Suzuki Bandit komt niet boven de 4000 toeren

Eguliker

MF'er
10 jul 2017
109
28
Zeewolde
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: Suzuki
  • Type: GSF 650 SA
  • Bouwjaar: 2007
  • Kmstand: 26000
  • Introductie motor: Deze motor is van Familie van mij en omdat de kosten te hoog oplopen bij de dealer heb ik aangeboden om te helpen zoeken naar de storing.
  • Probleem: Zolang de motor op de choke (automatich) draait is er niks aan de hand maar zodra de choke uit is en je rijd weg dan is er onder de 4000 toeren niks aan de hand maar boven de 4000 toeren stopt het ineens (hij slaat helemaal dood en klimt ook niet meer in toeren) als de gashendel iets terug laat gaan dan klimt hij heel langzaam omhoog maar geef je weer gas dan is het klaar. (voor mij gevoel steeds bij dezelfde gas stand)
  • De motor is diverse malen bij de dealer geweest en aangezien zij dachten dat het probleem in het brandstof systeem zat en daardoor is alles gereinigd, filters vervangen en de brandstof pomp getest maar niks helpt, toen dat alles niet hielp gaven zij aan dat eerst de kleppen gesteld moesten worden, maar dat ging behoorlijk wat geld kosten.
  • Nu ben ik het eens dat de kleppen wel een keer gesteld moeten worden omdat er niet bekent is of dat in de 26000 Km ooit is gedaan, maar ik kan me niet voorstellen dat de een te grote of te kleine speling er voor zorgt, dat op een specifieke gas stand er totaal geen reactie meer is. mijn gevoel gaat dan ook eerder uit naar een gasklep positie sensor of zoiets (het is een injectie)
  • Oja wat ik ook nog opmerkte is dat als je naast de motor stond en je gaf gas reageert hij exact hetzelfde, en je ruikt dat de verbranding niet helemaal lekker is op het moment dat hij inhoud.
  • Wanneer is het probleem ontstaan: Kort naar dat de motor is aangeschaft (1,5 jaar geleden) is dit probleem ontstaan en is de dealer meteen een onderzoek gestart, Maar het word nu steeds erger.
  • Wat is er al aan gedaan: gehele brandstof systeem is gereinigd

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening en ik verwacht dat ik ook zeker de kleppen nog ga stellen maar kunnen bovenstaande problemen echt ontstaan door een te grote of te kleine speling op de kleppen?

Met vriendelijke groet,
Edwin Guliker
 
Laatst bewerkt:
een injectiesysteem heeft altijd een drukregelaar


nr 8

A top bedankt, geen retour maar natuurlijk wel een drukregelaar. nu heb ik gisteren de complete throttle body (inc. alle sensoren vervangen) als test maar dit heeft het probleem niet opgelost, maar dit probleem kan ook veroorzaakt worden als de Drukregelaar niet juist werkt natuurlijk. als de benzine druk op hogere toeren niet voldoende is dan kan de motor ook inhouden en bokken kan ik me zo voorstellen.
 
Ik mag toch hopen dit gemeten is bij de 'garage', zowiezo opent de injector pas bij een bepaalde druk die wel opgebracht moet worden.🤔, daarom wat ik eerder vroeg of de opbrengst gemeten was.?
 
SU4_-2045688.png

#9, actuator geeft bij malheur ook de problemen wat jij omschrijft.🤔
 
How do I know if my throttle actuator is bad?
  1. Throttle hesitation. Most of the time, the engine responds to throttle pressure applied by the driver without stumbling or hesitation. ...
  2. Poor fuel economy. Similar to the issue above, when the kicker actuator is sending bad information to the onboard computer, the air to fuel ratio will be inaccurate. ...
  3. Engine stalling often.
 
Ik mag toch hopen dit gemeten is bij de 'garage', zowiezo opent de injector pas bij een bepaalde druk die wel opgebracht moet worden.🤔, daarom wat ik eerder vroeg of de opbrengst gemeten was.?

Nou ik was ook van mening dat de pomp vervangen was en alles was getest. maar net de eigenaar gesproken en het blijkt dat alleen het pompje is vervangen en de opbrengst en druk van de pomp zijn dus niet zijn gemeten helaas. maar de injectors zijn wel op een testbank getest op opbrengst en afgesteld

Dus vandaar dat ik druk aan het zoeken was in de throttle body maar zal me nu eerst is op de opbrengst van de pomp gaan richten, hoe kan ik dit het beste testen? is dit gewoon een kan van 1 liter laten vullen door de brandstof pomp en dan kijken hoelang i daar over doet? Verder zal ik de brandstof druk gaan meten.
 
Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 1495576
#9, actuator geeft bij malheur ook de problemen wat jij omschrijft.🤔

Goed om te weten, maar ik heb gisteren de complete throttle body vervangen voor een ander exemplaar (puur om te testen en dingen uit te sluiten) maar heb nu exact hetzelfde probleem. nu kan het natuurlijk zijn dat deze exact hetzelfde probleem heeft maar dit lijkt mij wel erg toevallig
 
Ik bedoel ook de lucht/vacuüm leidinkjes en slangen.
Luchtfilter..

Als al t mechanische zeg maar in orde is blijft alleen nog de electronica over..
🤔
 
Laatst bewerkt:
Nog een kleine update, ik ben nog steeds af en toe aan het zoeken naar dit probleem en heb voor de zekerheid de drukregelaar nog vervangen voor een andere. het gekke was dat ik naar het vervangen van deze drukregelaar een half uur zonder problemen heb kunnen rijden, maar toen begonnen de problemen helaas weer.

Nu viel het mij op dat toen ik de motor net uit had gezet en per ongeluk meteen de tank eraf had gehaald (ja stom met warme motor) dat er wel wat benzine uit de slang kwam lopen maar als er 43 psi op zou staan dan zou ik een mooie douche van benzine verwachten. zou dit inhouden dat de brandstof druk te laag is ?

Ps. nu zit er een relais op de motor welke door de Computer wordt aangestuurd en deze stuurt dan weer de pomp, de pomp primed goed maar om uit te sluiten dat het relais bijv naar 10 minuten minder goed contact maakt of niet juist wordt aangestuurd het ik een tijdelijke schakelaar parallel over de contacten van het relais gezet zodat ik de pomp handmatig aan kan zetten als het probleem opspeelt. hier ga ik morgen is mee testen.
 
Nou vandaag maar weer is gereden en de relais is niks mee aan de hand dus dat heb ik ook weer uitgesloten, De motor reed zeer slecht en ging niet harder dan 50 km per uur. aangezien de brandstof ook op was maar is gaan tanken en daarna kon ik gewoon doortrekken tot 120Km per uur (wel met haperingen rond het midden gebied, maar hij ging in ieder geval harder)

het kan natuurlijk ook toeval zijn maar aangezien hij nu wel beter liep denk ik dat ik toch nog een keer de pomp eruit ga halen om alle rubbers nog een keer te inspecteren en alle slangen enz. goed door te blazen.
 
Nou vandaag maar weer is gereden en de relais is niks mee aan de hand dus dat heb ik ook weer uitgesloten, De motor reed zeer slecht en ging niet harder dan 50 km per uur. aangezien de brandstof ook op was maar is gaan tanken en daarna kon ik gewoon doortrekken tot 120Km per uur (wel met haperingen rond het midden gebied, maar hij ging in ieder geval harder)

het kan natuurlijk ook toeval zijn maar aangezien hij nu wel beter liep denk ik dat ik toch nog een keer de pomp eruit ga halen om alle rubbers nog een keer te inspecteren en alle slangen enz. goed door te blazen.

Is dat makkelijker als de benzinedruk meten?
 
met de benzine toevoerslangen los kan je toch zien of de benzine tank/pomp benzine doorlaat en aanvoert naar de motor/injectie?
check 1, werkt dat? --> bereikt de benzine de motor. zo te lezen maakt leeg/vol verschil dus dat is een aanwijziging. Ontlucht de tank goed? met dop open geprobeerd?
check 2, werkt de motor goed als je via een externe tank benzine aanbied?
 
Terug
Bovenaan Onderaan