Suzuki Bandit n1200 elektronica of carburator ?

Enkelband

MF'er
16 mrt 2014
112
1
Belgie
Een vriend heeft een Suzuki Bandit n1200 van 1996 gekocht .
4 cilinder/4 cabs/ 4 in 1 uitlaat .
De motor had een tijdje stil gestaan ( half jaar volgens de verkoper ) .
Reed en draaide perfect bij de verkoop, de dag erna bij het starten vergeten hoe de alarmknop moest staan .
Met resultaat lege accu ........ laden dan maar .... toen begon het .
De motor draaide heel eventjes normaal en dan onregelmatig .
Precies of hij op 3 cilinders draaide .

Toen de oude benzine eruit en nieuwe erin gedaan, de bougies vervangen .
Gestart en het eerste moment draaide hij normaal ( +- 10/15 sec ) .
Cabs eraf genomen en gereinigd ( Waren niet echt vuil enkel wat bruin aangeslagen ) .
Bij het starten draait de motor telkens eventjes normaal en dan is het precies op hij te veel benzine krijgt .
Valt ook telkens uit na pakweg 20 tal seconden, maar start wel weer terug .
en als je een 5/10 tal minuten wacht draait hij weer heel eventjes normaal .

Aan de rechter zijkant van de 4 carburator staat een elektrische draaischakelaar die reageert op het gashendel .
Deze dient om (de ontsteking ) te regelen .... , is dit een ontstekingsprobleem of krijgt hij te veel benzine ?

Wel blaast hij zijn benzine terug naar zijn luchtfilter(kamer) wat natuurlijk niet normaal is .
Kan het zijn dat door de compressie de uitlaatgassen de benzine teruggeblazen worden doorheen de carburator ?

Wie weet goede raad hier ?
 
met dat teveel benzine krijgen, wat zijn daarvan de symptomen...
"draaischakelaar" is je TPS, die geeft door in welke positie de gasklep staat, kan een potmeter zijn, maar ook alleen maar een schakelaar..

Lijkt alsof hij niet genoeg benzine krijgt ipv te veel
 
met dat teveel benzine krijgen, wat zijn daarvan de symptomen...
"draaischakelaar" is je TPS, die geeft door in welke positie de gasklep staat, kan een potmeter zijn, maar ook alleen maar een schakelaar..

Lijkt alsof hij niet genoeg benzine krijgt ipv te veel

De symptomen van teveel benzine, ... natte bougies en benzine in de luchtfilter(kamer).
Een 10 tal seconden na starten begint de motor te pruttelen en stotteren .
geef je dan gas bij gaat hij wel in toeren maar heel onregelmatig .
En valt vervolgens gewoon stil, start wel weer onmiddellijk voor wat het waard is .

De PTS (potmeter) reageert op de gashendel, gasklep .
Deze is aangesloten op een van de twee elektrische dozen onder het zadel, die op hun beurd de toeren regelt .
Als ik de fiche van de draaischakelaar aftrek geeft dat geen enkel verschil aan, dat is op zijn minst verdacht .
Dan zou er toch iets moeten gebeuren ( of stilvallen/hoog in toeren gaan ...)


@ Hanzzz wat de spanning van de batterij in rust of op 5000 toeren is weet ik niet ?
Ik zal dat vandaag meten en eventueel een andere batterij eraan hangen .
Waaraan was je aan het denken ... ?

@ vester86 wat je voorstelt had ik al gedaan .
Oude benzine eruit en nieuwe erin .
Carburators gereinigd en vier nieuwe bougies gezet .
Met dit resultaat !!!

Alvast allen bedankt om te reageren .
Weet er iemand waar ik een werkplaatshandboek kan downloaden ?
 
Weet er iemand waar ik een werkplaatshandboek kan downloaden ?

Stuur mij maar even een PM

Note, die van mij liep ook beroerd. Geen trekkracht onderin, slecht en haperend in toeren klimmen en uitvallen bij een korte stoot gas geven.
Bij viel het kwartje toen ik koud (buitentemp < 0 graden), zonder choke kon starten waarbij de Bandit netjes aansloeg en bleef lopen ????
Kreeg gewoon te veel peut.
Motor vandaag teruggekregen met een complete carburateur revisie. (mag ook wel een keer met bijna 80.000 op de teller, zonder 1x een probleem), loopt weer als vanouds.
 
eerst kontroleren of de choke kabel wel helemaal terug komt. (dus niet de handel op het stuur) de bandit verzuipt vrij snel als de choke niet 100% terug komt.
Aan de rechter zijkant van de 4 carburator staat een elektrische draaischakelaar die reageert op het gashendel .
Deze dient om (de ontsteking ) te regelen .... , is dit een ontstekingsprobleem of krijgt hij te veel benzine ?
dit is de meet de stand van de gasklep en hier reageert de ontsteking op. zeer waarschijnlijk dat dit gewoon goed is.

truukje: vacuümslang van de benzinekraan los nemen, deze afdoppen met een bout.
nu is de benzine kraan een ouderwetse benzine kraan. in de stand 'ON' is de kraan dicht.
in 'PRI' open. als je met de motor gaat rijden in PRI en je draait ondertussen de kraan op ON kan je merken of de motor eerst beter gaat rijden (voordat natuurlijk de benzine 'op' is)

je hebt de carbs eraf gehad dus daar zal waarschijnlijk wel het probleem vandaan komen. iets niet goed terug gemonteerd of lekkage.
 
Laatst bewerkt:
Starten dient met de choke (on) te gebeuren, daarna kan ik niet oordelen .
Zo lang blijft hij niet draaien .
De choke kabel is in orde, schuifschakelaar/kabel/carburator gedeelte .

De 2 bobines zijn gecontroleerd en zijn ok .

Waarschijnlijk zal het een carburateur revisie worden, dat lijkt me het meest voor de hand liggend .
 
Terug
Bovenaan Onderaan