Suzuki DR 350 Distributie ketting

HKF

Rookie
4 jul 2017
233
44
Beste Forumleden.

Ik heb hier een euvel waarbij ik mij toch aardig achter de oren moet krabben omdat ik het niet begrijp.

Ik heb namelijk een suzuki dr 350 gekocht. Ik wilde deze motorisch een goedde beurt geven. Zodoende ben ik de kleppen gaan stellen met voelermaatjes. Ik kreeg de meest dunne voelermaat niet tussen de uitlaat kleppen. Daarnaast zag ik dat als ik de cilinder op de T. (Top dead center) stand zette, de uitlaat kleppen nog niet volledig russte tegen de klepdeksel (nog nier volledig gesloten dus).

Aha, dacht ik, timing misschien slecht? D.ketting versprongen?

Zodoende dus de kleppendeksel verwijderd. Wat zie ik? Een afwijking zo minimaal dat ik verwacht als ik de ketting 1 tandje opschuif dat hij weer scheef komt te staan in de andere kant.

De spanning is ook erg goed op de ketting.

Zie foto's. Daar staat die op top dead center. De afwijking is echt minimaal.

Iemand enig idee?


Bedankt!
 

Bijlagen

  • 20181009_192713.jpg
    20181009_192713.jpg
    931,9 KB · Weergaven: 92
TA68
Die hard MF'er


zondag om 23:16
Nieuw #25
Was ook jong en naief en best wel blij met de SUZUKI DR350S, helaas vergde ik er teveel van.

Mijn ervaring ermee
Ik kreeg dat kreng bijna niet aan door de hoge compressie
daarom 4 weken later weer verkocht, had hem in nijkerk gekocht maar leuk om hem weer eens voorbij te zien komen
 
Beste forumleden,

Nogmaals hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Ook leuk om te zien dat hier wat persoonlijke ervaringen en tips voorbij komen!

@Zeroground ik heb de onderkant bekeken. Zag er over super uit. Cilinder wand is niks beschadigd. Lijkt net nieuw. Nergens vreemd geratel. Alle versnellingen doen het. Dus toch ervoor gekozen een kop te kopen!

Kop ziet er erg goed uit. Komt ook meteen een nieuwe distributie ketting op.

Ik heb alleen 1 vraag aan jullie. Dit blok heeft 2x een top dead center. Wanneer de knal plaats vindt en wanneer de uitlaatgassen helemaal zijn weg geblazen.

Probleem is nu. Ik de nokkenas op tijd wil zetten. Ik niet weet wanneer de knal plaats vind. Want als ik de T op de magneto pak. Kan dit of zijn tijdens de knal of tijdens de uitlaatgassen die worden weg geperst.

Hoe kan ik nu bepalen wanneer de knal plaatsvind en wanneer de uitlaatgassen worden weg gespuugd?

Want als ik het verkeerd doe gaat de bougie vonken ala de uitlaatgassen worden verwijderd. Dan staat de nokkenas dus 180 grade scheef.

Ik dacht zelf aan de bobine met een multimeter kijken wanneer er een voltage piek plaatsvind rond 1 van de 2 T markeringen. ?

Hopelijk weten jullie het antwoord. Heb al heel veel gegoogeld!
 
Reacties:

@tonnetje

Kan ik wel begrijpen. Wil je mijn 650 eens proberen ;)

Persoonlijk trap ik redelijk door de compressie heen. Dan ook echt trappen! Ik krijg hem ook goed aan!

@Robinjo

Bedankt voor uw super snelle reactie. Hierdoor kon ik dezelfde dag nog aan de ketting en kop beginnen!


Waar zitten we nu? 20-11-2018

Om jullie toch op de hoogte te houden begin ik met het begin.
Op 16-11 de kop vervangen en de distributie ketting gemonteerd. Heb hem perfect op timing gekregen en dat valt ook te merken aan de power die die heeft! Dit is allemaal keurig verlopen. De koppeling deed het alleen niet? Helaas had ik de koppelingsmoer te strak aangedraaid. Pas na 1 ritje en 2x de koppelingsdeksel eraf gehaald te hebben kwam ik hier pas achter. Daardoor lekt die ook een paar druppels olie langs de nieuwe pakking in 24 uur. Komt binnenkort dus weer een nieuwe pakking tussen!


Helaas is het ratelen nog aanwezig. Ik zou echt niet weten wat het is. Het lijken de zuiger veren wel? Het gaat ook niet weg als de motor onder lading staat (wegrijden enz.). Ik heb toen alles open lag de bottom-end gecontroleerd. Was niks mis mee. Alles liep soepel. Geen krassen in de cilindermuur, je zag de honingmarkeringen nog zitten! De cilinder beweegde wel een beetje van links naar rechts. Maar dit was bijna miniem.

Ben vandaag ermee gaan rijden. Ondanks het geratel. Het geratel klinkt als een bel, dus niet als een schrapende lager of iets in die richting (ik heb ze toen ook gecontroleerd, zag allemaal prima uit geen vreemde geluiden). Hoe dan ook, eerst eens binnendoor gereden! Ging allemaal prima, veel vermogen, goeie powerband en ook zeer lineair. Dus geen stotteren of andere vreemde capriolen. Heb ook nog een stuk snelweg gedaan. Gaat prima 100 in de 6 met maar 6000 toeren.

Eenmaal thuis aan gekomen, wanneer ik voor de poort sta, ruik ik, olie? Ik kijk naar onder en er vallen druppels op de grond. Oei...

Motor in de werkplaats gezet om eens te inspecteren. Nou....

Onder de olie: Achterband, remschijf, remblokjes, remklauw, achter rempedaal, achterbrug, frame, koppelingsdeksel cover, voetsteun, broek en mijn motorschoenen.

Waar het vandaan komt of kwam, geen enkel idee. Lijkt aan de onderkant te komen. Maar die kleine lekkage bij de pakking van 2 druppels in 24uur lijkt mij wel heel sterk. Daarnaast was het blok erg heet. Vooral die oliefilter 'mounting plate' was niet eens aan te raken. Dat is ook wel logisch want de olie koelt de motor, die gaat namelijk door het frame. Ik weet dus helaas niet of deze te warm is geworden. Ik heb gelukkig niet zonder olie gereden. De oliepijl was nog boven de FULL lijn. Kan misschien ook zijn dat ik er teveel olie in heb gedaan en deze dan is gaan overspugen. Ik heb er extra meer in gedaan omdat dit in de service manual stond en omdat je de leidingen ook nog mee moet nemen. Die waren allemaal leeg gelopen. Heb er daarom 2200 tot 2300 ml in gedaan. (service manual gaf 2100 aan).

Ik ben zeker van plan een olietemperatuurmeter aan te schaffen en deze dan te installeren op de plek waar je de olie kan laten 'drainen'. Deze bout wil ik er dan uitdraaien en hier de sensor in draaien. op de motor zitten er voornamelijk 2. !Een op de onderkant en eentje in het frame, ik heb het dan over die in het frame. Er zijn ook meerdere punten op het blok waar ik heb nog kan in draaien. Bij de koppelingsdeksel bijvoorbeeld. Buiten dat, bekijk ik eerst even de blauwdrukken of dat wel kan en ga eventueel passen

Daarnaast zit ik te denken aan een kleine oliekoeler. Niet te groot. Ik ben ook een voorstander ervan om de techniek die ontworpen is door de fabrikant zo te laten. Want die heeft het ontwikkeld en weet er het beste van. Dus wat hun hebben ontworpen moet voldoende zijn, als het goed is...? Desondanks ging het wel door mijn hoofd om misschien een klein oliekoeler ertussen te installeren. Niet te groot natuurlijk. Gewoon om die 120 naar een 110 of 100 te brengen. Vooral in de binnenstad loopt die temperatuur flink op! Zie de onderstaande foto (bijlage I) voor ongeveer het formaat waar ik aan zit te denken. Want mijn DR 650 heeft er namelijk ook een. Wel van een wat groter formaat!

Conclusie?

Persoonlijk de investering waard. Prachtige motor, ligt super lekker op de weg, soepel en daarmee wenbaar.

-Wat denken jullie dat dat gerinkel / geratel kan zijn. Moet ik het anders eens in een audio fragment laten horen?
-Lijkt jullie zo'n oliekoeler een goed idee?
-Hoe kan die olie zo ontzettend lekken?



Bedankt voor het lezen en de tijd die jullie nemen om mij te helpen, dat waardeer ik enorm!


Bijlage I
1542753709748.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan