Suzuki Bandit | Deel 34 | Het topic dat niemand wou openen!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mmm, de mijne start momenteel met deze temperaturen alleen met remmenreiniger in de inlaat :')

Accutje deugt niet meer. Vorige week voor de derde keer helemaal leeggelopen vanwege dat verrekte parkeerlicht. En als je zo'n accu tot drie keer toe middels startkabels tot leven moet wekken is dat nogal funest voor de capaciteit natuurlijk. Vandaag of morgen even een nieuwe bestellen zodat ik de rest van de winter geen gezeur meer heb.

De mijne wil ook altijd choke hebben trouwens. Het moet echt al boven de 25 graden zijn wil ie zonder kunnen starten. Maar als ie eenmaal loopt kan de choke ook gewoon uit. Vorige winter was starten met -4 toen ie de nacht in de sneeuw gestaan had ook geen probleem, als die choke er maar op zit. Wel een paar ferme knallen uit de uitlaat, dus de buurt was meteen weer wakker, maar dat hoort erbij 8-)
 
Laatst bewerkt:
Goeie :Y komt alleen niet zovaak voor :+ maar ben wel benieuwd waarom onbelast stationair niet goed zou zijn :)

Ik denk, en correct me if I'm wrong, dat het hem vooral zit in de lagere snelheid van de oliepomp op die toerentallen waardoor de nokkenassen niet lekker gesmeerd worden. Combineer dat met het feit dat het blok op die manier ongelijkmatig opwarmt en bijgevolg wat gaat wringen rond de cilinders, en het kan haast niet goed zijn.

Onbelast gaat alles wat meer rammelen. Beetje te vergelijken met wanneer je op een trapfiets te ver terugschakelt en je niet meer sne genoeg kunt trappen om het wiel bij te houden. Je gaat dan onbelast rondjes draaien en knalt binnen drie seconden van de trapper af met je schenen er tegenaan.

Druk zonder tegendruk werkt nooit echt lekker in mechanica.


Wat temperatuur betreft ga ik van de week maar weer eens een stukje van de oliekoeler afplakken. Hij komt niet lekker meer op temperatuur als het zo rond de 4 graden blijft buiten..
 
Laatst bewerkt:
Ik denk, en correct me if I'm wrong, dat het hem vooral zit in de lagere snelheid van de oliepomp op die toerentallen waardoor de nokkenassen niet lekker gesmeerd worden. Combineer dat met het feit dat het blok op die manier ongelijkmatig opwarmt en bijgevolg wat gaat wringen rond de cilinders, en het kan haast niet goed zijn.

Onbelast gaat alles wat meer rammelen. Beetje te vergelijken met wanneer je op een trapfiets te ver terugschakelt en je niet meer sne genoeg kunt trappen om het wiel bij te houden. Je gaat dan onbelast rondjes draaien en knalt binnen drie seconden van de trapper af met je schenen er tegenaan.

Druk zonder tegendruk werkt nooit echt lekker in mechanica.


Wat temperatuur betreft ga ik van de week maar weer eens een stukje van de oliekoeler afplakken. Hij komt niet lekker meer op temperatuur als het zo rond de 4 graden blijft buiten..

Ja ben wel wat bekend met zuigerkrachten etc. Je trapvergelijking gaat dan ook op bij hoge toeren met lage blokbelasting, maar niet bij stationair draaien.

Maar stationair heeft je blok echt wel genoeg oliedruk voor smering, anders zou dat betekenen dat waar je ook stilstaat je veel 'schade' aan je blok toebrengt door een te lage oliedruk. Denk niet dat dat zo ontworpen wordt nee :+

Het ongelijk opwarmen van een oliekoeler door hem direct na starten een flinke tijd stationair te laten draaien zonder beweging is niet slim nee.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk, en correct me if I'm wrong, dat het hem vooral zit in de lagere snelheid van de oliepomp op die toerentallen waardoor de nokkenassen niet lekker gesmeerd worden. Combineer dat met het feit dat het blok op die manier ongelijkmatig opwarmt en bijgevolg wat gaat wringen rond de cilinders, en het kan haast niet goed zijn.

Onbelast gaat alles wat meer rammelen. Beetje te vergelijken met wanneer je op een trapfiets te ver terugschakelt en je niet meer sne genoeg kunt trappen om het wiel bij te houden. Je gaat dan onbelast rondjes draaien en knalt binnen drie seconden van de trapper af met je schenen er tegenaan.

Druk zonder tegendruk werkt nooit echt lekker in mechanica.

Zo is het precies :} *O*
Stationair of onbelast "warm draaien" is gewoon slecht. Is al vaker aangetoond.
Het beste is idd starten en vrijwel meteen rustig weg rijden :]
 
Als we toch bezig zijn met dit onderwerp: wat voor temperatuur houden jullie vervolgens aan om lekker aan het gas te kunnen hangen?

Toen het nog wat warmer was bleef bij mij de thermometer (olievuldop) steken op 80 graden (soms wat hoger als ik niet kon doorrijden). Maar nu het kouder wordt duurt het best wel even voordat-ie zo warm is. Zou 60 graden ook nog OK zijn?
 
Zo is het precies :} *O*
Stationair of onbelast "warm draaien" is gewoon slecht. Is al vaker aangetoond.
Het beste is idd starten en vrijwel meteen rustig weg rijden :]

Zijn we het daar iig allemaal mee eens *O* wie verteld het me buurman :+

Ik heb geen olietemperatuurmeter op de Bandit dus ik kan het je niet vertellen O-)
 
Laatst bewerkt:
Ja ben wel wat bekend met zuigerkrachten etc. Je trapvergelijking gaat dan ook op bij hoge toeren met lage blokbelasting, maar niet bij stationair draaien.

Maar stationair heeft je blok echt wel genoeg oliedruk voor smering, anders zou dat betekenen dat waar je ook stilstaat je veel 'schade' aan je blok toebrengt door een te lage oliedruk. Denk niet dat dat zo ontworpen wordt nee :+

Het ongelijk opwarmen van een oliekoeler door hem direct na starten een flinke tijd stationair te laten draaien zonder beweging is niet slim nee.

De vergelijking met de trapfiets gaat inderdaad wat mank maar ik kon even geen betere bedenken. Maar dan nog, draaien zonder (genoeg) weerstand levert vrijwel altijd ongewenste bewegingen op.

Voor een stoplicht zal het blok in de meeste gevallen al warm zijn. Nog steeds niet bevorderlijk maar warme olie smeert beter dan koude olie, dus dan zal ie minder snel schade oplopen.
 
Als we toch bezig zijn met dit onderwerp: wat voor temperatuur houden jullie vervolgens aan om lekker aan het gas te kunnen hangen?

Toen het nog wat warmer was bleef bij mij de thermometer (olievuldop) steken op 80 graden (soms wat hoger als ik niet kon doorrijden). Maar nu het kouder wordt duurt het best wel even voordat-ie zo warm is. Zou 60 graden ook nog OK zijn?
Oliekoeler afplakken en gewoon tot 80! Is echt geen overbodige luxe, 60graden is al aan de kouwe kant, daaronder echt te koud.
 
Oliekoeler afplakken en gewoon tot 80! Is echt geen overbodige luxe, 60graden is al aan de kouwe kant, daaronder echt te koud.


Dit scheelt veel ja. Als het net aan 0 graden is dan wilde mijn Bandit op de snelweg met ~150 nog wel eens zakken tot een graad of 50. Niet leuk. Bovenste helft afgeplakt blijft ie 70, 80, scheelt al wat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan