Suzuki Bandit 400

Vandaag weer even lekker aan het stoeien geweest met de achterbrug.

Nieuwe lagers en spacers:


Volgens hetzelfde principe als het balhoofdlager gemonteerd:


Alles lekker dik ingesmeerd met vet (Kroon HT Q9):


Bij de montage van de kleine lagers is het fout gegaan, het opstaande randje van de pers heeft het nieuwe lager compleet gemold ;(


Dat wordt dus weer een bestelling dat uit de UK moet komen.
Voor het andere lager wat over was heb ik een eigen persje gemaakt van 10mm draadeind en wat ringen met moeren:


Het kleine lager met typenummer TA172425UE03 is te vervangen door type TA1725Z. Exact hetzelfde lager maar het scheelt 50% t.o.v. de dealerprijs.

Tenslotte de spanningsregelaar en bracket zwart gespoten. Weer een tip van dit forum gebruikt, gespoten onderdelen in een taartdoos laten drogen. Resultaat is prachtig glimmend en volledig stofvrij *O*
 
Laatst bewerkt:
Oh, en nog een wijze les geleerd. Plaatschroeven meet je tot de kop. Al mijn schroeven zijn dus 5mm te lang....... dat wordt zagen, zagen en nog eens zagen.
 
Het is momenteel een beetje te koud om in de schuur te werken dus op thuis op de bank maar eens begonnen aan het chroom.

Voor (aanslag is geen stof maar lichte aantasting van het chroom):


Na:
 
Dat ziet er weer glimmend uit! :Y

Maar... wat is het? Veel verder dan een kruising tussen een bowlingbal en een jaren '70 asbak kom ik niet. :+
 
Haha :) Het is de achterkant van de koplamp behuizing. Er zitten een aantal grote gaten in omdat de meeste elektrische verbindingen in de behuizing worden gemaakt.
 
Zo, dat is weer een tijdje geleden maar ondertussen zeker niet stil gezeten.

Wat is er ondertussen allemaal gebeurd?

Bedrading en connectoren gefatsoeneerd, geen foto van.

Schetsplaten in de spuitplamuur gezet en afgelakt. Let op, de originele verflaag lost op wanneer Motip primer wordt gebruikt. Enige oplossing is om alles eerst helemaal kaal te schuren:



Originele knipperlichten uit Duitsland (let ook even op de RVS parkertjes in het remlicht ;) ):



Achterbrug met schokbreker zit weer op zijn plek. 2 weken moeten wachten op een pasplaatje uit Amerika, de speling die eerst op de achterbrug zat is hiermee opgelost:



Kleine onderdelen gestraald met keukenzout. Gaat wonderbaarlijk goed zolang de roestlaag niet al te erg is. Deze onderdelen waren matig aangetast maar zien er nu weer bijna als nieuw uit! :





Balhoofdlager eraf geperst, kroonplaat glad geschuurd en gespoten. Anti-diefstalboutjes van het slot zijn uitgeboord zodat het slot van binnen eens goed schoongemaakt kan worden. Volgende stap; monteren van het nieuwe balhoofdlager. Ben alleen nog op zoek naar een stukje pijp met een binnendiameter van 30mm :








Volgende fase:

- Velgen opnieuw lakken. De originele lak lost op bij het gebruik van Dasty -O- Nog nooit eerder meegemaakt overigens.

- Veerpoten voorzien van nieuwe olie, keerringen en stofringen. Wellicht de binnenpoten opnieuw verchromen als poetsen niet lukt.
Ik heb eventueel ook nog veerpoten van een GSX600F met instelbare demping, deze zijn alleen iets langer vanwege de clip-ons. Weet iemand of het binnenwerk (met instelbare demping) past op het buitenwerk van de GSF400?

En last but not least, gisteren de eerste rijles gehad :] Over 2 weken theorie examen.
 
Laatst bewerkt:
Het terugplaatsen van de balhoofdpen was lastiger dan verwacht, deze zit met een behoorlijke kracht in de kroonplaat geperst.

Aangezien het mijzelf niet lukte en ook geen beschikking heb over een hydraulische pers heeft een garage dit in ruil voor een doos Merci gedaan. Nu nog even pielen hoe vast het balhoofdlager gezet moet worden:

 
Hoi Velthuis,

tjonge jonge, je maakt er wel wat moois van !!
budgetloos bezig volgens mij, gaat nieuwer als nieuw worden.
Prachtig, blijf ons op de hoogte houden, incl. foto`s en how to do`s
 
Zeker niet budgetloos Juru maar het scheelt wel als je de tijd hebt waardoor je kunt wachten op koopjes.

Start gemaakt met de veerpoten. De roest is weg te poetsen dus opnieuw verchromen hoeft gelukkig niet (links/onder vóór, rechts/boven na het polijsten):





Moet nu eerst een "speciale" Suzuki tool fabriceren om de binnenste en buitenste veerpoten te kunnen scheiden. Is niet veel meer dan een hele lange inbus sleutel, zit te denken om iets te maken van wat draadeind en moeren.
 
Laatst bewerkt:
Speciale tool om meedraaien te voorkomen? Dan kan het ook met een slagmoersleutel. Dan is het al los voordat ie bedenkt dat ie mee moet draaien...
 
Volgens mij niet.

Voor mijn bandit 400 heb ik ook een tool gemaakt van een stuk draadeind en een bijgeslepen moer van een balhoofd. Wel zien dat je de juiste maat weet/te pakken krijgt. Als je wil kan ik dat wel eens nameten.
 
Je kan er soms met goed geluk ook een bezemsteel insteken, man wat ben ik bezig geweest. _O-
Gelukkig hebben ze zeskant stafmateriaal op mijn werk.
Ideaal. :Y Andere kant luchtsleutel en klaar.
 
Even de luchtsleutel op de onderste bout gezet, geen succes. Met een inbussleutel draait hij door, lijkt er toch op dat er iets gefabriceerd moet worden.

Volgens mij niet.

Voor mijn bandit 400 heb ik ook een tool gemaakt van een stuk draadeind en een bijgeslepen moer van een balhoofd. Wel zien dat je de juiste maat weet/te pakken krijgt. Als je wil kan ik dat wel eens nameten.

Ik heb ergens gelezen dat je voor een GS500 een bout moet pakken van 24mm. Waarschijnlijk is dit dezelfde maat maar als je het zou willen nameten....... heel graag :)
 
Helaas, het is geen moer van 24mm. Deze is te klein om de binnenste poot tegen te houden.

Iemand een idee wat de juiste maat zou moeten zijn?
 
Ik was een beetje laat, sorry daarvoor! Mijn moer was bijgeslepen tussen 28 en 29mm. Dus normaal is 29mm de maat gok ik. Maar met 28 zal het ook wel lukken om het tijdelijk te blokkeren. Succes!
 
Dank. Denk dat ik toch maar even langs de motorzaak ga aangezien de moer niet helemaal meer fris is en verdere beschadiging wil voorkomen. Voor het monteren kan ik het echter goed gebruiken !
 
Veerpoten weer klaar !

Kleine how-to:

1. Schroefdop bovenop de veerpoot een 1/2 slag losdraaien terwijl deze nog op de motor gemonteerd zit.

2. Veerpoot demonteren van motor.

3. Schroefdop bovenop de veerpoot helemaal losdraaien, veer eruit trekken en de veerpoot laten uitlekken boven een bak (gewoon een nachtje). De olie die eruit komt kan enigszins ruiken, zeg maar gerust meuren :)

4. Inbusbout onderop de veerpoot losmaken met een luchtsleutel, ik heb dit de motorzaak laten doen omdat deze een krachtigere sleutel had.

5. Stofkap en oliekeerring verwijderen met een schroevendraaier. Zorgen dat er geen krassen op de binnenpoot ontstaan:





6. Binnenpoot van buitenpoot scheiden. Buitenpoot fixeren in een bankschroef en met een ruk de binnenpoot eruit trekken. Zuiger uit binnenpoot halen en inspecteren op schade:





7. Alle onderdelen schoonmaken:


8. Buitenpoot voorzien van een nieuw lakje:


9. Alles weer in omgekeerde volgorde monteren, uiteraard met nieuwe oliekeerringen en stofkappen. De oliekeerring en messing glijlager weer op de plek kloppen met een 50mm PVC pijp (past precies om de binnenpoot):


10. Oliekeerring borgen met een nieuwe veer. Deze veren gaan roesten en zorgen uiteindelijk voor lekkage. Nieuwe veren daarom insmeren met vasaline. Yamaha veren passen ook op een Suzuki :) :


11. Tooltje gemaakt om een goede luchtkamer af te kunnen meten. Rietje op injectiespuit monteren en door een deksel steken. De afstand onderkant-rietje onderkant-deksel is de luchtkamer afstand (in dit geval 140mm).


12. Veerpoot vullen met olie. Binnenpoot paar keer volledig op en neer bewegen om alle lucht te verwijderen. Spuit plaatsen en het teveel aan olie opzuigen.


13. Veren plaatsen, dop monteren, veerpoten terugplaatsen:


De veerpoten zijn gemerkt met groene tape (maximale slag die de demper kan maken) en een tie-wrap (slag die de demper maakt) zodat ik kan controleren hoe ver de motor in de vering zakt tijdens een harde rem-actie. Eventueel kan daarna extra olie toegevoegd worden.

Nu verder met de velgen.
 
Laatst bewerkt:
Banden zijn van de velgen af. De wiellagers zijn verwijderd en zullen vervangen worden (onder het mom van; nu het toch allemaal uit elkaar ligt...).

Wie zit te twijfelen om zelf wiellagers te vernieuwen , het is een klusje van niets. Benodigdheden:

- Keilbout die in het lager klemt (M10 of iets dergelijks)
- Hobbybrander om de naaf te verwarmen
- Oude schroevendraaier of drevel
- Hamer

Alles even op de gevoelige plaat gezet (Youtube linkje):
 
Laatst bewerkt:
Velgen gespoten, nieuwe lagers geplaatst en nieuwe banden laten monteren:



Tevens de koplamp van binnen geschuurd, voorzien van een laagje Fertan (anti roest) en een paar lagen primer. Echt een aanrader aangezien alle koplampen van binnenuit gaan roesten. Hopelijk blijft het op deze manier een tijd weg.
 
Aaaaarch, ik kan mijzelf wel voor mijn kop slaan. Bij het monteren van de wielen bleef ik zitten met 2 spacers, die horen tussen de wiellagers te zitten -O-

Wiellagers kunnen niet opnieuw gebruikt worden, de "oude" moeten vervangen worden terwijl ze nog geen kilometer hebben gelopen. Zonde.
 
Laatst bewerkt:
Een hoop kleine klusjes geklaard die het vermelden niet waard zijn. Vandaag de hoofdremcilinder gereviseerd met een nieuwe zuiger en rubbertjes. De oude remhendel was gebroken en dof uitgeslagen, in de doos met rommelonderdelen vond ik echter een identieke hendel maar dan zonder schade. De "nieuwe" hendel is gestraald en gepolijst zodat het matched bij de chromen koppelingshendel:



De elektra is weer helemaal aangesloten, alleen de tellerbak verlichting deed niets. Met behulp van het schakelschema op dit forum de draadbreuk weten te traceren. De koperdraad was behoorlijk verrot op dit stuk:



Dit is nu vervangen door een stuk nieuw draad afkomstig van een andere Suzuki motor. De kleurcodering is zo hetzelfde gebleven.

Zo staat hij er nu bij:





Grootste klussen die nog gedaan moeten worden:

- Motorblok / carburateurs
- Voorremmen
 
Laatst bewerkt:
Achterrem gereviseerd (nieuwe remblokken, seals en gespoten), stalen remleiding gemonteerd en het geheel op druk gebracht.




Dit laatste ging niet helemaal zonder problemen. Ik had zogenaamde "auto bleed nipples" gemonteerd die het ontluchten makkelijker zouden moeten maken:



Achteraf blijken dit waardeloze dingen te zijn. Wanneer je ze iets losdraait sijpelt er remvloeistof langs het schroefdraad. Er is 1 druppel is precies op de velg gevallen met een lelijke plek tot gevolg. Velg is weer opnieuw gespoten.

Tenslotte de thermostaat en temperatuursensor voor de fan op hun werking gecontroleerd. De thermostaat gaat bij 77 graden open, de sensor voor de fan schakelt op 98 graden. Exact volgens de specificaties, onvoorstelbaar na zoveel jaren.

Sensor uit:


Sensor aan:


Ondertussen bezig met de koelventilator. Deze doet niks.
 
Terug
Bovenaan Onderaan