Suzuki Bandit komt niet boven de 4000 toeren

Eguliker

MF'er
10 jul 2017
109
28
Zeewolde
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: Suzuki
  • Type: GSF 650 SA
  • Bouwjaar: 2007
  • Kmstand: 26000
  • Introductie motor: Deze motor is van Familie van mij en omdat de kosten te hoog oplopen bij de dealer heb ik aangeboden om te helpen zoeken naar de storing.
  • Probleem: Zolang de motor op de choke (automatich) draait is er niks aan de hand maar zodra de choke uit is en je rijd weg dan is er onder de 4000 toeren niks aan de hand maar boven de 4000 toeren stopt het ineens (hij slaat helemaal dood en klimt ook niet meer in toeren) als de gashendel iets terug laat gaan dan klimt hij heel langzaam omhoog maar geef je weer gas dan is het klaar. (voor mij gevoel steeds bij dezelfde gas stand)
  • De motor is diverse malen bij de dealer geweest en aangezien zij dachten dat het probleem in het brandstof systeem zat en daardoor is alles gereinigd, filters vervangen en de brandstof pomp getest maar niks helpt, toen dat alles niet hielp gaven zij aan dat eerst de kleppen gesteld moesten worden, maar dat ging behoorlijk wat geld kosten.
  • Nu ben ik het eens dat de kleppen wel een keer gesteld moeten worden omdat er niet bekent is of dat in de 26000 Km ooit is gedaan, maar ik kan me niet voorstellen dat de een te grote of te kleine speling er voor zorgt, dat op een specifieke gas stand er totaal geen reactie meer is. mijn gevoel gaat dan ook eerder uit naar een gasklep positie sensor of zoiets (het is een injectie)
  • Oja wat ik ook nog opmerkte is dat als je naast de motor stond en je gaf gas reageert hij exact hetzelfde, en je ruikt dat de verbranding niet helemaal lekker is op het moment dat hij inhoud.
  • Wanneer is het probleem ontstaan: Kort naar dat de motor is aangeschaft (1,5 jaar geleden) is dit probleem ontstaan en is de dealer meteen een onderzoek gestart, Maar het word nu steeds erger.
  • Wat is er al aan gedaan: gehele brandstof systeem is gereinigd

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening en ik verwacht dat ik ook zeker de kleppen nog ga stellen maar kunnen bovenstaande problemen echt ontstaan door een te grote of te kleine speling op de kleppen?

Met vriendelijke groet,
Edwin Guliker
 
Laatst bewerkt:
s dat makkelijker als de benzinedruk meten?
ik zou ook eerst een drukmeter in de benzine leiding plaatsen... zodat je kan zien wat de druk doet als het probleem optreed (tevens staat er wel ergens hoeveel de druk moet zijn ;-)


Eens dat brandstof druk meten het beste is maar als je dat spul niet hebt dan houd het een beetje op.
 
met de benzine toevoerslangen los kan je toch zien of de benzine tank/pomp benzine doorlaat en aanvoert naar de motor/injectie?
check 1, werkt dat? --> bereikt de benzine de motor. zo te lezen maakt leeg/vol verschil dus dat is een aanwijziging. Ontlucht de tank goed? met dop open geprobeerd?
check 2, werkt de motor goed als je via een externe tank benzine aanbied?

Klopt ik heb het getest en als de pomp inschakelt dat komt er eerst heel veel benzine uit maar voor mijn gevoel wordt dat iets minder als de pomp langer draait verder heb ik ook met dop open gereden maar dit maakt geen verschil.

voor test 2 werkt perfect op mijn oude motor met carb maar voor deze motor moet ik ook een externe pomp hebben om dit te testen en dat heb ik helaas niet.
 
Een benzineslang in de tank los/gescheurd?

Nou wat mij dus opviel is dat hij beter loopt met tank vol en ik heb ook het gevoel dat als de pomp draait dat ik dan iets hoor sissen (geen lucht natuurlijk) in de tank (nu is dat lastig te horen omdat de pomp ook draait maar om die reden ga ik de pomp er nog een keer uithalen om de gehele unit goed te inspecteren en de rubbers te controleren
 
Een metertje en een t-stukje kopen is een stuk goedkoper (paar tientjes) als de motor naar de dealer brengen, als dat al boven budget is zou ik de motor maar weg doen.

Ik had pas al zitten kijken naar een druk meter maar kwam ze alleen maar van rond de €100 tegen en aangezien ik normaal alleen maar aan oude motoren sleutel zonder brandstof pomp vond ik dat teveel geld (de motor is niet van mij maar van een Familie lid )
Maar net op Amazon een mooi setje gekocht zodat ik dit toch kan uitsluiten (en mocht ik in de toekomst toch nog een keer sleutelen aan de motor met brandstof tank dan heb ik dit alvast.

dus bedankt voor de tip dat ze toch goedkoop te krijgen zijn.
 
Ik had pas al zitten kijken naar een druk meter maar kwam ze alleen maar van rond de €100 tegen en aangezien ik normaal alleen maar aan oude motoren sleutel zonder brandstof pomp vond ik dat teveel geld (de motor is niet van mij maar van een Familie lid )
Maar net op Amazon een mooi setje gekocht zodat ik dit toch kan uitsluiten (en mocht ik in de toekomst toch nog een keer sleutelen aan de motor met brandstof tank dan heb ik dit alvast.

dus bedankt voor de tip dat ze toch goedkoop te krijgen zijn.

Top, meten = weten.
 
Zelfs in NL zijn ze onder de €100 te vinden hoor;)
Screenshot_20200524-085151_Samsung Internet.jpg
 
Vanavond weer druk bezig geweest met de motor en aangezien de brandstof druk meter nog niet binnen was en ik toch sterk het idee kreeg dat de motor veel beter liep met een volle tank had ik toch besloten om alle rubbers maar is te controleren. puur toevallig zag ik door een gaatje in het huis van de drukregelaar een klein filtertje, dit filtertje zit naar de brandstof pomp en is denk ik een fijnfilter. Aangezien ik dacht te zien dat de filter vies was heb ik hem opengeknipt en zie hier het resultaat. misschien kan je het niet helemaal goed zien op de foto,s maar het filter is behoorlijk dicht gekoekt.

Ik hoop dat dit het probleem is dus nieuwe drukregelaar huis besteld en als die binnen is de brandstof druk maar is meten en hopelijk kan de motor dan weer terug naar de eigenaar.

Filter3.JPG
Filter2.JPG
Filter1.JPG
 
Hopelijk is dat het. Gelijk controleren of de benzine en de -tank wel schoon zijn. Als het filter werkelijk is vervangen is dit wel erg snel dichtgeslibd.
Dingetje waar ik zo snel nog niets over heb gelezen is de tank ontluchting. Is die al gecontroleerd? ( Wellicht overheen gelezen. )
 
Hopelijk is dat het. Gelijk controleren of de benzine en de -tank wel schoon zijn. Als het filter werkelijk is vervangen is dit wel erg snel dichtgeslibd.
Dingetje waar ik zo snel nog niets over heb gelezen is de tank ontluchting. Is die al gecontroleerd? ( Wellicht overheen gelezen. )

Jeb ik heb de tank ontluchting gecontroleerd en zelfs met dop open gereden. maar de tank is wel wat vies en is al vaker schoongemaakt maar ik denk het grote filter ooit kapot is geweest waardoor al deze zooi in het kleine filtertje is gaan zitten.

maar ik ga de tank helemaal leeg halen en doorspoelen
 
Klopt ik heb het getest en als de pomp inschakelt dat komt er eerst heel veel benzine uit maar voor mijn gevoel wordt dat iets minder als de pomp langer draait verder heb ik ook met dop open gereden maar dit maakt geen verschil.

voor test 2 werkt perfect op mijn oude motor met carb maar voor deze motor moet ik ook een externe pomp hebben om dit te testen en dat heb ik helaas niet.
AliExpress. Standaard 12v benzinepompje kopen. Altijd handig.
 
Vanavond weer druk bezig geweest met de motor en aangezien de brandstof druk meter nog niet binnen was en ik toch sterk het idee kreeg dat de motor veel beter liep met een volle tank had ik toch besloten om alle rubbers maar is te controleren. puur toevallig zag ik door een gaatje in het huis van de drukregelaar een klein filtertje, dit filtertje zit naar de brandstof pomp en is denk ik een fijnfilter. Aangezien ik dacht te zien dat de filter vies was heb ik hem opengeknipt en zie hier het resultaat. misschien kan je het niet helemaal goed zien op de foto,s maar het filter is behoorlijk dicht gekoekt.

Ik hoop dat dit het probleem is dus nieuwe drukregelaar huis besteld en als die binnen is de brandstof druk maar is meten en hopelijk kan de motor dan weer terug naar de eigenaar.

Bekijk bijlage 1505500Bekijk bijlage 1505501Bekijk bijlage 1505502
Oeps....

Goed gevonden 👍
 
Zo het duurt even voor dat je de juiste onderdelen binnen hebt, maar het lijkt erop dat het vervuilde (filtertje) het probleem was want vanavond vervangen en kom net terug van een testrit van 70Km en de motor loopt weer als de brandweer.

Allemaal bedankt voor de reacties en ik hoop dat als iemand dezelfde problemen ervaart in de toekomst door deze Topic het probleem wat sneller vind.

Groetjes Edwin Guliker
 
Terug
Bovenaan Onderaan