prima, ook met een topkoffer is er nog voldoende ruimte tussen ons in. Heb ooit eens een TDM900 gehad en daar zaten we met topkoffer strak tegen elkaar aan, rij technisch is dit goed maar comfortabel is een ander verhaal.

Hierbij wat linken om de keuze misschien wat eenvoudiger te maken.
http://www.motorfreaks.nl/2008/bandit-1250-vs-fz1-fazer-gt-in-het-kwadraat-16.html
http://www.motorfreaks.nl/2007/introductie-suzuki-bandit-650-1250.html
http://www.vroom.be/nl/motortest/469,suzuki-bandit-1250s-gt.html (Tweedehands en nieuwe auto’s, autonieuws en testen - VROOM.be)

Op YouTube orgineel promo filmpje van de Bandit 1250 SA GT :]
 
Laatst bewerkt:
Ook nog wat links naar "lange duur testen". Ze zijn (helaas?) wel in het Duits. Voordeel is wel dat als die het met "Autobahn" snelheden houdt, die dat bij jouw en mij ook wel zal doen

http://www.motorradonline.de/de/motorraeder/tests/dauertests/dauertest-suzuki-bandit-1250-s/90223 (Dauertest: Suzuki Bandit 1250 S | MOTORRAD 02/2009)

http://www.tourenfahrer.de/index.php?id=2794
 
Hello Bandit-riders,

Dank voor jullie reacties.

Ik wacht met spanning op het verslag van FJR Freak over het duocomfort.
Ik heb even ''proefgezeten'' en de ruimte is duidelijk minder royaal dan op de Varadero.
Tevens hoor ik graag van FJR Freak of de Bandit dezelfde power aan de dag legt dan de FJR doet.

In de testen komt de motor wel erg goed naar voren.

Heb van de Suzuki-dealer in de buurt een prima inruilvoorstel, kortom:
Ik ga komende week maar eens een proefrit regelen *D

Wordt zeker vervolgd.

Groet'n
Snicker
 
Terug
Bovenaan Onderaan