Suzuki Burgman 650 als politie motor in Belgie

((m*v²)/2)=Fkin
Massa is niet zo belangrijk, de topsnelheid van die scooter wel.

Tijdens het afremmen (en daar ging het om) geldt toch écht dat F=m*a waarbij de acceleratie a negatief is omdat het hier om deceleratie gaat.

Ofwel de remkracht is recht evenredig met het gewicht, verdubbel het gewicht en de remkracht word 2 maal zo hoog (uitgaande van gelijkblijvende vertraging).

Dat massa onbelangrijk is voor een fatsoenlijke remvertraging is dus hele grote onzin.
Volgens jouw beredenering heeft een geremde aanhanger dus nauwelijks toevoeging t.o.v. een ongeremde aanhanger. Want ách die ene extra ton doet het hem niet :+
 
Laatst bewerkt:
Alles op rubber banden kan even snel afremmen op asfalt, zolang de remmen niet onderbemeten zijn.
Dus ook een vrachtwagen.
 
Tijdens het afremmen (en daar ging het om) geldt toch écht dat F=m*a waarbij de acceleratie a negatief is omdat het hier om deceleratie gaat.

Ofwel de remkracht is recht evenredig met het gewicht, verdubbel het gewicht en de remkracht word 2 maal zo hoog (uitgaande van gelijkblijvende vertraging).

Dat massa onbelangrijk is voor een fatsoenlijke remvertraging is dus hele grote onzin.
Volgens jouw beredenering heeft een geremde aanhanger dus nauwelijks toevoeging t.o.v. een ongeremde aanhanger. Want ách die ene extra ton doet het hem niet :+
Oops, de reacties ertussen niet gezien.
Mijn formule is veel nuttiger dan de jouwe namelijk: hoeveel energie is er nodig om de motor af te remmen van een bepaalde snelheid, de remschijf kan maar een bepaalde hoeveelheid warmte afvoeren. Dit is vooral de bepalende factor.
Meer kracht om te remmen kan je ook realiseren door een grotere druk te creeren op de remblokken.

Geremde aanhanger is een heel ander onderwerp.
Een verdubbeling van gewicht bij snelheden van 170km/h+ maakt niet zo veel uit als een topsnelheid die maar 40-50km/h hoger ligt.
 
Nou ja F=m*a en W=F*s ofwel W=m*a*s, dan heb je ook de hoeveelheid arbeid bij het remmen over een bepaalde afstand, en wederom dit is recht evenredig met het gewicht.

En datzelfde geld ook voor 'jouw' formule: 0.5*m*v², ook hier is de massa recht evenredig met het gewicht.

Daar valt echt niets anders van te maken.
 
Laatst bewerkt:
Zo; mooi theoretisch gelul allemaal :)
Vandaag de raceplee getest Iin de eifel.
Remt prima :] niks mis mee
Remt uiteraard minder als mijn daytona 675,met zijn 3 10 mm schijven monoblocks en radiale rempomp
leuk om te vermelden is het ook dat er een 15 inch voorvelg in zit
Kun je weer opnieuw berekenen *O*
 
Laatst bewerkt:
Is een licht verbouwde t-max toch een toffere keuze

[afbeelding]

dit vind ik pas raar, toffer in de ogen van de motorrijder misschien, maar onlogisch als je naar het beste van alle werelden zoekt: praktisch en prestaties om mee te kunnen in stadsverkeer
(als ik enkel zou zeggen "prestaties", krijg ik sowieso bakken kritiek van de heren echte motards hier actief, vandaar de toevoeging om mee te kunnen in stadsverkeer)

vele "echte" motorijders hier breken de motoscooter af en in het bijzonder de Burgman 650 maar die Tmax dat is wel goed...absurd :)

maar wel te verstaan als je het door de bril van een "echte" motorfietsrijder bekijkt denk ik, die bekijken het puur op fun en zien het praktische van de hele zaak niet in...

vergeet niet dat de Tmax in vgl met de burgman ook heel duur is en je krijt er minder "moto" voor in de plaats én veel minder practicality.
Het is wel mooier, toegeven en klinkt beter.

Maar voor dat geld + met minder praktische voordelen...dan pas zou ik overwegen een ECHTE moto te kopen :)
Kost hier €10790
Gewoon veel te veel voor een scooter...
Zeker als je weet dat ik bij mijn Suzuki-dealer een nieuwe Suzuki GSF650S mét ABS kan kopen voor slechts €5990 :)
weeral die typische moto = superieur aan motoscooter comments

je zet de prijs naast de ander en ziet een groot verschil maar bent blind voor het feit dat wat je in de plaats krijgt voor dat geld totaal verschillend is en een totaal ander doelgroep aanspreken..

die scoot heeft veel meer praktische troeven om je door stadsverkeer te jagen als een gek én op snelwegen als het moet.

je gaat een als superbike liefhebber een R1 toch ook niet vergelijken met een k1600 om de k1600 dan af te breken...je kan dat, maar whats the point?

appelen met peren vergelijken
Dit moet een Belgengrap zijn.
tis nochthans een hollander op die scoot

Zolang een Burgman 650 duurder is dan een Street Triple R is de keuze snel gemaakt lijkt me. :]
andere meer praktisch denkende mensen dan jij denken dan weer net het omgekeerde..

In de bochten vast niet maar rechtuit is dat toch wel vrij funest met zo'n torretje van een motorblok en die voorremmen lijken ook wel érg klein...

heel hatelijk om te lezen dat het hier krioelt vd vooroordelen...zoals hierboven


zelf rijder van die scoot...mijn eerste moto en ga later overstappen naar een "echte" toermoto
maar wil ondertussen 1 en ander rechtzetten, zoals over die remmen.

zie dit overzicht van alle moto die verkocht worden in de VS en kijk naar de remafstand...
http://www.mcnews.com/mcn/articles/26x32PerfInd_0214.pdf
Die burgman stopt gezien zijn gewicht harder dan menig "echte" en lichte moto


en verder, respect boven alles me dunkt, het is niet wat je rijdt maar hoe je het rijdt...
geef mij een bochtig parcours en ook ik rijd motos klein in mijn zijspiegels



Voor alle duidelijkheid, ik ben zo geen scooter jongen die een afschuw heeft voor motos.
Integendeel, ik verkies ook een moto boven welke scooter dan ook, maar momenteel houd ik nog effe vast aan mijn praktische motorscooter.
Maar zal binnenkort wel de stap (achteruit?) zetten naar een sportstouring model.
Het is gewoon door met die scooter te rijden dat mijn respect ervoor is gegroeid.
Mijn vader heeft de zwaarste luchtgekoelde V-twin die je kan kopen, XV1900 en ik vind em geweldig.
Mijn potentiele opvolger is een FJR1300 of een K1600 en verder ben ik gek van de CB1100, duc Diavel en de MT-01.
Verder van een scooter kan je dus niet staan.

Maar velen hier blijken toch wel lak te hebben aan motoscooter rijders lees ik, wat ik spijtig vind.
Zeker als ik weet dat ik al motorijders ver achter mij laat op bochtige binnenwegen. 8-)
 
Laatst bewerkt:
Tijdens de laatste beurt van mijn CT ook een scooter mee gehad van de dealer.
Model weet ik eigenlijk niet, iets van Honda 300cc of zo?

Mijn ervaringen na maar dan heel veel jaar "gewone motoren"

Het viel mij mee, in de stad kwam ik met de 300cc gewoon lekker mee, je mikt hem ook overal tussen.
Remmen vond ik wel een stuk minder, veel minder, maar ok dat is voor mij altijd lastig vergelijken de Honda VFR1200 serie remt echt heel hard. Deze haalt dat duidelijk niet, maar de vorige leenmotor een CB500 ook niet.

Op de snelweg heb ik even de 140 aangetikt, dat vond ik eng, deze 300cc is daar niet geschikt voor alle bewoog, niet stabiel. (ook behoorlijk kleine wieltjes deze)
120 was geen probleem ik kon lekker mee tuffen zo, de automaat liep ook grappig. Toerenteller en km teller leken wel een tweeling :)

Het enige waar ik aan moest wennen was geen tank tussen de benen. Ik vond het maar vreemd en kaal rijden zo zitten :? :$ ik kan de vinger er nog niet op leggen maar het was niet mijn ding. Geef mij maar een tank waar ik aan kan klemmen wanneer ik eens lekker in een bocht ga hangen. Ik had een beetje het gevoel dat ik eraf kon vallen ofzo :? blijft vaag.
Ook apart bij deze (misschien hebben ze dat allemaal) de koppelingshendel was nu achterrem, bij remmen echt beide gebruiken, de achterrem levert een behoorlijk aandeel remvertraging bij de scooter.

Al met al, ben ik wel positief bijgedraaid tov scooters, ik denk dat het best een aardig ding is voor woonwerk verkeer zeker wanneer je er aangewend raakt dat de tank weg is. (zal vast wennen)
 
In de bochten vast niet maar rechtuit is dat toch wel vrij funest met zo'n torretje van een motorblok en die voorremmen lijken ook wel érg klein...

heel hatelijk om te lezen dat het hier krioelt vd vooroordelen...zoals hierboven

Dat de Burgman ondergemotoriseerd is voor z'n prijsklasse/gewicht is geen vooroordeel... dat is toch gewoon zo? Als dat voor jou volstaat (en het is natuurlijk net waar je hem voor gebruiken wil), prima :Y
Maar 0-60mph in 7 sec (volgens jouw bron, alhoewel ik betwijfel of het klopt) is gewoon traag in motorland, zelfs mijn kwart eeuw oude 250 blijft daar nog goed 1,5 sec onder en die durf ik niet vlot te noemen :X

Over de remmen geef ik enkel aan dat ik ze klein vind lijken, en voor zo'n zware motor is dit ook gewoon zo. Of het wel/niet goed remt, geen idee. Heb er nooit op gereden.
Van de remafstanden in jouw document word ik in ieder geval niet veel wijzer want hun geven aan dat een nieuwe Burgman met ABS een flink langere remweg heeft dan een 10 jaar ouwe en dat betwijfel ik.
 
Laatst bewerkt:
Gaan we motoren tegenwoordig vergelijken op basis van pk's per kilo?

Is sowieso een appels met peren verhaaltje....

Maar toch wel apart dat er nog steeds zoveel minachting is voor motorscooters door de "echte :') " motorrijders, vooral die drang ook om dit zo vaak mogelijk te laten weten.
 
Laatst bewerkt:
Wat jij wil, mij maakt het niet zo veel uit... heb meerdere motoren gehad met minder dan 20pk en ook met minder dan 10pk. Maar die waren dan ook flink goedkoop.

Een Burgman vind ik persoonlijk, voor z'n prijsklasse, ondergemotoriseerd :Y

Verder geen minachting hoor, heb niets tegen motorscooters, zal er alleen zelf nooit 1 kopen. Hoewel... misschien ooit als basis voor een wakeboard lier.
 
Laatst bewerkt:
Wat jij wil, mij maakt het niet zo veel uit... heb meerdere motoren gehad met minder dan 20pk en ook met minder dan 10pk. Maar die waren dan ook flink goedkoop.

Een Burgman vind ik persoonlijk, voor z'n prijsklasse, ondergemotoriseerd :Y

Verder geen minachting hoor, heb niets tegen motorscooters, zal er alleen zelf nooit 1 kopen. Hoewel... misschien ooit als basis voor een wakeboard lier.

Dat zei ik ook.....tot voor 3 jaar geleden,ik reed/rij alleen supersports O-) ,ik moest niks hebben van die raceplee's :r
Maar toen ik merkte dat ik steeds minder,in de winter ging rijden,zocht een soort van pekel fiets.
Ik had nog een oude gsxr 750 staan naast mijn daytona 675 maar met een vermogen van 115+ pk's,het hangen op de clipons,en weinig windbescherming leek me dat niet de ideale fiets om in de winter te rijden.
Toen ingerolen voor een burgman 400,puur voor de winter.
Toen ik daar eenmaal mee rond reed en het beestje leerde kennen,was ik er niet meer vanaf te slaan }) .
Alles deed ik ermee : boodschappen,woon/werk, binnendoor motoren pesten :P ,600 km trips eifel/luxemburg, etc :]
Voor dat laatste was ie toch iets te licht dus wou ik zwaarder.
Het werd dus een burgje 650 :9
Vermogen is "maar" 55 pk maar zijn koppel 62 Nm,en trekt prima op richting zijn top van 185 km/uur op de teller,genoeg om in zowat alle situaties mee te komen :)
Remmen? ik kan er op een postzegel mee remmen :) ,niks mis mee

Zo meteen laad ik de kofferbak vol en ga richting assen om mijn broer te steunen die aan de ducati club races meedoet :]
Daar zal ie de bewondering oogsten van vele ducati fans :+ en fungeren als pitbike 8-)
Al met al een prima scootah
full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan