Suzuki DR 350 Distributie ketting

HKF

Rookie
4 jul 2017
233
44
Beste Forumleden.

Ik heb hier een euvel waarbij ik mij toch aardig achter de oren moet krabben omdat ik het niet begrijp.

Ik heb namelijk een suzuki dr 350 gekocht. Ik wilde deze motorisch een goedde beurt geven. Zodoende ben ik de kleppen gaan stellen met voelermaatjes. Ik kreeg de meest dunne voelermaat niet tussen de uitlaat kleppen. Daarnaast zag ik dat als ik de cilinder op de T. (Top dead center) stand zette, de uitlaat kleppen nog niet volledig russte tegen de klepdeksel (nog nier volledig gesloten dus).

Aha, dacht ik, timing misschien slecht? D.ketting versprongen?

Zodoende dus de kleppendeksel verwijderd. Wat zie ik? Een afwijking zo minimaal dat ik verwacht als ik de ketting 1 tandje opschuif dat hij weer scheef komt te staan in de andere kant.

De spanning is ook erg goed op de ketting.

Zie foto's. Daar staat die op top dead center. De afwijking is echt minimaal.

Iemand enig idee?


Bedankt!
 

Bijlagen

  • 20181009_192713.jpg
    20181009_192713.jpg
    931,9 KB · Weergaven: 92
ah oke bedankt! Ja heb hetzelf bekeken, heb ook even de kettingspanner bekeken, was allemaal goed. Ik heb wel gezien dat er hier en daar metaalschilvers zitten, ook bij de nokkenas zitten wat diepe groeven en metaaldeeltjes vast. Hoe, geen idee. (willen jullie dat zien?).

Ik ga een pakking snijden voor de kleppendeksel (zat er niet tussen), en alles eens goed terugzetten. Ik zal de krukas nog eens volledig rondt laten draaien en dan de kleppen stellen.

Ik probeer de servicemanual strikt te volgens en lees hem ook helemaal, maar over wat u zegt wordt helaas nergens benoemt, dus de info die u geeft doet mij zeker ten goeden, bedankt!

Ik houdt u zeker op de hoogte.

Mvg

Bodhi Jansen
 
ah oke bedankt! Ja heb hetzelf bekeken, heb ook even de kettingspanner bekeken, was allemaal goed. Ik heb wel gezien dat er hier en daar metaalschilvers zitten, ook bij de nokkenas zitten wat diepe groeven en metaaldeeltjes vast. Hoe, geen idee. (willen jullie dat zien?).

Ik ga een pakking snijden voor de kleppendeksel (zat er niet tussen), en alles eens goed terugzetten. Ik zal de krukas nog eens volledig rondt laten draaien en dan de kleppen stellen.

Ik probeer de servicemanual strikt te volgens en lees hem ook helemaal, maar over wat u zegt wordt helaas nergens benoemt, dus de info die u geeft doet mij zeker ten goeden, bedankt!

Ik houdt u zeker op de hoogte.

Mvg

Bodhi Jansen
o god, geen pakking ertussen doen!!!!!
Anders gaat het heel erg tikken
 
o god, geen pakking ertussen doen!!!!!
Anders gaat het heel erg tikken

Oei oke hahaha. Dan maar niet doen. Klein beetje vloeibare pakking erop dan? Want er zijn wel resten van pakking aangetroffen en dit staat ook in de service manual van suzuki dat dit ertussen moet!

Groetjes en bedankt :)
 
Bedankt voor jullie reacties!

Betreffende de manual, die heb ik de hele tijd geraadpleegd binnen mijn reparatie.

Heb het toch maar naar een motorzaak gebracht. Eens kijken wat hun zeggen. Ik had hem compleet in elkaar gezet en het geluid was niet te harden. Startte ook niet echt goed. Als je de motor startte leek het alsof je een blender pakte en daar 15 vorken in smeet.

Ik heb verder nog de carb gereinigd, luchtfilter, enz. en vanalles nieuw geplaatst. Dit allemaal even aan de motorzaak laten weten in een document.

Eind deze week laten hun mij wat weten, ben benieuwd.

Denk zelf gewoon een erg uitgerekte distributieketting.


@Zot wat bedoeld u met auto decompressie?
 
Dat is een mechanisme dat bij de start een klep een klein beetje opent om wat druk af te laten, zodat starten makkelijker gaat. Komt veel voor bij dikke 1-cilinders. Ze bestaan ook met een hendel dat je handmatig bedient.
 
Beste forumleden,

@Zeroground, bedankt! Heb het gezien. Er zit bij mij zowel een hendel op als auto decompressie, maar er is een probleem.

De motorzaak heeft mij terug gebeld en mij laten weten dat de complete cilinderkop en nokkenas naar de maan is.

Het auto decompressie mechanisme is compleet kapot geslagen en afgebroken. De lagers die de nokkenassen vast houd heeft erg veel slijtage. De grote lager kant is zo uitgesleten dat de nokkenas dus nu vrij kan trillen, daarom maakt hij ook dat geluid.

Ik moet dus gaan zoeken naar een compleet nieuw blok of een nieuwe cilinderkop.

Sigh....
 
Laatst bewerkt:
Voordat je de keuze maakt tussen ander blok of andere cilinderkop is het verstandig om big end lager, krukaslagers en de staat van de versnellingsbak te controleren. Beetje sneu als je er achter komt na montage van een andere kop, dat de de onderbouw bagger is.
 
Beste forumleden,

@Zeroground, bedankt! Heb het gezien. Er zit bij mij zowel een hendel op als auto decompressie, maar er is een probleem.

De motorzaak heeft mij terug gebeld en mij laten weten dat de complete cilinderkop en nokkenas naar de maan is.

Het auto decompressie mechanisme is compleet kapot geslagen en afgebroken. De lagers die de nokkenassen vast houd heeft erg veel slijtage. De grote lager kant is zo uitgesleten dat de nokkenas dus nu vrij kan trillen, daarom maakt hij ook dat geluid.

Ik moet dus gaan zoeken naar een compleet nieuw blok of een nieuwe cilinderkop.

Sigh....

Ik heb nog wel het een en ander liggen van dit type. Laat maar weten of je iets nodig bent.

(Morgen ben ik eerst weer op reis en kom vrijdag 16 weer terug)
 
@Zeroground Ik zal de zaak vragen er naar te kijken! Is inderdaad heel sneu. Helaas gaat dat zo.

@E.G.J. Als je wat hebt, heel graag!

Ik kan bij een zaak een kop, kleppen, nokkenas en kleppen cover kopen voor rond de 550 euro. Dat een redelijke prijs? Een heel blok daarentegen kost wel 900 euro.
 
Dat kan bij mij ook :9~:+

Ja liefste altijd voor een betere prijs ;) aangezien ik het niet zelf wil doen (kan wel) stijgen de kosten wel aanzienlijk rond de 500 euro. Wil ook meteen een nieuwe distributie ketting erop zetten! Dan ben ik voor de komende 3 jaar wel klaar hoop ik zo met groot motor management. ;)

@E.G.J. Hoe kan ik je bereiken?
 
Ja liefste altijd voor een betere prijs ;) aangezien ik het niet zelf wil doen (kan wel) stijgen de kosten wel aanzienlijk rond de 500 euro. Wil ook meteen een nieuwe distributie ketting erop zetten! Dan ben ik voor de komende 3 jaar wel klaar hoop ik zo met groot motor management. ;)

@E.G.J. Hoe kan ik je bereiken?

Een PB sturen?
 
Zou er niet te veel poen insteken vanwege de leeftijd.
Ben ooit mijn motor carriere begonnen op een DR350S uit 1992.

Lekkere lichte fiets om offroad mee te rijden, helaas wel wat klein.
Kon er wel alles mee van trap op tot trap af.

Moest wel steeds meer olie in (bovenblok) en aantrappen ging steeds moeilijker.
Uiteindelijk het onderblok gesloopt (big-end) met door te diep water rijden.

Was toen wel klaar met 4-takten en voor een 2-takt KTM gegaan.
 
Helemaal mee eens.

Motor heeft mij 900 euro gekost met nog tal van extra onderdelen.

Als een kop mij dan 550 kost. Monteren 450 met nog een nieuwe ketting enz gaat dat veel te veel kosten.

Ga dat onderhoud denk ik zelf uitvoeren.

@TA68 ik ga hem op de weg rijden, misschien ook snelweg. Zitten al straat/ endoro banden op. Heeft maar 25k kilometers en ziet er ook nog netjes uit. Dus is de insteek waarschijnlijk wel waard.

@Zeroground zal ik zeker doen. Waar moet ik specifiek op letten? Hoe kan ik dit controleren? Service manual is helaas niet zo uitgebreid.

Bedankt voor alle reacties!
 
Zou er geen geld aan uitgeven.
Die van mij heb ik destijds volgens mij kapotgereden met volgaskilometers op de snelweg om van Amsterdam naar de Peel of Achterhoek te rijden voor offroad-ritten.

DR350S miste vermogen op de openbare weg, wel een fijne brommer om mee te klooien op onverhard.

Voor asfaltbaggeren beter zoiets kopen ipv een 25 jaar afgeragde DR350S:

Specificaties – CB500X – Adventure – Aanbod – Motorfietsen – Honda

c4.png
 
Was ook jong en naief en best wel blij met de SUZUKI DR350S, helaas vergde ik er teveel van.
Heb er destijds in (2001) 2250 gulden voor betaald, was in deze kleurstelling:

1992-suzuki-dr-350-s-96697-6.jpg



Wil je tegenwoordig op iets vergelijkbaars rijden zou ik voor een moderne 250cc gaan:
c3.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan