suzuki bandit 1250 a sa en gt topic

@ teun
niet te hard optrekken bij de stoplichten werkt ook zeer goed om zuiniger te rijden,en op tijd schakelen wil ook helpen
 
Ik heb dit weekend nog een beetje gehobby'd:

Ik wilde een schokdemper van een Soes GSXR 1000 in de Bandit maken. Die had ik op mijn oude 600S ook al en dat gaf een enorme verbetering van rij-eigenschappen.
De K6 schokdemper was echter niet geschikt voor de 1250 (te lange slag, veer te slap en inbouwhoogte iets te lang) dus ik heb er een gezocht van een K8 die wel geschikt is, echter 4mm lager is van inbouwhoogte.
Dus heb ik kortere dogbones gemaakt van RVS om de rijhoogte hetzelfde te houden.

full
 
Bandiet uitkleden:
full


ik moest 1 beugeltje waarmee de ABS unit gemonteerd zit afslijpen (zie dremel op de foto), maar deze hangt nogal stevig vast, dus daar was ik niet zo bang voor.
De ABS unit moest ik ook iets verplaatsen om het reservoir van de demper te kunnen laten passen.
 
En daar zit ie dan; in gemonteerde toestand zie je er niks van eigenlijk.
Motor voelt goed aan, en zal ongetwijfeld beter rijden als met de springerige en te weinig gedempte originele demper..

full
 
Laatst bewerkt:
En nog ff 2 LED stadslichtjes gemonteerd die wat beter kleuren bij de blauwige Xenon..

Zie voor en na piccies:

full
 
@ Haga-San

Je bent inderdaad weer aardig aan het hobbyen geweest. Nice.

Zonet mijn via Ebay.de bestelde spiegelverlengers binnen gekregen. Meteen er even opgezet. Kosten 36,10 Euro.
full


En hier een foto van mijn nieuwe LED achterlicht.
full


Aanstaande zaterdag heb ik een afspraak bij Tijgerleathers om mijn buddy te laten aanpassen.

Gr. Arno.
 
@ Haga-San

Je bent inderdaad weer aardig aan het hobbyen geweest. Nice.

Zonet mijn via Ebay.de bestelde spiegelverlengers binnen gekregen. Meteen er even opgezet. Kosten 36,10 Euro.
[afbeelding]

En hier een foto van mijn nieuwe LED achterlicht.
[afbeelding]

Aanstaande zaterdag heb ik een afspraak bij Tijgerleathers om mijn buddy te laten aanpassen.

Gr. Arno.
Nice...

spiegelverbreders zijn ook geen stom idee.

Wat ga je aan de buddy laten doen?
 
En daar zit ie dan; in gemonteerde toestand zie je er niks van eigenlijk.
Motor voelt goed aan, en zal ongetwijfeld beter rijden als met de springerige en te weinig gedempte originele demper..

[afbeelding]

Haga-San, misschien een domme vraag, maar wat weeg jij eigenlijk? Ik heb met mijn 108 kg geen last van springerigheid.
Bij de weg, had je die demper nog liggen? Zo niet, was het dan niet handiger geweest er een van bv. Hyperpro, die speciaal voor de 1250 verkocht wordt, eronder te zetten??
 
Haga-San, misschien een domme vraag, maar wat weeg jij eigenlijk? Ik heb met mijn 108 kg geen last van springerigheid.
Bij de weg, had je die demper nog liggen? Zo niet, was het dan niet handiger geweest er een van bv. Hyperpro, die speciaal voor de 1250 verkocht wordt, eronder te zetten??
Ik weeg ca 75kg. Dat scheelt wel wat en zal zeker ook in de springerigheid schelen.
Maar de std schokdemper van de Bandit is maar een goedkoop flut-ding.

Ik had die GSXR schokdemper niet liggen nee, maar voor 75 euro 2e hands gekocht via een motorsloop.
Waarom ik geen Hyperpro oid heb gekocht? Omdat het prijskaartje dan al snel het 10 voudige is.. en die niet heel veel beter zijn als een GSXR schokdemper, voor wat ik er mee doe.
 
Ik ben woensdag met mijn B1250 naar Ritzen Motors in Weert geweest om hem af te laten stellen op de dynobank.
We hebben eerst een meting gedaan in standaard trim met Akra +dB killer, toen zonder.
Het verschil daarvan was niet ontzettend groot; 2,5pk.

B1250SA + Akra incl dB killer: 110,2pk.
B1250SA + Akra open: 112,6pk & 126,3Nm.
Het koppel bij lage toeren was met dB killer opmerkelijk genoeg wat hoger!

Daarna K&N Filter gemonteerd en de luchtfilterkast een wat groter gat gegeven en een GSXR1100 inlaatrubber gemonteerd, en de injectie afgesteld.
Resultaat: 119,9pk en 131,8Nm! Zie grafiek.

De injectie stond vrij aardig. Het groter maken van het inlaatgat betekende wel dat hij bovenin wat rijker moest (vrij logisch).

Helaas heb ik geen meting met originele demper, ik had geen zin dat zware ding mee te nemen of te monteren..

Al met al moet ik zeggen dat het resultaat absoluut merkbaar is, vooral tov origineel. Waar de B1250 standaard boven 5000 toeren behoorlijk inkakt qua power en niet echt doortrekt, gaat hij nu veel mooier en veel harder door tot de begrenzer.
Het vlakke stuk aan het einde van de kromme zou met een andere bochtenset, Rapidbike 3 module en het verwijderen van de secundaire gaskleppen ook nog verbeterd worden aldus Ritzen, dat zou nog ca 15pk kunnen gaan schelen.
Dat wordt wel een wat prijzigere aangelegenheid.

Ik vind het voorlopig zo wel goed ;).

Grafieken:
Rood: B1250SA Akra open origineel luchtfilter + kast
Blauw: B1250SA Akra open K&N & open luchtfilterkast

full
 
Dat ziet er goed uit Haga-San. Binnenkort ga ik naar De Valkenier om mijn fiets op de dyno te zetten.
De aanpassingen die jij hebt laten doen, luchtfilter, heb ik ook gedaan.

Is er hier iemand die misschien interesse heeft in Gel zadel. Orgineel Suzuki.
Deze heb ik vorig jaar vanuit Amerika laten komen. Voor mij is er wel een verbetering t.o.v. het originele zadel maar nog niet voldoende.
Dus het gel zadel is te koop.

Morgen laat ik het originele zadel aanpassen.

Gr. Arno.
 
@a3klus, is het gelukt met het zadel?
Kun je nu wel lang zitten?
waar gaat het gelzadel voor weg?
 
Laatst bewerkt:
a3klus (Arno),

Ik heb al enkele keren een meerdaagse rit gehad met 6+ uren in het zadel. Hoewel dat wel te doen was, kan het wel beter. Ik ben dus erg benieuwd naar je ervaringen en naar de prijs.

Heb je nu voor en achter gel, of alleen voor (als dat al mogelijk is)?
 
@A3klus

Mooi zadel hij lijkt ook hoger dan de standaard, is dat zo?
Ik heb ook wel interesse als, zou graag op de motor langs komen in Almere.

Kan je anders je PM functie aanzetten?
 
Laatst bewerkt:
1) Het gelzadel gaat weg voor 125 Euro.

2) Vanaf Den Haag naar Almere geen houten kont. Maar om een goed oordeel te vellen zal ik langer op het zadel moeten zitten.
Ik heb alleen mijn zitgedeelte laten bekleden door een hardere zitting. Directrice ;) heeft haar eigen vervoer.
De aanpassing kostte 70 Euro.

3) De buddy op de foto staat op de hoogste stand.
 
Hallo allemaal,
Mijn eerste bericht op MF, ter gelegenheid van de aanschaf van mijn tweede motor, en dat is ....
nee, ik verklap het nog niet.

Mijn eerste, een fazer 600, was een erg fijne eerste motor. Maar na een jaar en ca 7000 km had ik toch wat wensen:
minder turbulentie van de ruit; een motor die ook bij lager toerental wat ‘in huis heeft’; ABS; iets betere kniehoek; niet veel groter dan de fazer ivm stalling via de brandgang achterom.

Een proefrit met een Bandit 1250 SA uit 2007 beviel me erg goed. Mooi blauw en met 6500 km amper ingereden. Eenmaal rijdend viel me de handelbaarheid positief op, het voelde snel bijna even vertrouwend als de fazer.
Een paar dagen later is de koop, met inruil, gesloten

full


Eerste mods:
  • SW-Motech alurack laten monteren voor de Kappa-topkoffer (overgehouden van de fazer; de adapterplaat komt nog wel),
  • tankpad,
  • Quicklock tankring voor de oerdegelijke Bags Connection tanktas,
  • transparant folie over framebuizen en tankzijkanten ter plaatse van de bovenbenen’,
  • Pirelli Angel toursportbanden.
full

full



Groeten,
Coen
 
Hallo allemaal,
Mijn eerste bericht op MF, ter gelegenheid van de aanschaf van mijn tweede motor, en dat is ....
nee, ik verklap het nog niet.

Mijn eerste, een fazer 600, was een erg fijne eerste motor. Maar na een jaar en ca 7000 km had ik toch wat wensen:
minder turbulentie van de ruit; een motor die ook bij lager toerental wat ‘in huis heeft’; ABS; iets betere kniehoek; niet veel groter dan de fazer ivm stalling via de brandgang achterom.

Een proefrit met een Bandit 1250 SA uit 2007 beviel me erg goed. Mooi blauw en met 6500 km amper ingereden. Eenmaal rijdend viel me de handelbaarheid positief op, het voelde snel bijna even vertrouwend als de fazer.
Een paar dagen later is de koop, met inruil, gesloten

Eerste mods:
  • SW-Motech alurack laten monteren voor de Kappa-topkoffer (overgehouden van de fazer; de adapterplaat komt nog wel),
  • tankpad,
  • Quicklock tankring voor de oerdegelijke Bags Connection tanktas,
  • transparant folie over framebuizen en tankzijkanten ter plaatse van de bovenbenen’,
  • Pirelli Angel toursportbanden.
Groeten,
Coen
Gefeli met je mooie nieuwe motor, Coen! En welkom @ MF..

Goede keuze die banden. Daar stuurt de B1250 een stuk beter mee als met de originele Dunlop drama banden!! ;).
Enne die folie heb ik er ook op zitten, is wel verstandig...
 
Laatst bewerkt:
Welkom Coen.

Mooie fiets. Die SW motech steun achterop is een goed idee. Sinds mijn vrouw zelf rijdt heb ik de kofferset en steun er afgehaald.
Maar mis nu zo af en toe toch bergruimte.

Inmiddels is de Xenon geinstalleerd. Heb zelf een pasring gemaakt.

Gr. Arno.
 
Welkom Coen.

Mooie fiets. Die SW motech steun achterop is een goed idee. Sinds mijn vrouw zelf rijdt heb ik de kofferset en steun er afgehaald.
Maar mis nu zo af en toe toch bergruimte.

Inmiddels is de Xenon geinstalleerd. Heb zelf een pasring gemaakt.

Gr. Arno.
Ha, het is al gelukt dus. Ik heb zelf niet goed kunnen zien hoe het bij mij zat, en vond het wijzer niet alles uit elkaar te gaan trekken ;).
 
Goedendag bandit 1250 rijders.

Ik heb begin dit jaar ook een nieuwe Suzuki Bandit 1250 SA aangeschaft. Kleur: grijs. Bijzonder fijne motorfiets. Ook als je met duopassagier wilt rijden. Heb er inmiddels 5000km mee gereden; ik rij er alleen mee voor het plezier en liever ook niet met slecht weer. Veel dingen die op dit forum zijn geschreven, zijn herkenbaar. Ook nuttig als je je oriënteert is mijn ervaring.

Inmiddels een aantal zaken gewijzigd. De originele uitlaatdemper vond ik niet de meest fraaie en veel muziek zat er ook niet in. Die is eigenlijk zo goed als meteen vervangen door een roestvrijstalen Bos demper type oval, nieuw via ebay uit Duitsland. Past goed bij de motor. Met db-killer een mooie volle sound, niet te schreeuwerig en ook legaal in Duitsland. De originele banden, de Dunlops D218's, zijn ongeveer 4500km meegegaan, toen was de achterband versleten en de voorband bijna. De bandit was er op droog wegdek in de wat langere bochten wel stabiel mee, maar korte (haarspeld)bochten moest je hem echt doorwringen. In natte omstandigheden ook geen prettige band. Gaven weinig vertrouwen en maakten ook vrij snel een stapje opzij. Op basis van andermans ervaringen, uiteindelijk gekozen voor de Michelin Pilot Road 2 voor en achter.

In Duitsland adviseren ze voor de achterband voor de bandit 1250 een Pilot Road 2 met de toevoeging "A" gezien het hogere gewicht van de motorfiets, maar die was op één of andere manier slecht te verkrijgen de laatste tijd. In Duitsland werd wel gesteld dat de gewone pilot road 2 achterband zonder toevoeging, onder bepaalde omstandigheden te warm zou kunnen worden onder de bandit 1250. Michelin Benelux leek de toevoeging "A" niet eens te kennen. Nou ja, uiteindelijk voor de "B" versie (de "A"-versie was in Duitsland tot in september uitverkocht) gekozen die ook voor de Yamaha FJR 1300 wordt geadviseerd en die motorfiets is weer wat zwaarder dan de bandit 1250. Uiteindelijk maakte het volgens de kenners niet zoveel uit of je de achterband zonder extra aanduiding, de A-versie of de B-versie zou kiezen. Ik heb de B-versie gekozen, mede omdat ik ook vrij veel met duopassagier verwacht te rijden, zelf ook niet heel licht ben en de bandit 1250 toch wat zwaarder is dan gemiddeld en gezien de adviezen in Duitsland. Ik heb nog getwijfeld tussen de Pirelli Angel ST en de Bridgestone BT-023, gezien de goede resultaten van deze banden bij de verschillende recente toerbandentests. De Pirelli kon me qua design van het profiel niet zo bekoren, de meningen over de BT-023 zijn toch wisselend, dus gezien de vele positieve ervaringen, voor de Michelin Pilot Road 2 gekozen. Dit blijkt dus een erg fijne band te zijn. Zonder te willen overdrijven, is het stuurkarakter van de motorfiets toch wel aanzienlijk veranderd. Ik weet het, nieuwe banden mag je niet vergelijken met oude banden, maar het lastig een korte bocht insturen is voorbij met deze banden en dat was ook al een probleem toen de Dunlops D218 nieuw waren. Hij stuurt eigenlijk iedere bocht makkelijker in. De bandit gedraagt zich een stuk dynamischer. De natweer eigenschappen van de PR2 zouden ook goed moeten zijn. Eigenlijk snap ik niet goed dat Suzuki de bandit 1250 op Dunlops D218 aflevert, ook in veel verschillende bandentests krijgt deze band een erg matige beoordeling, ook en met name in natte omstandigheden. Kortom, geen aanrader die Dunlop D218.

Het originele zadel beviel ook niet echt. Ik heb het nog een kans gegeven, wellicht zou het wennen, maar ik bleef er toch vrij snel last van zadelpijn mee houden. Een wielrenbroek met zeem kon daar wel iets, maar niet veel aan verbeteren op lange ritten. Uiteindelijk via ebay in de VS een nieuw origineel Suzuki gel-vervangzadel besteld (voor -en achtergedeelte), die je makkelijk kon overzetten op de originele "onderplaat". Pasvorm op de motorfiets is uitstekend, ziet er ook gewoon degelijk uit (niet te flashy) en ik moet zeggen, hij bevalt me tot nu toe goed. Na 4 uur rijden voel je natuurlijk wel iets, maar het is een stuk minder erg. De duopassagier bevalt de zit ook beter en we hebben een beetje het gevoel dat het nieuwe zadel minder aanleiding geeft dat ze tijdens het rijden en remmen naar voren schuift. Ik las dat iemand ervan af wilde terug in deze draad, maar mij bevalt het zadel dus goed. In totaal is het zadel (voor en achter) ongeveer 1,5 kg zwaarder dan het originele zadel. Valt dus ook mee.

Verder heb ik er nog een origineel varioscherm op gezet en een navigatiesysteem, de Tomtom Rider 2 (ben ik niet helemaal over te spreken,maar dat terzijde) op een degelijke steun van bikepenr uit Drunen. Verder nog een aansluiting voor een Optimate 4 en dat was het wel zo ongeveer.

Ik moet zeggen, ik ben erg tevreden over de motorfiets. Ik vind hem fraai en een goede allrounder. Je kunt er erg veel mee. Ik ben geen racer, maar sportief rijden gaat uitstekend, rustig lange toerritten rijden ook. Een duopassagier vindt een goede zit op de motorfiets en het rijgedrag blijft betrouwbaar met duopassagier. Ook dan zit er nog genoeg koppel en kracht in de fiets om vlot door te rijden indien gewenst. De motorfiets is goed afgewerkt en komt ook goed uit een duurtest van een Duits motorblad waar ze hem na 50 000 kilometer uit elkaar hebben gehaald en de staat van het geheel hebben beoordeeld. Het stevige koppel laag in toeren is ook fijn. Schakellui rijden kan uitstekend, maar hoeft niet, ook hoger in toeren heb je nog een lineaire krachtsontwikkeling. Hij remt, koppelt en schakelt ook prettig. De windbescherming van het topkuipje bevalt ook goed. Het is geen volle kuip natuurlijk met dito windbescherming, maar dat hoeft van mij ook niet.

Het verbruik is vergelijkbaar met wat hier al eerder over is beschreven. Ik heb het verbruik na bijna iedere volle tank bepaald en ik zit eigenlijk telkens rond de 1:17,5. Bijna ongeacht rijstijl of de aanwezigheid van een duopassagier. Best apart.

Zal binnenkort een foto trachten te plaatsen.

MVG.
 
Laatst bewerkt:
Welkom hier, meneer Nippon Suzuki!
Inderdaad veel herkenbare zaken.
De Dunlop banden zullen wel gemonteerd worden uit prijstechnische overwegingen!
Jammer dat je uit oogpunt van profieldesign niet voor de Angel ST hebt gekozen.. dat criterium komt bij mij echt op de laatste plaats.
 
Nog een goede tip trouwens;

hier:
http://banditforum.de/phpBB2/viewtopic.php?t=306441

Staat hoe je de Lambdasonde van je Bandit kan loskoppelen.
Ik heb het gisteravond gedaan. Fluitje van een cent.
Voor mensen die het ook willen proberen heb ik nog wel een paar kleine practische tips.

Maar degenen die voelen dat de Bandit wel eens een beetje ongelijkmatig loopt als je heel rustig rijdt.. dat is dan verdwenen!
 
Welkom hier, meneer Nippon Suzuki!
Inderdaad veel herkenbare zaken.
De Dunlop banden zullen wel gemonteerd worden uit prijstechnische overwegingen!
Jammer dat je uit oogpunt van profieldesign niet voor de Angel ST hebt gekozen.. dat criterium komt bij mij echt op de laatste plaats. Nog een goede tip trouwens;
hier:
http://banditforum.de/phpBB2/viewtopic.php?t=306441.

Dank U (ook voor de tip). Ik moet zeggen, dat het een dubbeltje op zijn kant was tussen de Michelins en de Pirelli's. Ik denk dat het beide uitstekende banden zijn. Uiteindelijk geven details dan de doorslag en adviezen van mensen uit de praktijk en die waren dan toch weer duidelijk in het voordeel van de Michelins. Ik moet zeggen, ik ben er ook erg tevreden mee. Maar goed, de Pirelli's en de Bridgestones zullen ook goede en fijne banden zijn.

Die originele Dunlops zullen wel goedkoop zijn geweest waarschijnlijk of misschien hebben ze een afnamecontract gesloten ofzo voor zoveel duizenden banden, maar de bandit 1250 is een veel fijnere motorfiets met andere banden.
 
Laatst bewerkt:
Welkom Nippon Suzuki. Ik ben in het bezit van een 1250A uit 2009. Ik heb ongeveer dezelfde ervaringen, behalve het verbruik dat bij mij een stuk hoger ligt. Zit ik niet zo mee voor die 5 tot 7 duizend km/jaar. Ik heb er, naast de D218, Metzeler Z6 interact banden op gehad en nu (alleen achter) een Dunlop Roadsmart. Die Dunlop is beter dan de Metzeler die weer een stuk beter was dan de D218. Gezien het verslijtpatroon na 2500Km zal die de Roadsmart de 5000 km waarschijnlijk niet halen. Hierna komen er Pirelli Angels op.

Groeten

Theun
 
Terug
Bovenaan Onderaan